FILOZOFUJ!_8(2016).pdf

(21141 KB) Pobierz
W poszukiwaniu
wolnej woli
Wywiad z prof. Robertem Kane'em
Lord Jim
i traf moralny
Natasza Szutta
Czego filozof może się
nauczyć od sportu?
Jan Woleński
2 016
nr 2 (8 )
Czasopismo popularyzujące filozofię
j
!
Cena 10 zł (w tym 5% VAT).
Nakład 1200 egz.
Gdzie na studia
filozoficzne?
Dodatek maturalny
Wolna
wola?
Wydawnictwo
s. 43–46
ISSN 2392-2249
6
filozofuj.eu
redakcja@filozofuj.eu
Academicon
Autoreklama
Autoreklama
Od redakcji
Academicon
wydawnictwo naukowe
Zapraszamy
AUTORÓW
monograi, prac
doktorskich, habilitacyjnych
i innych prac naukowych,
popularnonaukowych
i dydaktycznych do wydania
książki w
nowoczesnym
wydawnictwie.
Zapraszamy także do
współpracy wydawniczej
REDAKTORÓW
czasopism,
serii wydawniczych i prac
zbiorowych.
Drodzy Czytelnicy,
w połowie ubiegłego roku podjęliśmy decyzję, by jeden
z numerów w roku bieżącym poświęcić zagadnieniu wol-
nej woli. Czy nasza decyzja była wolna, czy też już od po-
czątku istnienia świata było ustalone, że „wykręcimy” taki
numer? Nie któryś tam kiedyś, ale właśnie numer 2 w 2016
roku. I że zamieścimy w nim takie a nie inne artykuły, na
z góry ustalonych stronach, co zakłada wiele konkretnych
decyzji i działań naszych autorów i redaktorów. Nawet lite-
rówka na określonej stronie, w określonej szpalcie, w okre-
ślonym wyrazie miałaby być wpisana w warunki począt-
kowe tego świata. Czy zatem możecie mieć do nas pretensje
o ewentualne usterki językowe? Czy mogliśmy ich unik-
nąć? Nauka, z jej ścisłymi, powszechnymi i determini-
stycznymi prawami, wydaje się rozgrzeszać nas z przewin
redakcyjnych i wszelkich innych zresztą też. Nie może bo-
wiem zakładać, że nasze „postępki” nie mają określonych
przyczyn. Skoro zaś je mają, to wynikłe z nich czyny nie
mogły być inne. Tymczasem przynajmniej niekiedy czu-
jemy się wolni, przynajmniej niekiedy czujemy się spraw-
cami, czyli niezdeterminowanymi przyczynami naszych
czynów, niejednokrotnie w naszych wnętrzach doświad-
czamy trudu podejmowania wolnej – jak się nam wydaje
– decyzji. Wokół tego poczucia i zrodzonego z niego po-
jęcia odpowiedzialności zorganizowaliśmy nasze życie
społeczne, z moralnością i  wymiarem sprawiedliwości.
Czym więc jest wolna wola? Czy podejmujemy, przy-
najmniej od czasu do czasu, wolne decyzje? Czy są one do
pogodzenia z wizją świata, w którym wszystkie zdarzenia,
również te zachodzące w obrębie naszych organizmów, wy-
znaczane są przez poprzedzające je przyczyny oraz prawa
rządzące w przyrodzie? Czy brak wolnej woli przekreślałby
możliwość etyki? Czy bez niej moglibyśmy sobie przypisy-
wać winę lub zasługi za nasze działania? Pytania te, choć
w różnych wersjach, nurtują filozofów już od starożytno-
ści. Pomimo upływu czasu i coraz większej wiedzy pyta-
nia o wolną wolę wciąż pozostają nierozstrzygnięte, wciąż
stanowi ona dla nas fascynującą zagadkę.
Chcemy, abyście i Wy jej zasmakowali, zmierzyli się z nią po-
przez lekturę artykułów tematycznych „Filozofuj!”. Ważnym
ich uzupełnieniem są: wywiad z Robertem Kane’em, jednym
z największych na świecie specjalistów od zagadnienia wolnej
woli, infografika prezentująca stanowiska w sporze o istnie-
nie wolnej woli oraz ankietowe opinie filozofów na ten temat.
Przygotowaliśmy dla Was także nasze stałe działy. Kon-
tynuujemy kurs logiki z Rafałem Urbaniakiem. Rozpoczy-
namy także „Warsztat logiki” prowadzony przez Witolda
Marciszewskiego. Krzysztof Wieczorek w swoim kursie
sztuki argumentacji objaśni, czym są argumenty
ad homi-
nem.
W kilku stałych działach nawiążemy także do głów-
nego tematu numeru. W dziale „Eksperymenty myślowe”
Alvin I. Goldman i Artur Szutta zachęcają do namysłu nad
paradoksami wolnej woli w fizycznym świecie. Michał Bi-
zoń zabierze nas w przeszłość, prezentując myśli starożyt-
nych Greków i Rzymian na temat wolnej woli. Tematyce tej
poświęcone są również felietony Wojciecha Żełańca i Jacka
Jaśtala. W etyczną podróż po literaturze zabierze Was Nata-
sza Szutta – tym razem będzie to wyprawa do świata
Lorda
Jima,
dająca okazję do refleksji na temat zasługi i trafu mo-
ralnego. Z kolei Piotr Bartula proponuje rozważania na
temat możliwości moralnej przemiany z istoty morder-
czej i moralnie zniszczonej w osobę moralnie wrażliwą.
Otwieramy także nowy cykl „Rozmaitości filozoficznych”
wybitnego filozofa, Jana Woleńskiego, który na początek za-
chęca do refleksji nad tym, czego filozof może nauczyć się od
sportu. Kontynuujemy spotkania z Arystotelesem, tym ra-
zem zapraszając do rozmowy prof. Henryka Podbielskiego,
specjalistę od filozofii Stagiryty i tłumacza jego dzieł. Propo-
nujemy Wam także rozważania nad filozofią sztuki, kolejną
dawkę filozofii w filmie, propozycje bajek do filozofowania
z dziećmi, następny odcinek cyklu poświęconego polskim
filozofom. Na koniec nie mogło zabraknąć filozoficznej roz-
rywki, komiksu i krzyżówki. Jest też kolejna nowość – „Filo-
zoficzne zoo”, w którym zwierzaki słynnych filozofów zachęcą
Was do refleksji nad wybranym problemem filozoficznym.
Przed nami maj. Czas matur i… podejmowania decyzji
o wyborze kierunku studiów. Ufamy, że rozważycie stu-
diowanie filozofii. W numerze znalazły się więc informa-
cje o ośrodkach akademickich, które prowadzą nabór na
studia filozoficzne. Szeroki ich wykaz poszerzy pole Wa-
szej wolności.
A zatem... Filozofujcie!
Redakcja
Grupa Academicon
Usługi dla
środowiska
akademickiego i biznesowego
ego
Wydawnictwo
Studio DTP
Księgarnia
Webmastering
Telewizja
Portal
Publikuj
z nami!
www:
http://wydawnictwo.academicon.pl/,
e-mail:
wydawnictwo@academicon.pl,
tel.:
603 072 530
Wydawnictwo
2016
n r 2 (8)
Czasopismo popularyzujące filozofię
j
!
3
2
Filozofuj!
2015
nr 2
www:
lozofuj.academicon.pl
e-mail:
filozofuj.eu, redakcja@filozofuj.eu
lozofuj@academicon.pl
Academicon
filozofuj.eu,
redakcja@filozofuj.eu
Filozofuj!
2016
nr 2 (8)
Kalendarium
W poszukiwaniu
wolnej woli
Wywiad z prof. Robertem Kane'em
Spis treści
Lord Jim
i traf moralny
Natasza Szutta
Czego filozof może się
nauczyć od sportu?
Jan Woleński
Ilustracja na okładce: Malwina Adaszek
2 016
n r 2 (8 )
Søren Kierkegaard
Fryderyk Schiller
 
5 maja 1813 r.
– w Kopenhadze urodził się
Søren Kierkegaard
– duński filozof, który,
pomimo iż nie stworzył jednolitej doktryny
filozoficznej, uznawany jest za prekursora
chrześcijańskiego nurtu filozofii egzysten-
cjalnej. W myśli Kierkegaarda można jednak
wyróżnić dwie dominujące cechy: pierwsza to
próba interpretacji podstawowych pojęć religii
chrześcijańskiej, druga natomiast zasadza się
na krytyce heglowskiego racjonalizmu. Co do
pierwszej – poszukiwania Kierkegaarda zwią-
zane były z głęboką, osobistą religijnością, prze-
syconą strachem przed Bogiem, który wynikał
z wyniesionego z rodzinnego domu przekona-
nia o ciążącej nad nim i jego bliskimi klątwie.
Natomiast krytyka filozofii Hegla wiązała się
przede wszystkim z podkreślaniem roli, jaką
odgrywa jednostka oraz jej egzystencja, która
indywidualnym aktem musi dokonać wyjścia
ku Bogu, utożsamianemu z absurdem.
 
9 maja 1802 r.
– w Weimarze zmarł
Fry-
deryk Schiller
– niemiecki filozof zajmujący
się głównie estetyką, poeta, przedstawiciel
tzw. klasyki weimarskiej. Zdaniem Schillera
droga do ideału prowadzi przez piękno, które
jako jedyne jest w stanie zapewnić jednostce
tzw. człowieczeństwo doskonałe. Zastanawia-
jąc się nad skutecznym sposobem uzyskania
wolności, odnalazł go w rozbudzeniu cnót
oraz wyzwoleniu ludzi z okowów zła i prze-
mocy poprzez piękno. Tematowi temu poświę-
cił zarówno filozoficzne
Listy o estetycznym
wychowaniu człowieka,
będące bezpośred-
nią reakcją na rozczarowanie krwawą rewo-
lucją francuską, jak i niektóre ze swych wier-
szy (m.in.
Die Künstler,
pol.
Artysta).
MAJ
 
23 maja 1883 r.
w Paryżu zmarł
Cy-
prian Kamil Norwid
(właściwie Cyprian
Ksawery Gerard Wa-
lenty Norwid) – pol-
ski poeta, eseista, rzeź-
biarz, dramatopisarz,
grafik i filozof, którego
Cyprian Norwid
działalność umysłowa przypadała na czasy
przełomu romantyzmu i pozytywizmu. Kry-
tykował romantyczny mesjanizm, skłaniając
się ku filozofii narodowej Augusta Cieszkow-
skiego. Jego myśl ścisłe wiązała się z religią:
na przykład postrzegał pracę fizyczną jako
pozostającą w mistycznym związku z wcie-
lonym słowem Bożym – logosem.
 
26 maja 1976 r.
– we Fryburgu Bryzgowij-
skim zmarł
Martin Heidegger
– niemiecki
filozof, zaliczany do najwybitniejszych my-
ślicieli XX wieku. Autor dzieła ontologicz-
nego
Bycie i czas,
w którym prezentuje fun-
damentalne dla swojej filozofii zagadnienie
sensu bycia. Jako pierwszy postulował od-
różnienie od siebie bycia i bytu. Do swojej
ontologii wprowadził również pojęcie
Da-
sein –
bytu cechującego się wyjątkową formą
bycia – egzystencją, która umożliwia nie-
jako przekroczenie bytu w kierunku bycia.
Edmunda Husserla w swoich badaniach na-
wiązywał do teorii mistrza, nierzadko jed-
nak odnosząc się do niej krytycznie. I tak
na przykład w epistemologii był zwolen-
nikiem realizmu, zaś swe poglądy wyraził
w monumentalnym, trzytomowym dziele
Spór o istnienie świata.
Ingarden stworzył
również specyficzną teorię estetyki, polega-
jącą na poddawaniu dzieł sztuki drobiazgo-
wym analizom dotyczącym ich budowy oraz
sposobu istnienia.
 
18 czerwca 1929 r.
– w Düsseldorfie uro-
dził się
Jürgen Habermas
– niemiecki socjo-
log i filozof, najbardziej znany współcześ-
nie przedstawiciel teorii krytycznej, a także
publicysta polityczny. Jednym z jego naj-
większych dokonań jest stworzenie – na
podstawie pragmatyki aktów mowy – te-
orii racjonalności komunikacyjnej. W ra-
mach owej teorii przedstawia się wzorcową
(a przez to w praktyce nieosiągalną) sytua-
cję komunikacji, w której prowadzony mię-
dzy podmiotami dyskurs jest wolny zarówno
od czynników zewnętrznych (np. wpływów
społeczno-kulturowych), jak i wewnętrznych
(np. zniekształcenia języka poprzez koniecz-
ność interpretacji komunikatów). Zdaniem
Habermasa taki dyskurs prowadziłby do ra-
cjonalności podmiotów, a przez to umożli-
wiałby osiągnięcie konsensusu w wielu waż-
nych konfliktach społecznych.
 
19 czerwca 1623 r.
– w Clermont-Fer-
rand urodził się
Blaise Pascal
– francuski fi-
zyk, matematyk i filozof. Współtwórca teorii
prawdopodobieństwa, wynalazca strzykawki
i prasy hydraulicznej. W filozofii uważany
za jednego z prekursorów egzystencjalizmu.
Twórca słynnego zakładu Pascala – odwołu-
jącego się do praktyki argumentu za istnie-
niem Boga. Jako obrońca jansenizmu stwo-
rzył dzieło
Prowincjałki,
stanowiące krytykę
oficjalnej metody Kościoła katolickiego – ka-
zuistyki, stosowanej szczególnie przez jezui-
tów. Jego zdaniem kazuistyka była przykładem
na usprawiedliwianie niemoralnych czynów
przy pomocy skomplikowanych wywodów.
 
28 czerwca 1712 r.
– w Genewie urodził
się
Jean-Jacques Rousseau
– filozof, pedagog,
a także kompozytor. Rousseau najbardziej
znany jest jako przedstawiciel myśli politycz-
nej i społecznej, którą zaprezentował między
innymi w klasycznej utopii politycznej zaty-
tułowanej
Umowa społeczna.
Pionier nowo-
żytnej pedagogiki, autor słynnego dzieła
Emil,
czyli o wychowaniu.
Jednak w jego twórczym
dorobku, obok dzieł poświęconych tematyce
ideologicznej, można także znaleźć teksty
traktujące o muzyce. Są to zarówno dzieła
teoretyczne, takie jak
Rozprawa o nowej mu-
zyce
z 1743 roku, jak i utwory muzyczne, czego
przykładem może być opera baletowa z roku
1745
Les muses galantes.
Opracowali Karolina Mierczak i Jacek Jarocki
6
ISSN 2392-2249
Czasopismo popularyzujące filozofię
j
!
Cena 10 zł (w tym 5% VAT).
Nakład 1200 egz.
30
32
Gdzie na studia
filozoficzne?
Dodatek matrualny
Spór o istnienie wolnej woli – infografika
Greka i łacina z wielkimi klasykami
Wolna wola u Greków i Rzymian
Michał Bizoń
Dylematy moralne
Wolna
wola
Wydawnictwo
s. 43–46
34
36
39
40
41
43
44
45
46
47
48
49
50
52
55
55
56
57
58
Lord Jim i traf moralny
Natasza Szutta
Piotr Bartula
Zagadka moralnej przemiany
Wolna decyzja
filozofuj.eu
redakcja@filozofuj.eu
Academicon
Wolna wola?
6
Czy w świecie jest miejsce
na wolność?
Jacek Wawer
Jaką rolę odgrywa wolna wola w podejmowaniu racjonalnych decyzji?
Czy decyzje podjęte pod wpływem substancji odurzających są wolne? Czy
wychowanie ogranicza spektrum wolnych wyborów? Jak wiążą się ze sobą
wolność i odpowiedzialność? To zaledwie kilka pytań sygnalizujących
trudne i złożone zagadnienia. By nie musieć ich rozstrzygać, wystarczy
wykazać, że wolnych decyzji po prostu nie ma. A więc do dzieła!
Felietony
Jacek Jaśtal
Wojciech Żełaniec
Sens i nonsens problemu wolnej woli
Spotkania z Arystotelesem
Myśl Arystotelesa do bólu racjonalna
Dodatek maturalny
Henryk Podbielski
Gdzie na studia filozoficzne?
Wydział Filozofii KUL
Instytut Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
w Toruniu
Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa
Uniwersytetu Gdańskiego
Johann Gottlieb Fichte
Martin Heidegger
Jeremy Bentham
Blaise Pascal
Jean-Jacques Rousseau
 
10–13 maja 1923 r.
– we Lwowie odbył się
pierwszy Polski Zjazd Filozoficzny zorganizo-
wany przez Polskie Towarzystwo Filozoficzne.
Ogólny Komitet Zjazdowy tworzyli Witold Lu-
tosławski, Jan Łukasiewicz, Witold Rubczyń-
ski, Michał Sobieski i Kazimierz Twardowski.
Zagadnienia referowano na obradach plenar-
 
6 czerwca 1909 r.
– w Rydze urodził się
nych – wygłoszone referaty dotyczyły wolno-
Isaiah Berlin
– brytyjski filozof zajmujący
ści woli – oraz na obradach sekcyjnych, które
się głównie filozofią polityki, między innymi
obejmowały sekcję łączoną logiki i historii fi- koncepcją wolności. Rozróżniał dwie od-
lozofii oraz epistemologii i metafizyki, a także
miany wolności: wolność negatywną i po-
sekcje historii filozofii, logiki, metafizyki i epi- zytywną. Pierwsza z nich to tzw. wolność
stemologii, psychologii i sekcję ogólną. W Zjeź- „od” – wolność indywidualna, sfera bądź ob-
dzie wzięło udział 123 uczestników, którzy za- szar działania jednostki charakteryzujący
prezentowali 51 referatów.
się brakiem ingerencji z zewnątrz. Jej prze-
ciwieństwo stanowi przymus. Wolność po-
 
19 maja 1762 r.
– w Rammenau urodził
zytywna natomiast jest wolnością „do”, zaś
się
Johann Gottlieb Fichte
– zaliczany do
jej wyznacznikiem jest źródło władzy – jed-
grona filozofów klasycznego niemieckiego
nostka jest wolna, gdy nie ma nad sobą wła-
idealizmu (obok Georga Hegla i Friedricha dzy zwierzchniej, tj. rządzi sama sobą. Berlin
Schellinga). Twórca filozofii czynu, charak- uważał, że wolność pozytywna jest jednym
teryzującej się ideą świadomego działania
ze źródeł totalitaryzmu.
tworzącego i nadającego sens rzeczywisto-
ści. Filozofię tę cechował również prymat „ja
 
14 czerwca 1970 r.
– w Krakowie zmarł
Ro-
man Ingarden
– polski filozof, główny przed-
praktycznego”, tj. działania moralnego, nad
stawiciel fenomenologii w Polsce. Jako uczeń
„ja teoretycznym”, czyli poznaniem.
 
6 czerwca 1832 r.
– w Londynie zmarł
Je-
remy Bentham
– angielski filozof, ekonomi-
sta, prawnik. W dziedzinie prawa prekursor
pozytywizmu prawniczego, w filozofii spo-
łeczno-ekonomicznej opowiadał się za libe-
ralizmem i utylitaryzmem, w ekonomii na-
tomiast był zwolennikiem wolnego rynku.
Twórca koncepcji panoptikonu – nowoczes-
nego więzienia dającego strażnikom możli-
wość obserwowania więźniów w taki sposób,
aby nie wiedzieli oni, kiedy i czy w ogóle są
obserwowani. Pomimo starań Benthama pa-
noptikon nie został zbudowany.
CZERWIEC
10
Nauka przeciw wolnej woli?
Adam Grobler
Cóż warte byłoby życie, gdyby kierowało nim ślepe przeznaczenie lub równie
ślepy przypadek? Jak uchronić się od pułapek myślenia, że tak właśnie jest?
Filozofia dla dzieci
Bajki filozoficzne
Dorota Monkiewicz-Cybulska
13
Wolna wola i świat materialny
Judycki
Stanisław
Wszyscy znamy te obrazy: fotografie satelitarne okrytej nocą kuli ziemskiej, na
których wprawdzie dominuje granatowa czerń mórz i lądów, lecz jednocześnie
jarzą się światła miast, a są one albo bardzo liczne i skupione, albo wśród
bezmiaru ciemności błyszczą tylko poszczególne świetliste punkciki. Tak
można widzieć ludzką wolną wolę w stosunku do reszty świata.
Estetyka
Dialog
Problemy z definicją sztuki
Przed nami wieczny powrót
Beniamin Bukowski
16
Traf moralny
Achille Varzi, Roberto Casati
David Enoch
Zazwyczaj uważamy, że ponosimy odpowiedzialność za
skutki naszych wyborów. Czy jednak zawsze tak jest? Co jeśli
zasługa lub wina moralna mogą zależeć od trafu?
Czego filozof może się nauczyć od sportu?
Woleński
Rozmaitości filozoficzne
Jan
18
W poszukiwaniu wolnej woli
Narzędzia filozofa
Robert Kane
Wywiad z Robertem Kane’em, czołowym znawcą i autorem
licznych publikacji na temat wolnej woli.
Filozofia w filmie
Potwór moralny czy odpowiedzialna osoba?
Przypadek Leonarda z Memento
Michael McKenna
20
22
24
26
28
Logika:
#4: Predatoryzacja logiki
Rafał Urbaniak
Who is who w polskiej filozofii
Leopold Blaustein
Paweł Rzewuski
Warsztat logiczny:
#I: Zasada niesprzeczności jako
narzędzie myślenia
Witold Marciszewski
Teoria argumentacji:
#4: Ktoś taki jak ty nie może
mieć racji, czyli argumenty
ad hominem
Krzysztof
A. Wieczorek
Ilustracje: Malwina Adaszek
Z półki filozofa...
Prawo wolności – komiks filozoficzny
Filozoficzne zoo
Mrówka Putnama
Jakub Jernajczyk
Eksperyment myślowy:
Świat bez wolnej woli
Eksperyment myślowy:
Księga życia
Artur Szutta
Alvin I. Goldman
Filozofia z przymrużeniem oka
4
Filozofuj!
2016
nr 2 (8)
filozofuj.eu,
redakcja@filozofuj.eu
filozofuj.eu,
redakcja@filozofuj.eu
Filozofuj!
2016
nr 2 (8)
5
Wsparcie / Crowdfunding
Wsparcie / Crowdfunding
Szanowna
Czytelniczko,
czasopismo „Filozofuj!” powstaje wysiłkiem kilku osób, któ-
rym leży na sercu popularyzacja filozofii. Chcemy, aby było
ono
dostępne bezpłatnie online
i dzięki temu mogło do-
cierać do jak najszerszego kręgu czytelników. Jego przygoto-
wywanie rodzi jednak niemałe koszty (skład i korekty, utrzy-
manie strony czasopisma). Twoje wsparcie pozwoliłoby nam
rozwijać czasopismo.
Szanowny
Czytelniku,
Jeśli chcesz wesprzeć tę inicjatywę dowolną kwotą (1 zł, 2 zł
lub inną), kliknij poniższy przycisk przekierowujący na naszą
stronę filozofuj.eu/wsparcie:
Chcę wesprzeć „Filozofuj!”
Z góry
dziękujemy!
Wolna wola?
Czy w świecie jest miejsce na wolność?
Jacek
Wawer
Doktorant
w Instytucie Filozofii
Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
W pracy bada możliwe
historie. Po pracy
tańczy Lindy Hop. Do
pracy jeździ rowerem.
Czy w świecie
jest miejsce
na wolność?
Jaką rolę odgrywa wolna wola
w podejmowaniu racjonalnych decyzji?
Czy decyzje podjęte pod wpływem
substancji odurzających są wolne? Czy
wychowanie ogranicza spektrum wolnych
wyborów? Jak wiążą się ze sobą wolność
i odpowiedzialność? To zaledwie kilka
pytań sygnalizujących trudne i złożone
zagadnienia. By nie musieć ich rozstrzygać,
wystarczy wykazać, że wolnych decyzji
po prostu nie ma. A więc do dzieła!
W największym skrócie (i przy pew-
nym uproszczeniu)
Obraz Jana Matejki
Bitwa pod Racławi-
cami
(1888 r.), znaj-
duje się w Gale-
rii Sztuki Polskiej
XIX wieku w kra-
kowskich Sukienni-
cach. Upamiętnia
zwycięską bitwę
z 4 kwietnia 1794 r.
wojsk polskich, do-
wodzonych przez
T. Kościuszkę, nad
wojskami rosyj-
