FILOZOFUJ!_3(2015).pdf

(11323 KB) Pobierz
Brak edukacji filozoficznej odbija się na jakości
życia politycznego
Wywiad z prof. Justyną Miklaszewską
Absolut
czy frazes?
Michał Urbańczyk
Filozofia
flirtowania
Carrie Jenkins
2 015
nr 3
Czasopismo popularyzujące filozofię
www: filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
ISSN 2392-2249
j
!
Cena 10 zł (w tym 5% VAT).
Nakład 1000 egz.
Wolność
słowa
John Horton
Je suis
Charlie?
Wydawnictwo
Academicon
Autoreklama
Od redakcji
Academicon
wydawnictwo naukowe
Zapraszamy
AUTORÓW
monograi, prac
doktorskich, habilitacyjnych
i innych prac naukowych,
popularnonaukowych
i dydaktycznych do wydania
książki w
nowoczesnym
wydawnictwie.
Zapraszamy także do
współpracy wydawniczej
REDAKTORÓW
czasopism,
serii wydawniczych i prac
zbiorowych.
Drodzy Czytelnicy,
po
numerze o filozofii jako takiej
i numerze
o sensie życia
proponujemy Wam rozważania na temat wolności słowa,
którą również, chociaż w nieco innym sensie, można
uznać za kwestię fundamentalną dla filozofii i nie tylko fi-
lozofii. Cóż bowiem byłoby nam po filozofii, z centralnym
dla niej zagadnieniem sensu życia, gdybyśmy nie mogli
swobodnie komunikować innym owoców swoich docie-
kań? A przecież wolność słowa nie tylko stanowi waru-
nek uprawiania filozofii i innych nauk, ale umożliwia także
rozwój takich dziedzin kultury, jak sztuka, religia, obycza-
jowość czy moralność. Warto też podkreślić, że wolność
słowa ma szczególną doniosłość polityczną. Stanowi je-
den z fundamentów demokracji i jest niejako papierkiem
lakmusowym, za pomocą którego możemy określić kon-
dycję danego systemu politycznego.
Jeśli zatem wolność słowa jest tak ważna, warto pochy-
lić się nad tą kwestią i podjąć wysiłek jej zrozumienia. Jest
to także cel filozofii, filozofii społecznej w szczególności.
Pośród kwestii związanych z wolnością słowa należy wy-
mienić całą gamę pytań: na czym polega wolność słowa?
Co uzasadnia nasze prawo do wolności słowa? Czy abso-
lutna wolność słowa nie ma także zgubnych konsekwencji?
Czy powinniśmy wytyczyć jej jakieś granice? A jeśli tak,
to jakie? Jakie są konsekwencje takiego nakreślenia granic?
Jak wolność słowa powinna być chroniona prawnie? Za-
chęcając Was do refleksji nad tymi pytaniami, proponu-
jemy Wam, Drodzy Czytelnicy, sześć artykułów składają-
cych się na korpus tematyczny numeru.
Ponadto zachęcamy Was do lektury tekstów w ramach
naszych stałych działów. Jest ich z coraz więcej. Tekstem
Adama Fitasa otwieramy dział „Filozofia a literatura”. Au-
tor porównuje twórczość filozoficzną i literacką, doszu-
kując się zasadniczych różnic, ale i podobieństw między
nimi. Pewnym
novum
jest również artykuł Carrie Jenkins,
prezentujący analizę flirtu. Zachęcamy też do dalszych
refleksji na temat sensu życia, tym razem w towarzy-
stwie znanych już Wam autorów Agnieszki Lekkiej-Ko-
walik i Jerzego Gałkowskiego. Nie zabraknie także reflek-
sji z zakresu filozofii przyrody. Marek Woszczek zaprasza
Was do namysłu nad przypadkowością zdarzeń kwanto-
wych. Oczywiście kontynuujemy naszą przygodę z lo-
giką. Oferujemy Wam kolejny odcinek
Predatoryzacji logiki
autorstwa Rafała Urbaniaka. Mamy nadzieję, że atrak-
cyjne oblicze logiki ukaże Wam także artykuł Krzysztofa
Wieczorka, poświęcony zadziwiającym paradoksom. Jak
w każdym numerze, nie mogło zabraknąć eksperymentu
myślowego. Tym razem autor tego działu zabiera nas na
wycieczkę do Republiki Bezhejtu i Lajklonii. Zapraszamy
także do kolejnej lekcji filozoficznej greki z Andrzejem
Stefańczykiem, tłumaczem tekstów klasycznych. Dalej
czeka na Was słów kilka na temat prowadzenia lekcji filo-
zofii, portret kolejnego polskiego filozofa, a także kolejna
nowość – duet recenzji na temat bardzo filozoficznego
filmu.
Zapraszamy także do zapoznania się z raportem na te-
mat finału XXVII Olimpiady Filozoficznej oraz tematami
esejów do kolejnej edycji Olimpiady, a także z relacją z fi-
nału III Konkursu Logicznego.
Miłej lektury! Oczywiście, liczymy na Wasze listy, w któ-
rych podzielicie się swoimi przemyśleniami na temat „spot-
kań” z naszymi artykułami. Filozofujcie!
Redakcja
Grupa Academicon
Usługi dla środowiska akademickiego i biznesowego
ego
Wydawnictwo
Studio DTP
Księgarnia
Webmastering
Telewizja
Portal
Publikuj
z nami!
www:
http://wydawnictwo.academicon.pl/,
e-mail:
wydawnictwo@academicon.pl,
tel.:
603 072 530
Wydawnictwo
Wydawnictwo
Wydawnictwo
2015
nr 3
Czasopismo popularyzujące filozofię
j
!
3
2
2
Filozofuj!
2015
nr 3
lozofuj.academicon.pl
www: filozofuj.academicon.pl
lozofuj@academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
Academicon
www: filozofuj.academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Filozofuj!
2015
nr 3
TU
jest
miejsce
(i nie tylko tu)
Fot. na okładce: Some rights reserved
by Comfreak, CC0
Wywiad
21
24
26
Brak edukacji filozoficznej odbija się na jakości życia
politycznego
Wywiad z prof. dr hab. Justyną Miklaszewską
Filozofia indyjska
Upaniszady i Mahabharata, czyli joga w drodze ku
wyzwoleniu
Nina Budziszewska
Ja piszę, ty filozofujesz
Filozofia a literatura
Adam Fitas
TWOJĄ
reklamę
Kontakt:
e-mail:
filozofuj@academicon.pl,
tel.:
603 072 530,
www:
http://filozofuj.academicon.pl/reklama/
Wydawnictwo
na
Wolność
słowa
6
O dobre słowo
Adam Grobler
〉 
Artur Szutta
– Pani jest bardzo brzydka. – A pan jest pijany. – Ale jutro będę trzeźwy!
Analiza filozoficzna
28
31
34
36
37
40
42
44
45
47
48
50
51
52
53
54
Filozofia flirtowania
Carrie Jenkins
Warto pytać o sens życia?
-Kowalik
Echa poprzednich numerów
Jerzy W. Gałkowski
Agnieszka Lekka-
W poszukiwaniu sensu życia, cz. 1
Filozofia a nauka
Metafizyka w ogrodzie anarchii
Marek Woszczek
Narzędzia filozofa
Logika:
Predatoryzacja logiki,
cz. 2
Rafał Urbaniak
Logika:
Od Eubulidesa do Gortata, czyli jak
udowodnić, że koszykarze są niscy, a milionerzy
biedni, cz. 1
Krzysztof A. Wieczorek
Eksperyment myślowy:
Republika Bezhejtu
i Lajklonii
Artur Szutta
Greka z wielkimi klasykami:
Tukidydes i Platon
o wolności i rozsądku
Andrzej P. Stefańczyk
8
Trzy słowa o wolności słowa
10
Je suis Charlie?
John Horton
Wszelka dyskusja dotycząca wolności słowa powinna zacząć się
od uświadomienia sobie, czego ta wolność dotyczy, wskazania
argumentów, dlaczego nam się należy, oraz zakreślenia jej granic.
Jesteśmy oburzeni okrutnym atakiem na redakcję „Charlie Hebdo”,
a wolność słowa jest dla nas jedną z podstawowych wartości
i należy jej bronić. Jednak hasło „Je suis Charlie” niepokoi, zbyt łatwo
prowadzi do pomylenia akceptacji dla publikowania obraźliwych
treści z uznaniem, że jest to postępowanie słuszne.
Nauczanie filozofii
13
Jak mądrze bronić wolności
słowa?
〉 
Glen Newey
Nasz stosunek do wolności słowa jest ambiwalentny. Z jednej strony
uznajemy ją za podstawową wartość i domagamy się jej jak najszerszego
zakresu, z drugiej jednak strony obwarowujemy nasze praktyki wyrażania
słowa wieloma ograniczeniami i zakazami. Jak wyjaśnić tę ambiwalencję?
Dialog – dyskusja – debata
Joanna Maria Chrzanowska
Jan Łukasiewicz
Who is who w filozofii polskiej
Paweł Rzewuski
Filozofia w filmie
Ex machina, czyli test Turinga w filmowej
fabule
Robert Kryński, Monika Wojciechowicz
16
Absolut czy frazes?
〉 
Michał Urbańczyk
Wolność słowa w teorii często jawi się jako absolutnie niezbędny element
społeczeństwa obywatelskiego i demokratycznego państwa. Równie
często jednak w praktyce okazuje się, że jej istota rozumiana jest
pobieżnie jako „wytrych” pozwalający na wszystko. Wskutek tego ta jedna
z najważniejszych swobód staje się nie do końca rozumianym frazesem.
Relacje z wydarzeń
Finał XXVII Olimpiady Filozoficznej
Magdalena Gawin
Finał III Konkursu Logicznego
Bożena Czernecka-Rej
19
O cenzurze w PRL
-Masiota
〉 
Aleksandra Bagieńska-
Z półki filozofa...
List – kalendarium – wydarzenia
Filozofia z przymrużeniem oka
W Polsce przed 1990 rokiem wolność słowa była bardzo ograniczona.
Istniał bowiem system cenzury, czyli zorganizowanej przez aparat
państwowy kontroli wypowiedzi. Jak działał i co obejmował?
Wydawnictwo
4
Filozofuj!
2015
nr 3
www: filozofuj.academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
Academicon
www: filozofuj.academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Filozofuj!
2015
nr 3
5
Wsparcie / Crowdfunding
Wsparcie / Crowdfunding
Szanowna
Czytelniczko,
czasopismo „Filozofuj!” powstaje wysiłkiem kilku osób, któ-
rym leży na sercu popularyzacja filozofii. Chcemy, aby było
ono
dostępne bezpłatnie online
i dzięki temu mogło do-
cierać do jak najszerszego kręgu czytelników. Jego przygoto-
wywanie rodzi jednak niemałe koszty (skład i korekty, utrzy-
manie strony czasopisma). Twoje wsparcie pozwoliłoby nam
rozwijać czasopismo.
Szanowny
Czytelniku,
Jeśli chcesz wesprzeć tę inicjatywę dowolną kwotą (1 zł, 2 zł
lub inną), kliknij poniższy przycisk przekierowujący na naszą
stronę http://filozofuj.academicon.pl/wsparcie/:
Chcę wsprzeć „Filozofuj!”
Z góry
dziękujemy!
Wolność słowa
O dobre słowo
innych sprawców. Dla mnie będą one
miały mniejszą
utility
od dóbr, które
sam chcę zdobywać. Pod warunkiem
wszakże, że będę wybierał rozważnie.
Rozważnie znaczy zaś – ważąc różne
za i przeciw.
Tu właśnie dochodzimy do wartości
wolności słowa.
John Stuart Mill
pisał:
porozumienie, jest jak zażywanie le-
karstw w celach samobójczych. J.S. Mill
napisał: „Najgorszym wykroczeniem […]
w polemice jest piętnowanie zwolenni-
ków opinii przeciwnej jako ludzi złych
i niemoralnych”.
Krytyka ma
służyć popra-
wie, a nie po-
tępianiu. Bę-
dąc w USA,
często słyszałem od moich rozmów-
ców: „Your
English is very good”.
Za-
raz potem mówili mi, gdzie zrobiłem
błąd. Podobnie pijak, po otrzeźwieniu,
zamiast „Pani jest bardzo brzydka”, po-
winien powiedzieć: „Spróbuj zmienić fry-
zurę, może będzie ci bardziej do twa-
rzy”. W ten sposób przyczyni się do
upiększenia świata, czyli wzrostu do-
bra. Wolność słowa to wolność wyboru
między słowem lepszym i gorszym.
O dobre
Adam
Grobler
Profesor, dyrektor In-
stytutu Filozofii Uni-
wersytetu Opolskiego
i wiceprzewodni-
czący Komitetu Nauk
Filozoficznych PAN.
Zajmuje się metodo-
logią
nauk, teorią
po-
znania, filozofią ana-
lityczną i dydaktyką
filozofii. W wolnym
czasie gra w brydża
sportowego. Wdo-
wiec (2006), w po-
wtórnym związku (od
2010), ojciec czwórki
dzieci (1980, 1983,
1984, 1989) i dzia-
dek, jak na razie, pię-
ciorga wnucząt.
Mieszka w Krakowie.
WWW: http://grobler.
artus.net.pl, e-mail:
adam_grobler@in-
teria.pl.
Ilustracja: Hanna Urbankowska
Warto
doczytać
 
J.S. Mill,
Utylitaryzm.
O wolności,
PWN,
Warszawa 2005
(oryg. 1863 i 1859).
słowo
John Stuart Mill
(ur.
1806, zm. 1873)
– filozof brytyjski,
empirysta, twórca
zasad rozumowa-
nia indukcyjnego zwanych
„kanonami Milla”, utylitarysta. Rozwinął
utylitaryzm J. Benthama. Najważniejsze
dzieła:
System logiki dedukcyjnej i induk-
cyjnej, Utylitaryzm
i
O wolności.
Znane
powiedzenie: „Lepiej być niezadowolo-
nym Sokratesem niż zadowoloną świnią”.
− Pani jest bardzo brzydka.
− A pan jest pijany.
− Ale jutro będę trzeźwy!
Słowa kluczowe: wolność słowa, liberalizm, utylitaryzm
Wydawnictwo
Wydawnictwo
6
Ilustracja: Hanna Urbankowska
Utylitaryzm
– stanowisko
w etyce, zgod-
nie z którym
kryterium
moralnej słusz-
ności czynu jest
jego użytecz-
ność. Działanie
moralnie dobre
to takie, które
przyczynia się
do jak najwięk-
szej korzyści
jak największej
liczby osób.
N
ormalne Polaków rozmowy nić. Wolność słowa jest jedną z form wistnia największe dobro. Jeśli więk-
brzmią o wiele gorzej. W imię wolności politycznej, głównej warto- szym dobrem jest skłonić czytelnika
wolności słowa posłowie lżą ści klasycznego liberalizmu. Wolność do namysłu niż pozwolić mu na za-
siebie wzajemnie na sali sejmowej wszakże nie jest wartością autono- bijanie czasu, to pisanie do „Filozofuj!”
i przed kamerami telewizji. Za ich przy- miczną, jest środkiem realizacji zasady jest działaniem użytecznym. Chociaż
kładem na różnych forach internauci utylitaryzmu. Głosi ona: „jak najwięcej nie dostanę ani grosza wynagrodzenia,
wylewają kubły pomyj na głowę pań- dóbr dla jak największej liczby osób”. nie wpiszę sobie tego artykułu do do-
stwa i inne członki ciała politycznego. Termin
„utylitaryzm”
ma nie najlepszą robku naukowego, nie zdobędę sławy
I na wszystkich innych, którzy ośmielają reputację. Pochodzi bowiem od łaciń- Kuby Wojewódzkiego.
się myśleć inaczej, czy w ogóle myśleć. skiego
utilis
(użyteczny), przez co nie-
„Jak najwięcej” zakłada, że dobra mogą
Na kolegów i koleżanki z klasy. Propo- którzy opacznie sądzą, że utylitaryzm być mniejsze lub większe, że można je
zycje kontroli internetowych trolli trak- propaguje podejmowanie działań wy- między sobą porównywać. Miarą dobra
towane są jako zamach na podstawowe łącznie użytecznych, czyli dla korzy- jest
utility,
która nie jest tym samym, co
swobody obywatelskie. Co w nich jest ści. Mówiąc potocznie o korzyściach, „użyteczność” w potocznym znaczeniu
tak świętego, żeby nimi grzmocić bez mamy na ogół na myśli korzyści finan- tego słowa. Tę miarę każdy definiuje so-
umiaru? Że nie krzywdzi fizycznie? sowe lub majątkowe. Natomiast zasada bie sam, według własnego pojmowania
A to rany duszy są mniej śmiertelne? utylitaryzmu mówi o maksymalizacji dobra. Dlatego potrzebuję wolności: re-
Zanim wolność słowa wyniesiemy na dobra. Działanie użyteczne w tym ro- zygnując z niej, mogę w najlepszym ra-
ołtarze, rozważmy, za co należy ją ce- zumieniu to działanie, które urzeczy- zie liczyć na dobra będące nimi w opinii
www: filozofuj.academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
jeśli zmuszamy jakąś opinię do
milczenia, nie możemy być pewni,
że nie jest ona prawdziwa.
Zaprzeczać temu oznacza
zakładać swoją własną
nieomylność
i dalej:
ogólna lub panująca opinia
w jakimkolwiek przedmiocie
rzadko lub nigdy nie jest całą
prawdą, reszta prawdy może do
nas dotrzeć tylko dzięki kolizji
między przeciwnymi opiniami.
Dochodząc do prawdy, można roz-
ważniej działać i osiągać więcej dobra.
Do tego jest potrzebna wolność słowa.
Według utylitaryzmu dobro każdego
człowieka jest jednakowo ważne. Toteż
utility
każdego mojego czynu jest sumą
utilities,
jakie mój czyn ma dla mnie i dla
wszystkich innych ludzi. Dlatego uży-
wanie wolności słowa do poniżania in-
nych, nawet jeśli w moim mniemaniu
mnie wywyższy, jest niedobre: użytecz-
ność mojej złośliwej satysfakcji trzeba
pomniejszyć o ujemne użyteczności cu-
dzych upokorzeń. Korzystanie z wol-
ności słowa po to tylko, by w debacie
sejmowej, telewizyjnej czy internetowej
pognębić przeciwnika, a nie wypraco-
wać mądrzejsze decyzje lub osiągnąć
www: filozofuj.academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
Filozofuj!
2015
nr 3
Filozofuj!
2015
nr 3
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin