FILOZOFUJ_4(2015).pdf

(11109 KB) Pobierz
Rozwiążemy „zagadkę umysłu”,
gdy wyzwolimy się od błędnych założeń
Wywiad z prof. Johnem Searle’em
Ucieleśnione
umysły
Marcin Miłkowski
„Ona”
filozoficznie
Susan Schneider
2 015
nr 4
Czasopismo popularyzujące filozofię
www: filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
j
!
Cena 10 zł (w tym 5% VAT).
Nakład 1000 egz.
Gdzie jest
mój
umysł?
Stanisław Judycki
ISSN 2392-2249
Niematerialna
dusza
Wydawnictwo
Academicon
Autoreklama
Od redakcji
Academicon
wydawnictwo naukowe
Zapraszamy
AUTORÓW
monograi, prac
doktorskich, habilitacyjnych
i innych prac naukowych,
popularnonaukowych
i dydaktycznych do wydania
książki w
nowoczesnym
wydawnictwie.
Zapraszamy także do
współpracy wydawniczej
REDAKTORÓW
czasopism,
serii wydawniczych i prac
zbiorowych.
Drodzy Czytelnicy,
tym razem przyszła kolej na problem umysłu – jeden z naj-
częściej dyskutowanych problemów we współczesnej filo-
zofii. Nic dziwnego, bez umysłu nie moglibyście filozofo-
wać, zastanawiać się nad sensem życia czy przejmować się
problemem wolności słowa, o czym pisaliśmy w poprzed-
nich numerach. Ba! Bez umysłu zachód słońca nie mógłby
być szkarłatny, szum morza – kojący, cytryna – kwaśna,
zapach Chanel nr 5 – powabny, jedwab – gładki, miękki
i delikatny w dotyku. Umysł sprawia, że rzeczy „przema-
wiają do nas” bogactwem jakości zmysłowych, kształtów
i znaczeń oraz że my możemy reagować na nie zachwy-
tem, pragnieniem, lękiem, możemy o nich mówić, rozmy-
ślać, wyobrażać je sobie, wspominać je, marzyć o nich,
podejmować decyzje co do nich, na ich bazie wymyślać
nowe twory, różne ich układy, sytuacje z ich udziałem,
tworzyć całe światy jak w dziełach literackich, możemy
też żywić emocje i uczucia względem nich, kochać je, nie-
nawidzić, jak również wszystko to poddawać refleksji na
nieskończenie wielu poziomach. Dzięki umysłowi wresz-
cie każdy z nas ma swoją pierwszoosobową perspektywę,
swoje „ja” – podmiot, z którym się utożsamia, centrum ży-
cia psychicznego, z którego wypływają wszystkie przeży-
cia. Krótko mówiąc: nasze umysły to coś tak bardzo na-
szego, coś, co tak bardzo kształtuje to, kim jesteśmy, że
często mówimy, że jesteśmy po prostu naszymi umysłami.
Gdyby ktoś Cię spytał, gdzie jest Twój umysł, z pew-
nością odpowiedziałbyś – tu, gdzie ja jestem, i być może
wskazałbyś na swoją głowę. Ale gdyby ten ktoś mógł
oglądać bardzo drobiazgowo Twój mózg, widziałby w nim
każdy przepływ impulsu nerwowego oraz całe ich układy,
to czy zobaczyłby, o czym myślisz, marzysz, pamiętasz,
jakie filmy, potrawy lubisz, kogo lub co kochasz? Nie wy-
daje się to możliwe. Gdzie jest więc Twój umysł? Czym on
jest? Czym jest świadomość? Jaka jest relacja umysłu do
mózgu i całego ciała? Do refleksji nad tymi pytaniami za-
chęcamy na łamach czwartego już numeru „Filozofuj!”. Dla
ułatwienia zrozumienia treści w nim zawartych, w szcze-
gólności poglądów prezentowanych przez autorów teks-
tów, dołączyliśmy mapę głównych stanowisk filozoficz-
nych w kwestii umysłu (s. 13).
Prócz części tematycznej nie mogło oczywiście zabrak-
nąć naszych stałych działów. Wzbogaca się i pięknieje
nasze kalendarium wydarzeń filozoficznych, które z tego
powodu umieściliśmy na początkowych kartach numeru,
a nie – jak poprzednio – końcowych. W ramach działu lo-
gika Krzysztof Wieczorek wskazuje na potrzebę definiowa-
nia. Artur Szutta oferuje Wam kolejną dawkę eksperymen-
tów myślowych, tym razem zapraszając do zapoznania się
z umysłami nietoperzy oraz z debatą mieszkańców pew-
nej wyspy dotyczącą „umysłu” radia. Jest także następny
odcinek filozofii po grecku, w którym Michał Bizoń pre-
zentuje różne terminy i starożytne ujęcia umysłu. Nina
Budziszewska zaprasza Was do kolejnej podróży po filo-
zofii indyjskiej, tym razem śladami poglądów Hindusów
na temat umysłu. Hanna Urbankowska przyjrzy się prze-
łomowej idei, którą w kwestii umysł–świat zaproponował
Immanuel Kant. Do filozoficznej podróży, tym razem do
odmiennych kulturowo umysłów, namawia Arkadiusz Gut.
Z kolei kontynuując dział „Filozofia a literatura”, Adam Fi-
tas chce Was przekonać, że filozofia ma wiele wspól-
nego z eliksirem młodości. Nowo utworzony dział etyki
otwiera artykuł Nataszy Szutty wskazujący na potrzebę
etyki. W ramach działu „Filozofia prawa” Michał Urbań-
czyk zastanawia się nad filozoficzno-prawnymi konse-
kwencjami klonowania. Jest także kontynuacja rozważań
Agnieszki Lekkiej-Kowalik nad sensem życia. Kolejny od-
cinek z serii „Who is who w filozofii polskiej” napisał Pa-
weł Rzewuski – tym razem bohaterem jest Kazimierz Ajdu-
kiewicz. Niezmiernie interesujący jest także artykuł Nicka
Bostroma, który stara się nas przekonać, że żyjemy w sy-
mulacji komputerowej. Nie mogło oczywiście zabraknąć
kolejnej recenzji filmu – Susan Schneider dokonuje filozo-
ficznej refleksji nad filmem
Her
[Ona]. Zachęcamy także
do lektury impresji z XI Zlotu Filozoficznego oraz zapo-
znania się z odpowiedziami Czytelników na ankietę doty-
czącą umysłu (s. 12, 46, 52).
Miłej lektury! Jak zawsze liczymy na Wasze listy i reflek-
sje oraz pomoc w upowszechnianiu numeru. „Filozofujcie!”
Redakcja
Grupa Academicon
Usługi dla
środowiska
akademickiego i biznesowego
ego
Wydawnictwo
Studio DTP
Księgarnia
Webmastering
Telewizja
Portal
Publikuj
z nami!
www:
http://wydawnictwo.academicon.pl/,
e-mail:
wydawnictwo@academicon.pl,
tel.:
603 072 530
Wydawnictwo
Wydawnictwo
Wydawnictwo
2015
nr 4
Czasopismo popularyzujące filozofię
j
!
3
2
2
Filozofuj!
2015
nr 4
lozofuj.academicon.pl
www:
filozofuj.academicon.pl
lozofuj@academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
Academicon
www:
filozofuj.academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Filozofuj!
2015
nr 4
Kalendarium
Rozwiążemy „zagadkę umysłu”,
gdy wyzwolimy się od błędnych założeń
Wywiad z prof. Johnem Searlem
Ucieleśnione
umysły
Marcin Miłkowski
„Ona”
filozoficznie
Susan Schneider
2 015
nr 4
 
1 września 1914 r.
Ludwig Wittgen-
stein
zaczyna lekturę
Krótkiego wyjaśnie-
nia Ewangelii
Lwa Tołstoja. Książka stała
się dla niego prawdziwym objawieniem
i swoistym talizmanem, który nosił za-
wsze przy sobie. Został nawet przez to
nazwany „ten z Ewangelią”.
dzieło. Heidegger popierał narodowy so-
cjalizm i był członkiem NSDAP.
 
2 października 1948 r.
– katastrofa lot-
nicza Bukken Bruse. Tym samolotem
Ber-
trand Russell,
szanowany filozof i logik, le-
ciał na wykład dla studentów. Był jedną
z osób, która przeżyła katastrofę. Jak sam
później mówił, uratowało go palenie papie-
rosów, zażądał bowiem miejsca w strefie
dla palących, w której było znacznie wię-
cej ocalałych niż w strefie dla niepalących.
Tę historię przedstawiono obok w formie
obrazkowej.
 
12 października 1811 r.
– uzyskanie
tytułu doktora filozofii przez
Feliksa Ja-
rońskiego.
Ubiegał się on bezskutecznie
o profesurę filozofii na Uniwersytecie War-
szawskim. Uchodzi za jednego z pierw-
szych w Polsce zwolenników i populary-
zatorów Immanuela Kanta.
 
14 października 1806 r.
– gdy Napo-
leon wjeżdża do Jeny, po bitwie z pruskimi
żołnierzami,
Georg W.F. Hegel
dokonuje
ostatnich poprawek w
Fenomenologii Du-
cha
– jego pierwszym i obecnie najbardziej
znanym dziele. Hegla bardzo zainspiro-
wało i zachwyciło spotkanie z Napoleo-
nem, o którym napisał, że niemożliwe jest
go nie podziwiać.
 
14 października 1933 r.
– niemiecka fi-
lozof pochodzenia żydowskiego
Edyta Stein
wstępuje do karmelu w Kolonii i przyjmuje
imię Teresa Benedykta od Krzyża. Dzień
wcześniej pożegnała się z rodziną. Z jej
decyzją nie potrafiła pogodzić się jej matka.
 
20 października 1859 r. w Burlington
(USA)
– urodził się
John Dewey,
amery-
kański filozof i pedagog. Stworzył koncep-
cję szkoły pracy, której jednym z założeń
było to, aby dać dziecku swobodę rozwoju
i działania. Dewey uważał ponadto, że
o wychowaniu decyduje w równym stop-
niu czynnik indywidualny, co społeczny.
 
21 października 1966 r.
– przełomowa
data w życiu polskiego filozofa
Leszka Ko-
łakowskiego.
Wygłosił on wtedy na Uni-
wersytecie Warszawskim wykład pod ty-
tułem „Rozwój kultury polskiej w ostatnim
10-leciu”, upamiętniający przełom paździer-
nikowy. Był to kulminacyjny punkt prze-
myśleń filozofa dotyczących zależności
między marksizmem a religią.
 
30 października 1866 r.
Fiodor Do-
stojewski,
znakomity i dogłębnie dotykający
duszy czytelnika pisarz, kończy po nieca-
łym miesiącu pracę nad powieścią Gracz.
Autor był uzależniony od hazardu, podob-
nie jak główny bohater powieści. Za zarobki
z książki Dostojewski spłacił karciane długi.
Opracowały Katarzyna Cygan i Martyna Święcicka
Poproszę
o miejsce
w strefie dla
palących.
1
Czasopismo popularyzujące filozofię
www: filozofuj.academicon.pl, e-mail: filozofuj@academicon.pl
ISSN 2392-2249
j
!
Cena 10 zł (w tym 5% VAT).
Nakład 1000 egz.
Fot. na okładce: Some rights reserved
by Comfreak, CC0
Gdzie jest
mój
umysł?
24
Niematerialna
dusza
Stanisław Judycki
Wydawnictwo
Academicon
Narzędzia filozofa
Logika:
Kiedy człowiek przestaje być biedny, czyli
o potrzebie wyznaczania granic, cz. 2
Krzysztof
A. Wieczorek
2
27
29
31
Eksperyment myślowy:
Gdzie jest umysł?
Artur Szutta
 
8 września 1968 r.
Ryszard Siwiec,
żołnierz AK i filozof, dokonuje samospale-
nia w proteście przeciwko inwazji na Cze-
chosłowację. Miało to miejsce na Stadionie
Dziesięciolecia w Warszawie w obecności
szefów partii, dyplomatów i 100 tysięcy wi-
dzów. Protest był skrzętnie zaplanowany.
Po śmierci Siwca jego córka znalazła do-
kładne notatki z planem działania.
 
12 września 1921 r. we Lwowie
– uro-
dził się
Stanisław Lem,
wybitny pisarz
fantastyczno-naukowy, którego dzieła są
ogromną kopalnią wiedzy filozoficznej,
a jego powieści wciąż zdumiewają nie-
zwykle trafnymi przewidywaniami. Nie
sposób z jego twórczości wybrać najważ-
niejsze pozycje, pozostawiamy więc cieka-
wostki: Lem uwielbiał marcepan i chałwę,
znał sześć języków, słuchał muzyki kla-
sycznej i Beatlesów.
 
14 września 1970 r. w Santa Monica
(Kalifornia, USA)
– zmarł
Rudolf Car-
nap,
najwybitniejsza postać Koła Wie-
deńskiego – grupy filozoficznej założonej
w 1922 r., której poglądy ogniskowały się
wokół pozytywizmu logicznego (neopo-
zytywizmu), czyli poglądu, że cała wie-
dza opiera się na doświadczeniu, że należy
opisać ją za pomocą narzędzi logicznych
oraz że wszystkie nauki da się sprowa-
dzić do fizyki.
 
26 września 1889 r. w Meßkirch
– uro-
dził się
Martin Heidegger,
niemiecki filozof,
jeden z najbardziej wpływowych filozo-
fów XX wieku. Wznowił zainteresowanie
filozofią egzystencjalną. W 1927 r. uka-
zało się
Bycie i czas
– jego najważniejsze
Problemem
jest dziś, jak
przekonać
ludzkość,
by zechciała
przeżyć.
Gdzie jest
mój umysł?
6
Czy jesteśmy tylko mózgami?
James Tartaglia
Greka z wielkimi klasykami:
Greckie koncepcje
umysłu
Michał Bizoń
Ilustracja: Katarzyna Baranowska
Filozofia indyjska
Materialny umysł, czyli co Indie myślą o sferze
mentalnej i jej ponadmaterialnej genezie
Nina
Budziszewska
Przełomowe idee
33
36
38
40
42
44
46
47
50
52
53
54
Immanuel Kant i kwiat wiesiołka
Hanna Urbankowska
Podróże filozoficzne
Filozofia a literatura
Kulturowe odkrywanie innych umysłów
Filozof i eliksir młodości
Arkadiusz Gut
3
Adam Fitas
Etyka
Dlaczego etyka jest potrzebna?
O godności ludzkiego klona
Natasza Szutta
Jeśli świadomość jest czymś fizycznym, to mamy dobre powody,
aby uważać, że jesteśmy tylko mózgami. Jeśli jednak nie jest ona
czymś fizycznym, istnieją inne możliwości jej zrozumienia.
9
Ucieleśnione umysły
〉 
Marcin Miłkowski
Filozofia prawa
Poznające podmioty to nie tylko mózgi, to ucieleśnione
stworzenia oddziałujące z otoczeniem.
Michał Urbańczyk
13
Mapa stanowisk w filozofii umysłu
14
Zombi kontra materializm
Jacek Jarocki
Historia
świata jest
sumą tego,
czego można
było uniknąć.
Echa poprzednich numerów
-Kowalik
Budowanie lepszego świata, cz. 2
Agnieszka Lekka-
4
Zombi kojarzone są zazwyczaj z krwiożerczymi bohaterami hollywoodzkich
filmów grozy. Okazuje się jednak, że i w filozofii znalazło się dla nich
miejsce. I to nie byle jakie – zombi to jedne z najpopularniejszych
postaci współczesnych argumentów w filozofii umysłu.
Who is who w polskiej filozofii
Kazimierz Ajdukiewicz
Paweł Rzewuski
17
Niematerialna dusza
〉 
Stanisław Judycki
Analiza filozoficzna
Filozofia w filmie
W ostatnich czasach wyraźnie daje się zauważyć niemalże propagandę
na rzecz przekonania, że człowiek jest „czysto” materialny, a za wszystko,
co robi, odpowiedzialne jest wyłącznie jego ciało, w szczególności
zaś mózg: to mózg myśli, czuje, chce czegoś, przeżywa stany radości,
depresji itd. Jednak są mocne racje, by włożyć to między bajki.
Czy żyjemy w symulacji komputerowej?
Nick Bostrom
Ona
filozoficznie
Susan Schneider
Wywiad
Ilustracje: Joanna Gruszka
Relacje z wydarzeń
Z półki filozofa...
21
Rozwiążemy „zagadkę umysłu”,
gdy wyzwolimy się od błędnych
założeń
Wywiad z prof. Johnem Searle’em
Wydawnictwo
Po XI Zlocie Filozoficznym
Błażej Gębura
Filozofia z przymrużeniem oka
Wydawnictwo
4
Filozofuj!
2015
nr 4
www:
filozofuj.academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
Academicon
www:
filozofuj.academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Filozofuj!
2015
nr 4
5
Wsparcie / Crowdfunding
Wsparcie / Crowdfunding
Szanowna
Czytelniczko,
czasopismo „Filozofuj!” powstaje wysiłkiem kilku osób, któ-
rym leży na sercu popularyzacja filozofii. Chcemy, aby było
ono
dostępne bezpłatnie online
i dzięki temu mogło do-
cierać do jak najszerszego kręgu czytelników. Jego przygoto-
wywanie rodzi jednak niemałe koszty (skład i korekty, utrzy-
manie strony czasopisma). Twoje wsparcie pozwoliłoby nam
rozwijać czasopismo.
Szanowny
Czytelniku,
Jeśli chcesz wesprzeć tę inicjatywę dowolną kwotą (1 zł, 2 zł
lub inną), kliknij poniższy przycisk przekierowujący na naszą
stronę http://filozofuj.academicon.pl/wsparcie/:
Chcę wsprzeć „Filozofuj!”
Z góry
dziękujemy!
Gdzie jest mój umysł?
Czy jesteśmy tylko mózgami?
zwierzętami pewnego rodzaju, tak jak
jesteśmy studentami, księgowymi itd.,
jednak te przypadłości, zgodnie z filo-
zoficznym ujęciem naszego istnienia,
nie należą do
istoty
naszego istnienia.
Tak więc w świetle powyższych za-
strzeżeń twierdzenie, iż jesteśmy na-
szymi mózgami, nie brzmi już tak nie-
wiarygodnie. To przecież w mózgach
powstają nasze doświadczenia i to
one wydają się wszystkim, co istotne
dla naszego istnienia.
podobieństwo, prawda? Zatem po-
wiedzenie, że doświadczenie i zda-
rzenie mózgowe to jedno i to samo,
ma mniej więcej tyle sensu, co stwier-
dzenie, że Bronisław Komorowski jest
tym samym, co rzeka Wisła! Nasze
pojęcia byłego już prezydenta Polski
oraz najdłuższej polskiej rzeki są tak
radykalnie odmienne, że jest dla nas
oczywiste, iż nie mogą być tym sa-
mym. Podobnie rzecz wygląda z do-
świadczeniami i zdarzeniami w mózgu.
Odmienność ta może pchnąć was do
myślenia, że zdarzenia mózgowe nie są
przyczyną doświadczenia, ale wtedy
będziemy mieli dwie odrębne rzeczy,
o odrębnej naturze, powiązane ze
sobą przyczynowo w sposób tajem-
niczy. To zaś oznacza powrót na po-
zycje dualistyczne.
Jest to problem, z którym fizykali-
styczna filozofia umysłu boryka się od
połowy poprzedniego stulecia. Filozo-
fowie
Gilbert Ryle
(1949) oraz
Ullin
Place
(1956) zaproponowali pewne
sposoby jego rozwiązania, których
w różnych wersjach fizykaliści się trzy-
mają. Pierwsze rozwiązanie polega na
stwierdzeniu, że doświadczenie jest
iluzją, twierdzimy, że mamy doświad-
czenia, ale jedyne co istnieje, to nasze
twierdzenia. Zgodnie z drugim roz-
wiązaniem należy przyjąć, że nasze
pojęcia doświadczeń są wysoce nie-
precyzyjnymi pojęciami zdarzeń móz-
gowych. Tak więc pojęcie doświad-
czania łyku kawy, jakie się w nas
pojawia, jest w zasadzie poję-
ciem zdarzenia mózgowego
opisanego jedynie z innej per-
spektywy niż w przypadku
obserwacji tego zdarzenia
za pomocą urządzeń ska-
nujących mózg.
Do niedawna zakładałem,
że któreś z tych wyjaśnień
musi być poprawne, bo ina-
czej musielibyśmy stawiać fi-
lozofię w absurdalnej opozycji
względem nauki. Byłem zwolen-
nikiem jednej z wersji fizykalizmu.
Zmieniłem jednak zdanie po tym,
jak uświadomiłem sobie dwie rzeczy.
Dalszy ciąg na str. 8
James
Tartaglia
Wykładowca na
Uniwersytecie
w Keele (Wielka
Brytania), znawca
filozofii Richarda
Rorty'ego (autor
trzech książek
na jego temat),
specjalizuje się też
w filozofii umysłu,
a ostatnio napisał
książkę poświęconą
filozofii i sensowi
życia. Uwielbia
komponować i grać
na saksofonie.
Nagrał już kilka
własnych płyt
jazzowych.
Czy jesteśmy
tylko mózgami?
Dualizm w filozofii umysłu
to pogląd, że umysł i ciało to dwie
radykalnie odmienne w swych własnościach rodzaje bytów.
Fizykalistyczna filozofia umysłu
(fizykalizm) – zespół
poglądów, których wspólnym mianownikiem jest przekonanie
o tym, że umysł jest czymś czysto fizycznym, material-
nym (fizykaliści – ci, który akceptują takie przekonanie).
Gilbert Ryle
(ur. 1900, zm. 1976) – filozof brytyjski, przed-
stawiciel filozofii analitycznej, wieloletni redaktor naczelny
czasopisma „Mind” – jednego z najbardziej wpływowych
czasopism filozoficznych. Krytyk dualizmu kartezjańskie-
go, twórca behawioryzmu logicznego – poglądu, zgodnie
z którym wyrażenia językowe odnoszące się do stanów
i zjawisk umysłowych są w istocie opisami aktualnych bądź
potencjalnych zachowań (The
Concept of Mind,
1949).
Ullin Place
(ur. 1924, zm. 2000) – filozof i psycholog brytyj-
ski, jeden z twórców teorii identyczności typów – odmiany fi-
zykalistycznej teorii umysłu, utożsamiającej typy stanów umy-
słowych z typami stanów centralnego układu nerwowego.
Zob. mapę stanowisk w filozofii umysłu na s. 13.
Między dualizmem
a fizykalizmem
Filozofowie dualiści zaprzeczają
takiemu ujęciu naszego bytu. Uwa-
żają, że doświadczanie jest możliwe
nawet bez mózgu. Łatwo sobie taką
możliwość wyobrazić (spróbujcie!)
– w końcu doskonale ona pasuje do
naszego rozumienia życia po śmierci.
Jednak dziś ujmowanie nas jako niema-
terialnych umysłów zamieszkujących
nasze ciała nie brzmi już wiarygodnie.
Nie teraz, gdy nauka dowiodła istnie-
nia zależności naszych doświadczeń
od określonych regionów mózgu. Nie
po tylu wiekach filozoficznej krytyki
idei współoddziaływania tego, co nie-
fizyczne (dusza), z tym, co fizyczne
(ciało). Bez względu na to, co dzieje
się po śmierci, przynajmniej w trak-
cie normalnego życia mamy więcej
niż dość racji za tym, aby odrzucić
przekonanie, że będziemy kiedykol-
wiek w stanie zgodnie z prawdą po-
myśleć sobie: „O nie! Straciłem/łam
mój mózg!”. Raz jeszcze zatem wra-
camy do twierdzenia, że jesteśmy na-
szymi mózgami.
Problem jednakże polega na tym,
że takie twierdzenie ma sens jedy-
nie przy założeniu, że świadomość
jest czymś fizycznym, że nasze do-
świadczenia to zdarzenia mózgowe.
Jeśli jednak zastanowić się nad tym,
czym jest doświadczenie, oraz nad
tym, czym jest zdarzenie mózgowe,
pomysł, że te dwie rzeczy są tym sa-
mym, wydaje się wykluczony. Weźcie
łyk kawy i zastanówcie się nad jego
doświadczeniem. A teraz wyobraźcie
sobie aktywność neuronalną w swoim
mózgu. Trudno dostrzec jakiekolwiek
Wydawnictwo
Jeśli świadomość jest czymś fizycznym, to mamy dobre powody,
aby uważać, że jesteśmy tylko mózgami. Jeśli jednak nie jest
ona czymś fizycznym, istnieją inne możliwości jej zrozumienia.
Słowa kluczowe: mózg, świadomość, umysł
a pierwszy rzut oka odpo-
wiedź przecząca na t ytu-
łowe pytanie jest oczywista.
„My” odnosi się do członków gatunku
homo sapiens,
a jego przedstawiciele
nie są przecież mózgami. Z drugiej
jednak strony filozoficzne rozważa-
nia mogą nas doprowadzić do zwąt-
pienia w słuszność takiej odpowie-
dzi. Przecież mógłbym stracić ręce
i nogi, a nadal istnieć. Może nawet
mógłbym stracić całą resztę. Jeśli był-
bym w stanie doświadczyć, że stra-
ciłem swoje ciało („O rany! Gdzie
jest moje ciało?”), nie mógłbym być
martwy. Przynajmniej w sensie filo-
N
Być może jednak tak
zoficznym (a nie czysto medycznym),
w którym śmierć oznacza ustanie
wszelkiego doświadczenia (nie na-
leży go sobie wyobrażać jako całko-
witej ciemności, ponieważ w takim
przypadku nadal mielibyśmy jakiś
rodzaj doświadczenia). A powinni-
śmy śmierć (nieistnienie) ujmować
filozoficznie, ponieważ takie ujęcie
jest bardziej podstawowe. Ujęcie
medyczne jest tylko próbą zidenty-
fikowania kryteriów tego pierwszego.
Zawsze istnieje obawa, że doświad-
czanie przez osobę trwa pomimo
ustania akcji serca czy oddechu. Stąd
lekarze uznają rozróżnienie między
śmiercią kliniczną a śmiercią mózgu.
Zatem to śmierć mózgu musi być
tym kluczowym momentem naszej
śmierci. Skoro warunkiem naszego
istnienia jest nasze doświadczanie,
a wszystko, czego nam trzeba, aby
doświadczać, to aktywność mózgu,
to może jednak mimo wszystko my
to nasz mózg.
Nawet jeśli uznajecie śmierć za przej-
ście do innego rodzaju doświadczania,
to nadal uważacie doświadczanie za
element, który zapewnia wasze dalsze
istnienie. Gdyby Bóg zdecydował za-
kończyć wasze niebiańskie doświad-
czanie, wówczas należałoby uznać, że
bylibyście martwi – tym razem osta-
tecznie. Aktualnie oczywiście jesteśmy
Wydawnictwo
6
Filozofuj!
2015
nr 4
www:
filozofuj.academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Academicon
Academicon
www:
filozofuj.academicon.pl
e-mail: filozofuj@academicon.pl
Filozofuj!
2015
nr 4
7
Fot.: Some rights reserved by jarmoluk
Zgłoś jeśli naruszono regulamin