CZY JEZUS WIEDZIAŁ ŻE JEST BOGIEM - Dreyfus Francois.pdf
(
763 KB
)
Pobierz
ą <•. ,
FRANęOIS DREYFUS
OP
CZY JEZUS
WIEDZIAŁ,
ŻE JEST BOGIEM?
przełożył
RYSZARD RUBINKIEWICZ SDB
Marian Szudrowicz
»W drodze« Poznań 1995
SŁOWO OD TŁUMACZA
Poznałem o. profesora Franęois Dreyfusa OP w Jerozolimie
w latach 1972-1973, kiedy to po odbyciu studiów w Papie
skim Instytucie Biblijnym udałem się do dominikańskiej Eoolc
Biblique et Archćologiquc Franęaisc w Jerozolimie w celu
dalszego pogłębiania wiedzy biblijnej. Byt to jeden z najwspa
nialszych okresów mojego życia: mogłem wówczas korzystać
z doświadczenia, wiedzy i niepodważalnej kompetencji nauko
wej ludzi, którzy zdobyli wysoką rangę w biblistycc światowej.
Postać o. Dreyfusa zafascynowała mnie również i z tego po
wodu, że — jak się dowiedziałem — już w wieku dojrzałym
przeszedł z judaizmu na chrześcijaństwo. W czasie naszych
prywatnych medytacji nad tekstem biblijnym niekiedy wspo
minał o swoim doświadczeniu pod Damaszkiem. Echo tego
doświadczenia znajdziemy również w prezentowanej tutaj
książce (zob. przypis 16, s. 81). tam mianowicie, gdzie Autor
omawia sprawę wiary w Bóstwo Chrystusa. Dla ortodoksyjne
go Żyda, a takim był kiedyś o. Dreyfus, wiara w tajemnicę
Wcielenia stanowi przeszkodę nic do pokonania. Jednak
w pewnym momencie przychodzi olśnienie, które pozwala od-
kryć, że tajemnica Trójcy Przenajświętszej i Wcielenie nie są
sprzeczne z dogmatem wiary Izraela w jedynego Boga. O. Drey
fus, zastanawiając się nad kwestią, czy Jezus wiedział, że jest
Bogiem, jednocześnie porusza zagadnienie możliwości przyję
cia tej prawdy przez grono uczniów Jezusa, którzy przecież
wychowani byli w rygorystycznym monoteizmie Izraela. Jak
mogło do tego dojść i kiedy to nastąpiło, o. Dreyfus wykazuje
poprzez przystępne, ale i niezwykle wyrafinowane dowodze
nie, z kompetencją uczonego, który od dawien dawna zajmo
6
czrjutis wir.nzw, te
jhst hihukm
?
wał się tym zagadnieniem i doszedł do wiążących wniosków
egzystencjalnych.
Oddając do rąk Czytelnika to mak' dzieło, pragnę jednocześnie
podziękować ojcom dominikanom z Jerozolimy za dar studiów
w prowadzonej przez nich ficole tlibliąuc. Nauczyłem się tam
bardzo dużo. Pragnę też podziękować* ojcom dominikanom z Do
rn inican Housc of Słudics w Waszyngtonie, u których przez pół
roku gościłem w ramach stypendium naukowego i gdzie po raz
pierwszy zetknąłem się z książką o. Dreyfusa.
<*•
S
łowniczek ważniejszych terminów
agnocci — zob. s. 35n.
apnkuliptyka — ma związek z objawieniem (apokalipsa) ka
taklizmów, które mają zapowiedzieć koniec świata.
apokryfy — pisma współczesne księgom biblijnym i mające
z nimi związek, które nic weszły jednak do kanonu Ksiąg
Świętych.
arianie, arianizm — zob. s. 30.
eschatologia — ma związek z końcem świata.
fundamentalizm — interpretacja Biblii, która wszystko bierze
dosłownie. Np. twierdzi, że Bóg stworzył światło przed słoń
cem (por. Rdz 1,3 i Rdz 1,16).
hermeneutyka — nauka i metoda interpretacji, szczególnie
Biblii.
Janowe pisma — pisma NT, które tradycja Kościoła przypi
suje św. Janowi (Ewangelia, Listy, Apokalipsa).
midrasz — jedna z grup komentarzy żydowskich do Biblii
hebrajskiej, napisana pomiędzy 400 a 1200 rokiem naszej ery.
nestorianie, nestorianizm — zob. s. 30.
ontologia — dział Filozofii dotyczący tego, co jest wspólne
wszystkiemu, co istnieje, zajmujący się bytem.
perykopa — krótki tekst biblijny, stanowiący pewną jedność
z punktu widzenia formy i treści. Np. perykopa o weselu
w Kanie (J 2,1-11).
unia hipostatyczna — zjednoczenie w Jezusie Bóstwa i Czło
wieczeństwa w jedności Osoby.
wstępne zrozumienie — zob. s. 109n.
3
W
ykaz skrótów
BF
—
Brenanum
Fidei.
Kościoła,
opr. S. Głowa. I.
Poznań
1988".
Wybór
doktrynalnych
wypowiedzi
Bieda, Księgarnia Św. Wojciecha,
DS
— H. Denzinger, A. Schónmetzcr,
Enchiridion symbolo-
rum et declarationum
, Fryburg Br. 1963
3
'.
SRT
— ,.NouveIle revue thćo!ogique”, Louvain 1869-1940,
1945-
PG —
Patrologiae cursus completus. Series Graeca
I-CLXI,
wyd. J.
P. Mignę, Paryż 1857-1866.
PL —
Patrologiae cursus completus. Series Latina
I-CCXVII,
Indices
I-IV, wyd. J. P. Mignę, Paryż 1878-1890.
RB
— „Revue biblique”, Paryż 1892-
RGG
—
Die Religion in Geschichte und Gegenwart
I-VI, Ty
binga
1957-1965'.
RHE
— „Revue d’histoire ecclesiastiąue”, Louvain 1900-
RSPT
— „Revue des Sciences philosophiques et theologiques”,
Paryż 1912-1942, 1947-
RSR
— „Recherches de science religieuse”, Paryż 1910—
RThom
— „Revue thomiste”, Tuluza 1947-
Strack-Billerbeck — H. L. Strack, P. Billerbeck,
Kommentar
zum Neuen Testament aus Talmud und Midrasch
I-VI, Mona
chium
1954-1961
2
.
Sposób cytowania dzieł
św. Tomasza z Akwinu: S.th. III q.lO
a.4 = Summa Theologiae,
część III, kwestia 10, artykuł 4.
Plik z chomika:
BoxBooki
Inne pliki z tego folderu:
Diabły i Demony(1).pdf
(4180 KB)
Boskie objawienie piekła - Czas dobiega końca - Kathryn Mary Baxter(1).pdf
(3056 KB)
Rossell Hope Robbins - Encyklopedia Czarów i Demonologii(1).pdf
(3515 KB)
Królestwo szatana - Ignacy Charszewski(1).pdf
(2716 KB)
Ostrzeżenie z zaświatów - Ojciec Bonawentura Meyer(1).pdf
(1841 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 27.02.2021
1000 ebookow
500 Zagadek
Aforyzmy, Cytaty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin