ANALIZA FUNKCJONALNA ZACHOWANIA
Zdarzenie poprzedzające (SD):
Zachowanie (O)
Konsekwencja (SR)
1. Kiedy zachowanie się pojawiło?
2. Gdzie zachowanie się pojawiło?
3. Kto był przy tym obecny?
4. Co się pojawiło przed pojawieniem się zachowania?
a. Co zostało powiedzenia lub zrobione?
b. Kto to powiedział lub zrobił?
c. Jakie inne bodźce (dyskryminacyjne, bezwarunkowe, warunkowe) pojawiły się w otoczeniu?
1. Co klient powiedział?
2. Jakie zachowania niewerbalne wykonał?
3. Jakie były „ukryte” zachowania klienta?
4. Jakie zachowanie reaktywne zostały wywołane?
1. Co nastąpiło po zachowaniu?
2. Jak szybko po zachowaniu pojawiły się konsekwencje?
3. Kto zareagował na zachowanie klienta?
4. Jakie zachowanie innych osób nastąpiły po zachowaniu klienta?
5. Jakie „ukryte” zachowania klienta nastąpiły po analizowanych zachowaniu?
6. Kto ocenia, że zachowanie klienta stanowi problem?
Siła reakcji
1. Ile razy zachowanie pojawiło się w ciągu minionej minuty, godziny, dnia, tygodnia, miesiąca?
2. Jak długo zachowanie trwało?
3. Jak można opisać nasilenie zachowania?
4. Jak szybko po zdarzeniu poprzedzającym pojawiło się zachowanie?
5. Od kiedy zachowanie stanowi problem?
Konsekwencje pozytywne
1. Co wydaje się podtrzymywać zachowanie klienta (jakie są potencjalne wzmocnienia)?
2. Jaki rodzaj uwagi otrzymał klient?
3. Jakie korzyści odniósł klient?
4. Od jakiego negatywnego zdarzenia udało się klientowi uciec?
5. Jakiego negatywnego zdarzenia udało się klientowi uniknąć?
Konsekwencje negatywne
1. Jakie straty poniósł klient?
2. Jakie fizyczne lub werbalne bodźce zostały skierowane przeciw klientowi?
3. Jakie straty poniosły inne osoby lub społeczeństwo?
psychika1