skimi. Drugim z bo-
haterów bitwy był
Wojciech Bartosz
Głowacki, uwiecz-
niony na obrazie.
pewne zdarzenie jest
deter-
ministyczne,
jeśli ma tylko
jedną możliwą kontynuację.
Jeśli mamy do czynienia ze zdarze-
niem deterministycznym, przesądzone
jest z góry, jaki będzie jego dalszy ciąg.
Wszystko, co dalej nastąpi, jest ko-
nieczne i nieodwracalne. Gdy jest prze-
ciwnie, tzn.
w tę debatę wnieśli polscy filozofowie
i logicy, z Janem
Łukasiewiczem
na
czele. Nowy impuls do badań nad
determinizmem dał również rozwój
nauk szczegółowych. Wraz z odkry-
waniem coraz to nowych praw rzą-
dzących przyrodą, takich jak prawa
newtonowskiej mechaniki, naukowcy
i filozofowie zaczęli zastanawiać się,
czy czynią one świat deterministycz-
nym. Do dzisiaj jest to przedmiotem
żywej debaty. Niezależnie jednak od
tego, jaki będzie ostateczny werdykt,
wolność decyzji staje pod znakiem
zapytania.
Racławicami zdecydował się zgasić
lont armatni czapką. Czy jego decyzja
była wolna? Skoro świat jest determi-
nistyczny, to od początku bitwy nie-
uniknione było, że tak zdecyduje. Nie
było możliwości, aby tak nie zdecydo-
wał. Przyjąłem we wstępie, że podmiot
decyduje w sposób wolny, o ile tylko
może zdecydować inaczej. W deter-
ministycznym świecie Głowacki nie
mógł zdecydować inaczej, a co za tym
idzie, jego czyn nie był wolny. To samo
rozumowanie można zastosować do
wszelkiej innej decyzji. W determini-
stycznym świecie zatem nie ma wol-
nych decyzji.
Część filozofów nie zgadza się z tą
tezą.
Fot. w tle: Some rights reserved by Unsplash, CC0
Słowa
kluczowe:
wolność,
wolna wola,
determinizm,
indeterminizm,
kompatybilizm
Wolność całko-
wita:
wypadkowa
wszystkich faktycz-
nie dostępnych
wolności, po
uwzględnieniu
ich wzajemnego
wspierania się lub
ograniczania.
gdy pewne zdarzenie może być
kontynuowane na wiele możli-
wych sposobów, uznajemy, że
jest ono
indeterministyczne.
Mówimy szerzej, że świat jest deter-
ministyczny, jeśli składa się z samych
deterministycznych zdarzeń, a że jest
indeterministyczny, jeśli ma w nim
miejsce choć jedno zdarzenie indeter-
ministyczne (świat może być mniej lub
bardziej deterministyczny, zależnie od
tego, jak dużo indeterministycznych
zdarzeń ma w nim miejsce).
Kwestia determinizmu (szczególnie
tzw. determinizmu logicznego) roz-
ważana była w filozofii od starożyt-
ności. Istotny wkład
Fot. w tle: Some rights reserved by Ali Inay, CC0
W
ypadałoby najpierw ustalić,
na czym konkretnie wolna
decyzja polega. Wszak do-
brze wiedzieć, o czym się mówi, za-
nim zacznie się twierdzić, że tego nie
ma. Postawienie precyzyjnej definicji
to jednak złożona kwestia, szczegól-
nie gdy mamy do czynienia z pojęciem
tak zniuansowanym jak wolność. Dla
potrzeb wywodu zadowolę się dwoma
minimalnymi warunkami. Po pierw-
sze, przyjmuję, że podmiot zdecydo-
wał w sposób wolny tylko wtedy, gdy
mógł zdecydować inaczej, niż to rze-
czywiście zrobił. Po dru-
gie, podmiot
zdecydował w sposób wolny, o ile tylko
można wyjaśnić, dlaczego zdecydował
tak, a nie inaczej. Żaden z tych dwóch
warunków nie wydaje się przesadnie
wymagający. Łącznie są jednak wy-
starczające, by stworzyć argument,
że nikt nigdy nie jest wolny w swo-
ich decyzjach!
Czy Głowacki mógł
nie zostać bohaterem?
Pomocne w tym okazują się rozważa-
nia z zakresu filozofii przyrody do-
tyczące determinizmu.
Determinizm
i indeterminizm
Załóżmy najpierw, że świat jest deter-
ministyczny, a więc składa się z samych
deterministycznych zdarzeń. Roz-
ważmy teraz przypadek Wojciecha
Głowackiego, który podczas bi-
twy pod
Tzw.
kompatybiliści
uważają, że
nawet w deterministycznym
świecie jest miejsce na wolność.
Proponują następującą linię obrony:
nawet jeśli Głowacki musiał zakryć
lont czapką, to był to przymus „we-
wnętrzny”, a nie „zewnętrzny”. Nikt
go przecież nie ciągnął za rękę, nikt
go nie szantażował, nikt mu nawet
nie wydał takiego rozkazu. Była to
bohaterska decyzja i akt wielkiej od-
wagi, podyktowane wyłącznie cha-
rakterem, przekonaniami i pragnie-
niami Głowackiego. Kompatybiliści
Jan Łukasiewicz (ur.
1878, zm. 1956) –
polski logik i filozof.
Zob. „Filozofuj”
2015, nr 3, s. 47.
6
Filozofuj!
2016
nr 2 (8)
filozofuj.eu,
redakcja@filozofuj.eu
filozofuj.eu,
redakcja@filozofuj.eu
Filozofuj!
2016
nr 2 (8)
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin