Jak stymulować rozwój mowy dziecka.docx

(13 KB) Pobierz

Jak stymulować rozwój mowy dziecka?

1.   Wykorzystuj codzienne czynności związane z pielęgnacją, ubieraniem, karmieniem, wychodzeniem na spacer itp. Opisuj dziecku to co widzi i co robisz za pomocą krótkich wypowiedzeń. Z początku mogą to być pojedyncze sylaby dźwiękonaśladowcze np. be, miau, hau itp. Z czasem nazwy najbliższych osób i nazwy rzeczowników, do których dołączasz czasownik, np. Mama je. Kotek pije. Chleb leży.

2.   Zanim wykonasz jakąś czynności związana z dzieckiem, np. kąpiel – mów o tym dziecku.

3.   Śpiewaj dziecku piosenki według własnych pomysłów. Śpiewaj mu o tym, że ma uszko, oko, nosek, ale także, że przyszła babcia i  przyniosła kwiatki. Dzieci to lubią i chętnie słuchają. Nie martw się, że nie potrafisz śpiewać – dziecka to w ogóle nie interesuje. Dla niego ważne jest to, że Ty śpiewasz!!!

4.   Używaj zwrotów grzecznościowych i zachęcaj do używania przez dziecko.

5.   Rozwijaj podstawowe słownictwo obejmujące nazwy przedmiotów codziennego użytku, jedzenia, ubrań, zabawek, bliskich dziecku zwierząt, nazwy podstawowych czynności.

6.   Oglądaj z dzieckiem filmy dostosowane do wieku i wsłuchujcie się w słowa. Próbujcie naśladować ruchem i słowem, sylabą zaobserwowane sytuacje, np. bum, bach, uuuu, ooo.

7.   Kup płyty z piosenkami dla dzieci i próbujcie razem śpiewać. Możesz to robić również tylko ty, a dziecko uczestniczy w zabawie poprzez ruch, klaskanie, maszerowanie, potrząsanie grzechotką, czy po prostu kołysanie się na Twoich kolanach.

8.   Czytaj lub opowiadaj dziecku bajki, ciekawe historyjki z twarzą zwróconą do dziecka. Twoja twarz powinna być dobrze oświetlona, aby dziecko widziało dobrze Twoje usta.

9.   Czytaj/opowiadaj dziecku historyjki na podstawie obrazków, nawet tych pojedynczych. Z czasem o obrazku mów coraz więcej.

10.                     Recytuj dziecku wiersze dla dzieci, śpiewaj mu proste piosenki, nawet wiele razy ten sam tekst. Z czasem nie wymawiaj ostatniego słowa, może dziecko zacznie dopowiadać, to co powinno być na końcu zwrotki.

11.            Używaj par wyrazów, które się rymują, np. koty i płoty, buty i luty, Jacek – placek.

12.           W wieku 2 – 3 lat zacznij bawić się z dzieckiem w rozpoznawanie liter.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin