NDN_Monitoring_2_Edukacja_przedszkolna (1).pdf

(1601 KB) Pobierz
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela
Redakcja: prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska
Seria IV
Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania
TOM 2
Aleksandra Ratajczyk, Monika Mielcarek
Rozpoznanie zasobów
dziecka i środowiska
rozwoju
Wiek przedszkolny
wiek: 2/3–5/6 lat
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela – seria IV
Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania
Tom
Faza
rozwoju
Wiek
w latach
Jakość środowiska domowego
dziecka/nastolatka
1
Wczesne dzieciństwo
0–2/3
1. Kwestionariusz dla rodziców:
Środowisko fizyczne w domu i wokół domu
2. Kwestionariusz dla rodziców:
Środowisko społeczne dziecka
3. Kwestionariusz dla rodziców:
Sposoby wychowywania dziecka
4. Kwestionariusz dla rodziców:
Domowa przestrzeń zabawy i nauki
5. Kwestionariusz dla rodziców:
Katalog zabawek
6. Kwestionariusz dla rodziców:
RAZEM
7. Tabela obserwacji dla rodziców
i opiekunów:
Rozwój fizyczny dziecka
8. Kwestionariusz dla rodziców i opiekunów:
Kompetencja komunikacyjna dziecka
2
Wiek przedszkolny
2/3–5/6
1. Kwestionariusz dla rodziców:
Środowisko fizyczne w domu i wokół domu
2. Kwestionariusz dla rodziców:
Środowisko społeczne dziecka
3. Kwestionariusz dla rodziców:
Sposoby wychowywania dziecka
4. Kwestionariusz dla rodziców:
Domowa przestrzeń zabawy i nauki
5. Kwestionariusz dla rodziców:
Katalog zabawek
6. Kwestionariusz dla rodziców:
RAZEM
7. Tabela obserwacji dla rodziców
i nauczycieli:
Rozwój fizyczny dziecka
8. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Kompetencja komunikacyjna dziecka
9. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Regulacja emocji przez dziecko
10. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Termometr emocji dziecka
11. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Jak twórcze jest dziecko?
12. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Rozwój poznawczy dziecka
13. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Rozwój moralny dziecka
14. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Inicjatywa dziecka
15. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Środowisko fizyczne w przedszkolu
16. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Klimat w przedszkolu
17. Kwestionariusz dla nauczycieli:
System organizacji przedszkola
18. Kwestionariusz dla nauczycieli:
RAZEM
3
Wczesny wiek szkolny
5/6–8/9
1. Kwestionariusz dla rodziców:
Środowisko fizyczne w domu i wokół domu
2. Kwestionariusz dla rodziców:
Środowisko społeczne dziecka
3. Kwestionariusz dla rodziców:
Sposoby wychowywania dziecka
4. Kwestionariusz dla rodziców:
Domowa przestrzeń nauki
5. Kwestionariusz dla rodziców:
Strategie korzystania z TIK
6. Kwestionariusz dla rodziców:
RAZEM
7. Tabela obserwacji dla rodziców
i nauczycieli:
Rozwój fizyczny dziecka
8. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Kompetencja komunikacyjna dziecka
9. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Regulacja emocji przez dziecko
10. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Termometr emocji dziecka
11. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Jak twórcze jest dziecko?
12. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Rozwój poznawczy dziecka
Przebieg i efekty rozwoju
dziecka/nastolatka
9. Kwestionariusz dla rodziców i opiekunów:
Regulacja emocji przez dziecko
10. Kwestionariusz dla rodziców
i opiekunów:
Termometr emocji dziecka
11. Kwestionariusz dla rodziców
i opiekunów:
Jak twórcze jest dziecko?
12. Kwestionariusz dla rodziców
i opiekunów:
Rozwój poznawczy dziecka
13. Kwestionariusz dla rodziców
i opiekunów:
Rozwój moralny dziecka
14. Kwestionariusz dla rodziców i opie-
kunów:
Zaufanie i autonomia dziecka
13. Kwestionariusz dla rodziców i na-
uczycieli:
Poczucie kompetencji u dziecka
14. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Środowisko fizyczne w szkole
15. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Klimat w klasie
16. Kwestionariusz dla nauczycieli:
System organizacji szkoły
17. Kwestionariusz dla nauczycieli:
RAZEM
18. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Motywacja do uczenia się
Jakość środowiska
instytucjonalnego
dziecka/nastolatka
Funkcjonowanie dziecka/nastolatka w instytucji
15. Kwestionariusz dla opiekunów:
Środowisko fizyczne w żłobku
16. Kwestionariusz dla opiekunów:
Klimat w żłobku
17. Kwestionariusz dla opiekunów:
System organizacji żłobka
18. Kwestionariusz dla opiekunów:
RAZEM
19. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Strategie radzenia sobie
przez dziecko w sytuacjach trudnych
19. Kwestionariusz dla opiekunów:
Strategie adaptacji dziecka w żłobku/klubie
dziecięcym
20. Kwestionariusz dla opiekunów:
Dziecko w grupie
21. Kwestionariusz dla rodziców:
Zadowolenie
dziecka ze żłobka/klubu dziecięcego
20. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Strategie adaptacji dziecka w przedszkolu
21. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Dziecko w grupie
22. Kwestionariusz dla rodziców:
Zadowolenie dziecka z przedszkola
23. Kwestionariusz dla rodziców:
Aktywność i postępy dziecka w przedszkolu
22. Kwestionariusz dla rodziców i opieku-
nów:
Dziecko w relacjach z dorosłymi
23. Kwestionariusz dla rodziców
i opiekunów:
Gotowość dziecka
do pójścia do przedszkola
24. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Dziecko w relacjach z dorosłymi
25. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Gotowość dziecka
do pójścia do szkoły
19. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Strategie radzenia sobie przez ucznia
w sytuacjach trudnych
20. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Strategie adaptacji ucznia w szkole
21. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Uczeń w grupie
22. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Zadowolenie ucznia ze szkoły
23. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Aktywność i postępy ucznia w szkole
24. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Uczeń w relacjach społecznych
25. Kwestionariusz dla rodziców
i nauczycieli:
Gotowość ucznia
do przejścia do klasy IV
Opracowanie: Anna I. Brzezińska, Aleksandra Kram, Monika Mielcarek, Marta Molińska, Aleksandra Ratajczyk i Małgorzata Rękosiewicz.
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela
Redakcja: prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska
Seria IV
Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania
TOM 2
Aleksandra Ratajczyk, Monika Mielcarek
Rozpoznanie zasobów
dziecka i środowiska
rozwoju
Wiek przedszkolny
wiek: 2/3–5/6 lat
1
Redakcja serii Niezbędnik Dobrego Nauczyciela:
prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie
Autorzy Tomu 2 serii IV pt.:
Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania
mgr Aleksandra Ratajczyk, Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
mgr Monika Mielcarek, Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Konsultacja merytoryczna:
prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie
dr Joanna Matejczuk, Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Recenzent:
prof. dr hab. Stanisław Kowalik, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu
Wydanie I Tom 2
Wszystkie tomy i pakiet narzędzi gotowe do druku dostępne na stronie:
http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/
Wydawca:
Instytut Badań Edukacyjnych
ul. Górczewska 8
01-180 Warszawa
Tel. +48 22 241 71 00; www.ibe.edu.pl
©Copyright by Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014
ISBN – 978-83-65115-01-0
Korekta, skład, łamanie, druk:
Business Point Sp. z o.o.
ul. Erazma Ciołka 11A/302
01-402 Warszawa
Tel. +48 22 188 18 72
biuro@businesspoint.pl
www.businesspoint.pl
Projekt okładki oraz koncepcja graficzna serii:
Beata Czapska, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego:
Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja
zaplecza badawczego,
współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych
Wzór pasów łowickich wykorzystanych w publikacji zainspirowany ilustracją z książki:
Świątkowska, J. (1953).
Strój łowicki,
seria „Atlas Polskich Strojów Ludowych”, t. 7, cz. IV Mazowsze i Sieradzkie, z. 2,
Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
Publikacja została wydrukowana na papierze ekologicznym
Egzemplarz bezpłatny
2
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Dziecko jako uczestnik badania
1.1. Wprowadzenie
1.2. Źródła informacji o rozwoju dziecka
1.3. Pułapki w badaniach z udziałem dzieci
1.4. Wskazówki dla rodziców i nauczycieli
Rozdział 2. Jakość domowego środowiska dziecka
2.1. Wprowadzenie
2.2. Kwestionariusz dla rodziców:
Środowisko fizyczne w domu i wokół domu
(1)
2.3. Kwestionariusz dla rodziców:
Środowisko społeczne dziecka
(2)
2.4. Kwestionariusz dla rodziców:
Sposoby wychowywania dziecka
(3)
2.5. Kwestionariusz dla rodziców:
Domowa przestrzeń zabawy i nauki
(4)
2.6. Kwestionariusz dla rodziców:
Katalog zabawek
(5)
2.7. Kwestionariusz dla rodziców:
RAZEM
(6)
Rozdział 3. Przebieg i efekty rozwoju dziecka
3.1. Wprowadzenie
3.2. Tabela obserwacji dla rodziców i nauczycieli:
Rozwój fizyczny dziecka
(7)
3.3. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Kompetencja komunikacyjna dziecka
(8)
3.4. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Regulacja emocji przez dziecko
(9)
3.5. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Termometr emocji dziecka
(10)
3.6. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Jak twórcze jest dziecko?
(11)
3.7. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Rozwój poznawczy dziecka
(12)
3.8. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Rozwój moralny dziecka
(13)
3.9. Kwestionariusz dla rodziców i nauczycieli:
Inicjatywa dziecka
(14)
Rozdział 4. Jakość instytucjonalnego środowiska dziecka
4.1. Wprowadzenie
4.2. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Środowisko fizyczne w przedszkolu
(15)
4.3. Kwestionariusz dla nauczycieli:
Klimat w przedszkolu
(16)
4.4. Kwestionariusz dla nauczycieli:
System organizacji przedszkola
(17)
4.5. Kwestionariusz dla nauczycieli:
RAZEM
(18)
5
7
7
7
9
13
17
17
18
18
19
21
22
24
27
27
28
29
30
31
31
32
33
34
37
37
38
38
40
41
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin