Wyprawa_po_skarb.pdf

(307 KB) Pobierz
edukacja wieloobszarowa
Magdalena Łęszczak
scenariusz zajęć dla sześciolatków z zakresu edukacji zdrowotnej
Wyprawa
po skarb
Cele ogólne:
pogłębianie wiedzy na temat ochrony zdrowia;
kształtowanie prawidłowych nawyków zdrowotnych.
Cele szczegółowe:
kształtowanie wiedzy w zakresie podstawowych pojęć związa-
nych ze zdrowiem;
utrwalanie wiedzy o podstawowych zasadach zdrowego ży-
wienia – dziecko wie, co należy jeść i pić, aby zachować zdrowie;
zdobycie wiedzy o wybranych witaminach (A, C, D i E) – dziecko
zna źródła ich pochodzenia oraz rozumie, jakie mają znaczenie
dla zdrowia.
Metody pracy:
czynne (zadań stawianych dzieciom);
oglądowe (prezentacja ilustracji);
słowne (rozmowa, dyskusja).
Formy organizacyjne:
zespołowa
grupowa.
Środki dydaktyczne:
figurka Krasnala Zdrówka (wykonana
z warzyw i owoców – np. brzuch z kapusty, głowa z jabłka, ręce
z marchewek – wszystkie elementy połączone za pomocą pa-
tyczków do szaszłyków); fotografie różnych napojów; ilustracje
przedstawiające zachowania sprzyjające i niesprzyjające za-
chowaniu zdrowia; emblematy witamin A, C, D, E (dla każdego
dziecka); plansze ze zdjęciami produktów z kręgu poszczegól-
nej witaminy; fotografie produktów z danej grupy witamin (dla
każdej grupy).
Opis przebiegu zajęć:
● Przywitanie dzieci przez figurkę Krasnala Zdrówka:
Wi-
tajcie, Dzieciaki! Mieszkam w pobliżu waszego przedszkola,
dlatego często was obserwuję i widzę, że coraz lepiej radzicie
sobie z dbaniem o wasze zdrowie! Chciałbym was jednak
ostrzec – pogoda nie zawsze nam sprzyja i łatwo się prze-
ziębić. Dlatego musicie pamiętać o tym, aby dbać o swo-
je zdrowie. Ale czy na pewno wiecie, jak to robić? Zaraz się
przekonamy! Pamiętacie, jak o nie dbać? Zapraszam was te-
raz na wyprawę… Jeśli uda się wam wykonać wszystkie za-
dania
– zdobędziecie prawdziwy skarb!
Ale na początek,
aby się wam dobrze pracowało, napijmy się wspólnie czegoś
wartościowego… Czego? Zaraz się dowiecie! Zapraszam was
do pierwszego zadania!
● Wiem, co pić, aby być zdrowym
– rozmowa w oparciu
o fotografie.
Wybór przez dzieci spośród fotografii tych
napojów, które ich zdaniem są najzdrowsze (warto zwrócić
uwagę na niejednoznaczność niektórych ilustracji, np. omó-
wić zdrowe dodatki do czarnej herbaty oraz zaznaczyć, że
kakao do picia można przygotować nie tylko z rozpusz-
czalnego proszku, ale i z prawdziwego ciemnego kakao).
Rozmowa na podstawie dokonanego przez dzieci wyboru.
Wspólne picie wody.
54
ilustracje do rozmowy
możesz pobrać
ze strony
www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl
● Co robisz, aby być zdrowym?
aktywizująca zabawa ję-
zykowa.
Dokańczanie przez każde dziecko zdania:
Jestem
zdrowa/y, bo…
Nauczyciel zapisuje pomysły przedszkola-
ków w symboliczny sposób na tablicy.
● Raz, dwa, trzy – zdrowie wybierz ty!
– zabawa dydak-
tyczna.
Prowadzący prezentuje dzieciom komplet obraz-
ków przedstawiających różne zachowania i nawyki czło-
wieka (np. oglądnie telewizji, jazda na rowerze). Zadaniem
dzieci jest określenie, które z zachowań sprzyjają, a które
nie sprzyjają zdrowiu. Do wykonania zadania zgłaszają się
ochotnicy, którzy losują obrazek, a następnie umieszczają
go na jednej z dwóch tablic.
Uwaga! Nie wszystkie sytu-
acje są jednoznaczne! Należy podjąć dyskusję z dziećmi
na ten temat.
nr 5.164
maj 2015
edukacja wieloobszarowa
● Poznajemy witaminy
rozmowa kierowana oraz praca
w grupach.
Podział dzieci na zespoły według liter A, C, D,
E (nauczyciel przykleja dzieciom emblematy na koszulkach)
– przedszkolaki siadają przy oznaczonych wcześniej ob-
ręczach (obręcz A, C, D, E) rozmieszczonych na dywanie.
Rozmowa z dziećmi – przykładowe pytania:
Czy domyśla-
cie się, co mogą oznaczać litery, które każdy z was ma przy-
klejone na swoim ubraniu?
Dlaczego powinniśmy jeść pro-
dukty zawierające witaminy?
Gdzie znajdują się witaminy?
Nauczyciel pokazuje plansze z produktami spożywczymi
zawierającymi poszczególne witaminy. Wspólne omówie-
nie plansz z dziećmi – poznanie właściwości witamin i ich
wpływu na zdrowie człowieka.
Czy wiesz że...
Witamina A
– m.in. pomaga oczom dobrze widzieć,
regenerować się naszemu nabłonkowi, a całemu
szkieletowi człowieka - rosnąć (w tym także zębom!).
Witamina C
– m.in. przyśpiesza gojenie się ran i zrasta-
nie się kości, podnosi odporność organizmu.
Witamina D
– m.in. regulując wchłanianie wapnia, ma
wpływ na prawidłowy rozwój naszych kości i stan zę-
bów, podnosi odporność organizmu.
Witamina E
– m.in. troszczy się o zdrowie naszej skóry:
uelastycznia ją i przeciwdziała jej starzeniu się.
pomoce dydaktyczne
możesz pobrać
ze strony
www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl
● Surówka witaminowa
– zabawa ruchowa.
Dzieci stoją
w kręgu. Na hasło:
Witamina A!
dzieci z emblematem tej
witaminy zamieniają się miejscami. Na hasło:
Surówka wita-
minowa!
zamieniają się miejscami wszystkie dzieci.
● Podsumowanie zajęć.
Krasnal Zdrówko mówi:
Widzę, że
świetnie poradziliście sobie ze wszystkimi zdaniami. Jestem
z was naprawdę bardzo dumny. Chciałbym, abyście wie-
dzieli, że wybierając zdrowy styl życia, zyskujecie prawdziwy
skarb. Domyślacie się, jaki? Tak, to wasze ZDROWIE! To wła-
śnie ono jest najważniejsze. Czy wiecie, dlaczego?
Dzieci i Krasnal Zdrówko ustalają, dlaczego zdrowie jest naj-
większym skarbem człowieka
55
Następnie nauczyciel chowa plansze i przedstawia zadanie
do wykonania w grupach:
Każde dziecko z poszczegól-
nej grupy wybiera jedną ilustrację produktu, który zawie-
ra „jego” witaminę i umieszcza ją w obręczy swojej grupy.
Każda z grup wypowiada się na forum na temat swojej wi-
taminy, wykorzystując informacje przedstawione wcześniej
przez nauczyciela (dzieci mają kilka minut do dyspozycji,
aby przygotować swoją wypowiedź).
gotowe teksty Krasnala Zdrówko
znajdziesz
na stronie
www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl
Magdalena Łęszczak –
– mgr pedagogiki wychowania przed-
szkolnego. Nauczyciel mianowany z siedmioletnim stażem. Pra-
cuje w Przedszkolu nr 141 we Wrocławiu, placówce znajdującej
się w Dolnośląskiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie.
nr 5.164
maj 2015
Zgłoś jeśli naruszono regulamin