WIELCY MALARZE_48 - CORREGGIO (1494-1534).pdf

(18020 KB) Pobierz
CORREGGIO
(1494-1534)
Antonio Allegri
przyszedł
na
świat
w Correggio, w roku
l
494.
Swą
arty-
styczną edukację zdobywał
zapewne,
najpierw w rodzinnej
miejscowości, póź­
niej
zaś
w
Mantui; widoczne
w jego
twórczości wpływy
zarówno Leonarda
da Vinci, jak i Rafaela czy
Michała
Anioła. Już
pierwsze udokumentowane
dzieło
Correggia, charakteryzuje
się
wy-
czuciem rytmu,
bryły
i
świeżością
kolo-
rów. Malowane
przezeń
obrazy o tema-
tyce mitologicznej
emanują zmysłowoś­
cią
i
erotyką,
podczas gdy
dzieła
religijne
cechuje klimat
łagodnej,
zniuansowanej
uczuciowości.
Correggio jest autorem
dekoracji w
kościele św.
Jana Ewangelisty i w ka-
tedrze w Parmie. Te wspa-
niałe
freski
przedstawiające
Widzenie
św.
Jana na Patmos
(1520)
i
Wniebowzitcie Marii
Panny
(1526-1530);
stwo-
rzone przy
użyciu
techniki
malarstwa iluzjonistyczne-
go,
stanowią
jakby pomost
łączący dzieło
Andrei Man-
tegni ze
sztuką
baroku.
Twórczość
Correggia stanie
się inspiracją
dla wielu
artystów - od przedstawi-
cieli manieryzmu po fran-
cuskich realistów.
.... 0DPOCZVNEK
PODCZAS UCIECZKI
DO EGIPTU
1530; 218"
137""
okj""
Jtstt
Golluio Nozionolt, Po"""
z
.,,
.,,
.....
ŻYCIE
CORREGGIA
Nr48
CORREGGIO
Correggio
Niezwykła, krótkotrwała
i
olśniewająca
SPIS RZECZY
ŻYCIE
CORREGGIA
str.
3
DZIEŁA
KOLEKCJA
Co
tydzień
nowy numer przedstawia na 32 stro-
nach
artystę,
który
odcisnął piętno
na epoce,
w której
żył
.
Każdy
zeszyt serii zawiera
doskonałe
str.
6
str. 6
str. 8
str.
IO
str. 12
str.
14
str. 16
str. 18
str. 20
str. 22
str. 24
str. 26
kariera Correggia
związana
jest
głównie
z
prowincjonalną Parmą.
Niestety
niewiele wiadomo na temat
życia
i
edukacji artystycznej tego
niezwykłego
malarza. Za to
dzieła
Correggia
fascynujące.
Niemiecki filozof Artur
Schopenhauer nie waha
się powiedzieć,
Że
to
„najwyższe
i najbardziej zachwy-
cające osiągnięcia
malarstwa".
iografowie
Correggia,
czyli Antonia Allegri - bo tak
właśnie
się
nazywał
-
przyjmują dziś
zgodnie
jako
datę
urodzenia, rok 1494. Artysta
przyszedł
na
świat
w
niewielkiej
miejscowości
Correggio, która
w
początkach
XVI
wieku
bogaci
się
i rozwija. To urocze miasteczko, od
którego nazwy
wywodzi
się
artystyczny pseudonim malarza,
leży
nad
rzeką Enzą, między Parmą
a Reggio Nell'Emilia, na
urodzajnej Nizinie
Padańskiej
.
Ojciec Antonia, Pellegrino
Allegri
był majętnym
kupcem
bławatnym,
a
jego matka -
Bernardina Piazzoli Ormani
pochodziła
prawdopodobnie
z
zamożnej
rodziny
mieszczańskiej.
Wszystko
więc
wska-
zuje na to,
że
przyszły
malarz
wzrastał
w atmosferze dostat-
ku i
szczęścia
rodzinnego. Ojciec,
pragnąc
w
nim
widzieć
człowieka
wykształconego,
od
najmłodszych
lat
posyła
go na.&
WNIEBOWZIĘCIE
naukę
do znanych humanistów: najpierw do Giovanniego
~:=~GMENT
Freski w Camera di San Paolo
-
1520
Freski w
kościele
San Giovanni Evangelista- 1520-1522
Opłakiwanie
Chrystusa
(Zdjęcie
z
Krzyża)-
1520-1523
Madonna
adorująca Dzieciątko
-
1525-1526
Freski w katedrze
parmeńskiej
- 1526-1530
Madonna
ze
świętym
Hieronimem
-
1527-1528
Wenus, Amor i satyr - 1528
Madonna ze
świętym
Jerzym
-
1530-1531
Io
-
1531-1532
Danae- 1531-1532
Alegoria
Występku
-
1532
CORREGGIO I JEMU
WSPÓŁCZEŚNI
str.
CORREGGIO W MUZEACH
ŚWIATA
str.
reprodukcje,
biografię, wyjaśnienia dotyczące
najważniejszych dzieł
zrozumieć
i komentarze
Tydzień
pozwalające
ich
genezę
.
po tygodniu,
zeszyt po zeszycie, sam tworzysz
prawdziwą
bibliotekę
sztuki.
Kolekcja obejmuje
największe prądy
w dziejach
sztuki - impresjonizm, romantyzm, barok
i
współczesność.
B
28
31
AUTORZY FOTOGRAFII:
Okładka:
RMN;
str.
3:
na
górze: Scala, na dole:
Bridgeman Art Library;
str.
4: w
środku
po prawej:
Scala,
na
dole po lewej: RMN; str.
5:
na górze:
Bridgeman Art Library,
na
dole:
Scala;
str.
6 i 7:
Scala;
str.
8: Bridgeman Art Library;
str.
9
do
I2:
Scala;
str.
I3:
Bridgeman Art Library;
str.
I4
i
I5:
Scala;
str.
I6:
AKG;
str.
17:
Scala;
str.
I8: RMN;
str.
I9: Bridgeman Art Library;
str.
20
i
21: AKG;
str
22:
Bridgeman
Art Library;
str.
23:
AKG;
str.
24:
Scala;
str.
26
do
28:
RMN;
str.
29:
na
górze po lewej:
Bridgeman
Art Library, na górze po
prawej:
Scala, na
dole: AKG;
str.
30: Bridgeman Art Library;
str.
3
I:
na górze:
Bridgeman
Art
Library, w
środku:
Scala;
str
32:
Scala.
W
NASTĘPNYM
NUMERZE:
TINTORETTO ( 1518-1594)
przedstawicielem weneckiego
manieryzmu; dzisiaj jest uznany za jednego
z
największych
malarzy
europejskich.
Był głównym
,.,..,.
farsi
1526-1530; 1093
X
1195
rm,
KDfriól k.1ulr•lny,
Męskie
oblicze
p.,.,,..
widoczne
tuż
nad
postacią
Madonny ma
być
KOLPORTAŻ:
C.P.
MEDIA; ul.
Włodkowica
21
;
50-072
Wrocław
Prenumerata
-
tel.:
(07
I)
78
I 70 75
jednym
z rzadkich
portretów Correggia.
Zamawianie
brakujących
numerów:
Brakujące
numery tygodnika
.Wielcy
Malarze"
można zamówić
w cenie
3,99 za egzemplarz.
W
tym
celu
należy
dokonać
wpłaty
odpowiedniej kwoty
na
konto kolportera:
C.P.
MEDIA sp.
z
o.o. Kredyt
Bank PBI S.A. IV
Oddział
we
Wrocławiu
15001793-6032
I4-
121790026747
Proszę
nie
zapomn
i
o zaznaczeniu
na
odwrocie
części
przekazu przeznaczonej dla posiada-
cza rachunku, które numery
pisma
,Wielcy
Malarze"
Państwo zamawiają.
Koszty
wysyłki
pokrywa
Wydawnictwo.
W przypadku
zamówienia segregatora(ów) w
cenie 5,90
za
egzemplarz do kwoty przekazu
należy dodać
6
zł.
na pokrycie
kosztów
przesyłki.
„WIELCY MALARZE":
Wydawca: Eaglemoss Polska
sp.
z
o.o.,
ul.
Osiedlowa 25
;
55-0 I I Siechnice
Redaktor naczelny: Ewa
Dołowska . Artykuły:
Samuel Redary.
Konsultant:
Chiara Donn.
Redaguje
zespół
w
składzie:
Christine
Gaudin, Maria Hoffman,
Zbigniew
Jankowski, Anne
Soto.
Cytaty z: Giorgio Vasari
-
„Żywoty
najsławniejszych
malarzy,
rzeźbiarzy
i
architektów"
w
tłumaczeniu
Karola
Estreichera
(PIW,
Warszawa 1980).
Adres redakcji
:
ul. Kredytowa I
N2;
OO-
I 56 Warszawa
teł
.:
(022)
827-20-85; fax:
(022)
827-98-91
Skład
.... 0DPOCZVNEK
PODCZAS
UCIECZKI
DO EGIPTU
ZE
ŚWIĘTYM
FRANCISZKIEM
1516; 146
X
136
cm
Berni z Piacenzy,
a
następnie
do mistrza Marastone
z
Mo-
deny;
wreszcie
młody człowiek
studiuje
literaturę
pod
kierunkiem najznakomitszego ze swych nauczycieli - dok-
tora Lombardi, uczonego o
wszechstronnej
kulturze,
byłego
profesora uniwersytetu w Bolonii.
Dzięki
niemu, Antonio
zdobywa solidne przygotowanie zarówno
z
przedmiotów
ścisłych,
jak i humanistycznych.
Z biegiem czasu, coraz bardziej
pociąga
go malarstwo.
Choć
„wielce
nieśmiały", przełamuje
w
końcu
ojcowskie
opory i rozpoczyna
naukę
artystycznego
rzemiosła
u stryja,
Lorenza Allegri. Jak twierdzi pierwszy z jego biografów,
Giorgio Vasari
(I
511
-1574).
Antonio Allegri
„„.po
nie-
długiej
nauce
stał
się
znanym i godnym podziwu mistrzem.
(...)
W sztuce
był
melancholiczny,
widzący
jej trud, ale
także
przełamywał
nie lada
trudności".
ZAUROCZENIE
MANTUĄ
C•lkri• Jegli Uffizi,
f/onntj•
Dzido to
zostało
wy-
konane
dla
kościoła
NA
OKŁADCE:
WENUS
,
AMOR I SATYR
-
FRAGMENT
1528;
1
X
1
cm
BBs 25,5
Luwr,
Paryż
San Francesco
w
ro-
dzinnym
miasteczku
artysty,
krótko
przed
i
łamanie
:
MacWire
Diffusion
,
Paryż
Naświetlanie:
Edilog,
Paryż
Druk: Donnelley Polish American Printing Company, Kraków
jego wyjazdem
do Rzymu.
©
Eaglemoss Polska
sp. z
o.o. 1999
Rodzinne miasteczko arrysty.
choć
rozwija
się
kwitnąco,
nie jest jednak
żadnym
centrum artystycznym. Jedynie
pałac
hrabiowskiego rodu Manfredi,
może się poszczycić
kilkoma
w
miarę interesującymi, rzeźbami
antycznymi.
Odbywają
się
tam
spotkania
miejscowych artystów i erudytów; patronuje
im
hrabia Manfredi. On
też
zainteresuje
się
młodym
malarzem i zachwycony pierwszymi próbkami jego talentu,
roztoczy nad nim
opiekę.
W
I
5
I I
roku,
ucie"kając
do Mantui
przed
epidemią
dżumy,
hrabia zabiera ze
sobą
Antonia.
3
Ten
kilkumiesięczny
po-
byt stanie
się
dla Correggia
okazją
do poznania miasta,
które jest
w
tych latach zna-
czącym ośrodkiem
kultural-
nym. Gonzagowie, rodzina
.
.
.
.
i
Że
gdyby
opuścił
Lombar-
dię, byłby
nie lada rywalem
dla wielu Ówczesnych znako-
mitości
".
W dwa lata
później
również
Ortensio Landi
stwierdzi, 1z Correggio
„zmarł młodo,
nie zoba-
p
a
nuiąc
a,
pasionuią
się
czywszy Rzymu''.
Otóż
obaj
sztuką
i
jej gorliwymi
biografowie
w
błędzie
-
mecenasami.
Posiadają
bo-
Correggio
był
w Rzymie. Po
gatą
kolekcję
obrazów, ka-
VASARI
wyborze w marcu
I
5
I
3 roku
mei, medali i
rzeźb
antycz-
nowego
pa pieża
Leona
X,
nych.
Dzięki
ich
hojności,
w
mieście
powstaje wiele
pięknych
budowli.
Podziwiając
przybywa tu wielu artystów.
Także
Correggio decyduje
się
na
~CAMERA
Dl SAN
.
.
.
.
.
owe antyczne i
nowożytne arcydzieła,
Correggio wykrzyk- przyiaz
d
1pozostanie w Rzym1e przez
d
wa Iata,
mię
dzy
ro-
PAOLO
kiem
1517
al
519,
studiując
w tym czasie
znajdujące się
tam
Freski w
C~mm
di
S"."
nie: „Ja
też
jestem malarzem!"
(Anch'io son
pittore!)
0
W
następnych
latach artysta nadal odwiedza dwór Gon-
wspaniałe dzieła
sztuki.
~:~ ~'::8f.
Kiedy po powrocie do Parmy, w roku
I
5
20
rozpoczyna
z
Rzymu.
zagów. Pracuje tam dla
księżnej
Isabelli d'Este
(
147 4-15
39)
oraz jej syna,
księcia
Federico.
Zgłaszają się również
i
następ­
prace dekoracyjne w klasztorze San
ni klienci. Vasari wymienia
przyjaciół
artysty
posiadających
Paolo, jest
już człowiekiem
i malarzem
jego prace, m.in. doktora Francesco Grillenzoniego z Mo- w
pełni dojrzałym.
W tym samym roku
deny, Lomazza z Mediolanu, pewnego aptekarza z Reggio;
poślubia piękną
i
melancholijną
Giro-
zaś
„w
Bolonii, w domu szlacheckiej rodziny Ercolanich,
lamę
Merlini. Rok
później
oboje prze-
znajduje
się
Chrystus
ukazujący się
w ogrodzie Marii
żywają wielką radość
z
przyjścia
na
Magdalenie,
dzieło
bardzo
piękne".
Wiele obrazów
nabywają
świat
ich pierwszego syna Pomponia;
też parmeńscy
notable: kawaler della Rosa, kawaler Francesco potem
rodzą się
jeszcze trzy córki. Te
lata to
najszczęśliwszy
czas w
życiu
Baiardo i, przypuszczalnie, rodzina Pratich.
Correggia
-
lata
szczęścia
rodzinnego
UDANY POBYT W RZYMIE
i
wspaniałego
rozkwitu jego talentu.
Vasari napisze w roku
1550:
„sądzi
się, Że
gdyby
(Anto-
Artysta otrzymuje coraz
więcej
zamó-
nio)
wyjechał
do Rzymu dla
ukształtowania
swego talentu,
wień, wśród
nich
(
26
lipca
I
5
20
roku) ,
"
Był
to zaiste
człowiek,
który ani
się
nie
wynosił,
ani nie
uważał,
że
wie, jak tworzy
się sztukę,
człowiek,
który
znał
swe
słabości
razem z
doskonałóścią,
do jakiej
dążył. Zadowalał się małym
i
żył
jak
przykładny chrześcijanin."
KALENDARIUM
1494
-Antonio
Allegri,
znany jako Correggio,
przychodzi na
świat
w
111iastuzk11
Comggio kolo Pan11y
1511- Miody
111alarz
wyjtżJża
Jo Mantui
w
towarzystwie swego protektora,
hrabiego
Manf redi
1
3
-
Artysta odb
podróż
do Mtdiolan11
51
ywa
1514-30
sierpnia
otrzy111uje
w
rodzinny111
Correggio pierwsze
poważne
zamówimie
dla
kościo
ła
San Franmco
1517
-
Malarz udaje
sir
Jo Rzy11111,gdzie
prubywać
btdzie Jo rok11 1519
1520
-
Correggio
żeni
sit
z
Cirola111q Merlini;
rozpoczyna praq nad freska111i
"'kościele
San Giovanni Evangelista
w
Pannie
1
-
Maluje freski w par111erlskiej katedru
526
1
-
U111iera
Lorenzo
Allegri, stryj i nauczy·
528
ciel
Correggia
1530- Po
ś111ierci Żony,
Cirolam Merlini,
y
artysta prztnosi
sit
na resztr
życia
Jo
rodzi111ugo do11111
w
Correggio
1
-
Ksiqżr
Mantui
za111awia
11 Correggia
531
strit obrazów-
Miłostki
Jupitera
-
prztznaczonq
na
prezent dla
marza
Karola V
1 -
5
111arca,
Correggio
(właściwie
Antonio
534
Allegri)
11111iera
w
swej
rodzi11nej
miejscowości
:1;
~NOLI
ME
TANGERE
~ POKŁON
TRZECH
KRÓLI
1518; 105
X
102
cm
oltj
""plótnit,
pnmiui""J
z
Juli
MIUIO
Jtl
Pr.Jo, M.Jryt
SZCZĘŚLIWA
MAŁŻONKA
1514;
84
X 1o8
cm
oltj
""
plótnit,
pnmiui""J
z
Jnłi
PilllllOI«•
Ji Brrr•,
Mtiłiol.n
Girolama Merlini
była córką
koniuszego
na dworze
księcia
Mantui.
iezwykle
wraż
li
wa
i deli
katna,
wydaje
s
i
ę istotą
jakby nie
z
tego
świata
.
Pogrążona
w smutku i melancholii po przedwczesnej
utracie ojca, sprawia
wrażenie
osoby
ocze
kującej
już
tylko
śmierci.
Ma
zaledwie
piętnaśc
i
e łac,
gdy
sporządza
testament;
ca
ł
y
swój
mająte k
zapisuje
wujom.
Szczęś
l
iwy
los
zetknie
z
Correggiem, który pracuje
właśni e
dla
dworu
mantuańs ki
ego.
Oboje nigdy
s
i
ę
już
nie
rozstaną.
Po
krótkim okresie
narzeczeństwa, bi
orą
ślub
i smutna
dawniej Girolama, teraz
„a
nioł
opie
kuńczy
domowego ogniska'',
zamienia
się
w
szczęśliwą, pełną
życia
kobietę.
Zdarza
się
nawet,
Że
pozuje
mężowi,
na
przykład
jako Katarzyna do obrazu
Mistyczne
zas1ubiny
świttej
Katarzyny.
~
MI
S
TYCZNE
ZA
Ś
LUB
I
NY ŚWIĘTEJ
KATARZYNY ALE
K
SANDRYJSKIEJ
Tm
namalowany
w
Bolonii obraz,
powstał
na zamówie-
nie hnbiego
Ercołani.
Dzido ro
nawązuje
do srylu malarsrwa
weneckiego.
1526; 105
X
102
cm
oltj
na
JtSrt
Luwr,
Paryż
zlecenie wykonania fresków w
kościele
San Giovanni Evan-
gelista w Parmie. Maluje
też
kilka
dużych
obrazów
ołtarzo­
wych i wreszcie freski w
parmeńskiej
katedrze. Niestety, ten
szczęśliwy
okres nie trwa
długo.
W roku
15
30, zaledwie dwa lata po
śmierci
stryja Loren-
za, do którego artysta
był
szczególnie
przywiązany,
umiera
Girolama, ukochana
żona
Correggia.
Przytłoczonego cięża­
rem tego podwójnego
nieszczęścia
malarza spotyka wkrótce
kolejny cios -
odsłonięta właśnie
dekoracja
kopuły
katedry
w Parmie, spotyka
się
z wielce
nieżyczliwym przyjęciem.
Correggio z wielkim trudem znosi to nowe, bolesne
doś­
wiadczenie. Nie
kończąc
kilku
rozpoczętych
obrazów,
wyjeż­
dża
do rodzinnego miasteczka, by
zamieszkać
z rodzicami.
Mimo,
iż zrezygnował
z prac w katedrze, nadal jednak pracu-
je
dla
Federica II Gonzagi. Cieszy
się
dobrym zdrowiem i na
nic nie narzeka, gdy „z nagiej choroby" umiera 5 marca
15
34 roku, nie
dożywszy
nawet czterdziestu lat. Dwunasto-
letni Pomponie odprowadza ojca w
żałobnym
kondukcie,
do
kościoła
San Francesco w Correggio, gdzie
ołtarz wciąż
jeszcze zdobi
Madonna
zt
świ[tym
Franciszkiem,
namalowa-
na przez Correggia
dokładnie dwadzieścia
lat
wcześniej.
DZIEŁA
Fre,s ki
w
Camera di San
Paolo-1520
owróciwszy z Rzymu,
już
jako w
pełni
dojrzały
artysta, Correggio podejmuje
w roku
1520
prace dekoracyjne w apar-
tamencie
gościnnym
Giovanny da Piacenza,
przeoryszy klasztoru benedyktynek San Paolo
w Pannie. Jest
to
jest prawie kwadratowa sala
z dwoma oknami, o
ścianach
obitych
tkaniną
i
zwieńczona kopułą, którą
Correggio
zapełni
niezwykle fantazyjnymi freskami.
Ponad fryzem, namalowanym u nasady ko-
puły
w konwencji trompe l'oeil, otwiera
się
szesnaście
lunet en grisaille
(po
cztery na
każdej
ścianie)
,
zawierających
imitacje nisz z antycznymi
rzeźbami,
takimi jak: Trzy Gracje, Fortuna,
Czystość,
skrzydlate Parki, bogini Westa,
bożek
Pan itp.
Nad lunetami znajduje
się szesnaście wklęsłych,
.._
,
.ką
myc h pol (wierze ho
łkam"
1 zb.1ega)'lcych
się
u szczytu
a
OWAL
Z
PUlTEM
'
.
.
.
trOJ
TRZVMAJĄCYM
sklepienia), rozdzielonych stiukowymi listewkami przy-
ŁEB
JELENIA
. . k"
.
k
tóre z
d
aią się
po
d
-
.fruł
.
.
1520;11ox90nn
pominającym1
w1t 1 trzcinowe,
trzymywać
sklepienie, a na górze
układają się
w
misterną ~:=•
Ji San Paolo,
rozetę.
W samym jej
środku
artysta
umieścił
herb przeory-
szy: trzy
półksiężyce. Każdą
z owych
trójkątnych
powierzch-T LUNETA
ni zdobi bogata,
roślinna
ornamentyka
zaś
w imituj·
ących
ZGTRZEMA
RACJAMI
okienka owalach
(oculusach)
,
widać bawiące się
putta.
1520;
ioox
170 ""
Scenkom w wykonaniu tych (pogrupowanych w dwój.ki
fru'
Camera Ji San Paolo,
i trójki)
bezskrzydłych
amorków nadano
symboliczną
Pa"""
P
dwa
zbierające
i
jedzące
owoce putta,
uosabiają
Rolnictwo; putto
obejmujące
charta,
symbolizować
ma
Wiarę,
itd.
Na prawo od
wejścia, między
oknami znajduje
się
kominek ze
zwieńczeniem
w
kształcie
piramidy, gdzie Correggio
namalował Dianę
na
antycznym rydwanie. Na
nadprożu
kominka
widnieje pitagorejskie powiedzenie: IGNEM
GlADIO NE FODIAS (Ognia mieczem nie
rozniecaj).
Camera
di
San Paolo jest
świadectwem upodobań
i wyrafinowanej kultury Giovanny da Piacenza,
której
doradcą był
poeta Giorgio Anselmi.
Aluzję
do
jej imienia stanowi herb w kopule i wizerunek Diany
nad kominkiem
(na
zasadzie transpozycji: Giovanna-
Gianna-Giana-Diana) . Ta
złożona
symbolika fresku,
łączy
każdy
z jego czterech elementów z przypisywanymi
przeoryszy Cnotami. Fresk
przedstawiający Dianę można
również interpretować
jako
alegorię
walki (i
zwycięstwa)
przeoryszy Giovanny da Piacenza, która
przeciwstawiła się
papieskiemu nakazowi
zamknięcia
jej klasztoru.
W roku
I
9 3O jeden z historyków sztuki (Ricci) za-
uważył
w Camera
di
San Paolo pojawienie
się pleśni
i
róż­
nego rodzaju
uszkodzeń
- najbardziej
od
wilgoci
ucierpiał
fresk nad kominkiem.
Całość
apartamentu odrestaurowano
w latach
1971-1972.
wymowę:
DIANA .....
.---=--
#~
NA RYDWANIE
1520; 200"
227 ""·
....
,-;:
p.,..,..
Camer•iliS„P...lo,
TLUNETA
Z
BOŻKIEM
PANEM
1520;
IOOX 17onn
fru'
Camera Ji San P...lo,
p.,..,..
... OWAL Z PUlTEM
OBEJMUJĄCYM
CHARTA
1520;
110"
<JO""
fru'
Camera
p.,..,..
Ji San Paolo,
CD
Freski
w
kościele
San
Giovanni Evangelista
1520-1522
T
WIZJA
ŚWIĘTEGO
JANA
NA PATMOS
15zo-152l; 1600
X
1300
(Ili
kopula
i
pmJmtywy
fmk
Kościół
San
Giovanni Evangelista,
Panna
lipca
I
520 roku, Correggio otrzymuje zamówienie
na
dekorację kościoła
San Giovanni Evangelista
w Parmie. Rozpoczyna malowanie fresków
I
6
sierpnia tego roku,
a
kończy
je
w
styczniu roku
I
524. ozdo-
biwszy kolejno
kopułę, absydę,
podniebienia
łuków
sklepie-
nia, fryz nawy
głównej
i
fryz
w
prezbiterium.
Fresk we
wnętrzu kopuły
przedstawia
Wizj{
świttego
Jana na Patmos
(według
niektórych interpretacji
miałaby
to
być
scena
Wniebowstqpienia
)-
W centrum obrazu, na de
rozświetlonego
nieba, ukazana
w
niezwykłym
skrócie
postać
Chrystusa z rozwianymi
włosami
i
szatami, unosi
się
ku
niebu.
Pośród otaczających
Go
obłoków,
dostrzec
możemy niemalże tłum małych aniołów. Niżej
na pod-
trzymywanym przez putta i
aniołki
kobiercu z chmur,
siedzi
jedenastu
Apostołów.
Jeszcze
niżej
-
mało
widoczny
z
dołu
-
Święty
Jan wznosi
oślepione
blaskiem oczy ku
Abraham, Kain
zabijający
Abla - wszystkie w obramowa-
Jezusowi.
Najmłodszy
z uczniów Chrystusa jest
już
A
CHRYSTUS
KORONUJĄCY
niach z
roślinnych
ornamentów.
starcem z Patmos, który
przeżywa
tutaj
spełnienie
swej
MATKĘ BOSKĄ
W absydzie
namalował
Correggio
scenę
koronacji Matki
wizji. Natomiast w usytuowanej w leWym transepcie lu-
1523; 212
X
J42
jrtsk
(z:Aj(ly
ubsyJy)
Boskiej, której
asystują
święci
i
aniołowie. Dzieło
to
uległo
necie, widzimy go jeszcze
młodym,
w trakcie pisania Ewan-
Cal/ma Nazionak, Panna
zniszczeniu w czasie przebudowy
kościoła,
w roku 1587.
gelii; to prawdopodobnie jeden z
najwcześniej
malowanych
Z
oryginału ocalał
tylko centralny fragment,
przedstawiają­
fresków tego cyklu.
W
każdym
z czterech pendentywów, doktorowie
cy
górną część
postaci Marii i
koronującego ją
Chrystusa;
dziś dzieło
to znajduje
się
w Galerii Narodowej w Parmie.
Kościoła
i
ewangeliści prowadzą ożywione
dysputy:
święty
Augustyn ze
świętym
Janem,
Fryz
biegnący wzdłuż głównej
święty
Hieronim ze
świętym
nawy
pokrywają
dwa
malowidła:
" Oto nadchodzi z
obłokami,
i ujrzy Go
Mateuszem,
święty
Grzegorz ze
Ofiara
pogańska
i
Ofiara
wszelkie oko i wszyscy, którzy Go przebili.
hebrajska.
Wykonał
je Rondari
świętym
Markiem,
święty
Ambroży
ze
świętym Łukaszem.
I
będą
Go
opłakiwać
wszystkie pokolenia
według
rysunków
Correggia.
Na podniebieniach
łuków
ko-
Natomiast
fryz
w
prezbiterium,
ziemi.
(„.)
A Jego
wygląd-jak słońce,
który ukazuje
Ofiar{
chrztś­
puły
znajduje
się
osiem postaci
kiedy
jaśnieje
w swej mocy. Kiedym Go
starotestamentowych: Daniel,
cijańskq
-
symbol eucharystii -
Eliasz, Aaron,
Mojżesz,
Jonasz
ujrzał,
do stóp Jego
upadłem
jak martwy."
jest samodzielnym
dziełem
w paszczy wieloryba, Samson,
Correggia.
APOKALIPSA
ŚWl~TEGO
JANA, 1, 7, 16, 17
6
(Ili
T
ŚWIĘTY
JAN
EWANGELISTA
1520-1522;
79
x
16o
nn,
luruta
Jrtsk
Kofri61 San Giovanni Evangelista,
Ponna
Zgłoś jeśli naruszono regulamin