HTML. Vademecum Profesjonalisty.pdf

(18883 KB) Pobierz
Dla Eda, niewyczerpanego
źródła
inspiracji
i wsparcia dla prób spełnienia mych snów
Denise
4
HTML 4 — Vademecum profesjonalisty
Podziękowania
Dla pracowników Wydawnictwa Sams Publishing za to, iż pozwolili mi napisać taką
książkę o HTML-u, jaką chciałam stworzyć.
Dla firmy Coca-Cola za stworzenie dietetycznej Coli, której tak wiele kupiłam.
Dla wszystkich użytkowników list korespondencyjnych
comp.infosystems.www
newsgroups
oraz
www-talk,
a w tym Lance Norskog, Kena Tidwella, Steve’a
Krause’a, Tonyego Barreca, CJ Silverio, Petera Harrisona, Billego Whedona, Jima
Grahama, Jima Raca, Marka Meadowsa oraz wielu innych osób, o których na pewno
zapomniałam.
I w końcu dla Erica Murraya — drugiej połowy witryny
lne.com
— za moralne
wsparcie, którego mi udzielił, gdy byłam przekonana,
że
nie zdążę napisać tej książki
na czas, za skonfigurowanie i obsługę mojego systemu Unix oraz sprzętu sieciowego
oraz za błyskawiczne napisanie mnóstwa kodu w języku Perl.
Laura Lemay
Im więcej piszę, tym większej grupie osób muszę dziękować. Za tą książką stoi całkiem
nowa grupa utalentowanych pracowników Wydawnictwa Macmillan, z którymi miałam
przyjemność pracować. Osoby te przez cały czas demonstrują niewyczerpany talent,
poświęcenie oraz wiedzę, która nigdy nie przestaje mnie zadziwiać. Przede wszystkim
chciałam podziękować Markowi Taberowi za to, iż w profesjonalny sposób pokierował
moimi próbami zaktualizowania wciąż popularnej i udanej książki Laury. Pomimo
awarii dysków twardych, wizyt u lekarzy i niedziałających połączeń, które pozbawiały
mnie dostępu od Internetu, gdy kopiowałam pliki, Mark zawsze ofiarowywał mi
niewyczerpane ilości pozytywnego wsparcia.
Dziękuję także swojej rodzinie i przyjaciołom za zrozumienie,
że
wciąż musiałam
znikać, aby skoncentrować się na pracy oraz kofeinie, która późno w nocy pomagała
podtrzymywać opadające powieki, gdy pracowałam nad przykładami i tekstem.
Przede wszystkim chciałabym podziękować Laurze Lemay za napisanie tej wspaniałej
książki. Jak zwykle, jej inspiracja i wspaniały styl pozwalają spojrzeć na wszystko
w odpowiedni sposób i sprawić, iż nauka stanie się zabawą.
Denise Tyler
Wstęp
5
6
HTML 4 — Vademecum profesjonalisty
O Autorach
Laura Lemay
zawodowo zajmuje się pisaniem na temat sieci i potwierdza,
że
się od
niej uzależniła. Poza codziennym spędzaniem 12 godzin przed komputerem i pochła-
nianiem ogromnych ilości dietetycznej Coli czasami pisze książki. Jest autorką wielu
książek na temat tworzenia stron WWW wydanych w Stanach Zjednoczonych. Specja-
lizuje się we wszystkim, co ma związek z pisaniem, projektowaniem i programowaniem
stron WWW. Przez pozostałe dni w roku próbuje uruchomić jeden ze swych motocykli.
Możesz odwiedzić jej stronę —
http://www.lne.com/lemay/
Arman Danesh
(armandd@juxta.com) jest redaktorem naczelnym wydawnictwa Juxta
założonego w Hong Kongu, a także autorem i współautorem wielu książek na temat In-
ternetu, wydanych w Stanach Zjednoczonych. Stale współpracuje oraz pisze felietony
dla „South China Morning Post” i „The Dataphile”. Arman mieszka razem ze swoją
żo-
ną Tahihih w Szwajcarii.
Denise Tyler
jest pracującą na własną ręką autorką, artystką grafikiem, animatorem
oraz projektantką WWW mieszkającą w Medisone w stanie Wisconsin. Napisała kilka
książek poświęconych programowi FrontPage, które ukazały się w serii
Laura Lemay’s
Web Workshop.
Najnowszą z nich jest bestseller
Laura Lemay’s Web Workshop: Micro-
soft FrontPage 98.
Była także współautorką książki
Tricks of the Game Programming
Gurus
oraz autorką książki
Fractal Design Painter 3.1 Unleashed.
Deidre Hayes
jest architektem informacji pracującą w grupie zajmującej się usługami
WWW i autorką książki
Sams Teach Yourself HTML 4 in 10 Minutes.
Bob Correll
jest pracującym na własny rachunek autorem specjalizującym się w zagad-
nieniach związanych z językiem HTML i programowaniem na potrzeby Internetu.
Wstęp
7
Wst
ęp
Właśnie skończyłeś przeglądać Internet. Zobaczyłeś różnego rodzaju rzeczy, które ludzie
tam umieścili. Zauważyłeś również,
że
ciągle ich przybywa i coraz więcej ludzi się nimi
interesuje. Pomyślałeś: „Chcę też to robić”. Jak się tego możesz nauczyć? Jeżeli mia
łbyś
czas i wiedział, gdzie szukać, to wszystkie informacje mógłbyś znaleźć w Internecie. One
wszystkie tam się znajdują, na wyciągnięcie ręki i na dodatek za darmo. Możesz również
przeczytać tę książkę. W jednym tomie, który możesz mieć zawsze pod ręką, znajdziesz
uporządkowane i zebrane razem prawie wszystkie wiadomości potrzebne do tego, aby
utworzyć swoją własną stronę WWW — informacje na temat pisania stron WWW,
łącze-
nia ich razem, konfiguracji serwera WWW oraz wykorzystywania go do zarządzania for-
mularzami i tworzenia specjalnych programów do ich przetwarzania.
Ale to nie wszystko. Ten podręcznik wykracza poza zakres innych książek na temat
tworzenia stron WWW, które uczą podstawowych, technicznych detali, na przykład, te-
go, jak uzyskać pogrubioną czcionkę. Dowiesz się, dlaczego powinieneś wykorzystać
określony efekt oraz kiedy i jak go użyć. Poza tym znajdziesz tu podpowiedzi, wska-
zówki, sugestie i przykłady dotyczące organizacji całej struktury stron WWW, a nie
tylko poszczególnych elementów na pojedynczej stronie. Nie nauczysz si
ę,
jak tworzyć
strony WWW — nauczysz się, jak tworzyć dobre strony WWW.
W przeciwieństwie do wielu innych książek na ten temat, nie skupiamy się na
żadnym
systemie komputerowym. Bez względu na to, czy używasz PC z systemem Windows,
czy Macintosha, czy jedną z odmian Uniksa (lub innego systemu operacyjnego), to
większość zagadnień poruszanych w tej książce będzie użyteczna dla Ciebie i będziesz
w stanie wykorzystać je w swoich stronach WWW bez względu na to, z jakiej platfor-
my sprzętowej korzystasz.
Brzmi zachęcająco? Cieszymy się,
że
tak myślisz. Mamy nadzieję,
że
lektura tej książki
będzie dla Ciebie równie wartościowa, jak dla nas jej pisanie.
Kto powinien przeczytać tę książkę
Czy ta książka jest dla Ciebie? To zależy:
Jeżeli widziałeś już, co znajduje się w Internecie i również chcesz umieścić w nim
coś swojego, to ta książka jest dla Ciebie;
Jeżeli reprezentujesz firmę, która chce zaistnieć w Internecie i nie jesteś pewien
od czego zacząć, to ta książka jest dla Ciebie;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin