i1_Podnośnik samochodowy dwukolumnowy.doc

(55 KB) Pobierz
INSTRUKCJA BHP

INSTRUKCJA BHP

DŹWIGNIKA (PODNOŚNIKA) SAMOCHODOWEGO DWUKOLUMNOWEGO I CZTEROKOLUMNOWEGO


 

 

 

 

 

 

I podstawy prawne opracowania instrukcji:

 

1.   Kodeks pracy

2    Rozporządzenie MpiPS z dnia 26.09.1997r., w sprawie ogólnych przepisów

bhp(Dz. U. Nrl29poz.844):85 rozp. MpiPS oraz Zdrowia z dnia 19.03.1954r.

(Dz.U.Nrl3.,poz.51)

 

II Czynności przed rozpoczęciem pracy:

 

Pracownik powinien

1.  Założyć odzież i obuwie robocze oraz przygotować niezbędne
środki ochrony indywidualnej.

2.  Przygotować niezbędne narzędzia i materiały.

3.              Sprawdzić czy potrzebne maszyny i urządzenia nie mają żadnych usterek.
 

III CZYNNOŚCI PRACOWNIKA ZWIĄZANE Z OBSŁUGĄ URZĄRZENIKA

 

1.              Ustawienie samochodu:

a)    wózki wzniosu sprowadzić do dolnej skrajnej pozycji

b)    wysięgnik ustawić równolegle do osi podłożonej samochodu

c)    podstawki nastawne ustawić w dolnym skrajnym położeniu

d)    wprowadzić samochód między kolumny i wysięgnik dźwignika

przy czym należy zwrócić uwagę na swobodne otwarcie drzwi samochodu

e)    podsunąć podstawki pod punkty podparcia przewidziane przez producenta
samochodu oraz zwrócić uwagę na równą wysokość podstawek z
wkładkami gumowymi

f)    wybrać pozycje, przy której nie grozi uszkodzenie progów samochodu,
zbiornika itp.

g)    należy zwrócić uwagę na podział ciężaru na poszczególne wysięgniki.
Maksymalne obciążenie wciągnika wynosi 750kg

2.              Podnoszenie:

a)    upewnić się że podnoszenie nie stwarza zagrożenia

b)    przyciskiem sterowniczym "góra" umieścić samochód na wysokości 20cm

c)    sprawdzić prawidłowość podłożenia podstawek i unieść samochód na pożądaną
wysokość

3.              Praca na dźwigniku

Podczas naprawy samochodu należy zwrócić szczególną uwagę z momencie

wymontowania ciężkich mechanizmów, aby nie nastąpiło zachwianie równowagi

podziału ciężaru i przeważanie przez obciążenie pary ramio. W talom przypadku

należy stosować dodatkowe podstawki oparte o posadzkę

 

4.              Opuszczanie

a)    sprawdzić, czy pracownicy obsługi nie znajdują się w polu pracy dźwignika

b)   sprawdzić, czy w polu dźwignika a w szczególności pod samochodem nie
znajdują się narzędzia, podstawki

c)    opuścić dźwignik równolegle do osi samochodu

d)   wyprowadzić samochód ze stanowiska

e)    zakończenie pracy

f)    ustawić dźwignik w dolnym skrajnym położeniu

g)              wysięgnik ustawić równolegle do oś najazdu samochodu
h)   włącznik wyłącznik główny

i)     sprawdzić, czy pozostawione stanowisko pracy nie stwarza jakichkolwiek zagrożeń

 

IV. ZASADY BEZPIECZNEGO WYKONYWANIA PRACY Pracownik obowiązany jest

1.   Przestrzegać obowiązujących przepisów z zakresu bezpieczeństwa pracy,

2.   Nie wolno wraz z samochodem podnosić osób i nie wolno stawać na
      elementach nośnych urządzenia

3.              Nie wolno przekraczać dopuszczalnego obciążenia tj. 2,5 t dźwignika

4.    przestrzegać dopuszczalnego obciążenia na poszczególne wysięgniki (max.
      750kg)

5. Przy wyjmowaniu i zakładaniu ciężkich elementów i mechanizmów  

     samochodu należy zwrócić uwagę na bezpieczną zmianę środka ciężkości, co  

    może spowodować zachwianie równowagi, przechyły i spadnięcie pojazdu  

    dźwignik

6.    W czasie ruchu dźwignika obserwować samochód i dźwignik

7.    Podczas wszelkich ruchów dźwignika przestrzeń nad i pod dźwignikiem i
samochodem     powinna być wolna od przeszkód

8.   W czasie ruch dźwignika nie wolno wykonywać jakichkolwiek prac przy
      samochodzie

9.   Nieuruchomiać dźwignika bez zgody pracownika obsługującego urządzenie

10. Przestrzegać terminów przeglądów i konserwacji

11. Regularnie sprawdzać zużycie nakrętek głównych, w momencie kiedy przerwa
pomiędzy nakrętką główną a zabezpieczającą zmniejszy się o 7mm to nakrętkę
główną uważa się za zużytą i należy ją wymienić na nową

12. Zabrania się eksploatacji dźwignika z zużytą nakrętką główną .Nakrętka główna      

        musi być wymieniona łącznie z nakrętką zabezpieczającą

13. Zabrania się dokonywania jakichkolwiek zmian w układzie elektrycznym dźwignika, gdyż                

        może to spowodować wyłączenie zabezpieczeń


       

 

 

 

 

13.   

14.  Zabrania się dopuszczania do obsługi dźwignika osób nieupoważnionych

        oraz bez odpowiedniego przeszkolenia

 

V. OPUSZCZANIE AWARYJNE W PRZYPADKU ZANIKU PRĄDU

 

Pracownik powinien:

1.   Wyłączyć prąd wyłącznikiem głównym

2.   zdjąć osłonę kolumny silnikowej i przy pomocy klucza oczkowego, pokręcając
go śrubą główną opuścić dźwignik do dolnego skrajnego położenia

3.   Po zakończeniu opuszczania wysięgników do dolnego skrajnego położenia
należy zdjąć klucz z końcówki śruby.

 

VI OPUSZCZANIE AWARYJNE W PRZYPADKU ZERWANIA ŁAŃCUCHA

 

Pracownik powinien:

1.   Wyłączyć dopływ prądu wyłącznikiem głównym

2.   Zdjąć osłony kolumn

3.   Przy pomocy kluczy oczkowych pokręcać obie śruby główne jednocześnie
zwracając uwagę na możliwie różneprowadzenie wózków. Różnica nie może przekraczać l cm.

4.              Po zakończeniu zdjąć klucze z końcówek śrub.
 

VII WYŁĄCZENIE SILNIKA

 

l. W przypadku przeciążenia silnika układ dźwignika wyłącza się samoczynnie. Po

usunięciu Usterki, pracownik posiadający odpowiednie uprawnienia może dokonać załączenia przekaźnika termicznego w skrzynce sterującej.

 

VIII. NAJAZD NA PRZESZKODĘ

 

W przypadku pozostawienia przez nieuwagę obsługi: narzędzie, podstawek czy

jakichkolwiek innych przedmiotów w polu pracy wózków wzniosu lub

wysięgników, układ zabezpieczający. Spowoduje samoczynne wyłączenia pracy dźwignika. W tym przypadku należy:

1.   Wyłączyć dopływ prądu wyłącznikiem głównym

2.   W górnej części kolumny silnikowej odblokować wyłącznik na płycie
mechanizmu zabezpieczającego

3.   Załączyć wyłącznik główny i unieść wózki w górę

4.   Usunąć przeszkodę

5.   powtórnie wyłączyć dopływ prądu wyłącznikiem głównym

6.              Ustawić wyłączniki w położeniu środkowym na płycie mechanizmu
zabezpieczającego następnie załączyć dopływ prądu

7.              Ponieważ za działanie układu zabezpieczającego wynika zawsze z awarii
dźwignika , należy powiadomić o zdarzeniu serwis producenta. Uprzednio jednak należy sprawdzić, czy jest ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin