projektowanie-i-aranzacja-wnetrz.pdf

(1807 KB) Pobierz
Wprowadzenie
Słowo „dom” wywołuje najczęściej pozytywne skojarzenia. Przychodzą nam na
myśl spotkania rodzinne, ciepło, chwile odpoczynku. Dom to schronienie, siedlisko,
do którego chętnie wracamy. Bez względu na to, jakiego typu wnętrze mieszkalne
jest naszym domem, możemy sprawić, że poczujemy się w nim naprawdę komfor-
towo. W końcu spędzamy tu dużo czasu – śpimy, odpoczywamy, gotujemy, spoty-
kamy się z rodziną i przyjaciółmi, uczymy się, rozwijamy swoje zainteresowania,
często też pracujemy. Każda z tych czynności wymaga odpowiednio zaaranżowanej
przestrzeni.
Większość z nas ma już jakieś doświadczenia w zakresie urządzania mieszkania
czy domu. Nawet dysponując bardzo ograniczoną przestrzenią, można dowolnie
ją aranżować, zmieniając chociażby układ elementów, mebli, dekoracji. Możemy
urozmaicać wystrój, dodając nowy kolor, wzór, fakturę. Prawdziwą sztuką jest jed-
nak wprowadzenie zmian w taki sposób, aby wnętrze stało się jeszcze bardziej
dopasowane do naszych potrzeb i gustu, było stylowe i w pełni komfortowe. W
tak urządzonych mieszkaniach czujemy się wyjątkowo – swobodnie, przyjemnie,
czasem elegancko.
Na wystrój wnętrza składa się wiele elementów: kompozycja, kolorystyka, oświet-
lenie, wykorzystane materiały, tkaniny, meble, wzory, faktury. Jak spośród wie-
lu możliwości wybrać te właściwe? Jak stworzyć wnętrze harmonijne, w którym
wszystkie elementy do siebie pasują, a żaden nie wydaje się zbędny?
Kurs „Projektowanie i aranżacja wnętrz” pozwoli Ci nie tylko zauważać cechy do-
brze zaprojektowanych wnętrz mieszkalnych, ale także samemu kreować takie
wnętrza. Kolejno nauczysz się odpowiednio postrzegać i określać przestrzeń wokół
Ciebie, dowiesz się także, jak ją przedstawiać w dwóch wymiarach – na kartce
papieru. Poznasz najważniejsze elementy składające się na wnętrze, a także ma-
teriały, które je tworzą. W każdym zeszycie znajdziesz informacje na temat wy-
branego stylu we wnętrzarstwie. Od zeszytu dziewiątego będziemy przedstawiać
poszczególne pomieszczenia w domu, co pozwoli kompleksowo omówić zagadnie-
nie ich funkcjonalnego i estetycznego urządzenia. W trakcie nauki poruszymy tak
ważne tematy, jak oświetlenie, kolorystyka, ogrzewanie, omówimy rodzaje podłóg,
schodów, farb, tapet i tkanin. Podsumowaniem kursu będzie zaprojektowanie wnę-
trza mieszkalnego od podstaw oraz przearanżowanie już istniejącego rozwiązania.
W każdym zeszycie znajdziesz ćwiczenia, które pozwolą Ci w praktyczny sposób
wykorzystać zdobytą wiedzę. Aby właściwie je wykonywać, w drugim zeszycie za-
poznasz się z metodami tworzenia rysunków perspektywicznych. Zdobyte w cza-
sie kursu umiejętności pozwolą Ci na realizację projektów wnętrz mieszkalnych.
Przekonasz się, ile przyjemności sprawia ulepszanie przestrzeni wokół siebie oraz
tworzenie pięknych wnętrz dla innych.
Życzymy Ci przede wszystkim świetnej zabawy w trakcie nauki, dużo satysfakcji
i znakomitych efektów w postaci własnych projektów i aranżacji!
2
W jaki sposób są opracowane materiały kursu?
Kurs „Projektowanie i aranżacja wnętrz” składa się z 16 zeszytów. Będziesz je umiesz-
czać kolejno w otrzymanym od nas segregatorze. Każdy zeszyt ma specjalną,
uła-
twiającą naukę strukturę dydaktyczną
– materiał jest przejrzyście podzielony
na rozdziały i podrozdziały, zakończony podsumowaniem i pracą domową. Ćwiczenia
praktyczne pozwalają na bieżąco utrwalać zdobywaną wiedzę i nowe umiejętności.
Ten symbol sygnalizuje ćwiczenie
praktyczne. Przykładowe rozwią-
zania większości zadań znajdziesz
na końcu zeszytu.
W ten sposób wyróżnione są waż-
ne informacje, definicje czy zało-
żenia.
Wykład ilustrują liczne zdjęcia i ry-
sunki, w tym przykładowe projek-
ty wnętrz.
Podsumowanie poma-
ga utrwalić najważniej-
sze wiadomości.
Praca domowa pozwala sprawdzić postępy w nauce.
Możesz ją przesłać do oceny swojemu prywatnemu
nauczycielowi. Komentarz nauczyciela będzie się od-
nosił do zagadnień omawianych w danym zeszycie.
Przyswajanie wiedzy wspomagają zastosowane rozwiązania graficzne – symbole na mar-
ginesach, wyróżnianie ważnych terminów pogrubionym drukiem, odpowiadający prze-
kazywanym treściom przejrzysty układ każdej strony.
P
ROGRAM KURSU
Zeszyt 1
Przestrzeń otwarta i zamknięta we wnętrzu. Elementy stałe i rucho-
me. Sposoby podziału i oszczędności przestrzeni. Stefy mieszkalne.
Ocena potrzeb użytkowników. Funkcjonalizm a estetyka. Aranżacja.
Styl. Inspiracje, wzorniki. Materiały i narzędzia projektowe. Styl
klasyczny.
Zeszyt 9
Kuchnia – układu pomieszczenia, zasady ergonomii, meble i sprzęt
kuchenny, kolorystyka, styl. Przechowywanie w kuchni. Jadalnia.
Drewno w domu. Styl rustykalny i ludowy.
Zeszyt 10
Sypialnia – sposoby użytkowania, dobór koloru, stylu, meble sy-
pialniane. Garderoba – możliwości przechowywania, oświetlenie.
Sypialnia dla gości. Style historyczne: empire i biedermeier.
Zeszyt 2
Metal we wnętrzu. Rodzaje perspektywy. Rysunek perspektywiczny
– aksonometria, perspektywa jednozbieżna, perspektywa dwuzbież-
na. Kompozycja i rytm we wnętrzu. Układ statyczny i dynamiczny.
Styl industrialny.
Zeszyt 11
Pokój dzienny – meble wypoczynkowe, kolorystyka, styl. Kino
domowe – ekspozycja i ukrycie, nagłośnienie we wnętrzu. Ekspo-
nowanie i przechowywanie książek, płyt, kolekcji, zbiorów. Style
historyczne: styl wiktoriański, meble historyczne, eksponowanie
i konserwacja antyków.
Zeszyt 3
Kolor – barwy dopełniające, sąsiednie, monochromatyzm, relaty-
wizm, kontrast barwny. Wnętrza ciepłe, zimne, umiarkowane. Kolor a
psychika. Kolor a postrzeganie przestrzeni. Drzwi. Styl shabby chic.
Zeszyt 4
Rodzaje oświetlenia. Rodzaje, styl i kształt lamp. Ergonomia oświe-
tlania. Oświetlenie w poszczególnych pomieszczeniach. Formowa-
nie przestrzeni światłem. Szkło we wnętrzu. Lustra. Styl glamour.
Zeszyt 12
Strefa wejściowa – przeznaczenie, funkcjonalizm, styl, meble.
Schody. Meble kolekcjonerskie we wnętrzu. Meble Thoneta, De Stijl,
Bauhaus. Style nowoczesne – high-tech, minimalistyczny.
Zeszyt 5
Okna – rodzaje i styl. Dekoracje okien. Tkaniny we wnętrzu – za-
słony, dywany, tkaniny obiciowe, dodatki. Rzuty, przekroje, kłady
ścian. Oznaczenia graficzne w rysunku projektowym. Styl angielski.
Zeszyt 13
Pokój dziecięcy – dostosowanie do wieku, funkcjonalizm. Styl
i kolorystyka pokoju dziecięcego. Meble rosnące z dzieckiem.
Bezpieczeństwo w domu. Tworzywa sztuczne we wnętrzu. Styl
lat 70., op-art.
Zeszyt 6
Ściany nośne i ściany działowe. Boazerie i panele ścienne. Farby
do wnętrz. Szablony i naklejki. Sposób i kolejność malowania. Ta-
pety i sposób ich kładzenia. Eksponowanie obrazów – dobór ramy,
oświetlenie. Styl prowansalski.
Zeszyt 14
Biuro domowe, gabinet – ocena potrzeb, użyteczności, układ
pomieszczenia, styl. Meble biurowe i ich ergonomia. Oświetlenie
miejsca do pracy. Pracownia w domu. Styl skandynawski.
Zeszyt 7
Rodzaje podłóg – posadzki twarde, podłogi drewniane, podłogi
tekstylne, wykładziny z tworzyw sztucznych. Dobór podłogi do
rodzaju wnętrza. Materiały naturalne – wiklina, rattan, bambus,
trawa morska, sizal, włókno kokosowe. Styl japoński i orientalny.
Zeszyt 15
Łazienka, WC, pokój kąpielowy – możliwości wykorzystania prze-
strzeni, ergonomia, usytuowanie sprzętów. Styl, kolor, materiały
wykończeniowe i przechowywanie w łazience. Rośliny we wnętrzu.
Styl marynistyczny i śródziemnomorski.
Zeszyt 8
Sposoby ogrzewania mieszkania. Grzejniki – dobór do pomieszcze-
nia, ekspozycja lub ukrycie. Kominki, kozy, piece kaflowe. Ceramika
we wnętrzu. Styl kolonialny i etniczny.
Zeszyt 16
Całościowy projekt mieszkania. Dopasowanie układu pomieszczeń
do potrzeb użytkowników, dostosowanie stylu do preferencji. Pro-
jekt kolorystyki pomieszczeń. Przemeblowanie i sposoby zmiany
aranżacji wnętrza. Styl eklektyczny.
4
Lekcja próbna
Jak zmienić przestrzeń?
Co w takim razie przy urządzaniu mieszkania jest najważniejsze? Odpowiedź jest
jedna –
komfort użytkowników.
To do ich potrzeb powinna być dostosowana
przestrzeń, a nie odwrotnie. Z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, jak niepo-
kojąco potrafi działać przestrzeń niedopasowana do potrzeb i gustu mieszkającej
w niej osoby. Zwolennicy przestrzeni otwartych mogą odczuwać klaustrofobię we
wnętrzach zbyt małych czy zatłoczonych. Będą się im wydawać zabałaganione,
niepraktyczne, niefunkcjonalne. Natomiast sympatycy kameralnych pomieszczeń
w dużych wnętrzach będą się czuć nieswojo, odbierając je jako zimne i nieprzytul-
ne. Co zrobić, gdy nasze mieszkanie jest przestrzenią, która nie do końca nam od-
powiada? W inne wnętrza są przecież wyposażone kamienice, domki jednorodzinne
czy mieszkania w bloku. Mają odmienne proporcje i gabaryty pomieszczeń, rodzaje
drzwi, ścianki działowe, układ i liczbę pokoi. Całe szczęście
istnieją sposoby na
„zamknięcie” bądź „otwarcie” przestrzeni.
Zrozumiesz to, analizując poniższy
przykład.
Na rysunkach widać ten sam pokój, w którym przestrzeń otwartą zamieniono na zamkniętą
za pomocą innego ustawienia regału.
Mamy tu do czynienia z pewną ograniczoną ścianami przestrzenią. Do dyspozycji
są także meble. Ustawiając je w różny sposób, możemy stworzyć pokój o charak-
terze przestrzeni otwartej lub zamkniętej. Jak widzisz, jesteśmy w stanie zmienić
charakter wnętrza samym tylko ustawieniem sprzętów wyposażenia ruchomego.
To samo dotyczy przestrzeni całego mieszkania – zamiast meblami, dysponujemy
wtedy ścianami. O ile nie są to ściany nośne, możemy dowolnie je przestawiać,
tworząc korzystny dla nas układ pomieszczeń i uzyskując w ten sposób pożądaną
przestrzeń.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin