SSP604_PL--Silnik Audi 3,0 l V6 TDI Biturbo.PDF

(5028 KB) Pobierz
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 604
Tylko do użytku wewnętrznego.
Silnik Audi 3,0 l V6 TDI Biturbo
Audi
Service Training
Silnik 3,0 l V6 TDI Biturbo
Po wprowadzeniu do oferty silnika 3,0 l V6 TDI 2. generacji, Audi
przedstawia teraz jego odmianę w wersji biturbo.
Sercem silnika jest dwustopniowy układ doładowania, umieszczony
w rozwidleniu silnika oraz nad przednią częścią skrzyni biegów.
W układzie doładowania znajdują się dwie turbosprężarki pracujące
szeregowo – niskoprężna i wysokoprężna.
Turbosprężarka wysokoprężna ma zmienną geometrię turbiny,
sterowaną nastawnikiem elektrycznym. Turbosprężarka
niskoprężna ma zawór obejściowy spalin. Charakteryzuje się dużą
wydajnością tłoczonego powietrza, co z jednej strony pozwala
silnikowi uzyskać wysoki moment przy niskiej prędkości obrotowej,
a z drugiej stwarza możliwość osiągnięcia dużej mocy przy
prędkości maksymalnej.
Celem konstruktorów była budowa takiego silnika, który swoją
charakterystyką i dynamicznym wzrostem momentu obrotowego
wyznaczy nowe standardy w grupie sportowych samochodów
z silnikiem wysokoprężnym. Dzięki przejęciu z silnika bazowego
wszystkich środków technicznych służących poprawie efektywności
(np. funkcja sterowania temperaturą, zmniejszenie tarcia,
zmniejszenie masy, funkcja start-stop) można było połączyć dużą
moc z korzystnymi parametrami zużycia paliwa. Kolejne zadania
postawione konstruktorom to możliwość wytwarzania na linii
produkcyjnej silnika bazowego w fabryce Györ oraz zastosowanie
maksymalnie dużej liczby części wspólnych z silnikiem V6
TDI 2. generacji.
604_003
Cele tego Zeszytu do samodzielnego kształcenia:
Ten zeszyt opisuje budowę i działanie silnika 3,0 l V6 TDI Biturbo.
Kto wnikliwie zapozna się z tym zeszytem, będzie umiał
odpowiedzieć na następujące pytania:
Co zmieniło się w budowie mechanicznej silnika?
Jak zbudowany jest układ chłodzenia głowicy?
Jaka jest budowa układu doładowania biturbo?
W jaki sposób są regulowane obie turbosprężarki?
2
Spis treści
Wprowadzenie
Krótki opis techniczny ______________________________________________________________________________________________________________________________________ 4
Dane techniczne _____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 6
Budowa mechaniczna silnika
Kadłub i układ korbowo-tłokowy __________________________________________________________________________________________________________________________ 7
Pompa oleju i podciśnienia oraz pompa płynu chłodzącego ____________________________________________________________________________________________ 8
Głowica silnika _______________________________________________________________________________________________________________________________________________ 9
Przepływ płynu chłodzącego ______________________________________________________________________________________________________________________________ 10
Układ chłodzenia ___________________________________________________________________________________________________________________________________________ 11
Doładowanie
Doładowanie biturbo ______________________________________________________________________________________________________________________________________ 12
Budowa układu _____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 16
Działanie a charakterystyka silnika _______________________________________________________________________________________________________________________ 17
Układ paliwowy
Układ wtryskowy Common Rail ___________________________________________________________________________________________________________________________ 18
Układ sterowania silnika
Schemat układu sterowania _______________________________________________________________________________________________________________________________ 20
Układ wydechowy
Budowa ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 22
Generator dźwięku oraz aktywny akustycznie układ wydechowy ______________________________________________________________________________________ 23
• Zeszyt do samodzielnego kształcenia zawiera podstawowe informacji na temat budowy i działania nowych
modeli samochodów, nowych podzespołów lub nowych rozwiązań technicznych.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją napraw! Podane w nim wartości mają jedynie
ułatwić zrozumienie jego treści i dotyczą danych aktualnych w chwili opracowywania tego zeszytu.
Podczas prac obsługowych i naprawczych należy koniecznie korzystać z aktualnej literatury technicznej.
Wskazówka
Odnośnik
3
Wprowadzenie
Krótki opis techniczny
Cechy techniczne w oparciu o silnik 3,0 l V6 TDI (2. generacji)
tłoki
głowica silnika
katalizator utleniający
Odnośnik
Dalsze informacje dotyczące konstrukcji i działania silnika bazowego zawiera zeszyt nr 479 „Silnik Audi 3,0 l – V6 TDI
(2. generacji)”.
4
układ start-stop i rekuperacja
turbosprężarka niskoprężna i wysokoprężna
zawór obejściowy sprężarki
604_007
filtr cząstek stałych
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin