Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla grupy III dzieci pięcioletnich maj 2014 r
Tematyka kompleksowa: Zwierzęta żyjące w ZOO To właśnie ja Dzień Matki
Opracowali: Beata Matuszka, Stanisław Kaczmarczyk
Tematyka kompleksowa
Środki realizacji
Treści programowe
Zwierzęta żyjące w ZOO
Poniedziałek: 05. 05. 2014 r.
• Poznajemy zwierzęta egzotyczne – opowiadanie nauczyciela połączona z rozmową kierowaną w oparciu o gazetkę tematyczną, obrazki, ilustracje zwierząt egzotycznych oraz „Wielką księgę zwierząt”, scenki dramowa na podstawie zgromadzonych wiadomości o życiu i zwyczajach poznanych zwierząt.
Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Słońce świeci pada deszcz”.
• „Wybrane przeze mnie zwierzę egzotyczne” – rysowanie kredkami ołówkowymi sylwetek wybranego zwierzęcia z uwzględnieniem elementów krajobrazu w którym ono na co dzień żyje.
Wtorek: 06. 05. 2014 r.
• Zapoznanie dzieci z treścią, rytmem i melodią piosenki „Nasze przedszkolne ZOO” – nauka I zwrotki piosenki ze słuchu, metodą fragmentaryczną, zabawy rytmiczno – słuchowe.
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Safari” w formie opowieści ruchowej.
Środa: 07. 05. 2014 r.
• „Nasze ZOO” – zabawy i ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego rozumowania w zakresie aspektu kardynalnego liczby naturalnej.
Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Koty duże i małe”.
• „Zwierzęta z afrykańskiej sawanny” – wykonywanie prac techniką orgiami.
Czwartek: 08. 05. 2014 r.
• „Nasze przedszkolne ZOO” – nauka refrenu i II zwrotki piosenki ze słuchu, metodą fragmentaryczną, zabawy rytmiczno – słuchowe.
Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Struś”.
• „Lew, tygrys, małpa” – wykonywanie pracy techniką wydzieranki (szare gazety – kolorowy papier”.
Piątek: 09. 05. 2014 r.
• „Idzie Lew” – zapoznanie z treścią wiersza, ćwiczenia logorytmiczne w oparciu o tekst poznanego utworu, scenki pantomimiczne z życia wybranych zwierząt egzotycznych.
1.1, 3.1, 3.3, 4.3, 7.2, 9.2, 12.1, 14.5
- nazywanie dorosłych i młodych zwierząt
- poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikającego z niszczycielskiej działalności człowieka
- poznawanie sposobów dbania o środowisko
- poznawanie wybranych zwierząt egzotycznych oraz ich naturalnego środowiska
- nazywanie barw podstawowych
- tworzenie prac plastycznych inspirowanych literaturą
- rysowanie na różnym podłożu
- poznawanie różnych technik plastycznych
- tworzenie galerii prac plastycznych
1.1, 3.1, 3.3, 5.3, 5.4, 8.1, 8.2
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu
- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji
3.1, 3.3, 4.3, 9.2, 12.1, 12.2, 13.1, 13.2
- posługiwanie się liczebnikami w aspekcie kardynalnym
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej
- wykorzystywanie w pracach plastycznych materiałów odpadowych
9.2, 8.1, 8.2, 8.3
- wykonywanie prostych jedno - , dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych
1.1, 3.1, 3.3, 4.3, 5.3, 5.4, 7.2, 12.1, 12.2, 14.4, 14.5
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów
To właśnie ja
Poniedziałek: 12. 05. 2014 r.
• „Jacy jesteśmy” – rozmowa kierowana w oparciu o metodę burzy mózgów z wykorzystaniem gazetki tematycznej, plansz dydaktycznych – zabawy w tworzeniu i czytaniu tematycznych wyrazów.
Zabawa ruchowa z elementem biegu „Kto najszybciej?”
• „”Tak wyglądamy” – wykonanie pracy techniką łączoną.
Wtorek: 13. 05. 2014 r.
• „Zaproszenia dla mamy” – wykonywanie prac techniką łączoną.
• „Razem z mamą i tatą” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
Środa: 14. 05. 2014 r.
• „To jestem ja” – zabawy i ćwiczenia utrwalające znajomość schematu własnego ciała.
• Udział w spektaklu „Zajęcza chata” – prezentowanego w Teatrze Elektrycznym, w ramach współpracy z Biblioteką Miejską w Skoczowie.
Czwartek: 15. 2014 r.
• „Piosenki o nas” – słuchanie, śpiewania zbiorowe i indywidualne m.in. utworów: „Marsz przedszkolaków, „Jak przyjemnie maszerować”, Czy chudy czy gruby”, „Ojciec Wirgiliusz” – zabawy taneczne do w/w piosenek.
• „Taki jestem” – rysowanie autoportretu kredkami świecowymi.
Piątek: 16. 05. 2014 r.
• „Jakie mamy emocje i jak je poznajemy” – rozmowa kierowana inspirowana metodą burzy mózgu z wykorzystaniem plansz dydaktycznych – tworzenie scen dramowych dotyczących uzewnętrzniania poszczególnych rodzajów emocji. Zabawy w tworzeniu tematycznych wyrazów oraz ich odczytywaniu.
1.1, 3.1, 6.5, 7.2, 9.2, 9.3, 8.1, 8.3,
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów
- ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć
- stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych
5.3, 5.4, 9.2, 9.3
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w zabawach ruchowych kształtujących postawę
7.1, 7.2, 13.4, 3.1, 3.2, 3.3
- dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych , szanowanie jej
- oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania się
9.2, 9. 3, 8.1, 8.3,
- rysowanie siebie, dostrzeganie z zmian zachodzących pod wpływem upływającego czasu
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
- słuchanie piosnek z płyt kompaktowych
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
5.3, 5.4, 3,1, 3,2, 3.3,
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw
- określenie sytuacji wywołującej różne emocje
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach
- przekazywanie swoich odczuć
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod
Dzień Matki
Poniedziałek: 19. 05. 2014 r.
• „Jaka jest moja mama?” – rozmowa kierowana w oparciu o metodę burzy mózgu z wykorzystaniem tematycznej gazetki, ilustracji, tematycznych obrazków oraz własnych doświadczeń dzieci – zabawy w czytaniu oraz tworzeniu wyrazów i prostych zdań.
• „Wyprawa z nieznane” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
Wtorek: 20. 05. 2014 r.
• „Czy mamie trzeba pomagać?” – historyjka obrazkowa – tworzenie wyrazów tematycznie związanych z prezentowaną historią, utrwalenie umiejętności czytania.
• „Upominek dla mojej mamy” – wykonywanie okolicznościowego podarunku (serduszko – forma przestrzenna).
Środa: 21. 05. 2014 r.
• „Razem z mamą w kuchni” – zabawy i ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego rozumowania w zakresie posługiwania się liczbami w aspekcie kardynalnym
Czwartek: 22. 05. 2014 r.
• „Kochana mamo” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki – nauka I zwrotki,
fragmentami metodą ze słuchu. Zabawy i ćwiczenia rytmiczno – ruchowe z wykorzystaniem poznanej piosenki.
• Projektowanie – wymyślanie oraz wykonanie wybranych fragmentów scenografii do spektaklu „Za co kochamy naszej mamy”, przygotowywanego na spotkanie z okazji Dnia Matki.
Piątek: 23. 05. 2014 r.
• „Za co kochamy nasze mamy” – próba sceniczna przygotowywanego spektaklu z okazji Dnia Matki.
• Udział w biegu na stadionie KS. Beskid w ramach akcji „Cały Skoczów biega”.
Poniedziałek: 26. 05. 2014 r.
• „Za co kochamy nasze mamy” – próba sceniczna spektaklu przygotowanego z okazji Dnia Matki.
• Wykonywanie brakujących elementów scenografii (malowanie, wycinanie, klejenie)
Wtorek: 27. 05. 2014 r.
• „Koncert dla mamy” – indywidualne, zbiorowe wykonywanie poznanych dotychczas piosenek, podejmowanie prób ilustracji ruchowej i instrumentacji (instrumenty perkusyjne) wybranych utworów.
• „Laurka dla mojej mamy” – projektowanie oraz wykonanie techniką łączoną okolicznościowego upominku. Godzina 1600 – spektakl dla zaproszonych mam połączony z wręczeniem upominków oraz poczęstunkiem.
Środa: 28. 05. 2014 r.
• „Z moją mamą” – kontynuowanie zabaw i ćwiczeń wspomagających rozwój operacyjnego rozumowania w zakresie ustalanie stałości ilości płynu (dochodzenie do wniosku, że ilość płynu się nie zmienia, chociaż obserwacja zmian sugeruje, że jest go więcej lub mniej.
29. 2014 r.
• „Wspólne zabawy z mamą” – udział w zabawach taneczno – ruchowych z wykorzystaniem znanych dzieciom piosenek np. „Dwóm tańczyć się zachciało, Nie chcę cię znać, Marsz przedszkolaków itp.
• „Przygotowujemy projekt plakatu na festyn rodzinny (organizowany w godzinach popołudniowych) – technika łączona.
...
Elavon