Zestaw tekstów do czytania.docx

(34 KB) Pobierz

Zestaw tekstów do czytania

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

Rola tekstów w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo) jest ogromna. Mogą one rozwijać sprawność czytania, być bodźcem do rozwijania sprawności mówienia i pisania, a także koncentrować się na problematyce językowej, np. służyć jako materiał ilustrujący, powtarzający lub testujący zagadnienie gramatyczne oraz jako wprowadzenie, poszerzenie lub sprawdzenie leksyki.

Według Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, już od poziomu A2 powinny być wprowadzane teksty autentyczne (lub adaptowane), a od poziomu B1 studenci powinni być zapoznawani z tekstami (lub fragmentami tekstów) literackich i popularnonaukowych.

Z doświadczenia wielu nauczycieli wynika, że praca z tekstami autentycznymi przynosi największe korzyści, jeśli wybiera się je ze względu na zainteresowania i potrzeby grupy uczniów. Lektor na przygotowanie takich zajęć musi przeznaczyć więcej czasu i bardziej się zaangażować. Oprócz znalezienia odpowiedniego, musi także zaproponować ćwiczenia rozwijające poszczególne kompetencje (np. gramatyczne, leksykalne).

Poniżej proponujemy zestaw tekstów sprawdzających rozumienie czytanego tekstu. Na podstawie tekstów uczeń może wykonać szereg zadań, które służą kształceniu nie tylko umiejętności czytania ze zrozumieniem, ale również rozwijaniu kompetencji z zakresu gramatyki, ortografii i redagowania użytkowych form wypowiedzi. (IC)

Zestaw tekstów

 

Tekst 1. Baśń mamusi

 Tę krótką baśń opowiedziała mi moja mama.

W królestwie położonym wśród wysokich gór stał potężny zamek. Mieszkał w nim król z dwiema córkami. Obie były urodziwe, ale różniły się charakterami. Katarzyna pomagała wszystkim. Zawsze dopisywał jej humor. Bożena dokuczała każdemu. Twarz miała ciągle zachmurzoną. Pewnego dnia na dworze królewskim pojawił się starzec. Zdążał do sąsiedniego królestwa. Chciał przenocować na zamku. Bożena wyśmiała go. A Katarzyna nakazała służbie przygotować pokój dla gościa. Sama zaś ugotowała pożywny posiłek. W nagrodę otrzymała od wędrowca czarodziejską szkatułkę.

 

1.                   Gdzie znajdował się zamek i kto w nim mieszkał?

..........................................................................................................................

..........................................................................................................................

2.                   Czym różniły się siostry?

..........................................................................................................................

3.                   Jaka była Katarzyna, a jaka Bożena?

..........................................................................................................................

..........................................................................................................................

4.                   Kto pojawił się na królewskim dworze i w jakim celu?

..........................................................................................................................

..........................................................................................................................

5.                   Jak zachowała się Bożena i co zrobiła Katarzyna?

..........................................................................................................................

..........................................................................................................................

6.                   Co Katarzyna dostała od wędrowca i dlaczego?

..........................................................................................................................

..........................................................................................................................

7. Wypisz z tekstu cztery czasowniki i pięć rzeczowników.

 

Czasowniki:.........................................................................................................

Rzeczowniki:.......................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekst 2. Dyżurny Jacek

 Jacek szedł szybko do szkoły, nie zważając na wielkie okoliczne kałuże, które pozostały po wczorajszej burzy. Chciał zdążyć przed pierwszym dzwonkiem. Od dziś był klasowym dyżurnym. Do niego należało podlanie kwiatów w dużych doniczkach, nakarmienie jeża Tuptusia i przygotowanie mokrej gąbki do ścierania tablicy. Ostrożnie postawił ciężki wazon na biurku i włożył do niego świeżo ścięte różyczki z babcinego ogrodu. Wtedy do klasy weszły trzy koleżanki i z uznaniem pokiwały głowami.

Jackowi należały się słowa pochwały. Chłopiec porządnie się napracował, aby w klasie było czysto i miło.

 

1.                   Na co Jacek nie zważał idąc do szkoły?

.........................................................................................................................

2.                   Co musiał zrobić w klasie i dlaczego?

........................................................................................................................

........................................................................................................................

3.                   Co Jacek postawił na biurku?

.......................................................................................................................

4.                   Skąd wziął różyczki?

.....................................................................................................................

5.                   Kto wszedł do klasy i co zrobił?

.....................................................................................................................

6.                   Jak wyglądała klasa?

......................................................................................................................

 

Tekst 3. Fryderyk Chopin

Urodził się w 1810 roku w Żelazowej Woli koło Warszawy. Był największym muzykiem pianistą, kompozytorem. Napisał wiele pięknych utworów na fortepian, znanych na całym świecie.

W jego polonezach, walcach, mazurkach, koncertach słyszymy melodie muzyki ludowej z Mazowsza i Kujaw. Zmarł w 1849 roku we Francji.

W Polsce odbywają się co cztery lata Konkursy Chopinowskie, w których biorą udział artyści z całego świata.

 

1.                   W którym roku urodził się i w którym roku zmarł Fryderyk Chopin?

...........................................................................................................................

2.                   Gdzie mieszkał kompozytor?

...........................................................................................................................

3.                   Co odbywa się w Polsce?

...........................................................................................................................

4.                   Co słychać w muzyce Chopina?

...........................................................................................................................

5.                   Napisz kilka tytułów utworów Fryderyka Chopina.

...........................................................................................................................

 

Tekst 4. Jak żółw ścigał się z zającem

 Zając z żółwiem spotkali się u źródła. Zając wyśmiewał się z żółwia, że tak wolno chodzi. Żółw nie zwracał uwagi na przymówki zająca, tylko zaproponował mu wyścigi. Poprosili więc wiewiórkę, aby wyznaczyła metę. Wkrótce, na znak dany prze wiewiórkę, rozpoczął się wyścig. Ale zając zobaczył na polu kapustę. Lekceważąc przeciwnika, puścił się między zagony. Po zjedzeniu śniadania zdrzemnął się chwilę. Gdy się obudził i chciał pójść na metę, było już za późno, gdyż żółw kończył wyścig.

 

1.                   Gdzie spotkali się zając z żółwiem?

...........................................................................................................................

2.                   Z kogo wyśmiewał się zając i dlaczego?

..........................................................................................................................

3.                   Co zaproponował żółw zającowi?

..........................................................................................................................

4.                   Kto wyznaczył zawodnikom metę?

..........................................................................................................................

5.                   Co zając zobaczył na polu i co zrobił?

..........................................................................................................................

..........................................................................................................................

6.                   Kto został zwycięzcą wyścigu?

..........................................................................................................................

 

Tekst 5. Królewna Małgorzata

Za górami, za lasami żyła piękna, jak róża królewna. Zła wróżka zamieniła ją w żółwia, który zamieszkał na brzegu rzeki. Któregoś dnia przejeżdżał tamtędy królewicz. Zobaczył żółwika i rzekł do swego towarzysza podróży: - Zawiń zwierzątko w lisią skórkę i zabierz do mego królestwa. Złośliwa wróżka na próżno próbowała różdżką różnych sztuczek, aby przeszkodzić królewiczowi w obronie królewny. Chłopiec był bohaterskim stróżem żółwia. Tchórzliwa, zła wróżka uciekła za siódmą górę i ósmą rzekę. Królewicz ożenił się z prześliczną Małgorzatą. Żyli długo i szczęśliwie. O brzydkiej wróżce słuch zaginął.

 

1.                   Gdzie mieszkała królewna?

............................................................................................................................

2.                   Co się stało z Małgorzatą?

............................................................................................................................

3.                   O co królewicz poprosił swego towarzysza podróży?

...........................................................................................................................

4.                   Dokąd uciekła zła wróżka i co się z nią stało?

...........................................................................................................................

5.                   Co zrobił królewicz?

...........................................................................................................................

 

Tekst 6. Las wiosną

 Wiosną rośliny i zwierzęta budzą się do życia z zimowego snu. Runo leśne zaczyna się zielenić. Rośliny, które przezimowały jako nasiona lub podziemne pędy, wypuszczają młode łodygi, liście i korzenie. Korzystają ze słońca, które przebija się przez gałęzie nieulistnionych jeszcze drzew i krzewów.

W marcu i kwietniu zakwitają pierwiosnki, białe zawilce, niebieskie przylaszczki, szczawik zajęczy, fiołki leśne, miodunki. W maju zakwitają konwalie, borówki czarne. Paprocie wypuszczają jasnozielone pędy. Zaczynają się gody wiosenne. Słychać śpiew ptaków, które budują gniazda i składają jaja. Spieszą się, by założyć rodzinę i wychować potomstwo.

 

1.                   Co dzieje się wiosną w lesie?

...........................................................................................................................

2.                   Co robią rośliny?

...........................................................................................................................

3.                   Co dzieje się w marcu i kwietniu?

...........................................................................................................................

4.                   Co zakwita w maju?

..........................................................................................................................

5.                   Co robią ptaki i dlaczego się spieszą?

..........................................................................................................................

 

Tekst 7. Leśniczówka

 Wśród sosnowego lasu, przy wąskiej drożynie, na polanie porosłej kępami wrzosu stoi skromny, drewniany domek z ganeczkiem od frontu i czterema oknami. Z boku przylega do domu mały budynek. Jest to stodółka i zarazem stajnia. Kilka kur przysiadło na ziemi w piasku i wygrzewa się w słońcu, przed nimi przechadza się kogut, potrząsając dumnie grzebieniem na łbie i piórkami w ogonie. Przed domem drzemie łaciaty pies, którymi wszelkimi sposobami walczy z owadami, to zapuści zęby gdzieś pod sierść, to łapie muchy, które dojrzał w słońcu szczekając i warcząc. Pod oknami, w ogródku otoczonym sztachetami rośnie najwięcej pokrzyw, z którymi walczą o przestrzeń nagietki, malwy i słoneczniki.

 

1.                   Gdzie znajduje się leśniczówka?

......................................................................................................................

......................................................................................................................

2.                   Jak wygląda drewniany domek?

.....................................................................................................................

3.                   Kto wygrzewa się w słońcu?

....................................................................................................................

4.                   Co robi pies?

...................................................................................................................

5.                   Czym otoczony jest ogród?

..................................................................................................................

6.                   Kto walczy z pokrzywami?

.................................................................................................................

 

Tekst 8. Macocha i pasierbica

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin