konkuers z j.pols etap szkolny.pdf
(
176 KB
)
Pobierz
........................................................................
Imię i nazwisko ucznia
........................................................................
Szkoła
Wojewódzki konkurs języka polskiego
dla uczniów szkół podstawowych
2013/2014
ETAP SZKOLNY
Instrukcja
1. Na rozwiązanie wszystkich zadań masz 55 minut.
2. Sprawdź, czy Twój test zawiera 14 zadań.
3. Przeczytaj uważnie wszystkie teksty i polecenia. Rozwiązania zapisuj długo-
pisem lub piórem.
4. W zadaniach, w których masz do wyboru odpowiedzi A, B, C, D, wybierz jedną
i w umieszczonym obok niej kwadracie postaw znak X.
5. Jeśli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem, a poprawną odpowiedź
zaznacz znakiem X.
6. W zadaniach, w których należy zapisać odpowiedzi, pisz starannie i czytelnie.
Pomyłki przekreślaj.
7. W pozostałych zadaniach postępuj zgodnie z informacją podaną w poleceniu.
Powodzenia!
Tekst 1
Francesca Simon
Spotkanie z królem Midasem
– Posiadam czarodziejską monetę – powiedziała […] Zuzia. – Mogę w każdej chwili prze-
nieść się do starożytnej Grecji. […]
– Na pewno – zachichotała Helenka.
– No to zobaczymy – powiedziała Zuzia. Wyjęła monetę z kieszeni. Lśniła i błyszczała,
jakby była cała ze złota. – Chodźcie, to wam pokażę.
Helenka ostentacyjnie spojrzała w niebo. […]
– Przecież nie masz nic do stracenia – powiedziała Zuzia.
Helenka leciutko złapała jeden palec Zuzi.
– Nie, to bez sensu – krzyknęła, gdy Zuzia wypowiadała życzenie, i puściła jej rękę.
– Au!
– Au! – wrzasnął Fredzio jeszcze głośniej. – Ktoś mnie czymś kłuje!
Zuzia ostrożnie wyplątała nogę Fredzia z kolczastego krzaka róży. Zapach róż był wszech-
obecny: ciepłe powietrze przepełnione było ich słodką wonią, wokół brzęczały pszczoły
i osy. […]
W tym momencie podbiegł do nich mężczyzna w długiej fioletowej szacie, która plątała
mu się wokół kolan, i w płaskim wełnianym kapeluszu o szerokim rondzie. Za nim biegło
trzech niewolników w krótkich tunikach.
– Córeczko! Synku! Mam cudowną wiadomość – wrzeszczał na całe gardło.
– To nie jest mój tatuś – powiedział Fredzio.
– Udawaj, że jest – szepnęła Zuzia. – To taka zabawa.
– Dobra – powiedział posłusznie Fredzio.
Mężczyzna zatrzymał się przy nich, ciężko dysząc. – Znalazłem […] starego satyra […]
w ogrodzie – wyrzucił z siebie – i zająłem się nim. Okazało się, że był nauczycielem samego
Dionizosa! Teraz Dionizos w nagrodę spełni moje jedno życzenie! Hurra na moją cześć!
Hurra na cześć króla Midasa! […]
– Ciii – syknęła Zuzia. – Znam jedno świetne życzenie – powiedziała odważnie. – Życz
sobie…
– Cicho! […] – przerwał jej Midas. – Urodziłem się, aby być bogaty. Kiedy byłem niemow-
lęciem, cała procesja mrówek przyniosła do mojej kołyski ziarna pszenicy i umieściła je
pomiędzy moimi wargami, nieomylny znak, że stanę się bogaty jak nikt na tym świecie.
A teraz mam świetną okazję, czyli to jedno życzenie. Chciałbym, aby wszystko, czego do-
tknę, zmieniło się w złoto.
– To na pewno nie jest mądre – wtrąciła Zuzia.
– A to dlaczego? – zdziwił się Midas.
– Ponieważ – Zuzia zawahała się przez chwilę. No tak naprawdę dlaczego?
– To nieważne, co ty myślisz – niegrzecznie przerwał jej Midas. Zaczął wrzeszczeć:
– Chcę być bogaty! Obrzydliwie bogaty! Chcę, aby wszystko, czego dotknę, zmieniło się
w złoto!
– Czy jesteś tego pewien? – zadudnił jakiś głos z nieba.
2
– Jestem więcej niż pewien – wrzeszczał dalej Midas. Spojrzał na swoje ubranie. Wszyst-
ko, co miał na sobie, było ze szczerego złota.
Pochylił się i podniósł z ziemi parę kamyków.
Złote.
Dotknął róży.
Złota.
Musnął duże drzewo. Całe złote. Nawet ziemia pod jego stopami przybierała żółty kolor. […]
Midas klasnął w ręce.
– Niewolnicy! Przynieście mi coś do jedzenia! Od tego złota bardzo zgłodniałem.
Natychmiast służący wnieśli stół, postawili na nim czary z winem, pieczone mięso i okrą-
głe bochenki chleba. Jeden z niewolników mieszał dokładnie wino z wodą i nalewał napój
do pucharów.
Midas odsunął krzesło, które stało się całe złote, ułamał kawałek chleba i wsadził do ust.
BRZDĘK!
– Au – wrzasnął Midas, łapiąc się za policzek. – Tfuuu! Wypluł grudkę złota i chwycił
kawałek mięsa.
BRZDĘK!
– Synku, podaj mi wino – rozkazał.
Fredzio nachylił się i ostrożnie wziął do ręki puchar z winem. Midas wyrwał go Fredzio-
wi i wlał zawartość do gardła.
BRZDĘK!
GRHHHHHYY!
– Dławię się – wrzasnął Midas, podskakując na miejscu i odtrącając Fredzia na bok. […]
– Nie! – krzyknęła Zuzia, ale Fredzio już się przewrócił i leżał nieruchomo obok stołu,
niczym zwalony pomnik ze złota.
– Nie dotykaj mnie! – wychrypiała Zuzia, cofając ręce za siebie.
Ale było za późno.
Zanim Zuzia odsunęła się na bezpieczną odległość, palce Midasa musnęły jej ramię.
Całe jej ciało natychmiast zesztywniało. Stała nieruchomo, jakby przymarzła do podłogi,
cała w złocie od stóp do głów.
[…] Słyszała, jak Midas przeklina, wrzeszczy i błaga bogów, by unieważnili jego straszli-
we w skutkach życzenie. Usłyszała jeszcze trzaśnięcie złotych drzwi, gdy Midas pobiegł do
innych pomieszczeń pałacu. […]
CHLUP!
Zuzia poczuła wodę na twarzy. Krztusząc się i plując, czuła, że jej ciało wraca do życia.
– Bogowie, to podziałało! – krzyczał król Midas, stając obok niej z pustym dzbanem
w ręce. – Dionizos kazał mi umyć się w rzece Paktol, aby oczyścić się z tego przeklętego
życzenia. Teraz piasek na dnie jest złoty, ale ty już na szczęście nie.
– Jestem zupełnie mokra – stwierdziła Zuzia. […]
– Jak mogłeś zmarnować takie życzenie? – spytała groźnie. […] – Dlaczego mnie nie po-
słuchałeś? Podpowiedziałabym ci najlepsze życzenie, jakie istnieje.
Król Midas westchnął głęboko.
– Masz rację – powtórzył. – Następnym razem będę już wiedział.
Fragment książki
Harując z Herkulesem,
tłumaczenie: Maria Makuch
3
1. Na podstawie tekstu 1. wstaw X w odpowiednich miejscach.
prawda
Dwójka bohaterów przeniosła się do starożytnej Grecji.
Midas udzielił w ogrodzie pomocy Dionizosowi, który
w zamian obiecał spełnić jedno życzenie króla.
Król Midas, otrzymawszy obietnicę spełnienia jednego
życzenia, utwierdził się w przekonaniu, że spełnia się
zapowiedź jego wielkiego bogactwa.
Czarodziejska moneta Zuzi przenosiła ją wcześniej do świa-
ta starożytnej Babilonii.
Helenka czekała na Zuzię i Fredzia aż wrócą z podróży.
Posiłek przyniesiony Midasowi składał się z chleba, mięsa
oraz wina zmieszanego z wodą.
2. Przy każdym cytacie zapisz rzeczownik, który nazywa cechę króla Midasa wynikającą
z podanego fragmentu tekstu.
cytat
„Hurra na moją cześć! Hurra na cześć króla
Midasa!”
„Chcę być bogaty! Obrzydliwie bogaty! Chcę,
aby wszystko, czego dotknę, zmieniło się
w złoto!”
„Jak mogłeś zmarnować takie życzenie?”
3. Zapisz imię bohatera mitu, którego historia, podobnie jak w przypadku Midasa, pokazuje
niedoskonałości ludzkiej natury. Uzasadnij swój wybór, podając wadę tej postaci oraz zda-
rzenie ilustrujące tę cechę.
bohater
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . –
wada
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,
zdarzenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
fałsz
brak
danych
w tekście 1.
cecha
4
4. W imieniu Zuzi doradź Midasowi, by nie wypowiadał
życzenia:
Chciałbym, aby wszystko,
czego dotknę, zmieniło się w złoto.
W wypowiedzi użyj wszystkich wyrazów z ramki z prze-
czeniem
nie
w dowolnej formie gramatycznej.
prosić szczęście mądry rozsądnie
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
5. Wyobraź sobie,
że
może się spełnić jedno z twoich
życzeń.
Napisz, o co byś poprosiła/po-
prosił, i w 2–3 zdaniach uzasadnij swój wybór.
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
6. Podaj po dwie postaci znane z wyobrażeń starożytnych Greków, które mogliby spotkać
bohaterowie tekstu 1.
bogowie
boginie
herosi
postaci przypominające wyglądem
ludzi lub w ogóle niepodobne do ludzi
5
Plik z chomika:
viktus
Inne pliki z tego folderu:
konkuers z j.pols etap szkolny- klucz.pdf
(353 KB)
konkuers z j.pols etap szkolny.pdf
(176 KB)
konkurs etap wojewodzki z j.polskiego 2013 2014-klucz.pdf
(422 KB)
konkurs etap wojewodzki z j.polskiego 2013 2014 test.pdf
(163 KB)
wojewodzki konkurs j. pol etap rejonowy tyest.pdf
(400 KB)
Inne foldery tego chomika:
BIOLOGIA 6
CHEMIA
FIZYKA klasa 7
GEOGRAFIA
HISTORIA 4
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin