Amfibia LVT(A)-1 Amtank 1943.pdf
(
15889 KB
)
Pobierz
USA
Technika lądowa
BROŃ
Amfibie
1943
Amfibia gąsienicowa opancerzona typu LVT(A)-1 Amtank
Landing Vehicle Tracked (Armored) LVT(A)-1 Amtank
Dane taktyczno-techniczne LVT(A)-1 Amtank
Typ:
amfibia gąsienicowa.
Producent:
Food Machinery Corp.
Lata produkcji:
1944-
1945.
Wyprodukowano:
510 egzemplarzy.
Długość:
7,95 m.
Szerokość:
3,25 m.
Wyso-
kość:
3,07 m.
Prześwit:
46 cm.
Masa bojowa:
14900 kg.
Silnik:
7-cylindrowy gwiazdowy chło-
dzony powietrzem (dmuchawa) Continental W-
670-9A o mocy 184 kW (250 KM).
Transmisja:
zsynchronizowana, 5 biegów do przodu i 1 do
tyłu.
Układ jezdny:
11 par małych kół jezdnych z
gumowym bandażem zawieszonych na waha-
czach, pary rolek podtrzymujących oraz 2 pary
zębatych kół napędzających i napinających.
Gąsienica metalowa z 73 podwójnych ogniw o
podziałce 203 mm i szerokości 362 mm. Każde
podwójne ogniwo składało się z segmentów o podziałce 100 mm połączonych sworzniem.
Prędkość maksymalna:
32
km/h na lądzie; 12 km/h na wodzie.
Zasięg:
200 km na lądzie; 120 km na wodzie.
Pancerz:
wieża 67 mm; kadłub 12,7
mm z przodu i 6,35 mm z boku.
Pokonywane przeszkody:
rów 1,50 m; ściana pionowa 0,92 m; nachylenie stoku 35°.
Uzbrojenie:
armata 37 mm M6 w jarzmie M44 (104 naboje) sprzężona z karabinem maszynowym 7,62 mm M1919A5
(2000 nabojów), 2 karabiny maszynowe 7,62 mm M1919A4 lub A5 w tylnych stanowiskach (4000 nabojów).
Załoga:
6
osób (dowódca, kierowca, pomocnik kierowcy, 3 strzelców).
W FMC wykorzystano
do budowy pływającego wozu
bojowego
wieżę od czołgu
lekkiego M5A1
wraz z napę-
dem obrotu i stabilizowanym
żyroskopowe w pionie uzbro-
jeniem. Pozbawiono ją jednak
tylnej niszy z wyposażeniem
radiowym/które standardowo
dla LVT umieszczono w ka-
dłubie, gdzie dysponowano
znacznym nadmiarem wolnej
przestrzeni. Duże znaczenie
miało zastosowanie stabili-
zowanego uzbrojenia, dzięki któremu możliwe było prowadzenie celnego ognia już w czasie podchodzenia do plaż.
2
Nowy
pojazd
otrzymał
oznaczenie
LVT(A)-1
(Landing
Vehic-
le Tracked
(Armored) -1).
Modelem wyjściowym do
budowy był
LVT-2.
Całość
konstrukcji wykonano z
blach pancernych
o gru-
bości od 6 do 13 mm, łą-
czonych w większości
spawaniem. Nad dawnym
przedziałem
transporto-
wym zamontowano strop,
na którym ustawiono wie-
żę. Za nią, na lewej i pra-
wej burcie, umieszczono
dodatkowe stanowiska
karabinów
maszyno-
wych Browning kalibru
7.62 mm
do bliskiej obro-
ny czołgu. Załogę stanowi-
ło teraz
6 żołnierzy,
a
dostęp do wnętrza maszy-
ny zapewniało łącznie
sześć włazów:
kierowcy i
jego
pomocni-
ka/radiooperatora w stro-
pie kabiny kierowców,
każdy z peryskopem obro-
towym (kierowca dodat-
kowo posiadał otwierany
luk obserwacyjny w przed-
niej płycie, a niektóre wozy
miały zamykaną szczelinę
obserwacyjną dla radio-
operatora), dwa boczne
włazy do przedziału bojo-
wego oraz dwa włazy w
wieży
-
dowód-
cy/ładowniczego i celowni-
czego. Oprócz przyrządów
celowniczych uzbrojenia
na wieży umieszczono
dwa obrotowe i jeden stały
peryskop.
Mechanicznie
Amtank był identyczny z LVT-2.
Produkcja
seryjna
Amtanków
ruszyła w zakła-
dach FMC w
grudniu 1943
roku i pierwsze seryjne czołgi
zjechały z linii montażowych
na początku
1944
roku. Pro-
dukcję zatrzymano pod koniec
tego roku po zmontowaniu
510
maszyn,
z których 328 przeję-
ła US Army, a 182 USMC. W
toku produkcji
LVT(A)-1
został
poddany kilku modyfikacjom
wynikającym z doświadczeń
bojowych.
Radiooperator
został wyposażony w
karabin
maszynowy Browning kali-
bru 7.62 mm
w jarzmie kuli-
stym w przedniej płycie. Górną
płytę silnika osłonięte dodat-
kowymi blachami pancernymi przed granatami i odłamkami, a boczne stanowiska strzeleckie karabinów maszynowych
osłonięte wysokimi płytami chroniącymi plecy i ramiona strzelca.
3
Chrztem bojowym dla Amtanków były wal-
ki w
lutym 1944
roku o Kwajalein i Roi-Namur w
archipelagu wysp Marschalla. Później użyto ich na
Marianach i Filipinach, a niektóre przetrwały jesz-
cze do czasu desantu na Okinawie. W czasie
służby szybko okazało się, że uzbrojenie czołgu
armata 37 mm M6
z jednostką ognia
104 nabo-
jów
- jest za słabe. Jego wyboru dokonano ze
względów technicznych oraz w obawie przed ja-
pońskimi czołgami, które mogły operować na pla-
żach. Armata 37 mm miała wystarczająco dobre
dane balistyczne pocisków przeciwpancernych.
Przewidywania takie okazały się jednak błędne, a
skuteczność armaty przeciw solidnym, japońskim
schronom bojowym minimalna. Brakowało odpowiednio potężnego pocisku odłamkowo-burzącego. Dodatkowo czołg nie
sprawdzał się zbyt dobrze w roli bezpośredniego wsparcia piechoty ze względu na cienki pancerz, zbyt wysoką sylwetkę,
przy której 10
0
wychylenie armaty w dół okazywało się często niewystarczające (czołg mógł operować na stokach o na-
chyleniu do 30
0
). Dlatego już
latem 1944
roku podjęto decyzję o wstrzymaniu produkcji
LVT(A)-1.
4
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin