05TRS_cyfrowy_tor_wizyjny - JK.pdf

(2741 KB) Pobierz
Cyfrowy tor wizyjny
dr inż. Piotr Odya
1
Standardy telewizji kolorowej (SD)
Europa
PAL/SECAM
standard 625linii/50Hz
pasmo do 5,5MHz -> 420 linii
Ameryka
NTSC
standard 525linii/60Hz
pasmo do 4,2MHz -> 330 linii
ale tak naprawdę różnice biorą się z czasów
powstawania telewizji analogowej
Kwestia rozdzielczości
rozdzielczość pionowa wynosi zawsze 575
linii (w PALu)
w telewizji analogowej to pasmo luminancji
decyduje o uzyskiwanej rozdzielczości
poziomej
definiowana jako ilość pionowych pasków
widocznych na ekranie
2
Kwestia rozdzielczości
Przeplot
zamiast przesyłać po kolei kolejne linie
obrazu, linie nieparzyste i parzyste
przysyłane są naprzemiennie
3
Przeplot
zalety
pozwala na ograniczenie
migotania
pozwala na dwukrotne
ograniczenie pasma
sygnału
wady
przy ruchu powstaje
problem z dopasowaniem
obu półobrazów
nie jest to widoczne
tylko
na telewizorach CRT
usuwanie przeplotu nie
jest procesem trywialnym
Standardy telewizji kolorowej (SD)
Europa
PAL/SECAM
standard 625linii/50Hz
pasmo do 5,5MHz -> 420 linii
rozdzielczości cyfrowa: 768x576, 720x576, 704x576
(tzw. pełny PAL), 384x288, 352x288 (tzw. połówka
PAL'u)
NTSC
standard 525linii/60Hz
pasmo do 4,2MHz -> 330 linii
rozdzielczości cyfrowa: 640x480, 720x480 (tzw. pełny
NTSC), 352x240, 320x240 (tzw. połówka NTSC)
Ameryka
4
Jak to się liczy?
czas trwania linii:
1/(25*625) = 1/15625 = 64us
przy czym obraz jest wyświetlany przez
52us
Formaty obrazu
format obrazu i rozdzielczość obrazu to dwie zupełnie
niezależne sprawy
odpowiednie znaczniki w strumieniu danych powinny
powodować przestawienie trybu w
odbiorniku/odtwarzaczu
piksele nie są kwadratowe
4/3 -> 1,33:1
16/9 -> 1,78:1
typowe w telewizji:
w kinie:
1,85:1
2,40:1
konieczne dodanie czarnych pasów na TV 16/9
pojedyncze modele TV mają format 21/9 (2,33:1)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin