Program nauczania do wychowania przedszkolnego 2014.pdf

(717 KB) Pobierz
Język angielski
w wychowaniu przedszkolnym
Program nauczania 3, 4 i 5-latków
Magdalena Szpotowicz
Małgorzata Szulc-Kurpaska
2014
1
Autorki:
Dr Magdalena Szpotowicz
uczy metodyki w ramach spe-
cjalności Wczesne Nauczanie Języka Angielskiego na Wydziale
Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się
w metodyce nauczania dzieci i temu tematowi poświęcona
była jej praca doktorska. Była kierownikiem polskiej części
międzynarodowego projektu badawczego
Early Language
Learning in Europe
dotyczącego wczesnego nauczania języ-
ka, współfinansowanego przez Komisję Europejską i British
Council. Jest autorką artykułów z dziedziny nauczania języka
angielskiego w szkole podstawowej publikowanych w Polsce
i za granicą. Jest współautorką podręczników
Sparks, New
Sparks, New Sparks Plus
i
Super Sparks
oraz konsultantką kursów
New Happy House
i
Treetops.
Wraz z dr Małgorzatą Szulc-Kur-
paską opracowała podręcznik metodyczny dla nauczycieli
Teaching English to Young Learners
wydany przez Wydawnic-
two Naukowe PWN.W 2008 r. na zlecenie Ministerstwa Edu-
kacji Narodowej kierowała pracami nad projektem podstawy
programowej dla języka obcego. W latach 2010-2011 jako
przedstawiciel Polski była członkiem powołanej przez Komi-
sję Europejską grupy tematycznej „Wczesne nauczanie języka”,
zajmującej się nauczaniem języków na etapie przedszkolnym.
Od 2009 jest liderem Pracowni Języków Obcych w Instytucie
Badań Edukacyjnych, gdzie prowadzi badania m.in. nad efektyw-
nością nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej.
Dr Małgorzata Szulc-Kurpaska
jest nauczycielem me-
todyki w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych we
Wrocławiu. Prowadzi też zajęcia z edukacji wczesnoszkolnej
zintegrowanej z językiem angielskim w Państwowej Wyższej
Szkole Zawodowej w Legnicy. Specjalizuje się w metodyce
nauczania dzieci i temu tematowi poświęcona była jej pra-
ca doktorska. Ukończyła kurs organizowany przez British Co-
uncil w ramach projektu SPRITE w zakresie nauczania języka
angielskiego dzieci w I etapie edukacyjnym, uzyskując tytuł
edukatora. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i metodyków.
Jest autorką edukacyjnego programu na wideo poświęcone-
go nauce języka angielskiego w klasach 1-3 oraz artykułów
z dziedziny nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej
i w przedszkolu, publikowanych w Polsce i za granicą. Jest współ-
autorką podręczników
Sparks, New Sparks, New Sparks Plus
i
Su-
per Sparks,
a także podręcznika metodycznego
Teaching English
to Young Learners,
wydanego przez PWN. W 2008 r. na zlecenie
Ministerstwa Edukacji Narodowej brała udział w pracach nad
projektem podstawy programowej dla języka obcego. Od
2010 roku współpracuje z Instytutem Badań Edukacyjnych
w Warszawie w ramach projektu badania efektywności na-
uczania języka angielskiego w szkole podstawowej.
Podziękowania:
Wydawnictwo Oxford University Press dziękuje pani Beacie Szwajce ze szkoły języka angielskiego dla dzieci Skills School
w Rzeszowie za merytoryczne uwagi i cenne sugestie dotyczące programu.
2
Język angielski w wychowaniu przedszkolnym
Spis treści
1.
1.1
1.2
1.3
1.4
Opis programu
................................................................................................................................................................................................................... 4
Metryczka ................................................................................................................................................................................................................................. 4
Okoliczności powstania programu .......................................................................................................................................................................... 4
Założenia programu .......................................................................................................................................................................................................... 4
Charakterystyka użytkowników ................................................................................................................................................................................. 5
1.4.1 Nauczyciel .................................................................................................................................................................................................................... 5
1.4.2 Dzieci ............................................................................................................................................................................................................................... 5
1.4.3 Rodzice ........................................................................................................................................................................................................................... 6
1.4.4 Dyrektor przedszkola ............................................................................................................................................................................................. 6
Warunki realizacji programu ......................................................................................................................................................................................... 6
Cele nauczania
.................................................................................................................................................................................................................. 7
Cele ogólne wynikające z podstawy programowej ...................................................................................................................................... 7
Cele szczegółowe .............................................................................................................................................................................................................. 7
Cele językowe........................................................................................................................................................................................................................ 8
Rozwijanie samodzielności w uczeniu się ........................................................................................................................................................... 8
Treści nauczania
................................................................................................................................................................................................................ 9
Wstęp .......................................................................................................................................................................................................................................... 9
Zakresy tematyczne ........................................................................................................................................................................................................... 9
Kategorie gramatyczne i części mowy .................................................................................................................................................................. 9
Sytuacje i funkcje komunikacyjne ............................................................................................................................................................................ 9
Przykładowe połączenie zakresów tematycznych z grupami leksykalnymi, strukturami i funkcjami ......................... 10
Procedury osiągania celów
................................................................................................................................................................................... 11
Zwroty służące komunikacji podczas zajęć ..................................................................................................................................................... 11
Metody i sposoby pracy ............................................................................................................................................................................................... 11
4.2.1 Metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym ........................................................................................................................... 11
4.2.2 Sposoby pracy z dziećmi ................................................................................................................................................................................. 11
4.2.3 Przykłady gier i zabaw ...................................................................................................................................................................................... 12
4.2.4 Sposoby indywidualizacji pracy .................................................................................................................................................................. 15
Formy pracy ......................................................................................................................................................................................................................... 15
Techniki nauczania .......................................................................................................................................................................................................... 15
4.4.1 Techniki nauczania słownictwa.................................................................................................................................................................... 15
4.4.2 Techniki nauczania wymowy ........................................................................................................................................................................ 15
4.4.3 Techniki nauczania słuchania ........................................................................................................................................................................ 15
4.4.4 Techniki nauczania mówienia ....................................................................................................................................................................... 15
4.4.5 Techniki rozwijania umiejętności uczenia się...................................................................................................................................... 15
4.4.6 Techniki dyscyplinujące i skupiające uwagę........................................................................................................................................ 15
Materiały nauczania ....................................................................................................................................................................................................... 16
4.5.1 Pomoce naukowe i środki nauczania....................................................................................................................................................... 16
4.5.2 Podręczniki i książki pomocnicze................................................................................................................................................................ 16
Zasady planowania i organizacji zajęć ................................................................................................................................................................ 16
Opis założonych osiągnięć i sposób ich oceniania
............................................................................................................................. 17
Poziomy osiągnięć ucznia ........................................................................................................................................................................................... 17
Opis zasad oceniania uczniów ................................................................................................................................................................................. 17
Warianty pracy z programem
.............................................................................................................................................................................. 18
Zasady modyfikowania programu w zależności od warunków pracy............................................................................................ 18
Przykładowe konspekty zajęć ................................................................................................................................................................................... 19
Bibliografia
......................................................................................................................................................................................................................... 26
Załączniki
............................................................................................................................................................................................................................ 26
Załącznik 1: Europejskie portfolio językowe .................................................................................................................................................... 26
Załącznik 2: Przykład integracji nauczania j. angielskiego z programem wychowania przedszkolnego .................. 26
1.5
2.
2.1
2.2
2.2.1
2.2.2
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
5.
5.1
5.2
6.
6.1
6.2
7.
8.
8.1
8.2
Język angielski w wychowaniu przedszkolnym
3
1. Opis programu
1.1 Metryczka
Język angielski
Etap edukacyjny:
Wychowanie przedszkolne w przedszkolu
Liczba godzin tygodniowo:
2–3 zajęcia 15-, 20- lub
30-minutowe w tygodniu lub 15-20 minutowe codzienne
Całkowita liczba godzin:
180 godzin zajęć w ciągu 3 lat,
czyli 60 godzin rocznie
Dzieci w wieku przedszkolnym powinny mieć kontakt z ję-
zykiem angielskim jak najczęściej. Zajęcia dla pięciolatków
nie powinny być dłuższe niż 30 minut, podczas gdy zabawy
z językiem angielskim w grupie 3- i 4-latków nie powinny
przekraczać 15-20 minut. Nauczyciel może korzystać z wy-
branego zestawu materiałów (zob. 4.5.2 Podręczniki i książki
pomocnicze) lub opracować własny rozkład materiału oraz
pomoce dydaktyczne na podstawie niniejszego programu.
Wspomniana wyżej integracja nauczania języka z programem
wychowania przedszkolnego odbywa się na wielu płaszczy-
znach.
Po pierwsze, ważną rolę integrującą spełnia tu sam wycho-
wawca przedszkolny, jeśli uczy też języka angielskiego lub
uczestniczy w zajęciach języka prowadzonych przez anglistę
i wspólnie z nim planuje zajęcia, omawia postępy dzieci,
ewentualne problemy wychowawcze itp.
Po drugie, integracja odbywa się poprzez dobór tematów,
które najpierw powinny zostać omówione w języku ojczy-
stym, a dopiero później rozszerzone o znajomość podstawo-
wych wyrazów i zwrotów w języku obcym.
Integracji służy także wykorzystanie tych samych lub podob-
nych metod, środków dydaktycznych i pomocy podczas za-
jęć językowych i pozostałych zajęć. Mogą to być np. technika
dramy, kukiełki, plansze, gry i zabawy ruchowe, gry planszo-
we, prace plastyczne czy piosenki i wierszyki w obu wersjach
językowych.
Integracja dotyczy także wykorzystania podobnych form oce-
ny postępów dziecka.
Przykład integracji nauczania języka angielskiego z progra-
mem przedszkolnym przedstawiono w Załączniku 2.
Należy też nadmienić, że nauczanie języka angielskiego na
etapie przedszkolnym ma określoną specyfikę i zasadniczo
różni się od nauczania na wyższych etapach edukacyjnych.
Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez zabawę,
mają dużą potrzebę ruchu i reagują spontanicznie na mu-
zykę. Ważne jest dla nich najbliższe otoczenie w przedszkolu
i dlatego nauczyciel powinien wykorzystywać pomoce i ma-
teriały, stosowane w trakcie innych zajęć.
Niektóre dzieci trzyletnie (częściej chłopcy niż dziewczynki)
jeszcze nie mówią w języku polskim lub wypowiadają tylko
pojedyncze słowa, nie należy więc oczekiwać, że będą reago-
wały werbalnie w języku angielskim.
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje krótki okres
koncentracji. Bywa, że rozpraszają je drobne wydarzenia. Wy-
maga to od nauczyciela dużej elastyczności i wrażliwości na
potrzeby dzieci w danym momencie zajęć.
Dzieci są często nieobecne na zajęciach z powodu choroby,
a nawet te, które są na zajęciach, często zapominają, czego
nauczyły się ostatnio, co zmusza nauczyciela do powtórzeń
i stosunkowo wolnej progresji materiału. Dzieci chętnie wra-
cają do lubianych gier, piosenek, wierszyków czy zabaw i na-
uczyciel powinien pozwolić dzieciom na wybór ulubionych
ćwiczeń, aby motywować je do współtworzenia zajęć.
Dzieci w tym wieku wykazują duże zróżnicowanie w rozwoju
poznawczym, społecznym i emocjonalnym, dlatego też na-
leży dostosować plan zajęć, metody nauczania i techniki do
różnych potrzeb i możliwości dzieci z tej samej grupy.
1.2 Okoliczności powstania programu
Nauczanie języka angielskiego w przedszkolach cieszy się
coraz większym zainteresowaniem. Zapotrzebowanie na
tak wczesny start w nauce języka jest podyktowane kilkoma
czynnikami. Ważnym bodźcem dla przedszkoli jest wzmożo-
ne zainteresowanie rodziców, którzy pragną zapewnić dzie-
ciom jak najwcześniejszy kontakt z językiem obcym, a przez
to szybsze osiągnięcie wyższego poziomu językowego.
Istotny jest też europejski kontekst zmian w kierunku wcze-
snego rozpoczynania nauczania języków. Jeden z dokumen-
tów opracowanych przez Komisję Europejską dotyczących
kształcenia językowego stawia krajom europejskim za cel
przygotowanie swoich obywateli do posługiwania się dwo-
ma językami obcymi. Dokument ów wskazuje też na to, że
aby osiągnąć taki stan wykształcenia, kraje członkowskie mu-
szą dołożyć wszelkich starań, aby „nauczanie języka obcego
w przedszkolach i edukacji wczesnoszkolnej było skuteczne”.
Ponadto, wspomniany plan promuje wczesną edukację języ-
kową, sugerując, że jest to czas, w którym „tworzą się podwa-
liny późniejszej nauki oraz pozytywny stosunek do języków
obcych i kultur”. (European Commission, 2003: 7-8).
Bezpośrednim powodem powszechnego zainteresowania
nauczaniem języka obcego w przedszkolach jest przygoto-
wanie przez MEN propozycji zmian w podstawie programo-
wej wychowania przedszkolnego, które włączają nowe zapisy
o przygotowaniu dzieci do posługiwania się językiem obcym.
W ślad za tym dokumentem planowane jest wprowadzenie
działań przygotowujących dzieci do nauki języka obcego na
następnych etapach edukacji. Projekt podstawy został skiero-
wany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresorto-
wych 6 lutego 2014 r.
Projekt ten przewiduje, że od 2015 r. obowiązkową, bezpłatną
nauką języka obcego będą objęte wszystkie dzieci pięciolet-
nie korzystające z wychowania przedszkolnego, a od 2017 r.
- również dzieci młodsze, czyli 4- i 3-letnie. Według zaleceń
Ministerstwa Edukacji, już od września 2014 r., jeśli dyrektor
przedszkola podejmie taką decyzję, dzieci będą uczyły się ję-
zyków obcych w ramach realizacji nowej podstawy progra-
mowej.
1.3 Założenia programu
Zakłada się, że program nauczania języka będzie w miarę
możliwości zintegrowany z programem nauczania przed-
szkolnego, wybranym przez daną placówkę, a opracowanym
na podstawie nowej podstawy programowej wychowania
przedszkolnego.
4
Język angielski w wychowaniu przedszkolnym
1.4 Charakterystyka użytkowników
1.4.1 Nauczyciel
Nauczycielem języka angielskiego w przedszkolu może być
nauczyciel wychowania przedszkolnego lub też nauczyciel fi-
lolog prowadzący jedynie zajęcia z języka obcego. Nauczyciel
filolog to nauczyciel specjalista w nauczaniu języka obcego,
absolwent wyższej uczelni o kierunku filologia angielska lub
absolwent nauczycielskiego kolegium języków obcych.
Nauczyciel wychowania przedszkolnego w przedszkolu lub
w szkole może również prowadzić zajęcia z języka obcego.
Taki nauczyciel ma przygotowanie do pracy w młodszych
grupach wiekowych i zna dobrze dzieci, z którymi na co dzień
pracuje w przedszkolu. Pozwala mu to odpowiednio dobie-
rać formy i techniki pracy. Ponadto jest on z dziećmi przez
większość dnia i zna program nauczania dla danej grupy wie-
kowej, co daje mu możliwość integrowania tego programu
z nauką języka obcego. Nauczyciel powinien wplatać zabawy
z językiem angielskim w codzienne czynności, na przykład
pozdrawiać dzieci w języku angielskim, podawać angielskie
nazwy przedmiotów, o których jest mowa podczas zajęć nie
związanych z nauką języka, lub zadawać pytania po angielsku
w trakcie pracy grupowej lub indywidualnej.
Wskazane jest, aby poza używaniem języka angielskiego pod-
czas różnych codziennych czynności wyznaczone były rów-
nież stałe pory zabaw z językiem angielskim, kiedy cała uwa-
ga nauczyciela i dzieci jest skierowana na konkretne zadania,
ćwiczenia lub zabawy językowe.
Nauczyciel wychowania przedszkolnego lub oddziałów
przedszkolnych w szkole ma bliski kontakt z rodzicami dziec-
ka i dlatego może szybko i na bieżąco przekazywać informa-
cje o jego postępach lub wskazywać sposoby pomocy dziec-
ku w nauce języka obcego w domu.
Nauczyciel filolog, przychodzący na zajęcia z języka angiel-
skiego do przedszkola w określonych dniach i godzinach,
powinien ściśle współpracować z nauczycielem wychowania
przedszkolnego, aby szybciej i lepiej poznać dzieci, a co za
tym idzie, dostosować metody i techniki pracy do ich potrzeb
i możliwości. Pomoc nauczyciela wychowania przedszkolne-
go może okazać się cenna w przypadku problemów z dyscy-
pliną czy koncentracją u dzieci. Wymiana informacji między
obydwoma nauczycielami wskaże sposoby integracji języka
obcego z programem wychowania przedszkolnego.
Obecność w trakcie zajęć językowych nauczyciela, z którym
dzieci przebywają cały czas i są bardzo związane emocjo-
nalnie, może sprawić, że poczują się pewniej i będą w nich
aktywniej uczestniczyć. Jeśli wychowawca zna w pewnym
stopniu język obcy, może opanować angielskie wierszyki, pio-
senki, słownictwo czy zwroty, których dzieci uczą się podczas
zajęć, i powtarzać je z dziećmi w trakcie innych zajęć w ra-
mach programu wychowania przedszkolnego, kiedy nauczy-
ciel filolog jest nieobecny.
Najważniejszą zaletą nauczyciela filologa jest to, że jest jed-
noznacznie kojarzony przez dzieci z językiem obcym, zaś wy-
chowawcy – że doskonale zna dzieci i spędza z nimi wiele
czasu.
Każdy z nauczyciel pracujący z dziećmi w wieku przedszkol-
nym powinien umieć śpiewać piosenki w taki sposób, aby
dostosować ich tempo i tonację do możliwości dzieci. Po-
nadto powinien swobodnie wykorzystywać techniki dramy
do przedstawiania znaczenia słów i zwrotów poprzez gesty,
mimikę i odgrywanie scenek. Oznacza to urozmaiconą i su-
gestywną pracę głosem i ciałem, np. podczas czytania bajek.
1.4.2 Dzieci
Charakterystyka dzieci 3, 4 i 5-letnich
Dzieci w wieku przedszkolnym przechodzą duże zmiany
w rozwoju fizycznym, emocjonalnym, społecznym, poznaw-
czym i intelektualnym. Zmiany te następują stopniowo. W ra-
mach tej samej grupy wiekowej występują też często znaczne
różnice indywidualne w rozwoju poszczególnych dzieci.
Bardzo ważnym elementem tych zmian jest okres koncentra-
cji dziecka przedszkolnego, który wzrasta stopniowo w miarę
upływu czasu. Dlatego też zajęcia z języka obcego dla dzieci
3-letnich powinny trwać jedynie około 15-20 minut, a już dla
dzieci 5-letnich mogą obejmować ok. 30 minut.
Zmiany w systemie nerwowym dzieci w wieku przedszkol-
nym prowadzą do zwiększenia sprawności w kierowaniu
uwagą, umożliwiają refleksję nad własnym zachowaniem
i sprzyjają skutecznemu rozwiązywaniu problemów. W tym
okresie zwiększa się też harmonia, płynność i rytmiczność ru-
chów dzieci. Rozwijają się sprawności percepcyjne w zakresie
rozpoznawania kształtów przedmiotów, figur geometrycz-
nych oraz liter, a także umiejętność ich naśladowania. Zwięk-
sza się też zdolność rozróżniania barw i odcieni oraz wzrasta
wrażliwość w zakresie słuchu muzycznego i fonematycz-
nego. Poprawia się orientacja w otoczeniu, która przejawia
w stopniowym rozpoznawaniu przedziałów czasu, ujmowa-
niu kolejności zdarzeń, opanowywaniu wyrażeń językowych
służących do określania relacji czasowych, możliwe jest usta-
lanie relacji między przedmiotami oraz doskonali się języko-
we opisywanie przestrzeni.
Zwiększa się pojemność dziecięcej pamięci, chociaż dzieci
w tym wieku nie potrafią jeszcze ocenić swoich możliwości
zapamiętywania. Kierują się dźwiękowym podobieństwem
wyrazów, skojarzeniami sytuacyjnymi. Rozwijają się czynności
myślowe szeregowania i klasyfikowania, dzieci przedszkolne
potrafią sortować przedmioty poziomu podstawowego, cho-
ciaż trudności sprawia im używanie nazw kategorii (owoce).
Dzieci w wieku przedszkolnym rozwijają stopniowo zdolność
do rozumowania przyczynowo-skutkowego. W rozwoju ję-
zykowym dzieci mają coraz bardziej bogaty słownik, tworzą
neologizmy i doskonalą umiejętność opowiadania i rozmowy.
W zabawie dzieci poznają role społeczne, nawiązują relacje
z rówieśnikami oraz uczą się reguł zachowania, a także ich
przestrzegania.
Język angielski w wychowaniu przedszkolnym
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin