kurs pisania powieści dla bystrzaków full version.epub

(32204 KB) Pobierz
Spis treści
O autorach ................................................................................................................... 15
Podziękowania ............................................................................................................. 17
Wstęp ........................................................................................................................... 19
O książce ........................................................................................................................................ 19
Konwencje zastosowane w książce ..................................................................................................... 20
Czego nie musisz czytać .................................................................................................................... 20
Naiwne założenia ............................................................................................................................. 20
Jak podzielona jest książka ................................................................................................................ 21
Część I. Wielkie przygotowania do pisania powieści ....................................................................... 21
Część II. Proces tworzenia ekscytującej powieści ............................................................................ 21
Część III. Redakcja tekstu, polerowanie fabuły, szlifowanie postaci ................................................. 22
Część IV. Droga do publikacji ..................................................................................................... 22
Część V. Dekalogi ....................................................................................................................... 22
Ikony użyte w książce ........................................................................................................................ 22
Co dalej .......................................................................................................................................... 23
Część I: Wielkie przygotowania
do pisania powieści ............................................... 25
Rozdział 1: Podstawy pisania powieści ....................................................................... 27
Wyznaczenie najważniejszego celu pisarskiego ................................................................................... 29
Określenie własnego położenia jako pisarza ........................................................................................ 29
Etap I: warsztat pisarski przede wszystkim ..................................................................................... 31
Etap II: czas na zapytania i propozycje wydawnicze ....................................................................... 31
Etap III: doskonalenie pisarskiej dykcji .......................................................................................... 33
Etap IV: o krok od wydania powieści ............................................................................................ 33
Potęga doskonałej samoorganizacji .................................................................................................... 34
Doskonalenie warsztatu: tworzenie postaci, układanie fabuły i inne umiejętności ................................... 35
Redakcja własnego tekstu ................................................................................................................. 36
Kup książkę
Poleć książkę
6
Kurs pisania powieści dla bystrzaków
Rozdział 2: Z czego składa się ekscytująca historia? ................................................. 37
Co chcesz dać czytelnikowi ............................................................................................................... 37
Silne przeżycia emocjonalne, czyli jak zapewnić czytelnikowi to, czego pragnie najmocniej ................ 38
Edukowanie czytelnika ................................................................................................................. 39
Sztuka
łagodnej
perswazji ............................................................................................................ 40
Życie
postaci nie może być
łatwe:
konflikt plus zmiana równa się historia ............................................. 41
Pięć filarów powieści ........................................................................................................................ 42
Miejsce zdarzeń, czyli
świat
przedstawiony .................................................................................... 42
Tworzenie postaci ....................................................................................................................... 43
Konstruowanie fabuły .................................................................................................................. 44
Formułowanie tematu .................................................................................................................. 45
Własny styl ................................................................................................................................. 45
Siedem sposobów na osiągnięcie celu ................................................................................................. 46
Tu i teraz: akcja .......................................................................................................................... 47
Postacie mają głos: dialog ............................................................................................................ 47
Współodczuwanie z postacią: przeżycia wewnętrzne ....................................................................... 48
Ujawnianie myśli: monolog wewnętrzny ........................................................................................ 48
Zobaczyć to, co widzi postać: opis ................................................................................................ 49
Powrót do przeszłości: retrospekcja ............................................................................................... 49
Tworzenie skrótu narracyjnego ..................................................................................................... 49
Rozdział 3: Jak znaleźć odbiorcę docelowego i wybrać właściwy gatunek ................ 51
Powieść idealna ............................................................................................................................... 52
Twoje ulubione lektury ................................................................................................................ 52
Twoja wymarzona powieść ........................................................................................................... 53
Modelowy czytelnik Twojej powieści ................................................................................................. 54
Światopogląd
i zainteresowania czytelnika modelowego .................................................................. 55
Znaczenie płci ............................................................................................................................. 56
Czytelnik modelowy w określonym wieku ....................................................................................... 56
Nisza dla siebie ........................................................................................................................... 57
Rozumować gatunkami i kategoriami ................................................................................................. 57
Gatunek literacki: podział oparty na właściwościach literackich ....................................................... 58
Gatunki i kategorie bazujące na profilu grup odbiorców docelowych ................................................ 63
Wybór gatunku, kategorii i podkategorii ........................................................................................ 64
Wymogi obowiązujące w gatunku bądź kategorii ................................................................................ 65
Szacowanie objętości w liczbie słów .............................................................................................. 66
Sylwetki głównych bohaterów ....................................................................................................... 66
Natężenie akcji, poziom romantyzmu i tym podobne ...................................................................... 67
Emocjonalna dźwignia Twojej powieści ........................................................................................ 69
Rozdział 4: Cztery sposoby na znakomitą powieść ...................................................... 71
Pozwolić sobie na fatalny tekst .......................................................................................................... 71
Paradygmaty twórcze: przegląd strategii pisania powieści .................................................................... 73
Bez początkowego planu i stopniowej redakcji ............................................................................... 73
Systematyczna redakcja ................................................................................................................ 74
Trochę poplanować, trochę popisać .............................................................................................. 75
Najpierw staranny plan ................................................................................................................ 76
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
Paradygmat twórczy na Twoje potrzeby ............................................................................................ 77
Znaczenie metody pracy .............................................................................................................. 78
Rozwijanie własnego paradygmatu twórczego ................................................................................ 79
Jak wykorzystać paradygmat twórczy, aby odnaleźć strukturę własnej historii ........................................ 81
7
Rozdział 5: Zarządzanie własnym czasem… i sobą ..................................................... 83
Jak wygospodarować czas na pisanie .................................................................................................. 83
Konsekwentne dążenie do zamierzonego celu pisarskiego w skali tygodnia i w skali roku ................... 84
Zarządzanie czasem .................................................................................................................... 86
Jak urządzić idealne miejsce do pisania .............................................................................................. 87
Najlepsza powierzchnia do pisania ................................................................................................ 87
Wybór odpowiedniego krzesła ...................................................................................................... 88
Komputer (o ile chcesz go używać) ............................................................................................... 88
Wszystko na swoim miejscu .......................................................................................................... 90
Jak sobie radzić z rozproszeniem ....................................................................................................... 91
Ważne kwestie finansowe .................................................................................................................. 92
Środki
na pisanie ......................................................................................................................... 92
Życie
z pisania: to się da zrobić (ale nie od razu) .......................................................................... 93
Część II: Proces tworzenia ekscytującej powieści ..... 95
Rozdział 6:
Świat
przedstawiony, czyli sceneria Twojej historii .................................. 97
Części składowe
świata
przedstawionego ............................................................................................ 98
Wyobrażenie pewnego otoczenia fizycznego ....................................................................................... 99
Podwójna funkcja opisu ............................................................................................................... 99
Odpowiednie miejsce dla opisu w historii .................................................................................... 100
Emocjonalna siła opisu .............................................................................................................. 101
Zmienne powodujące grupami kulturowymi ..................................................................................... 102
Wyjaśnianie zmiennych kulturowych przy użyciu sceny dynamicznej .............................................. 102
Ekspozycja: wyjaśnianie zmiennych kulturowych przy użyciu skrótu narracyjnego ........................... 103
Połączenie różnych elementów w celu ukazania zmiennych kulturowych ........................................ 104
Wybór tła konfliktu ........................................................................................................................ 104
Szkicowanie tła .......................................................................................................................... 104
Pytanie zasadnicze powieści ....................................................................................................... 106
Przykładowe
światy
przedstawione czterech popularnych powieści ..................................................... 107
Duma i uprzedzenie ................................................................................................................... 107
Filary Ziemi .............................................................................................................................. 108
Czas patriotów .......................................................................................................................... 108
Gra Endera .............................................................................................................................. 109
Merytoryczne podwaliny
świata
przedstawionego ............................................................................. 110
Co trzeba wiedzieć o budowanym przez siebie
świecie
przedstawionym ......................................... 111
Zakres przygotowania merytorycznego ........................................................................................ 112
Jak przedstawić
świat
swojej powieści, aby ją sprzedać ...................................................................... 114
Kup książkę
Poleć książkę
8
Kurs pisania powieści dla bystrzaków
Rozdział 7: Wiarygodne postacie .............................................................................. 115
Rozpisywanie ról, czyli kto ma wystąpić w powieści .......................................................................... 115
Historia
życia
postaci ..................................................................................................................... 117
Znaczenie historii
życia
postaci .................................................................................................. 117
Jak stworzyć historię
życia
postaci ............................................................................................... 118
Jak unikać stereotypów ............................................................................................................... 119
Motywacja i jej wpływ na przyszłość postaci ..................................................................................... 120
Wartości: prawdy fundamentalne dla postaci ............................................................................... 121
Ambicja: aspiracje abstrakcyjne albo dlaczego Miss Stanów Zjednoczonych
pragnie „pokoju na
świecie”
.................................................................................................... 122
Cel zasadniczy powieści: siła napędowa fabuły ............................................................................ 123
Motywacja psychologiczna postaci .............................................................................................. 124
Rzut oka na możliwe perspektywy narracyjne ................................................................................... 128
Narracja w pierwszej osobie ....................................................................................................... 129
Narracja w trzeciej osobie ........................................................................................................... 131
Obiektywna narracja w trzeciej osobie ......................................................................................... 132
Narracja wieloosobowa .............................................................................................................. 133
Narracja wszechwiedząca ........................................................................................................... 134
Narracja w drugiej osobie ........................................................................................................... 135
Wybór między narracją w czasie przeszłym i w czasie teraźniejszym ................................................... 136
Zapoznanie czytelnika z postaciami ................................................................................................. 137
Rozdział 8: Zarys historii i struktura trzech aktów: najwyższe warstwy fabuły ........ 141
Rzut oka na całość: zarys historii ..................................................................................................... 141
Wartość zarysu historii ............................................................................................................... 142
Jak napisać efektowny zarys historii ............................................................................................. 143
Przykładowe zarysy historii 20 bestsellerów ................................................................................. 146
Struktura trzech aktów: wskazanie trzech katastrof ............................................................................ 150
Wartość struktury trzech aktów ................................................................................................... 151
Rozplanowanie aktów i katastrof ................................................................................................. 153
Mocny początek ........................................................................................................................ 153
Koniec początku: pierwsza katastrofa i zaangażowanie bohatera .................................................... 154
Druga katastrofa jako filar
środkowej
części historii ...................................................................... 155
W stronę końca historii: trzecia katastrofa .................................................................................... 156
Podsumowanie: dlaczego zakończenie jest udane — albo nie ........................................................ 156
Podsumowanie trzech aktów wpisanych w fabułę dla zainteresowanych stron ...................................... 158
Przykłady: streszczenia struktury trzech aktów Testamentu Matarese’a oraz Dumy i uprzedzenia .... 159
Opis struktury trzech aktów własnej powieści ............................................................................... 160
Rozdział 9:
Środkowe
warstwy fabuły: streszczenie, lista scen i scena .................. 163
Porządek pracy .............................................................................................................................. 163
Jak napisać streszczenie .................................................................................................................. 164
Od góry do dołu: rozbudowanie struktury trzech aktów ................................................................ 165
Od dołu do góry: odchudzenie listy scen ..................................................................................... 166
Kwestia poziomu szczegółowości ................................................................................................ 167
Przykład: streszczenie powieści Gra Endera ................................................................................ 167
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin