Fabian Stasiak inventor.-cwiczenia-praktyczne ebook.pdf

(4881 KB) Pobierz
1370420700.022.png
Rozdział 4. Projekt „Koparka”
3
8. Zako7cz modelowanie czci i przejd; do poziomu zespołu głównego.
Kliknij przycisk Powrót ( Return ), znajduj!cy si nad ekranem graficznym. Program
zako7czy edycj czci i powróci do poziomu zespołu głównego.
9. Zastosuj wi!zania.
Wprowad; pierwsze wi!zanie zestawiaj!ce o konstrukcyjn! szkicu, oznaczon! cyfr! 1
na rysunku 4.48a, z osi! ko7cówki łyki, oznaczon! cyfr! 2 na rysunku 4.48a. Wprowad;
drugie wi!zanie zestawiaj!ce lini szkicu, oznaczon! cyfr! 3 na rysunku 4.48b z osi!
cylindra, oznaczon! cyfr! 4 na rysunku 4.48b.
Rysunek 4.48.
Dwa pierwsze
wizania
ustawiajce
szkic wzgldem
pozostałych
komponentów
Po zastosowaniu tych wi!za7 połoenie szkicu tłoczyska bdzie takie,
jak na rysunku 4.49a.
Rysunek 4.49.
Obiekty
dla trzeciego
wizania
Do utworzenia trzeciego wi!zania konieczne bdzie wył!czenie renderingu , aby
łatwiej było wskaza# dno cylindra. Przeł!czenia sposobu wywietlania mona dokona#
w kadej chwili, take podczas działania innego polecenia.
Wprowad; trzecie wi!zanie zestawiaj!ce punkt ko7cowy linii szkicu, oznaczony
cyfr! 1 na rysunku 4.49a, z powierzchni! dna cylindra wyrónion! i oznaczon! cyfr! 2
na rysunku 4.49b.
Aby wybra# punkt ko7cowy, naley klikn!# w okolicy ko7ca linii szkicu i nacisn!#
prawy przycisk myszki, a nastpnie w menu wybra# pozycj Wybierz ukryte ( Select
Other ) i przeł!cza# strzałki, a program wyróni na czerwono punkt ko7cowy linii.
Zatwierdzenie wyboru nast!pi przez wskazanie prostok!ta znajduj!cego si midzy
strzałkami.
Aby wybra# powierzchni dna cylindra, naley klikn!# punkt oznaczony cyfr! 2
na rysunku 4.49b, tak aby punkt wyboru znajdował si w obrbie krawdzi dna cylindra.
Program domylnie wyznaczy o cylindra, lecz naley nacisn!# prawy przycisk myszki,
a nastpnie w menu wybra# pozycj Wybierz ukryte ( Select Other ) i przeł!cza#
strzałki, a program wyróni na czerwono powierzchni dna cylindra. Zatwierdzenie
wyboru nast!pi przez wskazanie prostok!ta znajduj!cego si midzy strzałkami.
1370420700.023.png 1370420700.024.png 1370420700.025.png 1370420700.001.png 1370420700.002.png 1370420700.003.png 1370420700.004.png 1370420700.005.png 1370420700.006.png 1370420700.007.png 1370420700.008.png
 
4
Inventor. wiczenia praktyczne
Po zatwierdzeniu wi!za7 program wydłuy lini szkicu, adaptuj!c jej długo#
do narzuconych warunków geometrycznych, jak na rysunku 4.50.
Rysunek 4.50.
Długo! szkicu
po dopasowaniu
adaptacyjnym
Mona ju powróci# do wywietlania modelu w trybie renderingu oraz wył!czy#
widoczno# osi konstrukcyjnej szkicu tłoczyska.
10. Zapisz projekt. Zako7czylimy #wiczenie.
Sterowanie wizaniami i wykrywanie kolizji w ruchu
wiczenie 4.6.
Program Inventor umoliwia ledzenie płynnego ruchu mechanizmu. Do tego celu słuy
opcja sterowania wi!zaniami, która zmienia warto# parametru odsunicie lub k!t obrotu
w zalenoci od rodzaju wi!za7. Dziki temu moemy take sprawdzi# kolizje, które poja-
wiaj! si podczas pracy mechanizmu.
W tym #wiczeniu wł!czymy funkcj sterowania wi!zaniami, aby sprawdzi# działanie
naszej koparki. Program bdzie płynnie zmieniał warto# wysunicia tłoczyska z cylindra,
dziki czemu powstanie ruch łyki koparki. Nastpnie znajdziemy warto# wysunicia,
przy której nastpuje kolizja tłoczyska z łyk!. W tym celu konieczne bdzie wymodelowanie
fragmentu tłoczyska, który moe wchodzi# w kolizj. Projekt po zako7czeniu tego #wiczenia
bdzie zawierał fragment tłoczyska, tak jak na rysunku 4.51.
Rysunek 4.51.
Ustawienia
do analizy kolizji
1370420700.009.png 1370420700.010.png 1370420700.011.png
 
Rozdział 4. Projekt „Koparka”
5
1. Otwórz projekt zapisany w #wiczeniu 4.5.
2. Odblokuj moliwo# ruchu łyki. Kliknij prawym przyciskiem na nazwie Łyka ,
w przegl!darce i w menu kursora odznacz pozycj Nieruchomy ( Grouned ).
W przegl!darce zniknie symbol szpilki z ikony komponentu Łyka .
3. Wł!cz sterowanie wi!zaniami.
Rozwi7 struktur wi!za7 komponentu Tłoczysko , kliknij prawym przyciskiem na
ostatnim wstawionym wi!zaniu zestawiaj!cym i w menu wybierz pozycj Steruj
wi,zaniem ( Drive Constraint ), jak na rysunku 4.52a.
Rysunek 4.52.
Włczenie
sterowania
wizaniem
W wywietlonym oknie dialogowym Steruj wi,zaniem ( Drive Constraint ) wpisz
w polu Koniec ( End ) warto# wysunicia ko7cowego 110 mm, jak na rysunku 4.52b.
Nastpnie kliknij przycisk Do przodu ( Forward ), oznaczony cyfr! 1 na rysunku 4.52b.
Program bdzie zmieniał warto# wysunicia od 0 do 110 mm, co spowoduje ruch
mechanizmu, jak na rysunku 4.53. Cofnicie nast!pi po klikniciu przycisku Do tyłu
( Reverse ).
Rysunek 4.53.
Ruch koparki
Jak wida#, przy wysuniciu ko7cowym (110 mm) szkic tłoczyska wyra;nie wchodzi
w kolizj z łyk!. Konieczne jest wic znalezienie takiej wartoci wysunicia, przy której
kolizja jeszcze nie nastpuje. Wró# do pozycji pocz!tkowej połoenia łyki i kliknij
Anuluj ( Cancel ) w oknie dialogowym Sterowanie wi,zaniami ( Drive Constraint ).
4. Utwórz fragment modelu tłoczyska.
Aby wykona# analiz kolizji, musimy posługiwa# si modelami bryłowymi, a nie
szkicami. Wykonamy wic fragment tłoczyska, który bdzie kolidował z łyk!. Otwórz
do edycji komponent Tłoczysko , a nastpnie uruchom edycj szkicu tego komponentu.
1370420700.012.png
6
Inventor. wiczenia praktyczne
Ustaw widok na płaszczyzn szkicu, wskazuj!c przycisk Patrz na ( Look At )
i wybieraj!c wpis Szkic1 ( Sketch1 ) w przegl!darce.
Narysuj szkic jak na rysunku 4.54. Dorysuj górn! lini i dwie boczne, krótkie,
a nastpnie wprowad; wymiary.
Rysunek 4.54.
Szkic tłoczyska
Tłoczysko zostanie utworzone przez obrót narysowanego nowego fragmentu szkicu
dookoła linii szkicu, która powstała jako pierwsza. Zako7cz szkic i utwórz element
obrotowy, jak na rysunku 4.55 (widok izometryczny).
Rysunek 4.55.
Gotowy
fragment
tłoczyska
Wł!cz widoczno# szkicu. Obszar w okolicy mocowania tłoczyska do łyki nas
nie interesuje, wic moe pozosta# w postaci szkicu. Teraz mona ju przyst!pi#
do analizy kolizji.
5. Powró# do poziomu złoenia.
Kliknij przycisk Powrót ( Return ), znajduj!cy si nad ekranem graficznym. Program
zako7czy edycj czci i powróci do poziomu zespołu głównego.
6. Wykonaj sprawdzenie kolizji.
Wł!cz funkcj sterowania wi!zaniami, jak w punkcie 3. tego #wiczenia.
W wywietlonym oknie dialogowym Steruj wi,zaniem ( Drive Constraint ) kliknij
przycisk >> , który rozwinie pozostał! cz# okna. Wł!cz opcj Wykrywanie kolizji
( Collision Detection ), jak na rysunku 4.56a.
Po ustawieniu tej opcji kliknij przycisk Do przodu ( Forward ). Program rozpocznie
ruch i zatrzyma układ w chwili wyst!pienia kolizji, wywietlaj!c komunikat, jak na
rysunku 4.56b. Kliknij OK . Jednoczenie program zaznacza koliduj!ce komponenty
na ekranie.
1370420700.013.png 1370420700.014.png 1370420700.015.png 1370420700.016.png 1370420700.017.png 1370420700.018.png 1370420700.019.png 1370420700.020.png 1370420700.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin