Transporter opancerzony Typ 4 Ka-Tsu 1943.pdf
(
9174 KB
)
Pobierz
JAPONIA
Technika lądowa
BROŃ
Transportery
1943
Transporter opancerzony Typ 4 Ka-Tsu
Dane taktyczno-techniczne
Typ:
transporter opancerzony.
Trakcja:
gąsienicowa.
Opracowanie:
1943-1944.
Produkcja:
1944-1945.
Wyprodu-
kowano:
49 egzemplarzy.
Długość:
11 m.
Szerokość:
3,3 m.
Wysokość:
4,05 m.
Prześwit:
36 cm.
Masa bojowa:
19 t.
Jed-
nostka napędowa:
silnik wysokoprężny, czterosuwowy, sze-
ściocylindrowy, chłodzony powietrzem typu Mitsubishi o mocy
120KM przy 1800 obr./min.
Prędkość maksymalna:
na drodze
20 km/h, podczas pływania 8 km/h.
Zasięg:
170 km.
Opance-
rzenie:
do 10 mm.
Ładowność:
25 żołnierzy lub 4 tony ładunku.
Uzbrojenie:
2 nkm kal. 13,2 mm Type 92, 2 km kal. 7,7 mm
Type 97.
Załoga:
5 osób (dowódca, kierowca, trzech strzelców).
W ramach przygotowań do operacji desantowych na Pacyfiku japońska flota cesarska zaczęła tworzyć oddziały
pancerne wyposażone w czołgi pływające
Ka-Mi.
Była to dość ciekawa i udana konstrukcja, o dobrej dzielności morskiej.
Wyporność zapewniały dwa pływaki z przodu i tyłu kadłuba, odczepiane po wyjechaniu czołgu na ląd. Czołg ten został
zbudowany w 1941 roku i był jedynym wozem bojowym specjalnych oddziałów desantowych.
Ta ciekawa konstrukcja została opraco-
wana zbyt późno, aby znaleźć szerokie zastoso-
wanie. Ciekawym rozwiązaniem było zastosowa-
nie pełnego uszczelnienia przedziału silnikowego i
układu elektrycznego umożliwiające transport na
pokładzie okrętów podwodnych. Wraz z wprowa-
dzeniem na burtach zaczepów dla dwóch torped
czyniło to potencjalnie bardzo niebezpieczny po-
jazd dla amerykańskiej floty inwazyjnej, która
mogła być zaatakowana praktycznie z każdej
strony, nie tylko od strony morza, ale również i
atakowanego wybrzeża.
Prace na pływającym transporterem roz-
poczęto w
1943
roku. Pierwszy prototyp został
ukończony pod koniec
1943
roku, a badania były
prowadzone od Kure w
marcu 1944
roku. Decy-
zja o zbudowaniu transportera pływającego zdol-
nego do sforsowania piaszczystej plaży zapadła
dopiero na początku 1944 roku. Chociaż w tym
czasie japońskie siły zbrojne przegrywały we wszystkich rejonach Pacyfiku, planowano desanty na utraconych wyspach.
Cesarska flota zamówiła „samobieżną jednostkę nr 4", przeznaczoną do transportu 40 żołnierzy lub 10 t ładunku. Po ana-
lizie założeń technicznych wymagania ograniczono do 25 ludzi lub 4 t. Projekt pojazdu powstał w laboratorium techniki
wojskowej koncernu Mitsubishi i został zaprojektowany przez komandora Hori Motoyoshi. Nie można wykluczyć wpływu
niemieckiej konstrukcji LWS na japońskich inżynierów.
2
W efekcie powstał
duży pojazd gąsienicowy, w
którym wykorzystano ele-
menty czołgów Ha-Go i Ka-
Mi. Z drugiego z tych czoł-
gów pochodził
układ jezdny
o dwukrotnie większej licz-
bie kół. W sumie w podwo-
ziu zastosowano cztery pary
wózków jezdnych, po dwa
koła w każdym. Każdy wó-
zek był zawieszony na osi
przechodzącej przez kadłub.
Gąsienica o szerokości 305
mm i podziałce 84 mm była
podtrzymywana przez cztery
rolki. Podwójne zębate koła
napędowe były umieszczo-
ne z przodu, a (także po-
dwójne) koła napinające - z
tyłu. Pływalność zapewniał
spawany kadłub wykonany z
płyt pancernych o grubości
10 mm.
Napęd
pojazdu stanowił 12-
cylindrowy silnik wysokoprężny chło-
dzony powietrzem, Typ 100 firmy Mit-
subishi, o mocy 241 KM (177 kW).
Podczas pływania napęd był przeka-
zywany na dwie śruby, podnoszone
podczas wychodzenia na ląd. Kurs na
wodzie utrzymywano za pomocą
dwóch sterów. Załoga początkowo
składała się z dwóch osób ze stanowi-
skami w pancernej nadbudowie na
przodzie kadłuba. Podczas pływania
korzystano z wysokiej, także pancernej
sterówki. Ruch koła sterowego był
przekazywany przez biegnące po po-
kładzie linki do sterów. Nie można tego
rozwiązania uznać za najlepsze, po-
nieważ w warunkach bojowych stero-
wanie łatwo było uniemożliwić. Na lą-
dzie pojazd, który otrzymał oznaczenie
Typ 4 Ka-Tsu,
osiągał prędkość do 20
km/h, a podczas pływania - około 8
km/h. Na lądzie zapas paliwa pozwalał
na przebycie do 300 km. Masa bojowa
pojazdu dochodziła do 19 t. Jego długość wynosiła 11 m, szerokość - 3,3 m, wysokość - 4,05 m.
Ponieważ kadłub był
zamknięty,
żołnierze desantu
mieli do dyspozycji sześć
włazów. Transporter miał
jednocześnie stanowić wspar-
cie ogniowe dla przewożone-
go desantu. W tym celu był
uzbrojony w
dwa ciężkie
karabiny maszynowe kali-
bru 13,2 mm,
istniała też
możliwość
zainstalowania
dodatkowo
dwóch lżejszych
karabinów kalibru 7,7 mm.
Do tej funkcji załogę zwięk-
szano do pięciu osób.
Początkowo zakłada-
no, że transporter będzie do-
starczany w rejon akcji na
3
pokładzie jednostki desantowej. Jednak w 1944 roku przewaga amerykańskich sił zbrojnych na morzu i w powietrzu stała
się tak przytłaczająca, że działania sił desantowych były już niemożliwe. W takiej sytuacji zamierzano dostarczać trans-
portery w rejon akcji na pokładach dużych okrętów podwodnych. Planowano wykorzystywać hangary dla wodnosamolo-
tów montowane na kilku jednostkach lub przewozić dwa transportery bezpośrednio na pokładzie. Drugie z tych rozwiązań
wymagało odpowiedniego zabezpieczenia pojazdu. Do planowanych desantów na Saipanie i Wyspie Bougainville zamie-
rzano uzbroić transporter w moździerz lub rakietowy miotacz min. Eksperymenty z wykorzystaniem pojazdów z pokładów
okrętów podwodnych rozpoczęto jeszcze w połowie
marca 1944
roku. Ponieważ flota częściowo straciła zainteresowanie
transporterem, ciągnęły się one aż do kapitulacji Japonii.
Zmieniająca się na niekorzyść Japonii sy-
tuacja na froncie i upadek kolejnych pozycji dopro-
wadziły do powstania kolejnej koncepcji użycia
transporterów. Mianowicie miały one brać aktywny
udział w działaniach obronnych i atakować jednost-
ki desantowe przeciwnika. Pomysłu z uzbrojeniem
pojazdu w automatyczne działka kalibru 25 mm nie
zrealizowano, natomiast wszystkie transportery z
późniejszej produkcji uzbrojono w
dwie torpedy
kalibru 450 mm.
Były one umieszczane na górnej
płycie kadłuba i zrzucane na boki. Niektóre źródła
mówią nawet o dwóch torpedach 609 mm umiesz-
czanych na bokach pojazdu. Brak informacji o ja-
kichkolwiek próbach użycia tak uzbrojonych trans-
porterów. Wiadomo, że planowano użycie torpedo-
wych transporterów do obrony wysp macierzystych,
udokumentowany jest jednak tylko udział kilku ma-
szyn w walkach na wyspie Luzon.
Flota zamówiła 70 egzemplarzy Ka-Tsu. Do stycznia 1945 roku zbudowano nie więcej niż
49 maszyn,
a źródła
amerykańskie oceniają produkcję na zaledwie 34 pojazdy. Było ich tak niewiele, ponieważ 20 stycznia1945 roku ogło-
szony został nowy program produkcji uzbrojenia, w którym dla Ka-Tsu nie było już miejsca.
Plik z chomika:
brabant
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 21.01.2024
ACQUEDOTTI - AKWEDUKTY
ANGIELSKI - ENGLISH
BBC KNOWLEGDE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin