ZN_393.pdf

(3739 KB) Pobierz
Rada Wydawnicza
Stanisław Czepita, Maria Czerepaniak-Walczak, Marek Dutkowski, Inga Iwasiów
Ewa Kępczyńska, Danuta Kopycińska, Piotr Krasoń
Andrzej Offmański, Aleksander Panasiuk
Andrzej Witkowski – przewodniczący
Edward Włodarczyk – przewodniczący Senackiej Komisji ds. Wydawnictw
Janusz Hołubasz – redaktor naczelny Wydawnictwa Naukowego
Recenzent
prof. dr hab. Krzysztof Szałucki
Redaktor naukowy
Izabela Dembińska-Cyran
Redaktor Wydawnictwa
Joanna Dżaman
Korektor
Renata Bacik
Skład komputerowy
Ewa Radzikowska-Król
©
Copyright by Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2006
ISBN 1640-6818
ISSN 1644-275X
WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO
Wydanie I. Ark. wyd. 11,5. Ark. druk. 17,0. Format B5.
USPol 175/2005
SPIS TREŚCI
WSTĘP ........................................................................................................
RYNEK USŁUG TRANSPORTOWYCH
5
ELŻBIETA ZAŁOGA
Kształtowanie jednolitego rynku usług transportowych w Unii Euro-
9
pejskiej
.............................................................................................
EUGENIUSZ MAZUR
Konkurencja na rynku usług transportowych w aspekcie wymogów
proekologicznych
............................................................................. 23
IZABELA DEMBIŃSKA-CYRAN
Konkurencyjność kolei wobec transportu drogowego w aspekcie
kosztów zewnętrznych transportu
................................................. 33
TOMASZ KWARCIŃSKI
Konkurencyjność przedsiębiorstw transportowych regionu zachodnio-
pomorskiego
..................................................................................... 49
PIOTR NIEDZIELSKI, ARTUR
ŁUCZAK
E-business
w transporcie – wybrane aspekty
.......................................... 71
DARIUSZ MILEWSKI, KRZYSZTOF WIKTOROWSKI
Możliwości wykorzystania metod heurystycznych do rozwiązywania
problemów jakościowych w transporcie
....................................... 93
KAZIMIERZ POGODA
Charakterystyka transportu w działalności Państwowego Przedsię-
biorstwa Użyteczności Publicznej Poczta Polska
......................... 103
TRANSPORT SAMOCHODOWY I KOLEJOWY
KRZYSZTOF MAŁACHOWSKI
Charakterystyka zmian w transporcie samochodowym regionu pil-
skiego w latach dziewięćdziesiątych XX wieku..............................
133
4
ARKADIUSZ DREWNOWSKI
Problematyka obliczania kosztów przewozu w transporcie kolejo-
wym w układzie relacyjnym
........................................................... 149
KRZYSZTOF MAŁACHOWSKI
Charakterystyka zmian w transporcie kolejowym regionu pilskiego
w latach dziewięćdziesiątych XX wieku
........................................ 159
PAWEŁ ZALEWSKI
Nieprawdziwość powszechnej tezy o konkurencji wewnątrzgałęzio-
wej w transporcie kolejowym
......................................................... 179
TRANSPORT MORSKI I
ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA
MICHAŁ PLUCIŃSKI
Komunikacja i wspólna promocja miejsko-portowa wśród obszarów
współpracy portów z ich miejskim zapleczem
.............................. 195
WOJCIECH DRÓŻDŻ, MICHAŁ PLUCIŃSKI
Komunikacja miejsko-portowa jako obszar współpracy portów
z miejskim zapleczem
...................................................................... 209
ANDRZEJ MIELCAREK
Z historii
żeglugi
odrzańskiej w latach osiemdziesiątych XIX wieku
... 225
PRAWO TRANSPORTOWE
DOROTA AMBROŻUK
Wybrane problemy ustalania wysokości odszkodowania za szkody
w substancji niektórych przesyłek nietypowych
.......................... 239
KRZYSZTOF WESOŁOWSKI
Przedawnienie roszczeń w stosunkach między przewoźnikami
............ 253
LOGISTYKA
BEATA MILEWSKA
Zarządzanie czasem w przedsiębiorstwie w
świetle
logistyki
................ 267
WSTĘP
Oddajemy do rąk Czytelników drugi Zeszyt Naukowy Instytutu Transpor-
tu i Logistyki na Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu
Szczecińskiego pod tytułem „Problemy Transportu i Logistyki”.
W niniejszym opracowaniu całą problematykę podzielono na pięć części:
rynek usług transportowych,
transport samochodowy i kolejowy,
transport morski i
żegluga śródlądowa,
prawo transportowe,
logistyka.
W części
Rynek usług transportowych
przedstawiono siedem opracowań,
w których podjęto rozważania na temat kształtowania się jednolitego rynku
usług transportowych w Unii Europejskiej, aspektów ekologicznych mechani-
zmu konkurencji międzygałęziowej w transporcie, funkcjonowania przedsię-
biorstw transportowych w warunkach gospodarki elektronicznej, możliwości
aplikacji metod heurystycznych w kształtowaniu jakości usług transportowych.
Ukazano również rolę i miejsce transportu w działalności Państwowego Przed-
siębiorstwa Użyteczności Publicznej Poczta Polska. Część kończą rozważania
na temat konkurencyjności przedsiębiorstw transportowych regionu zachodnio-
pomorskiego.
Część
Transport samochodowy i kolejowy
zawiera cztery opracowania.
Przedstawiono w niej metodykę obliczania kosztów przewozu w transporcie
kolejowym w układzie relacyjnym. Dokonano charakterystyki zmian w trans-
porcie kolejowym i samochodowym regionu pilskiego w latach dziewięćdzie-
siątych XX w. Podjęto także próbę polemiki z tezą o konkurencji wewnątrz-
gałęziowej w transporcie kolejowym.
6
Wstęp
Na część
Transport morski i
żegluga śródlądowa
składają się trzy opraco-
wania. Pierwsze ukazuje problematykę komunikacji w obszarze współpracy
portów z ich miejskim zapleczem. Drugie omawia rolę portów morskich i por-
towego aparatu usługowego w kształtowaniu gospodarki morskiej na przykła-
dzie Pomorza Zachodniego. Tematyka ostatniego opracowania koncentruje się
natomiast na funkcjonowaniu
żeglugi
odrzańskiej w latach osiemdziesiątych
XIX w.
Część czwarta –
Prawo transportowe
została poświęcona problematyce
prawa transportowego. Składają się na nią dwa opracowania, w których Auto-
rzy ukazują procedurę ustalania wysokości odszkodowania za szkody w sub-
stancji niektórych przesyłek nietypowych oraz problematykę przedawnienia
roszczeń w stosunkach między przewoźnikami.
Część piątą, zatytułowaną
Logistyka,
tworzy jedno opracowanie, którego
problematyka ogniskuje się wokół zarządzania czasem, a
ściślej
– roli czynnika
czasu w kształtowaniu efektywności procesów produkcyjnych i logistycznych
w przedsiębiorstwie.
Autorzy starali się potwierdzać swoje rozważania przykładami z praktyki.
Zasadniczymi celami opracowania było:
ukazanie uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstwa transporto-
wego na współczesnym rynku usług transportowych,
przedstawienie determinant i mechanizmu konkurencji wewnątrzgałę-
ziowej i międzygałęziowej w transporcie.
Autorzy mają
świadomość, że
ograniczona objętość opracowań oraz ich
charakter pozwalają na poruszenie tylko wybranej części problemów obranych
obszarów badawczych. O ich wyborze decydowały zatem indywidualne do-
świadczenia,
preferencje i zainteresowania badawcze Autorów. Zdając sobie
sprawę,
że
prezentowane opracowania są jedynie skromnym wyrazem dociekań
naukowych, mamy nadzieję,
że
staną się one inspiracją do dalszych badań
i rozważań.
Izabela Dembińska-Cyran
Zgłoś jeśli naruszono regulamin