Ogrody. Projekty, realizacje.pdf

(64292 KB) Pobierz
PROJEKTY
REALIZACJE
dzięki
którym
możesz zmienić
swój ogród
150
planów,
Andrew Wilson
WYDAWNICTWO ARKADY
Jak
posługiwać się tą książką
6
Wstęp
8
Ogrody tematyczne 17
Ogrody miejskie 45
Ogrody o swobodnym charakterze 87
Małe
ogrody 127
Ogrody wodne 175
Ogrody regularne 193
Ogrody wiejskie 217
Lista projektantów 252
Indeks
254
Podziękowania
256
Spis
treści
Jak
posługiwać się tą książką
z projektów prezentowany jest na osobnej
Najczęściej
każdy
stronie, niekiedy jednak
- w
przypadku
konieczności
zawarcia
dodatkowych informacji
-
rozwiązania
przedstawiono na
rozkładówkach.
W ten
sposób
na
przykład
ilustrowane
projekty
'
otwierające
poszczególne
rozdziały.
poszczególne rodzaje ogrodów.
Dlatego
też
Aby
ułatwić
Czytelnikowi korzystanie
z
książki,
podzielono
na
rozdziały, omawiające
w pierwszej
kolejności należy odszukać
te
rozdziały,
które
dotyczą
ogrodów najbardziej podobnych do naszego, a
następnie zapoznać
się
z
pozostałymi
projektami,
gdyż mogą zawierać
pomysły
łatwe
do
zaadaptowania
na innej powierzchni lub w ogrodzie
odmiennego rodzaju.
Dobrze
jest
więc przestudiować
jak
najwięcej
koncepcji
i
nie
ograniczać
zakresu
swych
zainteresowań
tylko do
ogrodów
przypominających
nasz
własny.
Każdy
Nazwisko projektanta lub nazwa
firmy.
Ogród z widokie
m
--
..
projekt jest przedstawiony w postaci planu, opatrzonego
istniejących
wielkość:
ok
.
1S
x
10 m
rodzaj gleby:
alkaliczna
---------------+--
Metryczka omawianego ogrodu,
zawierająca określenie
dodatkowymi ilustracjami.
Prezentacje
ogrodów
usytuowanie:
wystawa
południowo-wschodnia
gtówne
cechy:
stok
opadający
od
domu
ku ogrodzeniu,
tar
I,
sadzawka
wzbogacają zdjęcia
ich fragmentów. W celu zilustrowania
lub
wyjaśnienia założeń
było
się
posłużyć
jego
niezrealizowanego projektu niekiedy trzeba
powierzchni lub wymiarów, rodzaju
gleby, usytuowania oraz innych
jego istotnych cech.
fotografiami kompozycji lub konstrukcji
podobnych do przewidzianych przez architekta zieleni. W tych
przypadkach
pojawiały
się
też
rysunki z opisem.
W
książce
zebrane
zostały dzieła
znakomitych projektantów,
którzy opisali je pokrótce,
opowiadając
o
źródłach
inspiracji,
o
życzeniach
zleceniodawców oraz o charakterze i
kontekście
sytuacyjnym
opracowywanych przez siebie miejsc.
Dodatkowe
informacje, podane w punktach,
pomogą
Państwu
zrozumieć,
dlaczego dany ogród
został
stworzony
w ten, a nie w
inny
sposób.
Pozwoli
to
zapoznać się
z procesem
twórczym
i
finalną
koncepcją
projektanta. Aby
objaśnić
Czytelnikowi
zasadę
korzystania z tej
książki,
Rysunek
przedstawiający
plan
ogrodu,
ukazujący
usytuowanie
jego poszczególnych elementów,
zwykle
w
relacji do
zabudowań,
oraz
kształt
obok
zamieszczono
przykład
typowego
rozkładu
strony
ogrodu.
wraz z
objaśnieniami.
JAK
POSŁUGIWAĆ
SI~
KSIĄZKĄ
Krótki opis projektu,
najczęściej zawierający
wytyczne otrzymane od
klienta
lub
precyzujący
jego
życzenia
i
wymagania
oraz szczególne
cechy opracowywanego miejsca
bądź trudności,
które projektant
musiał pokonać.
Fotogra
fia
ukończonego
ogrodu.
Jeśli
ogród
nie
zos tał
zrealizowany albo
jego
zdjęcie
nie
było
miejsce to zajmuje
widok
roślinn ości
dostępn
e,
lub
materiały
o kluczowym znaczeniu
dla
projektu.
Właściciele
posesji zamówili projekt ogrodu
będzie
niewymagającego
wyglądał
którego koloryt dobrano tak, by
Stopnie,
z
prowadzące
pasował
dół
do ceglanych
różniących się
ścian
domu.
intensywnej
opieki, który
at rakcyjnie
z okien ich
krajobraz.
rośliny
z tarasu
w
do ogrodu, zrobiono
wyrazem od
domu
i
będzie
wkomponowany w
(zwłaszcza
podkłady
otaczający posiadłość
podkładów
kolejowych, zdecydowanie
1sy,
W
ogrodzie
ważną ro!ę miało odegrać
drewno jako budulec
kolejowe),
z
miały znaleźć się
położonych
obok desek.
Różnice
poziomów
podkreślono
poprzez
w nim
zmiany kierunku
ułożenia
desek na kolejnych tarasach,
balustr~da
pnące,
sadzawka i niewielkie miejsce do odpoczynku, w którym
można
byłoby korzystać
popołudniowego słońca.
jest
wystarczająco
wysoka, by
można się
na niej
oprzeć,
a
poręcz
dostateczn
ie
szeroka
.
żeby postawić
szklankę.
Ogród
położony
na stoku
opadającym
od domu
miał być
w
w
niższej
części
wglądem
W
niższej części
ogrodu
najważniejszym
elementem kompozycji
jest sadzawka,
przegrodę
odwracająca uwagę
ogrodzony murem,
w
celu
z
zewnątrz
.
Ponadto
punktu posesji
.
osłonięcia
tego miejsca
ustawiony
ropę
od wysokiego ogrodzenia.
kolejowymi,
za
którymi
zostały
powyżej
przed
należało
zasłonić
Z trzech stron jej zbiornik
ujmują ściany
betonowe, z czwartej
zaś
nadbudowano
z
ropę
podkładami
powstała „plaża"
rosnącymi nań roślinami.
pobliżu
domu na betonowej podstawie
zbiornik
na
każdego
widoczny
z
Betonowe
płyty
nawierzchni
zastąpiono imitacją
kamienia,
Zbiornik na
lubiane przez
i
powstały
obok nowy schowek
zasłonięte płotem
z ozdobnych desek
'Ar'łaścicieli rośliny pnące.
i
pergolą, którą upiększają
Na
zdjęciu
widoczne
pon
i
żej
Na tym rysunku
kolejne poziomy
tarasów
i
poręcz,
która jest na tyle wysoka,
że
można
się
aksonometrycznym w;ratnie
widać
sadzawkę, gplażę• ro~lin
o
nią
oprzeć
bez pochylania
i
wznoszące się
w
stronę
domu
i
spoglądać
na
sadzawkę.
pomosty.
OGRODY
OS
IOBODNYM
CHARAKTERZE
Dodatkowa
ilustracja
wyjaśn iająca,
j
ak ma
ogród
wyglą
dać;
w tym
przypadku
-
aksonometria.
J
A
K
P
OSŁUGIWAĆ
SIĘ
KSIĄŻKĄ
Na kolejnych stronach tej
książki
przedstawione
rozwiązania
autorstwa 72 znanych projektantów
ogrodów z Wielkiej Brytanii i innych krajów. Wiele z tych
prac nie
było dotąd
znanych szerszej
publiczności;
powstały
z
myślą
o konkretnej lokalizacji oraz zgodnie
z
założeniami
i potrzebami
różnych
zleceniodawców.
Na
prezentację
projektu
składa się
zwykle plan,
któremu
towarzyszą
szkice i rysunki perspektywiczne.
Zrealizowane ogrody
są również
przedstawione na
zdjęciach ukazujących
widok ogólny lub
szczegóły
dotyczące roślinności,
nawierzchni,
urządzeń
wodnych,
rzeźb. Jeśli
dany projekt nie
doczekał się
realizacji,
starano
się
·dobrać
do jego prezentacji odpowiednie
ilustracje, które
byłyby
pomocne w zrozumieniu
założeń
przyjętych
przez autora koncepcji ogrodu. Celem tej
książki
jest
udostępnienie
szerszej
publiczności
bogactwa
twórczej
wyobraźni współczesnych
projektantów,
stanowiącej
ich
wkład
w dzieje sztuki
kształtowania
ogrodów.
Wstęp
Zgłoś jeśli naruszono regulamin