word-2003-pl.-cwiczenia-praktyczne ebook.pdf

(4892 KB) Pobierz
4
Word 2003 PL. Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 7.
Zaawansowane formatowanie tekstu ......................................................................................... 79
Formatowanie akapitów ............................................................................................. 79
Wyrównywanie akapitów ........................................................................................... 80
Wcięcia tekstu............................................................................................................. 81
Ustalanie odstępów pomiędzy wierszami (tzw. interlinia) ........................................ 84
Ustalanie odstępów pomiędzy akapitami ................................................................... 86
Ustalanie odstępów pomiędzy tabulatorami domyślnymi.......................................... 86
Tworzenie obramowania stron ................................................................................... 87
Tworzenie obramowania akapitu................................................................................ 89
Zmiana koloru tła akapitu........................................................................................... 90
Sterowanie podziałem dokumentu na strony.............................................................. 92
Podział dokumentu na sekcje ..................................................................................... 95
Podział dokumentu na kolumny ............................................................................... 100
Wstawianie przypisów do tekstu .............................................................................. 106
Wstawianie nagłówka i stopki.................................................................................. 114
Rozdział 8. Listy wypunktowane, numerowane i hierarchiczne .......................................................... 121
Tworzenie list wypunktowanych.............................................................................. 121
Tworzenie list numerowanych.................................................................................. 126
Tworzenie list hierarchicznych................................................................................. 131
Rozdział 9. Tworzenie tabel.................................................................................................................................... 135
Rozdział 10. Tworzenie pozycji Autotekstu....................................................................................................... 155
2.
Tworzenie i edycja
pierwszych dokumentów
Rozdział
W jaki sposób najlepiej rozpocząć pracę z nowym programem? Có , na to pytanie nie ma
chyba jednoznacznej odpowiedzi. Niektórym odpowiada bardzo szczegółowe studiowanie
dokumentacji programu i sprawdzanie kolejno jego funkcji. Inni wolą samodzielnie
rozgryzać problemy i do dokumentacji sięgają dopiero wtedy, gdy program zapędzi ich
w kozi róg. Wybór metody nale y oczywiście do Ciebie i mam nadzieję, e niniejsza
ksią eczka będzie Ci bardzo pomocna przy wyborze sposobu postępowania. Je eli wcześniej
pracowałeś ju z jedną z wcześniejszych wersji edytora Word, to Microsoft Word 2003
nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem. Je eli jednak Microsoft Word 2003 jest programem,
od którego rozpoczynasz swoją przygodę z edytorami tekstu, to równie nie powinieneś
się przejmować — nie taki diabeł straszny, jak go malują i z pewnością po zakończeniu
lektury niniejszej ksią eczki nie będziesz miał adnych problemów z tworzeniem nawet
bardzo zaawansowanych dokumentów.
Tworzenie nowych dokumentów
Ćwiczenie 2.1.
Jak mogę otworzyć nowy czysty dokument i kiedy mogę rozpocząć pisanie?
Nowy dokument został automatycznie utworzony w momencie uruchamiania Worda (patrz
rysunek 2.1). Praktycznie rzecz biorąc, wpisywanie treści nowego dokumentu mo esz
rozpocząć od momentu, w którym na ekranie edytora pojawi się biała pusta strona z mi-
gającym kursorem w pierwszym wierszu.
14
Word 2003 PL. Ćwiczenia praktyczne
Rysunek 2.1.
Tworzenie nowego
pustego dokumentu
przy u yciu okienka
zadań Nowy dokument
Je eli chcesz utworzyć kolejny pusty dokument, to mo esz tego dokonać w następujący
sposób:
1.
Je eli okienko zadań jest widoczne, to przejdź od razu do punktu 4.
2.
Je eli okienko zadań nie jest widoczne, to z menu
Plik
wybierz polecenie
Nowy…
— na ekranie pojawi się okienko zadań
Nowy dokument.
Alternatywnym sposobem
otwarcia okienka zadań jest kliknięcie prawym przyciskiem myszki na pustym
obszarze dowolnego paska narzędzi i wybranie z menu podręcznego polecenia
Okienko zadań.
Następnie powinieneś kliknąć lewym przyciskiem myszki małą
czarną strzałkę znajdującą się po prawej stronie paska tytułu tego okienka i z menu,
które się pojawi, wybrać opcję
Nowy dokument.
3.
Okienko zadań
Nowy dokument
pozwala na tworzenie ró nego rodzaju pustych
dokumentów. Aby utworzyć nowy dokument, odszukaj polecenie
Pusty dokument
i kliknij na nim lewym przyciskiem myszki (patrz rysunek 2.1).
Najszybszą metodą otwarcia okienka zadań na ekranie jest po prostu naciśnięcie kombinacji
klawiszy
Ctrl+F1.
Aby szybko stworzyć nowy dokument oparty na domyślnym szablonie, kliknij ikonę
(Plik Nowy Domyślny),
znajdującą się na standardowym pasku narzędzi. Je eli wolisz u ywać
klawiatury (a czasem jest to szybsze i wygodniejsze rozwiązanie), to mo esz po prostu nacisnąć
kombinację klawiszy
Ctrl+N
— efekt będzie ten sam!
Ćwiczenie 2.2.
Opierając się na informacjach z poprzednich ćwiczeń, utwórz nowy pusty dokument, a na-
stępnie wpisz poni szy fragment tekstu, zachowując jego układ. Z tego tekstu będziemy
korzystali podczas następnych ćwiczeń.
1YE\CTGM PKGOKGEMK
-TCL RQEJQF\GPKC 0KGOE[
&CVC RWDNKMCELK Y\QTEC QT[IKPCNPGIQ
-NCU[HKMCELC (%+ )TWRC 1YE\CTMK \ Y[LæVMKGO U\YCLECTUMKEJ RUÎY RCUVGTUMKEJ
5GMELC 1YE\CTMK 4CUC Y MVÎTGL QDQYKæ\WLæ RTÎD[ RTCE[
2T\[FCVPQ è 2KGU W [VMQY[ RCUVGTUMK Y[MQT\[UV[YCP[ Y TÎ P[EJ TQF\CLCEJ U W D[
Rozdział 2.
Tworzenie i edycja pierwszych dokumentów
15
-TÎVMK T[U JKUVQT[E\P[ 1YE\CTGM PKGOKGEMK MVÎTGIQ RNCPQYC JQFQYNC TQ\RQE\ú C UKú
YTC\ \ \C Q GPKGO -NWDW Y T D[ UGNGMELQPQYCP[ URQ TÎF TÎ P[EJ TCU W [VMQYCP[EJ
PC VGTGPCEJ EGPVTCNP[EJ K RQ WFPKQY[EJ 0KGOKGE %GNGO JQFQYNK D[ Q UVYQT\GPKG RUC
Q Y[UQMKEJ YCNQTCEJ W [VMQY[EJ &NCVGIQ VG Y\QT\GE DKGT\G RQF WYCIú \CTÎYPQ EGEJ[
Y[INæFW LCM K EJCTCMVGT QTC\ \CEJQYCPKG RUC
<CEJQYCPKG K EJCTCMVGT 9 UY[O \CEJQYCPKW K EJCTCMVGT\G QYE\CTGM PKGOKGEMK RQYKPKGP
D[è \TÎYPQYC QP[ RGYP[ UKGDKG CDUQNWVPKG PCVWTCNP[ K PKGCITGU[YP[ RQ\C U[VWCELæ
IF[ \QUVC RQDWF\QP[ E\WLP[ K RQU WU\P[ 2QYKPKGP EGEJQYCè UKú QFYCIæ UKNP[O
EJCTCMVGTGO K RQRúFGO YCNMK 6G EGEJ[ E\[PKæ \G FQDTGIQ RUC VQYCT\[U\æEGIQ
UVTÎ WLæEGIQ QDTQPPGIQ U W DQYGIQ K RCUVGTUMKGIQ
Podczas wpisywania tekstu nie naciskaj klawisza
Enter
na końcu ka dej linii tekstu
(tzw. błąd maszynistki). Pisząc w taki sposób, otrzymałbyś tekst, w którym ka da linia była
by osobnym akapitem, co później, w trakcie formatowania dokumentu, sprawiłoby Ci wiele
kłopotu. Pamiętaj — taki sposób wpisywania tekstu jest powa nym błędem. Przeniesienie nie
mieszczących się wyrazów do następnej linii jest zadaniem edytora tekstu — klawisza
Enter
u ywaj tylko wtedy, gdy chcesz świadomie rozpocząć nowy akapit.
Je eli chcesz wprowadzić do tekstu polskie znaki, musisz u yć kombinacji klawiszy
Prawy
Alt + literka
odpowiadająca polskiemu znakowi:
Aby uzyskać znak...
ą
ć
ę
ł
ń
ó
ś
ź
...naciśnij kombinację klawiszy
Prawy Alt + a
Prawy Alt + c
Prawy Alt + e
Prawy Alt + l
Prawy Alt + n
Prawy Alt + o
Prawy Alt + s
Prawy Alt + z
Prawy Alt + x
Jak zapewne zauwa yłeś, jedynym wyjątkiem od tej reguły jest literka
ź,
którą uzyskujemy
przy u yciu kombinacji klawiszy:
prawy Alt + x
Aby uzyskać du e polskie literki (np.
Ą, Ć, Ę, Ł, Ń, Ó, Ś, , Ź),
podczas wpisywania
odpowiedniej kombinacji klawiszy powinieneś dodatkowo trzymać wciśnięty klawisz
Shift.
Uwaga.
Przedstawione sposoby uzyskiwania polskich znaków są właściwe dla polskiej
klawiatury w układzie programisty.
Je eli pomimo usilnych prób nie jesteś w stanie uzyskać polskich znaków na ekranie,
to najlepiej będzie, je eli poprosisz o pomoc znajomego informatyka. Być mo e Twój
komputer nie ma zainstalowanej polskiej klawiatury i trzeba to będzie zrobić, zanim
zaczniesz pisać po polsku.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin