Terapia muzyką ruchem i mową dla dzieci C. Orffa.pdf

(585 KB) Pobierz
Program innowacyjny
TERAPIA MUZYKĄ, RUCHEM I MOWĄ
DLA DZIECI Z UPOŚLEDZENIEM
UMYSŁOWYM W STOPNIU
UMIARKOWANYM
WG KONCEPCJI KAROLA ORFFA
Realizowany w ramach projektu EFS Program Operacyjny Kapitał Ludzki
„Innowacyjne metody nauczania dzieci z upośledzeniem umysłowym
w powiecie lubelskim”
SPIS TREŚCI
I. WSTĘP
................................................................................................................................... 3
II. AUTORZY INNOWACJI ..................................................................................................... 4
III. OSOBY WDRAŻAJĄCE INNOWACJĘ
............................................................................ 4
IV. TERMIN WPROWADZENIA INNOWACJI ..................................................................... 4
V. MIEJSCE REALIZACJI ....................................................................................................... 4
VI. OPIS INNOWACJI .............................................................................................................. 5
VII. ZADANIA SZKOŁY
......................................................................................................... 7
VIII. CELE ................................................................................................................................. 7
IX. TREŚCI KSZTAŁCENIA
................................................................................................... 8
X. SPOSOBY EWALUACJI ................................................................................................... 18
XI. KARTA WDROŻENIA
INNOWACJI ............................................................................. 20
2
I. WSTĘP
Program: „Terapia muzyką, ruchem i mową dla dzieci z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym
wg koncepcji C.Orffa” zawiera innowacyjne rozwiązania
w dziedzinie usprawniania funkcji poznawczych
ucznia z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym.
Realizacja zajęć wg wytycznych, zawartych w tym programie
stanowi
szansę
wspomagania
rozwoju
emocjonalnego,
społecznego,
poznawczego
i ruchowego tych uczniów, którzy mają utrudniony dostęp do innowacyjnych programów
nauczania z elementami diagnozy i terapii ze względu na miejsce zamieszkania, trudną
sytuację materialną oraz niską świadomość rodziców o potrzebie korzystania z nowoczesnych
metod. Program podpowiada, jak organizować zajęcia terapeutyczne metodą C.Orffa. Opisuje
w sposób szczegółowy metody, formy i techniki pracy zwracając szczególną uwagę na śpiew,
grę na instrumentach, ruch przy muzyce, tworzenie i słuchanie muzyki, a także zabawy
rytmiczne.
Zajęcia muzyczno-rytmiczne zaspokajają podstawowe
potrzeby emocjonalne dziecka
z niepełnosprawnością, rozwijają umiejętności interpersonalne, predyspozycje muzyczne oraz
takie procesy jak: mowę, spostrzeganie, koncentrację uwagi, myślenie. To właśnie dzięki
muzyce
,,młody człowiek’’ poznaje świat, doświadcza go i przeżywa. Motorem działania
i rozwoju dziecka z upośledzeniem umysłowym jest kontakt z szeroko rozumianą
rzeczywistością. Rytm i współbrzmienie są środkiem o niezrównanej sile działania. Zajęcia
ruchowe połączone z muzyką są wyjątkowym zespołem bodźców stwarzających szczególne
warunki do własnej aktywności dziecka, rozwijania jego autonomii, umiejętności
komunikowania się, a same w sobie są bardzo atrakcyjną nagrodą.
Według Z. Sękowskiej dzieci podlegające zainteresowaniom pedagogiki specjalnej
mają w różnym stopniu ograniczone możliwości, ale nie są w sposób zasadniczy odmienne od
swoich zdrowych rówieśników. Celem działań pedagogów jest „zwrócenie dzieciom tego
wszystkiego, co zostało im w życiu zabrane, a więc zarówno radości życia, pracy
i tworzenia,
jak i możliwości współżycia zespołowego oraz korzystania ze wszystkiego, co mają inne
dzieci”.
Program zakłada realizację treści w trzech blokach programowych: dźwięk i głos,
muzyka i ruch, emocje. Określa procedury osiągania celów kładąc główny nacisk na
uwzględnianie zainteresowań uczniów, stopień ich umuzykalnienia i predyspozycje
psychofizyczne, a także wyzwalanie aktywności twórczej dzieci i rozwój ich indywidualnych
zdolności i zainteresowań.
3
II. AUTORZY INNOWACJI
1. mgr Agnieszka Tkaczyk
nauczyciel -
wychowawca Specjalnego Ośrodka Szkolno
- Wychowawczego w Bystrzycy
2. mgr Anna Łaska –
nauczyciel -
wychowawca Specjalnego Ośrodka Szkolno
- Wychowawczego w Bystrzycy
III.
OSOBY WDRAŻAJĄCE INNOWACJĘ
mgr Agnieszka Tkaczyk
nauczyciel -
wychowawca Specjalnego Ośrodka Szkolno
- Wychowawczego w Bystrzycy
IV. TERMIN WPROWADZENIA INNOWACJI
01.09.2010
V. MIEJSCE REALIZACJI
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Bystrzycy (Szkoła Podstawowa, Gimnazjum,
SPDP)
4
VI. OPIS INNOWACJI
Niniejszy program wychodzi na przeciw potrzebom dzieci z upośledzeniem
umysłowym, stawiając sobie za cel główny wspomaganie rozwoju psychospołecznego
wychowanka z uwzględnieniem zasad pedagogiki specjalnej. Pomysł prowadzenia zajęć
metodą
C.Orffa
jest
wynikiem
rozpoznanych
potrzeb
oraz
wstępnej
diagnozy
przeprowadzonej wśród uczniów, rodziców, nauczycieli.
Zajęcia terapeutyczne wg metody C.Orffa, których wytyczne zawiera program
stanowią poszerzanie oferty edukacyjnej. Dzieci z upośledzeniem umysłowym z wielką
uwagą słuchają znanych sobie piosenek, żywiołowo reagują na dźwięk, lubią tańczyć
i śpiewać. Muzyka i ruch odgrywają wielką rewalidacyjną rolę zarówno w rozwoju małych
dzieci, jak i dorastającej młodzieży. Program „Terapia poprzez muzykę, ruch i mowę wg
koncepcji C.Orffa” zawiera nowe rozwiązania w dziedzinie usprawniania i korygowania
szeregu dysfunkcji u naszych uczniów. Indywidualne predyspozycje psychospołeczne ucznia
i poziom jego umiejętności muzycznych stanowią wyznacznik działań na polu
terapii poprzez
muzykę.
Koncepcja C.Orffa oparta jest na wychowaniu do muzyki przez zabawę, jest terapią
wielo-sensoryczną.
Polega na uaktywnieniu dzieci do samodzielnego tworzenia muzyki
poprzez kreowanie własnych pomysłów. Metoda zbudowana jest na trzech przenikających się
elementach i obejmuje: słowo, muzykę, ruch. Główną rolę w tej metodzie odgrywa muzyka a
potem ruch i rytm. Zajęcia prowadzone wg tej teorii nie są celem samym w sobie, ale służą
rozwojowi osobowości dziecka, wyzwalania tendencji twórczych oraz działaniu w grupie.
Zajęcia takie stwarzają okazję do:
-
ćwiczenia samodzielności i pomysłowości
-
rozbudzania wrażliwości na muzykę
-
rozwijania mowy dzięki śpiewaniu rytmizowaniu tekstów
-
kształcenia wrażliwości i percepcji słuchowej
- rozwijania sfery emocjonalnej
-
rozwijania pamięci muzycznej i ogólnej
-
zwiększania koordynacji ruchowej oraz orientacji przestrzennej
-
rozwijanie sprawności manualnej
-
aktywnej relaksacji (odreagowanie napięć, poprawa nastroju, rozbudzanie wyobraźni
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin