BIZNES PLAN – wykład
BIZNES PLAN – długofalowy i kompleksowy plan działalności organizacji gospodarczej lub realizacji przedsięwzięcia gospodarczego:
-sporządzony w oparciu o wszechstronną ocenę sytuacji strategicznej firmy (uwzględniającą wszystkie istniejące uwarunkowania natury finansowej, rynkowej, marketingowej, organizacyjnej, kadrowej i technologicznej)
-w udokumentowanej formie prezentujący:
-cele przedsięwzięcia
-sposoby osiągnięcia tych celów
-zasoby przeznaczone do ich realizacji.
FUNKCJE BIZNES PLANU:
wewnętrzna:
-plan wykorzystywany jest jako wewnętrzny dokument niezbędny do zarządzania przedsiębiorstwem, aby w spójny i logiczny sposób rozwijać biznes w ciągu kilku najbliższych lat;
-dostarcza narzędzi do bieżącego monitorowania, dokonywania przeglądów i korekt zarówno w okresie budowy, jaki i w okresie eksploatacji.
Zewnętrzna:
-plan ma podstawowe znaczenie dla uatrakcyjnienia przedsiębiorstwa w oczach potencjalnych inwestorów i przyciągania z zewnątrz środków potrzebnych na finansowanie jej przedsięwzięć
-stanowi podstawę do rozmów z wszelkiego rodzaju kontrahentami i decydentami, takimi jak: wiodący akcjonariusze, banki, potencjalni inwestorzy, agencje finansowe państwowe i prywatne, fundusze inwestycyjne.
Kto korzysta z biznes planu?
Wewnętrzni interesariusze
-kadra kierownicza
-menadżerowie projektów
-pracownicy
Zewnętrzni interesariusze
-instytucje finansowe – banki, fundusze inwestycyjne
-obecni potencjalni inwestorzy – firmy zainteresowane udziałem w przedsięwzięciu lub zakładaniu, rozwijaniu czy restrukturyzacji przedsiębiorstwa
-partnerzy gospodarczy
-dostawcy i klienci
-organizacje publiczne i rządowe wspierające biznes w zakresie pomocy finansowej i doradczej – agencje rozwoju regionalnego, agencje wspierania przedsiębiorczości
-organy statutowe przedsiębiorstwa.
Najczęstsze okoliczności sporządzania biznes planu:
-uruchamianie nowej działalności gospodarczej
-przeprowadzanie fuzji przedsiębiorstw
-pozyskiwanie zewnętrznych środków na finansowanie działalności
-krytyczny okres działalności (np. zmiana form własności lub profilu działalności, ukierunkowanie na nowe rynki, duże inwestycje, modernizacja).
-inne: wycena i sprzedaż firmy, restrukturyzacja, likwidacja przedsiębiorstwa.
Założenia wstępne:
-zakres przedmiotowy biznes planu (czy dla całej firmy czy dla konkretnego przedsięwzięcia inwestycyjnego jak nowy oddział czy nowy produkt)
-horyzont czasowy biznes planu
· punkt startowy
· okres analizy danych 2 lata
· okres projekcji finansowych 3 lata
· pierwszy rok musi być zaplanowany bardzo szczegółowo miesięcznie lub kwartalnie, 2 kolejne lata rocznie
-podmioty zaangażowane w jego realizację – warunkujące powodzenie planu
-ranga celów – cele główne, dodatkowe, uboczne, szczegółowe
-odbiorcy biznes planu
-metodologia budowy biznes planu – metody oceny przeszłości i przyszłości
-czynniki wpływające na jego realizację – okoliczności sprzyjające, obojętne, utrudniające
Wątpliwości przy konstrukcji biznes planu:
1. Kto powinien opracować biznes plan i jaki zespół powołać do jego konstruowania?
Zaleca się, aby biznes plan był opracowany przez kierownictwo firmy.
Udział i pomoc doradców (konsultantów) sprowadza się do:
-omówienia struktury biznesplanu i nadzorowania procesu jego tworzenia – zapoznania kadry menadżerskiej ze stosowanymi technikami i procedurami planistycznymi
-przygotowania strony formalnej biznesplanu (np. planów finansowych i marketingowych)
-sporządzania opinii przed wysłaniem planu do inwestora.
2. Jak obszerny powinien być biznes plan?
Nie ma w tym przypadku jednolitych reguł postępowania. Należy jednak zadbać o to, aby plan był:
-na tyle obszerny, aby wyczerpał zawarte w nim tematy
-na tyle krótki, aby podtrzymać zainteresowanie czytających (długie dokumenty są mało komunikatywne).
Zaleca się, aby biznesplan sporządzony dla małego przedsięwzięcia stanowił dokument o objętości 15-20 stron.
Dla dużego przedsiębiorstwa próg ten jest odpowiednio wyższy. Rekomendowana objętość planu minimum 80 stron.
3. Na ile dokładny powinien być biznes plan?
Praktyka – unikanie szczegółowych opisów, aby w przyszłej działalności zostawić sobie większą elastyczność. Przyczyna: wybór jednego rozwiązania z wielu prawdopodobnych, którego rezultatów nie sposób przewidzieć na etapie opracowania planu. Rozwiązanie: Szczegóły dotyczące alternatyw, ich przyczyn oraz wnioski na temat skutków powinny znaleźć się w planie.
Zalecenia – wszystkie plany jako minimum powinny zawierać informacje na temat:
-wielkości oczekiwanych środków finansowych wraz z określeniem terminów, w których będą one niezbędnie potrzebne
-szczegółowych projektów przeznaczenia środków finansowych
-sposobów osiągnięcia założonych celów
-oczekiwanych wpływów finansowych z proponowanych przedsięwzięć.
Zalecane jest przy tym, przygotowywanie biznesplanów przynajmniej w trzech wariantach:
-umiarkowanym – prawdopodobnym, tzn.: zakładającym przeciętne warunki gospodarowania
-ostrożnościowy – pesymistycznym, w którym bierze się pod uwagę możliwość zaistnienia czynników wymienionych na liście zagrożeń i słabych stron firmy
-ambitny – optymistycznym, biorącym za podstawę możliwość wystąpienia czynników umieszczonych na liście szans otwierających się przed firmą.
4. Jak przedstawić ryzyko związane z realizacją przedsięwzięcia?
5. Czy w biznes planie powinno się zamieszczać informacje poufne?
6. Jak zainteresować potencjalnych inwestorów, kredytodawców,…?
Zagadnienie ryzyka przedsięwzięć opisanych w biznesplanie
-Inwestorzy interesują się przede wszystkim ryzykiem przedsięwzięcia oraz zdolnością kadry menedżerskie do jego realizacji – interesuje ich wysoki zysk.
-Banki są zobowiązane do prowadzenia klasyfikacji swoich dłużników opartej na ocenie ryzyka związanego z realizacją danego przedsięwzięcia, a w konsekwencji do tworzenia znacznych rezerw – interesuje zabezpieczenie zwrotu pożyczonego kapitału.
Niezbędne jest opisanie w biznes planie temat ryzyka – ustalenie wszystkich możliwych zagrożeń oraz kroków podejmowanych przez kierownictwo firmy, aby uchronić się przed nimi albo zniwelować ich wpływ.
Czy zamieszczać informacje poufne?
Większość przedsiębiorców wykazuje niechęć do ujawniania w planach, nawet potencjalnym inwestorom, informacji, które uważają za swoje tajemnice.
Rozwiązanie:
-oznaczenie biznesplanu jako „handlowo – poufny”
-przed przedłożeniem planu inwestorom upewnienie się czy nie mają oni sprzecznych interesów (np. duże wspólne inwestycje z konkurencyjną firmą),
-pominięcie w planie danych uważanych za poufne i przesłanie inwestorom planu w formie wyciągu.
Jak zainteresować inwestorów, kredytodawców,…?
-innowacyjna koncepcja
-wykorzystanie doradców z doświadczeniem w dziedzinie mobilizowania środków finansowych o ustalonej wiarygodności
-spełnienie wymogów formalnych i merytorycznych przez dokument /patrz: cechy dobrego biznes planu/
CECHY DOBREGO BIZNESPLANU!
Rodzaje cech
Wyszczególnienie
MERYTORYCZNE
Kompleksowość
Długofalowość
Wykonywalność
Zgodność wewnętrzna
Operatywność
Wariantowość
Elastyczność
FORMALNE
Adekwatność
Zgodność ze standardami
Czytelność
Zwięzłość
Wiarygodność danych
Poprawność rachunkowa
Elementy procedury planowania biznesowego
-Analiza działalności przedsiębiorstwa – opis i ocena; oszacowanie możliwości wprowadzenia zmian, ogólna opinia o przyszłej działalności.
-Opracowanie zasadniczego planu – szczegółowa analiza oraz plan przekształceń i rozwoju wraz ze wszystkimi implikacjami.
-Plan wprowadzenia w życie – plan wdrożenia; powołanie zespołów lub osób odpowiedzialnych za realizację oraz wyznaczenie jej nieprzekraczalnych terminów.
ZAKRES zagadnień poruszanych w biznes planie
Zakres merytoryczny planu obejmuje wszystkie zagadnienia wewnętrzne przedsiębiorstwa, oraz oddziaływania zewnętrzne
1.Prezentacja organizacji 5%
2.Analiza otoczenia 15%
3.Analiza organizacyjna firmy 15%
4.Rozwiązania strategiczne 30%
5.Plan działania 30%
6.Wnioski 5%
Struktura biznes planu
1.Wprowadzenie do biznesplanu – podsumowanie strategiczne oraz charakterystyka działalności firmy
2.Plan strategiczny – wyniki analizy strategicznej oraz cele (misja, wizja, cele strategiczne i operacyjne)
3.Plany fragmentaryczne (dziedzinowe, szczegółowe) – plan marketingowy, plan operacyjny (plan techniczny), plan organizacji i zarządzania, plan finansowy
4.Wnioski, podsumowania, załączniki
Posumowanie wykonawcze powinno wykazywać:
-cele sporządzenia bilansu planu,
-krótki opis i uzasadnienie przedsięwzięć będących przedmiotem biznes planu:
>przewidywaną wielkość nakładów finansowych potrzebnych do osiągnięcia celów,
>sposoby finansowania zamierzeń,
-główne wnioski końcowe, w tym syntetyczną ocenę przewidywanych wyników finansowych i opis spodziewanych korzyści: MPV, okres zwrotu z inwestycji, stopa zwrotu z inwestycji, jako elementy świadczące o efektywności projektu, oraz wpływ danego projektu na płynność i rentowność działalności firmy.
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PRZESIĘBIORSTWA na następne ćwiczenia
-podstawowe dane o przedsiębiorstwie:
Nazwa przedsiębiorstwa
Forma prawna prowadzonej działalności
Przedmiot i obszar działalności
Numer NIP i REGON
Dane tele-adresowe
Oddziały firmy (jedno miejsce)
Właściciele, udziałowcy i struktura kapitału (w tabeli) – umowa spółki, statut
Władze zarządzające
-krótka historia przedsiębiorstwa i jej obecne miejsce na rynku (tego nie robimy):
Data założenia firmy i rozpoczęcie działalności,
Najistotniejsze osiągnięcia firmy
Ogólna charakterystyka dotychczasowej działalności
Syntetyczna ocena aktualnych i przeszłych wyników finansowych przedsiębiorstwa – dwa ostatnie lata.
Plan strategiczny
-wyniki analizy strategicznej
-cele
Formułowanie strategii wymaga określenia takich elementów jak:
-ofertowane produkty i usługi (co zamierzamy robić?)
-obsługiwane oraz nas rynki i klientów (dla kogo będziemy produkować i komu świadczyć usługi?)
-przewagę strategiczną (dlatego klienci będą od nas kupować?)
-priorytety w działaniu: produkty i rynki (na co będziemy kładli największy nacisk ?)
-systemy i struktury (w jaki sposób chcemy wprowadzić w życie strategie, czyli co, kto, dlaczego i gdzie?)
ANALIZA SWOT
S-(stengths) – siły
W-(weaknesses) – słabości
O-(oportunities) – szanse
...
BoxBooki