ROZDZIAŁ_17_(1)[1].docx

(64 KB) Pobierz

ROZDZIAŁ 17.

PROCESY SPOŁECZNE, SPOŁECZEŃSTWO I KULTURA

 

 

PRZEMOŻNY WPŁYW SYTUACJI

 

ROLE I REGUŁY

Rola społeczna = społecznie określony wzorzec zachowania oczekiwanego od osoby funkcjonującej w danej sytuacji lub grupie.

W różnych sytuacjach przyjmujemy różne role np. w domu jesteśmy bratem/siostrą, na uczelni studentem, wśród znajomych przyjacielem, ukochanym itd.

 

Reguła = wskazówka określająca właściwy sposób zachowania w danej sytuacji.

Reguły są formułowane w sposób jawny (np. tabliczka z napisem „palenie wzbronione”, pouczenie dla dziecka „szanuj innych”) lub mniej otwarty (uczymy się ich w wyniku interakcji z innymi ludźmi).

Często nie zdajemy sobie sprawy z ról i reguł, w związku z tym przeprowadzony został Stanfordzki Eksperyment Więzienny.

Stanfordzki Eksperyment Więzienny.

è    Pomysłodawca: Zimbardo

è    Oskarżenie ochotnika –  „zdrowego psychicznie” Tommego (oraz 8 innych osób) o popełnienie przestępstwa

è    Tommy przewieziony do Stanfordzkiego Więzienia Okręgowego, ubrany w więzienny strój, nadano mu numer

è    Role więzień/strażnik nadawane uczestnikom losowo

è    Ochotnicy – strażnicy zaczynają zachowywać się agresywnie

è    Stopniowe odbieranie więźniom przywilejów (za nieposłuszeństwo)

è    Upokarzanie więźniów przez strażników – „normalni” studenci zaczynają wykazywać patologiczne zachowania (potem mówili o łatwości z jaką przyszły im te zachowania)

è    „bunt więźniów”, więźniowie płaczą, popadają w depresję

è    Objawy fizyczne związane ze stresem u więźniów np. wysypka

è    Wnioski: czynniki sytuacyjne mogą doprowadzić ludzi do okropnych zachowań (eksperyment przerwano, ponieważ wśród badanych wystąpiły niespodziewane reakcje)

 

NORMY SPOŁECZNE

Norma społeczna = oczekiwanie grupy dotyczące akceptowalnych, odpowiednich postaw i zachowań jej członków.

Normy społeczne mogą być ogólnymi wytycznymi. Np. od demokraty wymaga się liberalnych przekonań, od republikanka – konserwatywnych.

Przynależność do grupy à poznanie norm społecznych poprze jednorodność pewnych zachowań.

Świadomość norm  reguluje interakcje społeczne.

Brak znajomości norm może prowokować przykre sytuacje, jednak istnieje pewien margines tolerancji (np. do kościoła można przyjść w szortach, ale na pewno nie wypada w kostiumie kąpielowym).

 

KONFORMIZM

Konformizm = skłonność ludzi do przyjmowania zachowań, postaw, wartości członków grupy odniesienia.

2 typy mechanizmów prowadzących do konformizmu:

a)      Wpływ informacyjny = pragnienie, aby właściwie się zachowywać i znać odpowiednie zachowanie w danej sytuacji

b)      Wpływ normatywny = efekt oddziaływania grupy odniesienia, wynikający z pragnienia jednostki, żeby być lubianą, akceptowaną, aprobowaną przez innych.

Efekt autokinetyczny Sherifa (Muzafer Sherif, 1935 r.)

Temat: jak wpływ informacyjny może doprowadzić do krystalizacji normy.

Krystalizacja norm = upodabnianie się oczekiwań grupy osób przyjmujących ten sam punkt widzenia w trakcie wymiany informacji i wspólnego działania.

è    Uczestnicy mają ocenić długość drogi przebytej przez punkt świetlny

è    Punkt jest w rzeczywistości nieruchomy, ale zdaje się poruszać w ciemności, bez punktów odniesienia

è    Wykorzystano złudzenie – efekt autokinetyczny

è    Początkowo oceny indywidualne różnią się

è    Gdy badani spotykają się w grupie (nie znali się między sobą) i dzielą się spostrzeżeniami: upodobnienie ocen

è    Badacze zastępowali kolejnych badanych po serii prób innymi, aby uwiarygodnić wyniki.

Efekt Ascha.

è    Uczestnicy badania dokonywali ocen w warunkach w których rzeczywistość była zupełnie jasno określona

è    Studentom powiedziano że wezmą udział w badaniu nad prostą percepcją wzrokową

è    Mieli pokazywać który z odcinków na kartach ma taką samą długość jak odcinek wzorcowy

è    Wśród 6-8 „badanych” tylko jeden był niewtajemniczony, pozostali byli współpracownikami naukowca

è    Gdy pierwszy z pomocników wybrał inny odcinek, pozostali pomocnicy poszli w jego ślady – badany mógł zasugerować się (lub nie) ich wypowiedziami

è    50-80% badanych choć raz dostosowała się do wypowiedzi pozostałych

è    Inne warianty badania np. przydzielanie „sojuszników”

 

 

KONFORMIZM W ŻYCIU CODZIENNYM

Z konformizmem mam do czynienia codziennie np. śledząc modę, choć nie zawsze to, co inni uważają za ładne podoba się nam.

Ludzie nie są świadomi wpływu norm.

è    5 typów komunikatów dla mieszkańców Kalifornii dotyczących używania wentylatorów zamiast klimatyzacji: norma opisowa, interes własny, ochrona środowiska, odpowiedzialność społeczna, tylko informacja)

è    Badacze chodzili następnie do domów i pytali „jak bardzo komunikat motywował cię do oszczędzania energii”, odpowiedzi od 1 (wcale) do 4 (w najwyższym stopniu).

è    Najniższe zużycie energii dał komunikat normatywny

 

Sekty samobójcze – okoliczności, w jakich ludzie zinternalizowali normy grupowe, które doprowadziły ich do odebrania sobie życia.

 

 

WPŁYW MNIEJSZOŚCI I NONKONFORMIZM

Serge Moscovivi – badania nad wpływem mniejszości:

à zadanie polegające na nazywaniu barw, dwóch współpracowników konsekwentnie nazywa kolor zielony niebieskim.

è    Ich mniejszościowy, konsekwentny sprzeciw nie ma wpływu na większość, później część osób zaczyna sugerować się ich opinią i „przechodzi” w kierunku niebieskiego.

è    Wniosek: większość może zostać „poruszona” opinią mniejszości, bardzo silną.

 

Grupy mniejszościowe mają stosunkowo mały wpływ normatywny: członkowie większości zwykle nie są zainteresowani tym, aby np. być lubianym przez mniejszość.

 

PODEJMOWANIE DECYZJI W GRUPACH

Polaryzacja grupowa = grupy wykazują tendencję do podejmowania decyzji bardziej skrajnych niż decyzje które zostałyby podjęte przez ich członków działających w pojedynkę.

U jej podstaw stoją 2 typy mechanizmów. Zaproponowano:

a)      Model wpływu informacyjnego: członkowie grupy wnoszą do procesu podejmowania decyzji różne informacje.

b)      Model porównania społecznego: członkowie grupy starają się zdobyć szacunek poprzez przedstawianie ideałów trochę bardziej skrajnych niż rzeczywista norma grupy.

Irving Janis: myślenie grupowe = skłonność grupy podejmującej decyzje do niedopuszczenia niepożądanych informacji, aby można było osiągnąć konsensus (przykład z historii: inwazja na Kubę w Zatoce Świń)

 

Grupy są szczególnie narażone na myślenie grupowe gdy występuje w nich zbiorowe pragnienie utrzymania wspólnego, pozytywnego poglądu grupy.

 

POSŁUSZEŃSTWO WOBEC AUTORYTETU

Ślepe posłuszeństwo jest w mniejszym stopniu efektem cech dyspozycyjnych niż działania czynników sytuacyjnych, które mogłyby pokonać każdego.

Paradygmat posłuszeństwa.

è    Poszczególni uczestnicy aplikowali innym serię bodźców które uważali za bolesne wstrząsy elektryczne.

è    Powiedziano im, że celem badania jest sprawdzenie jak kara wpływa na pamięć

è    Społeczna rola nauczyciela (karzący) i społeczna rola ucznia (karani)

è    Prawomocny autorytet – decydował o rozdziale ról, polecał „nauczycielom” by wykonywali swoje zadanie.

 

Sytuacja badawcza.

Osobą poddawaną wstrząsom był 50-latek, twierdzący, że ma chore serce. (otrzymywał wstrząsy za złe odpowiedzi w teście pamięci) Obserwowano, jak „nauczyciel” ustosunkuje się do błagań „karanego” o zakończenie badania. „Autorytet” nie pozwalał na zakończenie badania.

 

DLACZEGO LUDZIE SĄ POSŁUSZNI AUTORYTETOM?

è    Dyspozycyjne cechy ludzi zaangażowanych w anormalne zachowanie

è    W wyżej opisanym eksperymencie: większość uczestników do końca posłuszna „autorytetowi”

 

Jerry Burger: zmodyfikował eksperyment. Powstrzymał badanych jeśli byli posłuszni po 150-woltowym wstrząsie.

2 powody dla których ludzie są posłuszni autorytetom:

a)      Wpływ normatywny – ludzie chcą być lubiani

b)      Wpływ informacyjny – ludzie chcą się odpowiednio zachowywać

Problem w nieorientowaniu się jak odmówić posłuszeństwa.

Każdy z nas, mimo najlepszych intencji, może ulec słabościom wobec mechanizmów sytuacyjnych i społecznych.

ALTRUIZM I  ZACHOWANIA PROSPOŁECZNE

                                        

ŹRÓDŁA ALTRUIZMU

              -› spór o istnienie altruizmu - jeżeli głównym celem życia jest przekazywanie genów,                jaki sens ma altruizm?

 

1)  altruistyczne zachowania wobec członków rodziny - ochrona puli genów

2) 

3)  altruizm odwzajemniony (reciprocal altruism) - zachowania altruistyczne                              wobec znajomych i obcych spowodowane są oczekiwaniem wzajemności                               w przyszłości (wartość dla przetrwania)

                            ALE: nie wyjaśnia wszystkich aspektów współdziałania 

                                          u gatunków społecznych

                                                        np. plemię Kung - polujący z powodzeniem dzielą się zdobyczami                                                           z resztą plemienia, nie mając szans otrzymania w zamian podobnej

                                                        ilości pożywienia

 

Altruizm mechanizmem ewolucyjnym -› jak współcześnie wpływa na przekazywanie genów?

- DOBÓR PARTNERÓW - kobiety oceniają mężczyzn przejawiających zachowania altruistyczne jako bardziej atrakcyjnych (potencjalnie lepsi ojcowie)

 

 

Mechanizmy u podłoża zachowań prospołecznych (Daniel Batson)

 

Mechanizm

Motyw działania

altruizm

dbałość o dobro innych

egoizm

własny interes (np. oczekiwana wzajemność, nagroda)

kolektywizm

dobro określonej grupy (zachowania pomocne)

pryncypializm

zasady moralne (religijne, obywatelskie)

 

hipoteza empatia-altruizm (Batson i in., 1999) - bezpośredni cel altruistyczny, przy odczuwaniu empatii dla drugiej osoby, jest ważniejszy niż cel bardziej abstrakcyjny jak sprawiedliwość; służy przedkładaniu dobra jednostki nad dobro zbiorowości

 

WPŁYW SYTUACJI NA ZACHOWANIA PROSPOŁECZNE

 

-› początek badań - morderstwo Kity Genovese w Queens w Nowym Jorku, obserwowane  przez mieszkańców dzielnicy

 

Bibb Latané i John Darley...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin