odkryjmy_montessori_r_czekalska_a_gaj_b_lauba_j_matczak_a_piecusiak_j_sosnowska.pdf

(1493 KB) Pobierz
Renata Czekalska, Aleksandra Gaj, Barbara Lauba,
Joanna Matczak, Anna Piecusiak, Joanna Sosnowska
Montessori
raz jeszcze...
Program wychowania przedszkolnego
opracowany na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessori
w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Łodzi
Odkryjmy
Łódź, czerwiec 2009 r.
Spis treści
Wstęp 3
Materiał rozwojowy w pedagogice Marii Montessori 6
Treści programowe 7
Bezpieczeństwo, adaptacja, integracja… 8
Ćwiczenia praktycznego dnia 20
Kształcenie zmysłów 30
Edukacja matematyczna 43
Edukacja językowa 51
Wychowanie religijne 60
Wychowanie dla kultury życia
Wychowanie przez sztukę
82
68
Montessoriańska karta diagnozy dziecka 3–4-letniego 92
Montessoriańska karta diagnozy dziecka 5–6-letniego 99
Wstęp
Przygotowanie otoczenia i przygotowanie nauczyciela to praktyczny fundament
naszego wychowania. Postawa nauczyciela musi zawsze wynikać z miłości. Dziec-
ku należne jest pierwsze miejsce, a nauczyciel idzie za nim i wspiera je.
Maria Montessori
Niniejszy
Program wychowania przedszkolnego
został opracowany na podstawie teoretycznych założeń
pedagogiki Marii Montessori. Autorkami publikacji są nauczycielki Przedszkola Miejskiego nr 106 w Ło-
dzi, które podjęły się opracowania
Programu
ze względu na własne potrzeby związane z codzienną pra-
cą w grupach montessoriańskich. Zamierzeniem zespołu redakcyjnego było dostosowanie treści peda-
gogiki Marii Montessori do współczesnych warunków i wymogów wychowania przedszkolnego oraz
integracja treści
stricte
montessoriańskich z innymi, ale istotnymi aspektami wychowania, jak na przykład
bezpieczeństwo, aktywność ruchowa, adaptacja, integracja, wychowanie przez sztukę, kreatywność,
ekologia, wychowanie patriotyczne. Warto dodać, że w dotychczasowej ofercie wydawniczej brakowało
opracowania, które uwzględniałoby kryteria pracy z małym dzieckiem według idei Marii Montessori.
Odbiorcami
Programu
mogą być zarówno wychowawcy przedszkoli montessoriańskich, jak również
nauczyciele wykorzystujący w swojej pracy elementy tej metody, osoby przygotowujące się do roli na-
uczyciela, a także wszyscy poszukujący.
Traktując pracę z dziećmi jako pasję, dbając o ciągły rozwój zarówno naszych wychowanków, jak i nas
samych – wychowawców, stanowimy zespół nauczycieli wciąż poszukujących, doskonalących swój warsz-
tat zawodowy, otwartych na świat. Pedagogika Marii Montessori funkcjonuje w naszym Przedszkolu od
1. września 1996 r. Z perspektywy minionych lat dochodzimy do wniosku, że aby w pełni realizować jej
założenia i odpowiadać na potrzeby dziecka, należy iść z duchem czasu. Szanując założenia Marii Mon-
tessori, wprowadzając je w codzienne, przedszkolne życie – nie pozostajemy obojętne wobec nowości
pojawiających się wraz z rozwojem pedagogiki przedszkolnej. Z proponowanych przez współczesną
edukację treści wybieramy te, które służą doskonaleniu dzieci i nas. Zależy nam również na tym, aby
w dobie nieograniczonego dostępu do informacji („zmysły dalekie”), umożliwić dziecku poznawanie
świata przez działanie, doświadczanie, odkrywanie i przeżywanie, uruchamiając jego własne „zmysły
bliskie”.
Punktem wyjścia do skonstruowania niniejszego
Programu
były wytyczne zawarte w
Podstawie progra-
mowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych
oraz innych form wychowania przedszkolnego.
Autorki uwzględniły wszystkie punkty zawarte w poszcze-
gólnych obszarach
Podstawy programowej
zatwierdzonej przez MEN w dniu 23. grudnia 2008 r. (Dzien-
nik Ustaw z dnia 15. stycznia 2009 r., Nr 4, poz. 17).
Program wychowania przedszkolnego
opracowany
w Przedszkolu Miejskim Nr 106 uwzględnia następujące obszary tematyczne:
●●
bezpieczeństwo,
●●
ćwiczenia
adaptacja, integracja,
praktycznego dnia,
zmysłów,
●●
kształcenie
●●
edukacja
●●
edukacja
matematyczna,
językowa,
religijne,
●●
wychowanie
3
Odkryjmy Montessori raz jeszcze...
●●
wychowanie
●●
wychowanie
dla kultury życia,
przez sztukę.
Przedstawiony podział treści bezpośrednio nawiązuje do wyodrębnionych przez Marię Montessori dzia-
łów wychowania, a także wynika ze specyfiki pracy naszego przedszkola. Poszczególne treści zestawiono
w tabelach zawierających następujące kolumny:
●●
treści
programowe (wynikające z podstawy programowej),
do realizacji,
dziecka będące wynikiem podjętych zadań.
●●
zadania
●●
umiejętności
Taki układ zagadnień tematycznych jest nie tylko czytelny, ale również znacznie ułatwia korzystanie
z poniższego opracowania. Treści uwzględnione w
Programie
opierają się na trzech głównych założeniach
pedagogiki Marii Montessori, związanych z osobą dziecka, nauczyciela i przygotowanym otoczeniem.
Specyfika pracy w placówce montessoriańskiej zakłada tworzenie grup dziecięcych zróżnicowanych
wiekowo. Niewątpliwymi zaletami współdziałania ze sobą dzieci z kilku roczników jest możliwość wza-
jemnego uczenia się od siebie, rozwijania niezależności od dorosłych, samodzielności oraz empatii.
Przedszkolak w ciągu dnia działa korzystając z wybranych samodzielnie pomocy montessoriańskich.
Swoboda wyboru dotyczy również miejsca, czasu i tempa pracy
1
.
Maria Montessori podkreślała, że świat dziecka powinien być uporządkowany. Dzień musi mieć okre-
śloną strukturę i składać się z niezawodnych rytuałów. Otoczenie zaś powinno być logicznie zorganizo-
wane i estetyczne, aby zapewniać dziecku możliwość dokonywania czynności poszukiwania i odnajdy-
wania. Odpowiednio przygotowane otoczenie ma umożliwić dziecku przeżywanie polaryzacji uwagi
2
.
Zgodnie z koncepcją Marii Montessori ład i porządek panujące w sali przekładają się na wewnętrzne
uporządkowanie dziecka. Warto podkreślić, że przedszkolak mając nieograniczony dostęp do montes-
soriańskiego materiału rozwojowego oraz innych pomocy dydaktycznych, odpowiada za jego estetykę,
a także bierze czynny udział w kreowaniu otoczenia, w którym przebywa
3
.
Podczas realizacji treści zawartych w
Programie
rola nauczyciela ogranicza się do „podążania za dziec-
kiem” oraz do mądrego przebywania przy nim, co stanowi jedno z głównych założeń koncepcji pedago-
gicznej Marii Montessori
4
. Zadaniem wychowawcy jest więc wspieranie rozwoju dziecka, współdziałanie
z nim, a także tworzenie wokół niego atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji
5
.
Główne cele
Programu,
nawiązujące bezpośrednio do założeń pedagogiki Marii Montessori, są następujące:
●●
zapewnienie
●●
budowanie
●●
rozwijanie
dziecku poczucia bezpieczeństwa i pełnej akceptacji;
pozytywnego obrazu własnej osoby;
świata na podstawie polisensorycznego doświadczania i eksperymentowania;
umiejętności porozumiewania się w sposób werbalny i niewerbalny;
umiejętności porządkowania, klasyfikowania i liczenia;
samodzielności i koordynacji wzrokowo-ruchowej dziecka;
●●
poznawanie
●●
zdobywanie
●●
doskonalenie
1
Maria Montessori proklamowała konieczność zapewnienia dziecku swobody wyboru i rozwijania samodzielności
myślenia. Uważała, że
(...) prawdziwej i wewnętrznej swobody nie można komuś dać, nie można jej nawet zdobyć. Każ-
dy może ją sam rozwinąć jako część swojej osobowości.
2
Termin wprowadzony przez Marię Montessori dla scharakteryzowania przeżycia dotyczącego utrzymywania przez
dziecko, przez długi okres czasu, intensywnej koncentracji uwagi na wykonywanej czynności. Zjawisko to zaprzecza-
ło dotychczasowym przekonaniom o niestałości uwagi u małego dziecka.
3
M. Montessori:
Dla dziecka porządek jest tym, czym dla nas Ziemia pod nogami, na której stoimy, czym dla ryby jest
woda, w której pływa. We wczesnym dzieciństwie umysł człowieka czerpie ze swojego otoczenia elementy orientacji,
których potrzebuje dla swoich późniejszych zdobyczy.
4
M. Montessori:
Dziecku trzeba pomóc tam, gdzie zaistnieje taka potrzeba. Nadmiar pomocy przeszkadza dziecku.
5
M. Montessori:
Nauczyciel nie kształci i nie poucza dziecka, lecz jest jego pomocnikiem.
4
Wstęp
●●
budzenie
zainteresowania rzeczywistością przyrodniczą, społeczno-kulturową i techniczną;
wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, piękno, prawda, miłość;
twórczej postawy w różnych formach dziecięcej ekspresji;
do zachowań akceptowanych społecznie;
rodziny dziecka w proces jego wychowania.
●●
poznawanie
●●
wyrażanie
●●
wdrażanie
●●
angażowanie
Pozostają one również w korelacji z celami określonymi w podstawie programowej wychowania przed-
szkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach
wychowania przedszkolnego. Zakładają one:
1. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych po-
trzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2. budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym,
co jest dobre, a co złe;
3. kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie
w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4. rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dzieć-
mi i dorosłymi;
5. stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnico-
wanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6. troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach
sportowych;
7. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwi-
janie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8. wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się
poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej
i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10. zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktyw-
ności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne
w edukacji szkolnej.
W działaniach opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych stosujemy główne elementy koncepcji
pedagogicznej Marii Montessori, dodatkowo wzbogacając je ciekawą ofertą zajęć i zabaw organizowa-
nych dla dzieci na terenie przedszkola i poza nim.
Priorytetową kwestią pozostaje dla nas nawiązanie pozytywnych, opartych na wzajemnym zaufaniu oraz
współpracy, relacji z rodzinami wychowanków. Rodzice biorą udział w życiu przedszkola poprzez co-
dzienny kontakt z wychowawcami. Aktywnie uczestniczą również w uroczystościach okolicznościowych
odbywających się na terenie placówki. Przyczynia się to do budowania trwałej więzi zarówno między
dziećmi a rodzicami, jak i między rodzicami a przedszkolem.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin