Zeszyt_dzielmy4_-_rodzice_w_ok_0.pdf

(1628 KB) Pobierz
Ocenianie kształtujące:
Dzielmy się tym, co wiemy!
Zeszyt czwarty:
Współpraca z rodzicami
Autorzy:
Agnieszka Arkusińska
Ewa Borgosz
Aleksandra Cupok
Bernadetta Czerkawska
Krystyna Dudak
Justyna Franczak
Joanna Hytroś
Izabela Jaskółka-Turek
Ewa Kurek
Indira Lachowicz
Gabriela Ledachowicz
Agata Ligęza
Ewa Mazepa
Ewa Mazur
Hanna Mąka
Monika Michaluk
Katarzyna Mitka
Mirosława Motyka
Pod redakcją:
Magdaleny Swat-Pawlickiej i Anny Dojer
Zeszyt czwarty z cyklu
Dzielmy się tym, co wiemy.
Inga Opas
Małgorzata Osińska
Małgorzata Ostrowska
Jacek Pasierb
Jarosław Pietrzak
Laura Piotrowska
Barbara Rakicka
Joanna Soćko
Iwona Socha
Anna Staszak
Janina Stojak
Danuta Sterna
Magdalena Swat-Pawlicka
Anna Szczypkowska
Barbara Uniwersał
Irena Warcok
Halina Zając
2
Współpraca z rodzicami
Ocenianie kształtujące opiera się na współpracy pomiędzy nauczycielem, uczniem
i jego rodzicami bądź opiekunami. Podstawą współpracy są dwa elementy
oceniania kształtującego: NACOBEZU czyli kryteria sukcesu, które wyraźnie
określają, co uczeń powinien umieć, oraz informacja zwrotna.
Dzięki kryteriom sukcesu rodzic wie, jakie umiejętności i wiedzę powinno
przyswoić jego dziecko.
Czteroelementowa informacja zwrotna pozwala mu poznać, w jakim stopniu jego
dziecko opanowało umiejętności i wiedzę, potrzebne mu przed końcowym
zaliczeniem partii materiału. Zawiera także wskazówki, jak dziecko może uzupełnić
braki. Dzięki temu rodzic stale uczestniczy w procesie nauki swojego dziecka.
W zeszycie poświęconym współpracy z rodzicami przedstawimy propozycje metod
i ćwiczeń, pozwalających jasno przedstawić rodzicom zasady oceniania
kształtującego. Istotną kwestią jest także umiejętne nawiązanie współpracy
z rodzicami i rozwijanie tej współpracy.
W zeszycie znajdują się rady praktyków oceniania kształtującego, nauczycieli
i trenerów CEO, którzy podzielili się swoim doświadczeniem i przemyśleniami.
3
Spis treści:
I.
Zaproszenie rodziców do współpracy
..........................................................................................5
II. Wprowadzenie rodziców w zasady oceniania kształtującego
...............................................8
III. W jaki sposób nauczyciel rozpoczynający pracę z OK może współpracować z
rodzicami?
.........................................................................................................................................12
IV. Problem słabej frekwencji na spotkaniach z rodzicami
........................................................15
V. Jak przekonać do oceniania kształtującego rodziców ufających jedynie stopniom?
....17
VI. Obawa o niepowodzenia uczniów na egzaminach oraz niechęć do innowacji.
.............23
VII. Brak konsekwentnej współpracy ze strony rodziców
............................................................26
VIII. Autorytet nauczyciela
....................................................................................................................28
IX. Rodzice – sojusznikami nauczycieli w OK
.................................................................................31
4
I.
Zaproszenie rodziców
do współpracy
Ocenianie kształtujące jest przełomem nie
tylko w relacji nauczyciel – uczeń. W pracy
nauczyciela pojawia się nowy sojusznik –
rodzic. Może on w większym niż do tej pory
stopniu uczestniczyć w nauce swojego
dziecka. Może wspierać autorytet
nauczyciela dzięki ciągłej współpracy.
Opiera się ona na realizacji zadań
określonych w informacji zwrotnej,
skierowanej przecież nie tylko do ucznia,
ale także do jego rodziców. W domu
rodzice mogą pomagać dziecku w nauce
dzięki jasno określonym kryteriom sukcesu – NACOBEZU. Od nauczyciela jednak
zależy, w jaki sposób rodzice do tej współpracy zostaną zaproszeni i jak będą do niej
przygotowani.
Mottem tego rozdziału możemy uczynić wypowiedź Aleksandry Cupok:
Współpraca między nauczycielem, uczniami i rodzicami, to podstawa osiągnięcia
sukcesu. Dlatego tak ważne jest pozyskanie tych ostatnich dla oceniania
kształtującego
Problemy, które pojawiły się w dyskusji na temat roli rodziców w ocenianiu
kształtującym, dotyczyły:
- jasnego określenia zasad współpracy, aby rodzice chcieli w niej uczestniczyć
i rozumieli jej potrzebę
- właściwej zachęty do współpracy, zwłaszcza do pracy z dzieckiem nad poprawą
elementów określonych w informacji zwrotnej
- dotarcia do wszystkich rodziców, także rodziców dzieci uczących się w liceum.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin