Odpowiedzi kontrola skarbowa.docx

(19 KB) Pobierz

Pytanie 1

 

Zakres kontroli skarbowej:

kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa, a także innych należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych;

2) ujawnianie i kontrola niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej;

3) kontrola źródeł pochodzenia majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych;

4) kontrola celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych, z wyłączeniem kontroli celowości wykorzystania środków zaliczanych do dochodów własnych i subwencji ogólnej jednostki samorządu terytorialnego;
5) kontrola wywiązywania się z warunków finansowania pomocy ze środków

6) kontrola prawidłowości przekazywania środków własnych do budżetu Unii Europejskiej;

7) audyt gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z innych źródeł zagranicznych, w tym certyfikacja i wydawanie deklaracji zamknięcia, zwany dalej „audytem”;

8) badanie celowości w czasie podejmowania decyzji i zgodności z prawem wykorzystania i rozporządzania mieniem państwowym, a w szczególności ujawnianie niedoborów, a także innych szkód w tym mieniu;

9) badanie wykorzystania mienia otrzymanego od Skarbu Państwa w celu realizacji zadań publicznych oraz prawidłowości prywatyzacji mienia Skarbu Państwa;

10) kontrola rzetelności wypełniania zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji;

11) kontrola zgodności wykorzystania środków, których spłatę poręczył lub gwarantował Skarb Państwa, z ich przeznaczeniem;

12) zapobieganie i wykrywanie naruszeń krajowych przepisów celnych oraz ściganie naruszeń krajowych lub wspólnotowych przepisów celnych przez wykonywanie nadzoru transgranicznego osób, miejsc, środków transportu i towarów oraz dostawy kontrolowanej, w rozumieniu Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wzajemnej pomocy i współpracy między administracjami celnymi, sporządzonej w Brukseli dnia 18 grudnia 1997 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 6, poz. 31);

13) (uchylony);

14) kontrola oświadczeń o stanie majątkowym osób – obowiązanych do ich składania – zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych administracji celnej, podatkowej oraz kontroli skarbowej podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, w tym w urzędzie obsługującym tego ministra;

14b) zapobieganie i ujawnianie przestępstw, o których mowa w art. 228–231 Kodeksu karnego, popełnianych przez osoby zatrudnione lub pełniące służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych;

16) badanie przestrzegania przez rezydentów i nierezydentów ograniczeń i obowiązków określonych w przepisach prawa dewizowego oraz warunków udzielonych na ich podstawie zezwoleń dewizowych, a take warunków wykonywania działalności kantorowej;

18) współdziałanie ze Służbą Celną w zakresie zwalczania przestępstw skarbowych, o których mowa w art. 107 § 1 Kodeksu karnego skarbowego.

2. W ramach kontroli skarbowej prowadzonej w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–3, badaniu może podlegać również rzetelność deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania zobowiązań podatkowych stanowiących dochód jednostek samorządu terytorialnego.

2a. W ramach kontroli skarbowej prowadzonej w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–3, kontrola może obejmować również rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń przeciwko prawom własności intelektualnej.

Kontrola podatkowa

Sprawdzenie czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego

Bez zapowiedzi może rozpocząć kontrolę sprawdzając:

a szczególny zakres przedmiotowy postępowania kontrolnego należy uznać kontrolę dotyczącą zasadności zwrotu podatku, wszczętą w związku z prowadzonym postępowaniem przygotowawczym o przestępstwo, a także w stosunku do opodatkowania przychodów pochodzących z nieujawnionych źródeł albo niezgłoszonej działalności gospodarczej

Art. 282c

Celem kontroli podatkowej jest natomiast sprawdzenie wywiązywania się kontrolowanych z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Jak z tego wynika, zakres kontroli podatkowej może być bardzo szeroki.

 

Pytanie 2
kontrola podatkowa

Art. 286 (str 97)

Pytanie 3

Rożnice

1.       2. Kontrola podatkowa prowadzona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego może być wszczęta z chwilą doręczenia upoważnienia do jej przeprowadzenia osobie fizycznej, zastępującej kontrolowanego w trakcie kontroli podatkowej, ustanowionej w trybie art. 281a O. p. Zasada ta nie ma zastosowania w przypadku kontroli skarbowej wszczynanej w zwykłym trybie, chyba, że jej wszczęcie nastąpi w trybie wyjątkowym (art. 13 ust. 9 u.o.k.s.). 3. Kontrola podatkowa prowadzona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego zostaje zakończona z chwilą doręczenia protokołu kontroli podatkowej. Natomiast kontrola skarbowa kończy się z chwilą wydania przez organ kontroli skarbowej odpowiednio decyzji, wyniku kontroli albo postanowienia. 4. Kontrola podatkowa nie może przekraczać czasu trwania określonego w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Co do zasady, nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności wobec danego przedsiębiorcy. Zasady te nie dotyczą kontroli podatkowej wszczętej przez organ kontroli skarbowej w ramach postępowania kontrolnego. 5. W przypadku, gdy kontrola podatkowa prowadzona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego wykazała nieprawidłowości w zakresie podatku od towarów i usług, po jej zakończeniu nie ma możliwości - co do zasady - dokonania korekty deklaracji VAT-7. Ograniczenie to nie dotyczy kontroli skarbowej, gdzie w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli podatkowej (wszczętej i zakończonej w ramach postępowania kontrolnego), można skutecznie skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację VAT-7

1.       Kontrola podatkowa dotyczy węższego grona podmiotów(nie dotyczy osób trzecich)

2.       Wąski zakres czynności przedmiotowych

3.       W oparciu o Ordynację Podatkową

4.       może być wszczęta z chwilą doręczenia upoważnienia do jej przeprowadzenia osobie fizycznej, zastępującej kontrolowanego w trakcie kontroli podatkowej

5.       zostaje zakończona z chwilą doręczenia protokołu kontroli podatkowej.

6.       nie ma możliwości - co do zasady - dokonania korekty deklaracji VAT-7.

7.       podatkowej regulujących czas trwania postępowania podatkowego

8.        Wykryte błedy doprowadzają zarówno do odpowiedzialności pieniężnej jak i karnej

9.         

Kontrolę podatkową przeprowadza organ podatkowy pierwszej instancji właściwy dla danego podatnika i dla rozliczenia określonego podatku, którymi SA : naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa.

1.Kontrola skarbowa dotyczy szerszego grona podmiotów

2. Szeroki zakres czynności przedmiotowych

3. W oparciu o Ustawę o Kontroli Skarbowej

4. wszczynana w zwykłym trybie, chyba, że jej wszczęcie nastąpi w trybie wyjątkowym

5. kończy się z chwilą wydania przez organ kontroli skarbowej odpowiednio decyzji, wyniku kontroli albo postanowienia

6. w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli podatkowej (wszczętej i zakończonej w ramach postępowania kontrolnego), można skutecznie skorygować w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym uprzednio złożoną deklarację VAT-7

7. Ustawa o kontroli skarbowej nie precyzuje czasu trwania postępowania kontrolnego,  

8. Wykryte błedy-odpowiedzialność pieniężna

9. Organami kontroli skarbowej są dyrektor urzędu kontroli skargowej (tzw. UKS), Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej oraz Minister Finansów.

 

1.        

Kontrola podatkowa

Kontrola skarbowa

 

 

 

 

 

 

1.zmierzają do sprawdzenia zeznania podatkowego, źródeł przychodów i wyliczenia należnego podatku. 

·                      2. Zarówno kontrola podatkowa jak i skarbowa może zostać przeprowadzona po uprzednim poinformowaniu podatnika.

3. Urząd Skarbowy musi zawiadomić przedsiębiorcę o terminie przeprowadzenia kontroli

4. SA czescia postepowania podatkowego

 

 

Pytanie 4.

W większości przypadków postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej kończy się decyzją wydawaną na podstawie ordynacji podatkowej.

Niekiedy organ kontroli skarbowej wydaje wynik kontroli. Ma to miejsce, gdy stwierdzono nieprawidłowości, ale nie można było wydać decyzji (np. jeśli istnieje już decyzja w pewnym zakresie). Postanowienie kończące postępowanie kontrolne wydawane jest w przypadku przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Przed wydaniem decyzji lub wyniku kontroli organ kontroli skarbowej wyznacza kontrolowanemu 7-dniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego.

Co do zasady uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania kontrolnego w zakresie objętym tym postępowaniem. Jednak w 7-dniowym terminie wyznaczonym przez organ kontroli skarbowej przed wydaniem decyzji lub wyniku kontroli kontrolowany może skorygować - w zakresie objętym postępowaniem kontrolnym - uprzednio złożoną deklarację podatkową. O tej możliwości korekty organ kontroli skarbowej musi poinformować stronę wyznaczając jej ww. 7-dniowy termin. Jeśli kontrolowany złożył korektę, ma on obowiązek poinformowania o tym organu kontroli skarbowej w terminie 3 dni.

Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje nadal po zakończeniu postępowania kontrolnego w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego

3. Od decyzji, o których mowa w ust. 2, stronie służy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez organ, który wydał decyzję. Do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa dotyczące odwołań.

Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując jednocześnie stosowne wnioski dowodowe (art. 291 § 1 Ordynacji podatkowej).

Kontrolujący rozpatruje zastrzeżenia w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania zawiadamia kontrolowanego o sposobie ich załatwienia, wskazując które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione, wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym (art. 291 § 2 Ordynacji podatkowej).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin