3.Budowanie zespołu i organizacja pracy zespołowej(1).pdf

(1246 KB) Pobierz
11/16/2010
Zespoły są jak rodzinny – tworzą się tam, gdzie
potrzebna jest bliska współpraca i gdzie ludzie
w znacznym stopniu są od siebie uzależnieni –
Alison Hardingham
Budowanie zespołu i organizacja
pracy zespołowej
ZESPÓŁ (TEAM)
Grupa ludzi kierujących swą energię i
motywację na realizację wspólnych celów,
które mogą zostać osiągnięte jedynie
wspólnym wysiłkiem wszystkich.
Rodzaje zespołów
Praca zespołowa
Podstawowa forma organizacji pracy przez którą
rozumiemy określony stopień organizacyjnego
zespolenia wykonawców w procesie pracy dla
wykonania określonych zadań (A. Sejhiewicz).
Taki rodzaj działań zbiorowych gdzie wykonanie
pewnych uporządkowanych zbiorów czynności i
operacji powierza się określonej grupie osób lub
gdy pewna grupa osób wykonuje zespołowo
zadania zlecone indywidualnie na każdego z nich
(B. House).
grupy robocze
koła jakości (QC)
grupy projektowe
inne: np. koła samokształcenia
stałe
tymczasowe
relatywnie stałe
funkcjonalne
między funkcjonalne (cross-functional)
zadaniowe (task force)
samo
zarządzające,
autonomous)
pół autonomiczne
autonomiczne
(self-managed,
1
11/16/2010
Grupy robocze
Grupy robocze realizują zadania bieżące, przy czym
istotną rolę odgrywają więzi interpersonalne, stosunki
emocjonalne, integracja ludzi i ich udział w
zarządzaniu. Charakterystyka:
mała liczba członków zespołu (5-20 osób)
większy zakres uprawnień
partnerstwo
dobrowolne uczestnictwo
wyodrębniona ewidencja księgowa
zakres i warunki określone umową
Koła Jakości
Tam gdzie nie ma Kół Jakości nie może być i kompleksowego zarządzania jakością.
Koła Jakości mogą przenosić pozytywne rezultaty w dowolnym kraju świata
- Kaoru Ishikowa
niewielka grupa robotników (pracowników), najczęściej z
jednej komórki, tworzona na zasadzie dobrowolności
tworzenie produkcji, ale również w innych pionach, np.
sprzedaży, administracji, a nawet na stanowiskach
centralnych
przedmiotem działalności jest usprawnienie produktów,
podwyższenie poziomu jakości, poprawa metody pracy,
technologii, pracy maszyn, usprawnienia organizacji,
zwiększenie wydajności pracy, obniżka kosztów, poprawa
warunków pracy i bezpieczeństwa, poprawa stosunków
międzyludzkich, usprawnienie informacji
spotykają się raz w tygodniu lub rzadziej, w czasie godzin
pracy lub po ich zakończeniu (czas jest opłacany), nie na
dłużej niż 2 godziny
Koła Jakości
Misja (główny
cel)
Członkowie
Rozwiązywanie problemów
w ramach komórki
Z reguły jednej komórki
Zespoły projektowe
Rozwiązywanie problemów
funkcjonalnych
Kombinacja menadżerów,
specjalistów i pracowników
z różnych komórek
4-8 członków
Zlecony (oddelegowanie)
Rozwiązanie zespołu po
realizacji projektu
Zespoły usprawniające
Grupy zadaniowe
Organizacja Pracy Zespołowej
Praca zespołowa
Wielkość
Udział
Kontynuacja
6-12 członków
Dobrowolny
Stałe, realizacja kolejnych
projektów
Ochotnicze grupy działania
Koła warsztatowe
kooperacja
otwarta komunikacja (klarowne komunikaty, język ciała, jasność i
zwartość wypowiedzi, rozumienie innych punktów wodzenia i uczuć,
wysłuchiwanie się)
grupowe rozwiązywanie problemów
grupowe podejmowanie decyzji
Inne nazwy
Umiejętność słuchania jest krytyczna dla efektywności
pracy zespołowej
(należy pozwolić innym przekazać ich komunikat, słuchać aktywnie,
wykazywać się empatią, mówić tylko po to by klarować komunikat,
często podsumowywać i parafrazować)
2
11/16/2010
Trzy elementy pracy w zespole
Potrzeba zadania –
wspólny cel, czyli zadanie,
akceptowane przez wszystkich członków
Potrzeba grupy –
wspólna praca, sposoby i środki
wiodące do celu
Potrzeby jednostek –
członkowie zespołu muszą
znać i akceptować swoją rolę w zespole
ZESPÓŁ MUSI SKOORDYNOWAĆ TE TRZY
ELEMENTY
Role jakie odgrywają członkowie w
zespole
Role zadaniowe
definiowanie
problemu
poszukiwanie
informacji
wyrażanie opinii
generowanie
pomysłów i
rozwiązań
testowanie
podejmowanie
decyzji
Role zespołowe
komunikacja
koordynacja
mediacja
utrzymanie
kierunku
zachęcanie
ustalanie norm
rozpoznanie i
rozwiązywanie
konfliktu
zaangażowanie
Podstawy
indywidualistyczne
blokowanie (stawianie
oporu)
agresja
dominacja
walka
kliki
nieuwaga
marnotrawstwo czasu
Psychologiczne podstawy pracy
zespołowej
Percepcja
•Sposób
widzenia rzeczywistości przez każdą ze stron
może stworzyć problem w sytuacji pracy zespołowej
•Podczas
pracy zespołu podstawowe znaczenie ma
wrażenie, jakie wywiera się na rozmówcy, z drugiej –
należy ostrożnie formułować oceny dotyczące partnera,
by nie popełnić błędu w jego „postrzeganiu”
•By
nie popełnić błędów w percepcji ludzi:
należy postawić się w sytuacji rozmówcy,
nie należy wnioskować o intencjach partnera na podstawie
własnych obaw (wyobrażeń),
należy dyskutować na temat wzajemnego postrzegania,
nie powinno się przylepiać „łatki” swojemu rozmówcy,
nie należy stosować podejścia stereotypowego,
nie należy faworyzować ludzi własnej klasy, wykształcenia, szkoły,
itp.
należy zwracać bardziej uwagę na pozytywne cechy osób, mniej
na negatywne
percepcja
emocje
komunikowanie się
komunikacja niewerbalna
3
11/16/2010
Emocje
Stan emocjonalny - chwilowy nastrój, samopoczucie,
sytuacja psychiczna - modyfikują działania
Emocje jednego z partnerów generują emocje drugiej
strony
Pogoda wewnętrzna, energia, poczucie własnej wartości –
są znakomitymi pomocnikami w trakcie każdej rozmowy, i
w pracy zespołowej
Warto więc:
rozpoznać i zrozumieć emocje drugiej strony,
nie ukrywać emocji i oznajmiać ich istnienie jako
uzasadnione,
nie reagować na wybuchy emocjonalne,
w przypadku trudnych partnerów, agresywnych,
niezadowolonych, przyjaznych itd. zawsze należy
trzymać nerwy na wodzy.
Komunikowanie się
o
Komunikowanie nigdy nie jest łatwe, nawet między
ludźmi o wspólnych wartościach i doświadczeniach
o
Komunikowanie ma miejsce na kilku poziomach:
z samym sobą,
z drugą osobą w „cztery oczy”,
w małych grupach (w zespole),
w poziomie społecznym,
w przedsiębiorstwie – pionowa i pozioma,
między grupami o różnych kulturach.
Komunikowanie się w zespole
nie ma pracy zespołowej bez komunikowania się
komunikowanie się to „krwiobieg” budujący więzi
wewnątrzgrupowe,
warunkujący
sprawiedliwość
zespołu, przekazywanie informacji, uczenie się,
podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów,
konfliktów, kreujących atmosferę
lepiej jeśli jest naturalne a nie wymuszone przez lidera
otwarta komunikacja
odmiennych poglądów
możliwość
ujawnienia
Komunikacja w projekcie
3 osoby –3 kanały
2 osoby –1 kanał
n
(
n
1)
2
5 osób – 10 kanałów
4 osoby – 6 kanałów
16
4
11/16/2010
Podstawowe zasady dobrej komunikacji
komunikując się z różnymi osobami, powinno się
dostosować do rozmówcy, jego widzenia świata i kodów
komunikacyjnych
należy słuchać się wzajemnie
należy słuchać się aktywnie – tak, aby zrozumieć, by
dowiedzieć się jak najwięcej, czasami pomóc,
pokierować wypowiedzią rozmówcy
•mówić
jasno, precyzyjnie i przystępnie = cechy dobrego
mówcy
•słowa
to nie wszystko – w komunikacji „twarzą w
twarz” 65% informacji przekazywane jest niewerbalnie
Komunikacja niewerbalna
•Aktywne
słuchanie polega nie tylko na słuchaniu słów, lecz również na
czytaniu gestów rąk, oczu, ciała, głosu, na uświadamianiu sobie postaw,
emocji.
•Informacje
pozawerbalne:
•pochylona
głowa, przygarbione plecy – wskazują, że mamy do czynienia
z kimś niepewnym,
•skrzyżowane
ręce i nogi – to pozycja człowieka zamkniętego,
•wychylenie
do przodu – znamionuje ludzi dominujących lub
zaangażowanych w rozmowę,
•odchylenie
do tyłu – wyraża chęć wycofania się, unikanie dalszego
kontaktu,
•nadmierna
gestykulacja – może oznaczać brak kontroli nad emocjami,
•szybkość
mówienia, zająknięcia, pauzy, itd. są wskaźnikami emocji
mówcy, nastawień, wagi spraw…
•zmarszczenie
brwi, wykrzywienie ust, przymrużenie oczu, kręcenie
głową, nagła zmiana położenia ciała – mogą oznaczać, że partner nie
zrozumiał lub nie zgadza się z naszą wypowiedzią
•nagłe
ożywienie wskazuje, że odbiorca uznał wypowiedziane przez nas
słowa za ważne lub nie nadąża ze słuchaniem
Organizacja efektywnej pracy zespołowej
Czy zespół jest efektywny?
Ocena PERFORM
Kryterium
Produktywność
Pytanie (przykładowe)
Czy zespół ma
odpowiednie wyniki?
Czy członkowie zespołu
czują się ze sobą dobrze?
Czy wiedzą, co konkretnie
mają robić?
Czy są otwarci na wpływy i
wkłady z zewnątrz?
Czy mówią, co myślą?
Czy doceniają się
nawzajem i publicznie
chwalą za osiągnięcia?
Czy chcą być w zespole?
Symptomy
problemów
Szef niezadowolony
Żadnej kawy na
zebraniach zespołu
Zakłopotanie
Zirytowane opinie z
zewnątrz
Cisza
Obmowa
Wszyscy wychodzą
Efektywność pracy zespołu
Empatia
Role w zespole
Spotkania zespołu
Techniki dyskusji
Rola
i cele
F
– elastyczność
(Flexibility)
Otwartość
R
– Uznanie
(Recognition)
Morale
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin