sol_kamienna-legenda o czarodziejskim młynie.pdf

(2511 KB) Pobierz
kacja
du
onistyczn
E
ol
a
p
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa III, pakiet 42, s.
1
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
Sól kamienna
1
Przeczytaj uważnie treść legendy.
Legenda o czarodziejskim młynku
(na podstawie legendy Wandy Chotomskiej pt. „Czarodziejski młynek”)
wan
am
i
Dawno, dawno temu… Tak dawno, że ludzi ze snu nie budził budzik, tylko piejący
za oknem kogut. O rowerze i rolkach nikt nie słyszał, a woda w morzu była słodka.
Właśnie wtedy mieszkał pod Krakowem pewien mężczyzna. Wszyscy mówili na
niego Solny Dziadek, ale on nie był z soli ani też nie był dziadkiem. Wyglądał jak
dziadek, bo miał srebrną brodę i włosy. Dlaczego były one srebrne?
Mężczyzna wydobywał spod ziemi sól. Tam, gdzie teraz jest kopalnia w Wieliczce,
a
uk
ty
cja
d
as
czna
E
pl
ziemi była wielka szczelina. Solny Dziadek codziennie wchodził do niej. Rozłupywał
w
wielkie, solne skały, potem kruszył je i wynosił na powierzchnię. Ciężka to była
praca. Srebrne kryształki soli osadzały mu się na włosach. Pewnego deszczowego
dnia kopalnię zaczęła zalewać woda. Mężczyźnie żal się zrobiło kopalnianych
skrzatów. Czasem mu dokuczały, ale wiedział, że strzegą swoich skarbów. Szybko
kacja
du
astyczna
E
zrobił wielki przekop. Woda popłynęła w drugą stronę, a mężczyzna zasnął ze
pl
zmęczenia. Kiedy się obudził, obok niego stał młynek. Taki z korbką do kręcenia.
Młynek był przyprószony solnym pyłem. Mężczyzna domyślił się, że przyrząd potrafi
kruszyć sól. Nie mylił się. Młynek potrafił błyskawicznie zmielić ogromną skałę.
To był podarunek od wdzięcznych skrzatów, który bardzo ułatwił
mu pracę. O jednym trzeba było tylko pamiętać – by po pracy
w młynku dokładnie oczyścić szufladkę. Gdy się tego nie
zrobiło, młynek ciągle mielił. Sól wysypywała się z niego
falami.
Od tego czasu życie mężczyzny zupełnie się
zmieniło. Mniej czasu spędzał w pracy pod ziemią.
A skoro miał więcej wolnego czasu, nastał i czas na
przygody. Zanim jednak o tym opowiem, przedstawię
wam pewnego chłopca. Miał na imię Jasiek i był
sierotą. Mieszkał u obcych ludzi. Ciężko pracował za
Publikacja bezpłatna
o
ych
yczne
ie
W
fiz
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
kacja
du
onistyczn
E
ol
a
p
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa III, pakiet 42, s.
2
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
jedzenie i miejsce do spania. Pilnował krów i owiec na łące. Pewnego dnia Jasiek
pobiegł za małym zajączkiem i stado krów rozbiegło się po lesie
„To nie jest mój dom i źle mnie tu traktują. Jak wrócę bez krów, to mnie zbiją” –
pomyślał. Pobiegł przed siebie daleko, daleko. Tak daleko, że musiał odpoczywać
owan
yc
zyczne
ie
po
h
drodze aż siedem razy. Nagle usłyszał czyjeś wołanie. Głos wyraźnie dobiegał ze
W
fi
szczeliny w ziemi.
– Kto mnie woła? Czego chce? – zawołał lekko przestraszony chłopak.
– Pomóż mi! – odpowiedział zagadkowy głos.
Jasiek bał się, ale poszedł. Zobaczył człowieka przygniecionego wielką bryłą soli.
To był Solny Dziadek. Jasiek pomógł mu się wydostać z pułapki, a potem zamieszkał
u niego. Wreszcie był szczęśliwy. Poznał kopalnię oraz magiczny solny młynek.
acja
duk
tyc
też w końcu kolegów. Bawił się z nimi, śmiał, śpiewał i zdradzał im sekrety.
s
E
Miał
zna
pla
A właściwie jeden – o mocy młynka. Oczywiście, nikt mu nie uwierzył, więc pewnego
dnia, kiedy Solny Dziadek zasnął, Jasiek zabrał po cichu młynek, by pokazać go
kolegom. Chcielibyście widzieć ich miny, gdy młynek w kilka sekund zmielił worek
soli! Niestety, zawsze znajdzie się w takim momencie jakiś czarny charakter. I teraz
cj
k
wkroczył do akcji: ukradł chłopakowi młynek i pobiegł szybko przez las, przez
on
a
a
du
astyczna
E
pl
rzekę. Wskoczył na łódź, która odpłynęła w stronę morza.
Solny Dziadek i Jasiek wyruszyli w pogoń. Niestety, solny młynek wraz z nowym
właścicielem właśnie wypływał na głębokie morze. Dziadek i chłopiec stali smutni
na brzegu. Mieli już wracać, gdy zauważyli, że statek zaczyna się szybko zanurzać.
Utonął pod ciężarem soli! Jego nowy właściciel nie wiedział, że trzeba dokładnie
oczyścić szufladkę w solnym młynku, by sól przestała się z niego wydobywać.
Sprawca całego zamieszania uszedł z życiem, ale solnego młynka nie udało się
ocalić. Do dziś leży na dnie morza i sypie się z niego sól... Już wiecie, dlaczego woda
w morzu jest słona?
am
i
2
Wypisz do zeszytu elementy realistyczne i fikcyjne występujące
w legendzie.
Publikacja bezpłatna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa III, pakiet 42, s.
3
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
owan
ych
yczne
ie
W
fiz
Sól kamienna
Dzielenie jest odwrotnością mnożenia:
6 ∙ 7 = 42, bo 42 : 7 = 6
1
a
uk
ty
cja
d
Oblicz.
E
plas
czna
8∙7=
kacja
du
astyczna
E
pl
:7
4∙7=
=
:7 =
:4 =
:8 =
2
Oblicz. Wykreśl w tabelce wyniki i zapisane pod nimi litery.
Pozostałe litery utworzą hasło.
35 : 7 =
21 : 7 =
14 : 7 =
48 : 6 =
14 : 2 =
7:7
=
cam
i
10
W
5
N
17
I
16
E
3
M
2
S
8
U
15
L
7
B
30
I
22
C
1
D
50
Z
11
K
35
A
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Publikacja bezpłatna
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa III, pakiet 42, s.
4
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
owan
ych
yczne
ie
W
fiz
Poprawność dzielenia sprawdzamy za pomocą mnożenia:
42 : 6 = 7, bo 7 ∙ 6 = 42
3
Oblicz i sprawdź.
acja
duk
tyc
:
n
6
30
z
a
E
plas
=
, bo
, bo
, bo
48 : 6 =
6:6 =
12 : 6 =
, bo
, bo
, bo
24 : 6 =
k
du
astyczna
E
pl
18
c
:
ja
=
6
a
4
Uzupełnij tabelę.
∙6
12
1
3
24
30
6
42
8
:7
:6
∙7
21 28
35
42
1
7
cam
i
5
W kopalni soli przygotowano 48 figurek z soli. Zapakowano je
do pudełek po 6 sztuk. Do ilu pudełek zapakowano figurki z soli?
Odpowiedź:
Publikacja bezpłatna
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie – materiały dla ucznia, klasa III, pakiet 42, s.
zyk
J
ę
ngielski
a
5
KARTA:
..........................................
Z KLASY:
.......................................
1
My
a
day
Listen, say and match. Posłuchaj, powiedz i połącz.
k
ci
aj
ę
puterowe
Z
om
p
acja
duk
rodnic
E
zy
za
r
kacja
du
uzyczna
E
m
go to bed
kacja
du
onistyczn
E
ol
get
a
p
have lunch
do homework
up
go to school
get dressed
acja
du
t
k
matycz
E
a
e
na
m
owan
ych
yczne
ie
W
fiz
acja
duk
tyczna
E
s
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Publikacja bezpłatna
Zgłoś jeśli naruszono regulamin