Łydka Waldemar - Przywództwo wojskowe 2014r.pdf

(2911 KB) Pobierz
WOJSKOWE CENTRUM EDUKACJI OBYWATELSKIEJ
dr Waldemar Łydka
PRZYWÓDZTWO
WOJSKOWE
WARSZAWA 2014
Redakcja
Agnieszka Schütterly
Recenzja
dr hab. inż. Jan Posobiec
Redakcja techniczna i skład
Lilianna Zawadzka
Projekt okładki
Martyna Józefiak
© Copyright by Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014
Wydanie I, Warszawa 2014
ISBN 978-83-63755-30-0
Wydawca i druk:
Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej
ul. S. Banacha 2
00-909 Warszawa
www.wceo.wp.mil.pl
SPIS TREŚCI
RECENZJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
WSTĘP
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
1. WYKAZ SKRÓTÓW I NAJWAŻNIEJSZE DEFINICJE . . . . . . . . .
15
2. WSPÓŁCZESNE UWARUNKOWANIA
PRZYWÓDZTWA WOJSKOWEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
Pojęcie i istota przywództwa . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
Władza a przywództwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
Przywództwo w organizacji wojskowej
. . . . . . . . . .
45
Kompetencje przywódcze i proces
ich doskonalenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
55
Dysfunkcje w doskonaleniu kompetencji
przywódczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
69
Przywództwo w procesie dowodzenia . . . . . . . . . . .
84
Specyfika dowodzenia w środowisku
międzynarodowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
95
Samoocena kompetencji przywódczych . . . . . . . . .
106
Studium przypadku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
117
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
126
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
127
3. ZBIÓR ZADAŃ PRAKTYCZNYCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
106
3.1.
3.2.
3.3.
WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH
BIBLIOGRAFIA
INDEKS RYSUNKÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
128
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
129
3
RECENZJA
Współczesny świat na przełomie XX i XXI wieku znacząco się
zmienił, pojawiły się nowe uwarunkowania, które zmuszają nas do
stosownej refleksji w wielu obszarach. Nie jest to zjawisko nowe,
bowiem rozwój cywilizacyjny o ewolucyjnym, a często rewolucyj-
nym charakterze trwa nieustannie. Znaczące w tym miejsce zaj-
muje człowiek, który aktywnie dostosowuje i kreuje otaczającą go
rzeczywistość do swoich potrzeb i aspiracji. W praktyce społecznej
odbywa się to w działaniu zespołowym, w którym integrującą rolę
i realizują „przywódcy”. Rola człowieka często podkreślana jest też
w literaturze wielu dziedzin nauki, jako zasadniczego determinan-
tu sprawności czynu zespołowego. Bowiem to ludzie, a nie auto-
maty prowadzą działania
– ludzie o określonych cechach osobowości,
określonych postawach i przekonaniach moralnych,
(…)
stosują określone
zasady czy też reguły sprawnościowe
1
.
W ostatnich latach pojawił się szereg publikacji prezentujących
wyniki badań dotyczących zjawiska przywództwa, kompetencji
kadry w organizacji. Opisywano też złożoność i charakter współ-
czesnego przywództwa, nowe wyzwania i nowe zagrożenia, którym
powinny sprostać państwa, organizacje i instytucje, a szczególnie
1
J. Rudniański,
Elementy prakseologicznej teorii walki,
PWN, Warszawa 1983,
s. 86.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin