HANDOUT 3.pdf

(457 KB) Pobierz
HANDOUT 3 – ANOVA 2x2 w schemacie wewnątrzgrupowym
ANALIZA -> OGÓLNY MODEL LINIOWY -> POWTARZANE POMIARY
M
Czego szukać w raporcie?
Najpierw Test sferyczności Mauchliego.
ISTOTNY? -> Bierzemy poprawkę Hyunh’a-Feldta.
NIEISTOTNY? -> Czytamy sferyczność założoną.
JEŚLI W MIEJSCU ISTOTNOŚCI POJAWIA SIĘ KROPKA, TO OZNACZA, ŻE DANY CZYNNIK MA TYLKO 1 STOPIEŃ SWOBODY I TEST MAUCHLIEGO NIE MOŻE BYĆ
PRZEPROWADZONY. CZYTAMY SFERYCZNOŚĆ ZAŁOŻONĄ : )
M
Testy efektów wewnątrzobiektowych
Miara: MIARA_1
Źródło
Typ III sumy
kwadratów
Sferyczność założona
Greenhouse-Geisser
kob
Huynh-Feldt
Dolna granica epsilon
Sferyczność założona
Błąd(kob)
Greenhouse-Geisser
Huynh-Feldt
Dolna granica epsilon
Sferyczność założona
kolor
Greenhouse-Geisser
Huynh-Feldt
Dolna granica epsilon
Sferyczność założona
Błąd(kolor)
Greenhouse-Geisser
Huynh-Feldt
Dolna granica epsilon
Sferyczność założona
kob * kolor
Greenhouse-Geisser
Huynh-Feldt
Dolna granica epsilon
Sferyczność założona
Błąd(kob*kolor)
Greenhouse-Geisser
Huynh-Feldt
Dolna granica epsilon
83,333
83,333
26,667
26,667
26,667
26,667
28,033
28,033
28,033
28,033
27,967
27,967
27,967
27,967
17,633
17,633
17,633
17,633
18,367
18,367
18,367
18,367
1,000
1,000
29
29,000
29,000
29,000
1
1,000
1,000
1,000
29
29,000
29,000
29,000
1
1,000
1,000
1,000
29
29,000
29,000
29,000
83,333
83,333
,920
,920
,920
,920
28,033
28,033
28,033
28,033
,964
,964
,964
,964
17,633
17,633
17,633
17,633
,633
,633
,633
,633
27,842
27,842
27,842
27,842
,000
,000
,000
,000
,490
,490
,490
,490
29,069
29,069
29,069
29,069
,000
,000
,000
,000
,501
,501
,501
,501
90,625
90,625
,000
,000
,758
,758
83,333
83,333
1
1,000
83,333
83,333
90,625
90,625
,000
,000
df
Średni kwadrat
F
Istotność
Cząstkowe Eta
kwadrat
,758
,758
M
Mamy istotne efekty: główny płci (kob), główny koloru (kolor) i interakcji. To znaczy, że płeć osoby ocenianej wpływała na ocenę atrakcyjności niezależnie od koloru stroju.
Kolor stroju wpływał na ocenę atrakcyjności, niezależnie od płci osoby badanej. Oraz że wpływ płci na ocenę osoby był zależny od koloru stroju.
ROBIMY TEST T DLA PRÓB ZALEŻNYCH!
ANALIZA -> PORÓWNYWANIE ŚREDNICH -> TEST T DLA PRÓB ZALEŻNYCH
Sprawdzamy efekty proste, czyli: KobCzerw vs KobNieb
MężCzerw vs MężNieb
KobCzerw vs MężCzerw
KobNieb vs MężNieb
Test dla prób zależnych
Różnice w próbach zależnych
Średnia
Odchylenie
standardowe
Błąd standardowy
średniej
95% przedział ufności dla różnicy
średnich
Dolna granica
Para 1
Para 2
Para 3
Para 4
KobCzer - KobNie
MezCzer - MezNie
KobCzer - MezCzer
KobNie - MezNie
1,73333
,20000
2,43333
,90000
1,25762
1,27035
1,19434
1,29588
,22961
,23193
,21805
,23659
1,26373
-,27436
1,98736
,41611
Górna granica
2,20294
,67436
2,87931
1,38389
7,549
,862
11,159
3,804
29
29
29
29
,000
,396
,000
,001
t
df
Istotność
(dwustronna)
M
1. płeć
Miara: MIARA_1
płeć
Średnia
Błąd
standardowy
1
2
5,833
4,167
,128
,113
95% przedział ufności
Dolna granica
5,572
3,935
Górna granica
6,094
4,398
2. kolor
Miara: MIARA_1
kolor
Średnia
Błąd
standardowy
1
2
5,483
4,517
,139
,103
95% przedział ufności
Dolna granica
5,200
4,306
Górna granica
5,767
4,727
Przykładowa interpretacja:
Przeprowadzono analizę wariancji dla prób zależnych. Uzyskano istotny efekt główny płci, F(1,29)=90.63, p<.001, Eta2=.76, który oznacza, że niezależnie od koloru ubrania,
płeć osoby ocenianej wpływała na ocenę. Wyżej oceniane były kobiety (M=5.83), niż mężczyźni (M=4.17). Istotny okazał się także efekt główny koloru, F(1,29) = 29.07,
p<.001, Eta2=.51, który oznacza, że niezależnie od płci, kolor wpływał na ocenę atrakcyjności. Najwyższą ocenę uzyskały osoby ubrane na czerwono (M=5.48), a istotnie
niższą ubrane na niebiesko (M = 4.51). Wystąpił także istotny efekt interakcji płci i koloru, F(1,29) = 17.63, p<.001, Eta2=.50, która oznacza, że wpływ koloru ubrania na
ocenę atrakcyjności, zależał od płci osoby ocenianej. Jeśli chodzi o mężczyzn, to byli oni oceniani tak samo, bez względu na kolor ubrania. Kobiety były oceniane lepiej, gdy
występowały w kolorze czerwonym. W kolorze czerwonym kobiety były oceniane wyżej niż mężczyźni, w kolorze niebieskim również.
Autor: Agnieszka Rosner
M
Zgłoś jeśli naruszono regulamin