Joga oddechu - R. Gupta.PDF

(36843 KB) Pobierz
Table of Contents
Podziękowania
Przedmowa
Wstęp
I.
Fizjologia oddychania
1.1 Fizjologia oddechu
1.2
Objętość
i
pojemność płuc
1.3 Modele oddychania
1.4 Drogi oddechowe
1.5 Dynamika mechanizmu oddechowego
1.6
Udział
nerwów w regulacji cyklu oddechowego
1.7.
Różnice między
aspektami oddychania podczas
ćwiczeń wysiłkowych
i pranajamy
Zakończenie
II. Joga
-
podstawa pranajamy
2.1
Ścieżka
jogi
2.2 Klasyfikacja jogi
2.3 Osiem dyscyplin astanga-jogi
2.4 Hatha-joga
2.5 Kundalini-joga
2.6 Mantra-joga
III. Prana - esencja oddechu jest
głównym źródłem
pranajamy
3.1 Definicja pranajamy
3 .2 Istnienie i aspekty prany
3.3
Uzdrawiający potencjał
pranajamy
3.4
Różne
postacie prany
3.5
Wartość
pranajamy
IV. Przygotowanie do
ćwiczeń
pranajamy
4.1 Jak
siedzieć
4.2 Zasady oddychania
4.3 Przygotowanie mentalne
4.4 Warunki fizyczne
4.5 Miejsce i czas wykonywania
ćwiczeń
4.6 Ubiór
4.7
Odżywianie
4.8 Rady i przeciwwskazania
V. Rodzaje pranajamy i sposoby ich wykonania
5.1
Związek między
wdechem wstrzymaniem oddechu i wydechem
5.2 Techniki
uzupełniające,
stosowane podczas uprawiania pranajamy
5.3 Bija mantra
VI. Kundalini
-
energia kosmiczna
uśpiona
w
człowieku
6.1. Pratyahara (wycofanie)
6.2. Dharana (celowa koncentracja)
6.3. Dhyana (medytacja)
6.4. Ewolucja kundalini
6.5. Atrybuty czakr i nadi kundalini
6.6. Rozbudzenie kundalini
6.7 Sytuacje krytyczne i problemy
związane
z kundalini
VII. Tabele
wyznaczające kolejność ćwiczeń
pranajamicznych
Przypisy
Podziękowania
Przede wszystkimjestem
wdzięczny
mojej
żonie,
Karimie, za
nieustające
wsparcie podczas pisania
tej
książki.
Jej
zachęty zainspirowały
mnie do pracy.
pani doktor Anie Perez-Chisti
,
wykładającej religię
i
filozofię
w Naropa University i w
University of Creation Spirituality w Oakland, która
poświęciła
wiele godzin na
korektę
tej
książki
i
dała
mi mnóstwo cennych uwag. Jestem jej
wdzięczny również
za
poświęcenie
w pracy naukowej, w
działaniach społecznych
i za przewodnictwo w
ćwiczeniach
sufistycznych.
Równie
gorące podziękowania kieruję
do dr. Michaela von Brucka,
wykładowcy
teologii na
Uniwersytecie Monachijskim, nauczyciela jogi i zen w Niemczech, Indiach i Stanach Zjednoczonych,
za
wyczerpujący wstęp
do mojej
książki.
mojemu koledze Gouri Shankar Mukherj ee, wielkiemu joginowi,
którego kilka
zdjęć, przedstawiających
pozycje jogiczne,
umieściłem
na stronicach tej
książki.
Dziękuję też
Dziękuję
Składam pośmiertne podziękowania
pani Sandrze Schenk, adeptce jogi, która
zgodziła
się pozować
do
zdjęć
instruktażowych.
Dziękuję również
mojemu przyjacielowi i lekarzowi, doktorowi Dieterowi Bernoullemu, z którym
skonsultowałem poprawność
pierwszego
rozdziału.
Ranjit Sen Gupta
Przedmowa
Pranajama jest
sztuką świadomego
postrzegania witalnych
sił
,
które
przejawiają się
w systemie
psychofizycznym
każdej żywej
istoty w wielu
złożonych
formach, oraz kierowania tymi
siłami.
Jest
zatem
czymś więcej niż
zestawem
ćwiczeń
oddechowych. Ma wiele aspektów - w ciele fizycznym
(dostrzegalnym przez nas wprost) i w
ciałach
subtelnych, bardziej ukrytych.
Prana
ujawnia
się
w ruchach
ciała
,
w metabolizmie, w
seksualności
,
we wszystkich
działaniach
świadomości
,
a
zwłaszcza
podczas oddychania.
Każda
wielka tradycja kulturowa
ludzkości
zgromadziła własną doświadczalną wiedzę
na temat
związków między ciałem
i
duszą
,
a
uwidoczniają się
one
najwyraźniej
w procesie oddychania. Akt oddychania jest najbardziej
oczywistym elementem,
wiążącym czynności
fizjologiczne i procesy
umysłowe
,
ponieważ
oddech
jest obecny w obu tych sferach: oddychamy zawsze, dopóki
żyjemy
-
a
właściwie żyjemy dzięki
temu,
że
oddychamy. Niemniej oddech
można poddać
jednak percepcji i
pokierować
nim za
pomocą
umysłu. Dzięki
temu
można zrównoważyć cały
system psychofizyczny wraz z
czynnościami
podświadomymi
i przez
świadome
metody oddychania
uzyskać wewnętrzną harmonię.
Pranajama jest
centralną praktyką
jogi.
Joga
zaś
jest
filozofią życia
.
Polega na opanowaniu i koordynacji trzech
płaszczyzn aktywności:
fizjologicznej
,
psychicznej i materialnej. Ma to ogromny
wpływ
na
postawę życiową człowieka.
Rozdżwięk między ciałem
i
umysłem,
a tym bardziej sprowadzenie
człowieka
do poziomu
wytłumaczalnych
fizjologicznie i interpretowanych mechanicznie
czynności
,
jest niezgodne z
teoretycznymi
założeniami
i praktycznymi
doświadczeniami
jogi. Jej
głównym
celem jest
oddziaływanie
procesów mentalnych (koncentracji
,
uwagi) na
płaszczyznę fizyczną, dzięki
czemu
osiągamy równowagę
psychiki. Kiedy
umysł
ogarnia absolutny spokój
,
nie jest
uzależniony
od
bodźców pochodzących
uprzednio od
zmysłowych.
Staje
się
„przezroczysty", skupia
się
na sobie,
przez co
człowiek
odkrywa
wiedzę
,
której nie
posiadłby
w stanie ogólnej
świadomości
,
reagując
na
bodźce zewnętrzne
lub
rozmyślając
o swoich
doświadczeniach. Kluczową rolę
odgrywa tu oddech.
Dzięki uważnemu
i
ściśle
skoordynowanemu sposobowi oddychania
wywołujemy
reakcje
psychofizyczne, które
świadczą
o
jedności ciała
i
umysłu
ludzkiego.
Pomogą zniwelować
fizyczne i
psychiczne zachwianie równowagi, a
ciało
i duch takiej osoby
zostają
uzdrowione.
W dzisiejszych czasach
również
na Zachodzie
żyją
prawdziwi nauczyciele jogi, prowadzi
się
doskonałe
kursy i
dostępna
jest bogata
literatura,
która pozwala
wejść
na
ścieżkę
jogi w sposób
odpowiedni dla zachodniego trybu
życia.
Niniejsza
książka
inteligentnie wprowadza nas do wiedzy o
podstawowych praktykach oddechowych i opisuje ich fundamentalne aspekty psychofizjologiczne.
Autor podaje kluczowe informacje z
dokładnością,
która
zasługuje
na
największą wdzięczność
czytelnika. To prawda,
że
pranaj
amę można opanować
tylko przez
praktykę
pod okiem
kompetentnego nauczyciela. Niemniej
książka
ta jest
doskonałym
wprowadzeniem i
może służyć
pomocą również
zaawansowanym uczniom.
prof Michael von Bruck
Monachium, listopad 2001
Wstęp
Na rynku wydawniczym
można znaleźć
wiele pozycji na temat jogi. Pranajama, pradawna metoda
kontroli oddechu,
leżąca
u podstaw jogi, jest
często
omawiana w nich jako
załącznik.
Trudno jednak
znaleźć książkę
,
w której pranajama
byłaby
tematem
głównym.
Dlaczego
więc
wydajemy
publikację? Każdy
autor ma inne
podejście
do danego tematu; autor niniejszej
książki
pragnie
położyć
szczególny nacisk na
sztukę świadomego
oddychania.
Wydając ją
,
dajemy czytelnikowi
większy
wybór opcji,
wśród
których
może znaleźć
swój
własny
sposób
podejścia
do jogi.
ta jest przeznaczona dla czytelników
żyjących
w nowoczesnym, stechnicyzowanym
środowisku, zwłaszcza
na Zachodzie, którzy
szukają
przeciwnego bieguna szalonego tempa
ciągłych
zmian w
otaczającym
ich
świecie;
dla tych, którzy swoje
życie wewnętrzne chcą wieść
w
równowadze i harmonii. Kiedy
męczy
nas stres i
wyniszczają
nerwy, nasz oddech staje
się płytki
i
przyspieszony. W takim stanie
głęboki
i regularny oddech, wykonywany
świadomie
przez co najmniej
kilka minut, przynosi
ulgę.
Relaksttjemy
się też
fizycznie. To prosty
przykład
pranajamy. Przez
kontrolowane
ćwiczenia
oddechowe odnajdujemy
drogę
do podstaw harmonijnego
życia
w
szczęściu
i panowaniu nad
sobą.
Wielu ludzi we
współczesnym świecie
,
opanowanym przez
technikę
,
bez przerwy oddaje
się
wyczerpującym czynnościom, związanym
z
życiem zewnętrznym,
z
pracą,
z organizowaniem czasu
wolnego itd. Nie
pamiętają
o naturalnej potrzebie
życia wewnętrznego. Chociaż tęsknota
do niego
jest wrodzonym atrybutem duszy, duchowym dziedzictwem
ludzkości
,
to
przeważnie
ta
część
egzystencji pozostaje utaj ona czy zaniedbana - czy to na skutek niedostatku
świadomości
,
czy
też
celowo, by
uniknąć
konfrontacji z samym
sobą
i
zapomnieć
o
własnej jaźni.
Ale konfrontacja ta jest
potrzebna, by
zbudować
pomost
między życiem wewnętrznym
i
zewnętrznym,
który doprowadzi do
równowagi i harmonii
między
pozytywnymi i negatywnymi aspektami egzystencji. Tylko podczas
głębokiej
medytacji
można stanąć twarzą
w twarz z samym
sobą
i
uwolnić się
od
więzi
ze
światem
zewnętrznym.
By
zaś osiągnąć
ten stan
głębokiej
medytacji
,
musimy
przygotować się
krok po kroku,
zrywając
kontakt z
zewnętrznymi wpływami
i podnietami
,
wyciszając ciało
i
umysł
,
intensyfikttjąc
koncentrację.
Książka
To, co
większość
ludzi
uważa
za
medytację
,
jest w gruncie rzeczy
koncentracją.
Czysta forma
medytacji uwalnia nas od niskich instynktów i
myśli.
Wykracza poza
niepewność
,
pożądanie
,
pragnienia i negatywne emocje,
tworząc
nowy pozytywny
kanał
w
umyśle
i
eliminttjąc
jego
część
destruktywną
.I
Właśnie
dlatego proces koncentracji jest pierwszym krokiem w kierunku stanu
absolutnej medytacji.
„Mądrość
zdobywa
się dzięki zdolności umysłu
do koncentracji" - mówi
Vi
vekananda.
2
Pranajama jest kluczem do stanu koncentracji,
gdyż
wymaga stosowania
zróżnicowanych
rytmów i
przedziałów
czasowych oraz
śledzenia
procesów percepcji, jak
również
innych fizjologicznych
aspektów
ciała
i
umysłu.
Jest ona jednak nie tylko kluczem do stanu koncentracji, ale
też
regenerttj e
ciało
i
umysł
fizycznie i psychicznie oraz pomaga
utrzymać
je w zdrowiu. Oddech
spełnia
w naszym
życiu
podwójne zadanie. Z jednej strony jest
czynnością biologiczną,
która utrzymuje organizm przy
życiu.
Drugim jego aspektem jest
właśnie
pranajama, czyli
ścieżka
dla wtajemniczonych,
prowadząca
Zgłoś jeśli naruszono regulamin