2003_STYCZEŃ_OKE_PR_ODP.pdf

(190 KB) Pobierz
Egzamin maturalny z języka polskiego – styczeń 2003
Arkusz III
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA III
Temat 1.
Jak pisarze odpowiadają na pytanie o rolę „bagażu pamięci” w
życiu
człowieka?
Interpretując fragment prozy Aleksandra Jurewicza oraz wiersz Czesława Miłosza, zwróć uwagę
na sposób kreowania przestrzeni i czasu oraz miejsce owego „pamiętam” w relacji mówiących.
I Rozwinięcie tematu [maksymalnie 51 punktów]
Punktacja: 0 lub 3
Zasada zestawienia tekstów
1. „Bagaż pamięci” jako nadrzędny motyw
łączący
oba teksty.
3
2. Różnice (proza – poezja, szczegółowość – metaforyczny skrót).
3
Czas i przestrzeń (oba utwory)
3. Przestrzeń z przeszłości (doświadczenia dzieciństwa i młodości) utrwalona w pamięci bohatera.
3
4. Przestrzeń subiektywna, indywidualna („ja” liryczne – narrator pierwszoosobowy).
3
5. Aura tajemniczości, baśniowości (nierealności); mityzacja „kraju lat dziecinnych”.
3
Jurewicz
6. Wyidealizowana przestrzeń zapisanych w pamięci doświadczeń, olśnień, wtajemniczeń (zapis
przestrzeni - zapisem poznawania
świata).
3
7. Osobisty wymiar przestrzeni dzieciństwa (moje
„tam”);
jej wpływ na kształtowanie osobowości
człowieka.
3
Miłosz
8. Lęk samopoznania towarzyszący odtwarzaniu przestrzeni.
3
9. Doświadczenia czasu i przestrzeni jako budulec tożsamości (osobowości)
człowieka (Moja
ojczyzna).
3
Miejsce przeszłości
Jurewicz
10. Przeszłość jako stały komponent
życia
człowieka (czas
przeszły zatrzymany).
3
11. Obszar funkcjonujący poza
świadomością
człowieka, rządzący się własnymi prawami; nie podlega
władzy człowieka, przywołuje ją podświadomość (sen) lub bodźce zewnętrzne (zapach, krajobraz). 3
12. Ambiwalencja pamięci (leczy, ale i rani).
3
Miłosz
13. Przestrzeń odtwarzana, przywoływana
świadomie,
kreowana.
3
14. Obrazy przeszłości jako pretekst do poznawania samego siebie (motyw lustra – przeglądania się w
wodzie).
3
15. Ambiwalentny obraz przeszłości (jasny – ciemny, swojski – groźny).
3
Kontekst
16. Literatura „małych ojczyzn” jako punkt odniesienia (reinterpretacja mitu szczęśliwego dzieciństwa).3
17. Motyw wyobcowania, wydziedziczenia (Miłosz).
3
18. Inne konteksty literackie, np. Proust, Mickiewicz
Wnioski
19. Doświadczenia dzieciństwa (przeszłości) jako ważny komponent
życia
człowieka.
3
20. Obsesyjna chęć odzyskania „swojego tam”, połączona z poczuciem niemożności powrotu
do spokojnej nieświadomości dzieciństwa u Miłosza.
3
21. Przeszłość jako nieodłączna cząstka teraźniejszości, od której nie można oderwać, której nie można
odrzucić u Jurewicza.
3
22. Współgrająca z wymową utworów tonacja wypowiedzi: liryczno-nostalgiczna u Jurewicza
i nostalgiczno-tragiczna u Miłosza.
3
II. KOMPOZYCJA (10 punktów)
podporządkowana zamysłowi interpretacyjnemu, funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym,
10
uporządkowana według przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie głównych części. 5
III. STYL (10 punktów)
jasny,
żywy,
swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona leksyka,
10
Egzamin maturalny z języka polskiego – styczeń 2003
Arkusz III
zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny, wystarczająca leksyka.
5
IV. JĘZYK (21 punktów)
poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja i ortografia, rzadko pojawiające
się błędy interpunkcyjne,
21
poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, sporadycznie pojawiające się
błędy ortograficzne i interpunkcyjne,
10
w większości poprawna składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, nieliczne usterki leksykalne oraz
nieliczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne.
5
V.
SZCZEGÓLNE WALORY PRACY
8
Temat 2.
Ucztowanie jako motyw literacki.
Analizując podane fragmenty zwróć uwagę na
sposoby
obrazowania
oraz porównaj stosunek autorów do szlacheckiej tradycji ucztowania zaprezentowanej w
Panu
Tadeuszu
Adama Mickiewicza i
Przedwiośniu
Stefana
Żeromskiego.
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (można przyznać 51 punktów)
Punktacja: 0 lub 3
Pan Tadeusz
Analiza fragmentu
1. Uczta jako wyjątkowe wydarzenie w
życiu
mieszkańców dworu; obfitość niecodziennych potraw. 3
2. Szczególna troska o zachowanie staropolskiej tradycji biesiadnej (np. serwis jako pamiątka
biesiad
sławnych).
3
3. Nadrzędna rola obyczaju (Wojski jako mistrz ceremonii); samo spożywanie posiłku jako czynność
naturalna (prędko
z
żołnierskim
jedli apetytem).
3
4. Wniosek: Ważniejsza „oprawa”, dokładny opis ceremonii, wyglądu, sposobów przyrządzania, walory
smakowe pozostawione domysłowi.
3
Sposób prezentacji
5. Rozbudowane wyliczenia mało znanych, egzotycznych i tajemniczych nazw potraw.
3
6. Epitety podkreślające związek potraw z tradycją (rosół staropolski, „barszcz królewskim zwany”). 3
7. Równoważniki i zdania wykrzyknikowe – wyrażające zachwyt, zdumienie (Dalej
inne potrawy,
a któż je wypowie!, Owe ryby!).
3
8. Szczegółowość i plastyczność opisu
3
9. Styl w miarę ozdobny, adekwatny do tematu.
3
Stosunek autora do szlacheckiej tradycji ucztowania:
10. Uczta jako
świadectwo
kontynuowania tradycji domu szlacheckiego i czynnik podtrzymujący
tożsamość narodową.
3
11. Terapeutyczny wymiar tradycji biesiadnej (przywołanie czasów potęgi Rzeczypospolitej
szlacheckiej).
3
12. Przeciwstawienie przeszłości i teraźniejszości
3
Przedwiośnie
Analiza fragmentu
13. Posiłki jako podstawowy element regulujący porządek dnia mieszkańców Nawłoci, desakralizacja
tradycji biesiadnej
3
14. Celebrowanie czynności jedzenia (delektowanie się smakiem, obżarstwo).
3
15. Wniosek: kultywowanie obyczaju wyłącznie w wymiarze hedonistycznym,
3
Sposób prezentacji
16. Wyliczenia posiłków (liczba mnoga, naruszona kolejność) sprowadzone do kategorii uogólnienia –
jedzenie jako synonim celu
życia
ziemiaństwa.
3
17. Wartościujące dodatnio zdrobnienia nazw potraw, epitety przymiotnikowe w stopniu wyższym
i najwyższym, zaimki nieokreślone sugerujące niezwykłość smaku serwowanych potraw.
3
18. Kontrast miedzy nastawieniem uczestników biesiad, a ironicznym komentarzem narratora
(np.:„snobizm parafialny”).
3
Stosunek autora do szlacheckiej tradycji ucztowania:
19.
Życie
w Nawłoci nastawione na zażywanie przyjemności, sprowadzone do jednego wymiaru. 3
20. Próżniactwo i bezwład ziemiaństwa jako przejaw demoralizacji.
3
Egzamin maturalny z języka polskiego – styczeń 2003
Arkusz III
Wykorzystanie kontekstu
21. Wykorzystanie znajomości Mickiewiczowskiej epopei (np. tradycja jako siła szlachty przy
jednoczesnej otwartości na zmiany).
22. Wykorzystanie znajomości
Przedwiośnia
(np. ocena ziemiaństwa).
Wniosek
23. Dwa wymiary tradycji: pozytywny, gdy
łączy
się z innymi wartościami (Pan
Tadeusz);
negatywny,
gdy zostaje sprowadzony do płaszczyzny hedonistycznej (Przedwiośnie).
3
24. Przyczyny różnic w wykorzystaniu motywu w obu utworach.
3
II. KOMPOZYCJA (10 punktów)
podporządkowana zamysłowi interpretacyjnemu, funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym,
10
uporządkowana według przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie głównych części. 5
III. STYL (10 punktów)
jasny,
żywy,
swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona leksyka,
10
zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny, wystarczająca leksyka.
5
IV. JĘZYK (21 punktów)
poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja i ortografia, rzadko pojawiające
się błędy interpunkcyjne,
21
poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, sporadycznie pojawiające się
błędy ortograficzne i interpunkcyjne,
10
w większości poprawna składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, nieliczne usterki leksykalne oraz
nieliczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne.
5
8
V. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY
Zgłoś jeśli naruszono regulamin