Biznes plan - wykład.docx

(41 KB) Pobierz

BIZNES PLAN – wykład

 

BIZNES PLAN – długofalowy i kompleksowy plan działalności organizacji gospodarczej lub realizacji przedsięwzięcia gospodarczego:

-sporządzony w oparciu o wszechstronną ocenę sytuacji strategicznej firmy (uwzględniającą wszystkie istniejące uwarunkowania natury finansowej, rynkowej, marketingowej, organizacyjnej, kadrowej i technologicznej)

-w udokumentowanej formie prezentujący:

              -cele przedsięwzięcia

              -sposoby osiągnięcia tych celów

              -zasoby przeznaczone do ich realizacji.

 

FUNKCJE BIZNES PLANU:

wewnętrzna:

-plan wykorzystywany jest jako wewnętrzny dokument niezbędny do zarządzania przedsiębiorstwem, aby w spójny i logiczny sposób rozwijać biznes w ciągu kilku najbliższych lat;

-dostarcza narzędzi do bieżącego monitorowania, dokonywania przeglądów i korekt zarówno w okresie budowy, jaki i w okresie eksploatacji.

Zewnętrzna:

-plan ma podstawowe znaczenie dla uatrakcyjnienia przedsiębiorstwa w oczach potencjalnych inwestorów i przyciągania z zewnątrz środków potrzebnych na finansowanie jej przedsięwzięć

-stanowi podstawę do rozmów z wszelkiego rodzaju kontrahentami i decydentami, takimi jak: wiodący akcjonariusze, banki, potencjalni inwestorzy, agencje finansowe państwowe i prywatne, fundusze inwestycyjne.

 

Kto korzysta z biznes planu?

Wewnętrzni interesariusze

-kadra kierownicza

-menadżerowie projektów

-pracownicy

Zewnętrzni interesariusze

-instytucje finansowe – banki, fundusze inwestycyjne

-obecni potencjalni inwestorzy – firmy zainteresowane udziałem w przedsięwzięciu  lub zakładaniu, rozwijaniu czy restrukturyzacji przedsiębiorstwa

-partnerzy gospodarczy

-dostawcy i klienci

-organizacje publiczne i rządowe wspierające biznes w zakresie pomocy finansowej i doradczej – agencje rozwoju regionalnego, agencje wspierania przedsiębiorczości

-organy statutowe przedsiębiorstwa.

 

Najczęstsze okoliczności sporządzania biznes planu:

-uruchamianie nowej działalności gospodarczej

-przeprowadzanie fuzji przedsiębiorstw

-pozyskiwanie zewnętrznych środków na finansowanie działalności

-krytyczny okres działalności (np. zmiana form własności lub profilu działalności, ukierunkowanie na nowe rynki, duże inwestycje, modernizacja).

-inne: wycena i sprzedaż firmy, restrukturyzacja, likwidacja przedsiębiorstwa.

 

Założenia wstępne:

-zakres przedmiotowy biznes planu (czy dla całej firmy czy dla konkretnego przedsięwzięcia inwestycyjnego jak nowy oddział czy nowy produkt)

-horyzont czasowy biznes planu

·         punkt startowy

·         okres analizy danych 2 lata

·         okres projekcji finansowych 3 lata

·         pierwszy rok musi być zaplanowany bardzo szczegółowo miesięcznie lub kwartalnie, 2 kolejne lata rocznie

-podmioty zaangażowane w jego realizację – warunkujące powodzenie planu

-ranga celów – cele główne, dodatkowe, uboczne, szczegółowe

-odbiorcy biznes planu

-metodologia budowy biznes planu – metody oceny przeszłości i przyszłości

-czynniki wpływające na jego realizację – okoliczności sprzyjające, obojętne, utrudniające

 

Wątpliwości przy konstrukcji biznes planu:

1.       Kto powinien opracować biznes plan i jaki zespół powołać do jego konstruowania?

Zaleca się, aby biznes plan był opracowany przez kierownictwo firmy.

Udział i pomoc doradców (konsultantów) sprowadza się do:

-omówienia struktury biznesplanu i nadzorowania procesu jego tworzenia – zapoznania kadry menadżerskiej ze stosowanymi technikami i procedurami planistycznymi

-przygotowania strony formalnej biznesplanu (np. planów finansowych i marketingowych)

-sporządzania opinii przed wysłaniem planu do inwestora.

2.       Jak obszerny powinien być biznes plan?

Nie ma w tym przypadku jednolitych reguł postępowania. Należy jednak zadbać o to, aby plan był:

-na tyle obszerny, aby wyczerpał zawarte w nim tematy

-na tyle krótki, aby podtrzymać zainteresowanie czytających (długie dokumenty są mało komunikatywne).

Zaleca się, aby biznesplan sporządzony dla małego przedsięwzięcia stanowił dokument o objętości 15-20 stron.

Dla dużego przedsiębiorstwa próg ten jest odpowiednio wyższy. Rekomendowana objętość planu minimum 80 stron.

3.       Na ile dokładny powinien być biznes plan?

Praktyka – unikanie szczegółowych opisów, aby w przyszłej działalności zostawić sobie większą elastyczność. Przyczyna: wybór jednego rozwiązania z wielu prawdopodobnych, którego rezultatów nie sposób przewidzieć na etapie opracowania planu. Rozwiązanie: Szczegóły dotyczące alternatyw, ich przyczyn oraz wnioski na temat skutków powinny znaleźć się w planie.

Zalecenia – wszystkie plany jako minimum powinny zawierać informacje na temat:

-wielkości oczekiwanych środków finansowych wraz z określeniem terminów, w których będą one niezbędnie potrzebne

-szczegółowych projektów przeznaczenia środków finansowych

-sposobów osiągnięcia założonych celów

-oczekiwanych wpływów finansowych z proponowanych przedsięwzięć.

Zalecane jest przy tym, przygotowywanie biznesplanów przynajmniej w trzech wariantach:

-umiarkowanym – prawdopodobnym, tzn.: zakładającym przeciętne warunki gospodarowania

-ostrożnościowy – pesymistycznym, w którym bierze się pod uwagę możliwość zaistnienia czynników wymienionych na liście zagrożeń i słabych stron firmy

-ambitny – optymistycznym, biorącym za podstawę możliwość wystąpienia czynników umieszczonych na liście szans otwierających się przed firmą.

4.       Jak przedstawić ryzyko związane z realizacją przedsięwzięcia?

5.       Czy w biznes planie powinno się zamieszczać informacje poufne?

6.       Jak zainteresować potencjalnych inwestorów, kredytodawców,…?

 

Zagadnienie ryzyka przedsięwzięć opisanych w biznesplanie

-Inwestorzy interesują się przede wszystkim ryzykiem przedsięwzięcia oraz zdolnością kadry menedżerskie do jego realizacji – interesuje ich wysoki zysk.

-Banki są zobowiązane do prowadzenia klasyfikacji swoich dłużników opartej na ocenie ryzyka związanego z realizacją danego przedsięwzięcia, a w konsekwencji do tworzenia znacznych rezerw – interesuje zabezpieczenie zwrotu pożyczonego kapitału.

Niezbędne jest opisanie w biznes planie temat ryzyka – ustalenie wszystkich możliwych zagrożeń oraz kroków podejmowanych przez kierownictwo firmy, aby uchronić się przed nimi albo zniwelować ich wpływ.

 

Czy zamieszczać informacje poufne?

Większość przedsiębiorców wykazuje niechęć do ujawniania w planach, nawet potencjalnym inwestorom, informacji, które uważają za swoje tajemnice.

Rozwiązanie:

-oznaczenie biznesplanu jako „handlowo – poufny”

-przed przedłożeniem planu inwestorom upewnienie się czy nie mają oni sprzecznych interesów (np. duże wspólne inwestycje z konkurencyjną firmą),

-pominięcie w planie danych uważanych za poufne i przesłanie inwestorom planu w formie wyciągu.

 

Jak zainteresować inwestorów, kredytodawców,…?

-innowacyjna koncepcja

-wykorzystanie doradców z doświadczeniem w dziedzinie mobilizowania środków finansowych o ustalonej wiarygodności

-spełnienie wymogów formalnych i merytorycznych przez dokument /patrz: cechy dobrego biznes planu/

 

CECHY DOBREGO BIZNESPLANU!

Rodzaje cech

Wyszczególnienie

MERYTORYCZNE

Kompleksowość

Długofalowość

Wykonywalność

Zgodność wewnętrzna

Operatywność

Wariantowość

Elastyczność

 

FORMALNE

Adekwatność

Zgodność ze standardami

Czytelność

Zwięzłość

Wiarygodność danych

Poprawność rachunkowa

 

Elementy procedury planowania biznesowego

-Analiza działalności przedsiębiorstwa – opis i ocena; oszacowanie możliwości wprowadzenia zmian, ogólna opinia o przyszłej działalności.

-Opracowanie zasadniczego planu – szczegółowa analiza oraz plan przekształceń i rozwoju wraz ze wszystkimi implikacjami.

-Plan wprowadzenia w życie – plan wdrożenia; powołanie zespołów lub osób odpowiedzialnych za realizację oraz wyznaczenie jej nieprzekraczalnych terminów.

 

ZAKRES zagadnień poruszanych w biznes planie

Zakres merytoryczny planu obejmuje wszystkie zagadnienia wewnętrzne przedsiębiorstwa, oraz oddziaływania zewnętrzne

1.Prezentacja organizacji 5%

2.Analiza otoczenia 15%

3.Analiza organizacyjna firmy 15%

4.Rozwiązania strategiczne 30%

5.Plan działania 30%

6.Wnioski 5%

 

Struktura biznes planu

1.Wprowadzenie do biznesplanu – podsumowanie strategiczne oraz charakterystyka działalności firmy

2.Plan strategiczny – wyniki analizy strategicznej oraz cele (misja, wizja, cele strategiczne i operacyjne)

3.Plany fragmentaryczne (dziedzinowe, szczegółowe) – plan marketingowy, plan operacyjny (plan techniczny), plan organizacji i zarządzania, plan finansowy

4.Wnioski, podsumowania, załączniki

 

Posumowanie wykonawcze powinno wykazywać:

-cele sporządzenia bilansu planu,

-krótki opis i uzasadnienie przedsięwzięć będących przedmiotem biznes planu:

              >przewidywaną wielkość nakładów finansowych potrzebnych do osiągnięcia celów,

              >sposoby finansowania zamierzeń,

-główne wnioski końcowe, w tym syntetyczną ocenę przewidywanych wyników finansowych i opis spodziewanych korzyści: MPV, okres zwrotu z inwestycji, stopa zwrotu z inwestycji, jako elementy świadczące o efektywności projektu, oraz wpływ danego projektu na płynność i rentowność działalności firmy.

 

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PRZESIĘBIORSTWA na następne ćwiczenia

-podstawowe dane o przedsiębiorstwie:

              Nazwa przedsiębiorstwa

              Forma prawna prowadzonej działalności

              Przedmiot i obszar działalności

              Przedmiot i obszar działalności

              Numer NIP i REGON

              Dane tele-adresowe

              Oddziały firmy (jedno miejsce)

              Właściciele, udziałowcy i struktura kapitału (w tabeli) – umowa spółki, statut

              Władze zarządzające

-krótka historia przedsiębiorstwa i jej obecne miejsce na rynku (tego nie robimy):

Data założenia firmy i rozpoczęcie działalności,

              Najistotniejsze osiągnięcia firmy

              Ogólna charakterystyka dotychczasowej działalności

Syntetyczna ocena aktualnych i przeszłych wyników finansowych przedsiębiorstwa – dwa ostatnie lata.

 

Plan strategiczny

-wyniki analizy strategicznej

-cele

 

Formułowanie strategii wymaga określenia takich elementów jak:

-ofertowane produkty i usługi (co zamierzamy robić?)

-obsługiwane oraz nas rynki i klientów (dla kogo będziemy produkować i komu świadczyć usługi?)

-przewagę strategiczną (dlatego klienci będą od nas kupować?)

-priorytety w działaniu: produkty i rynki (na co będziemy kładli największy nacisk ?)

-systemy i struktury (w jaki sposób chcemy wprowadzić w życie strategie, czyli co, kto, dlaczego i gdzie?)

 

ANALIZA SWOT

S-(stengths) – siły

W-(weaknesses) – słabości

O-(oportunities) – szanse

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin