ROZMOWY_STEROWANE[1].doc

(62 KB) Pobierz
ROZMOWY STEROWANE

ROZMOWY STEROWANE

 

·         Pismem pogrubionym podkreślono najważniejsze zwroty, pozostałe fragmenty zdań można
w miarę potrzeby zmieniać.

·         Gwiazdką wyróżniono zwroty na poziomie rozszerzonym.

 

 

Udzielanie, uzyskiwanie informacji

 

1.       Nawiązanie kontaktu z rozmówcą

 

-          Excuse me. Could I ask you something? Przepraszam, czy mógłbym Pana/Panią/cię o coś zapytać?

-          Excuse me.  Could you help me?  Przepraszam, czy mógłbyś mi pomóc?

-          Good morning / Good afternoon / Good evening.

 

2.       Prośby o informację, wskazówki, instrukcje

 

-          I’d like to know when the concert is. I’d like to = I would like to – Chciałbym..
Chciałbym wiedzieć, kiedy jest koncert.

-          Please tell me what time it is. Proszę powiedz mi która jest godzina.

-          Could you tell me how I can get to the nearest post office? Czy mógłbyś mi powiedzieć jak mogę dotrzeć do najbliższej poczty?

-          I’d like to ask if the shops are open right now? Chciałbym zapytać czy sklepy są teraz otwarte?

-          Do you know how to prepare this dish? Czy wiesz jak przyrządzić to danie?

¬      I wonder if you could tell me when the train leaves? Chciałbym spytać, czy mógłbyś mi powiedzieć kiedy odjeżdża pociąg. (bardzo uprzejma prośba)

Wskazówka gramatyczna:

Zauważmy, że w udzielaniu, uzyskiwaniu informacji stosujemy głównie czas Present Simple. Mamy dwa rodzaje pytań z użyciem zaimka pytającego (when/where/how/if/what, itd.):

 

1.       Pytania bezpośrednie

Jeżeli pytanie zaczyna się od zaimka pytającego, to musimy zwrócić uwagę na konstrukcję takiego pytania w czasie Present Simple, tzn. zastosować odpowiednie operatory lub inwersję czasownika
w przypadku czasowników modalnych lub czasownika to be, np.:

      Where do you live? (zaimek pyt. + operator + podmiot + czasownik)

When does the train leave?

Where is the bank? (zaimek pyt. + czasownik + podmiot)  inwersja!

How can I get to the nearest post office? Jak mogę się dostać do najbliższej poczty?

 

2.       Pytania pośrednie

Jeżeli zaimek pytający znajduje się w środku zdania, czyli pełni rolę łącznika dwóch zdań, wtedy zdanie znajdujące się za nim ma formę zdania twierdzącego (zaimek pyt. + podmiot + czasownik):

 

Could you tell me    how     I can get to the nearest post office?





        zdanie 1          zaimek                    zdanie 2

                                   pytający

 

Could you tell me how  can  I   get to the nearest post office?



                                                błędna inwersja!

3.       Udzielanie informacji, wskazówek, instrukcji

 

-          Go and ask the man at the desk. Idź i zapytaj mężczyznę przy biurku.

-          You should ask at the counter over there. Powinieneś zapytać przy okienku, tam.

-          You’d better wait here. Lepiej żebyś zaczekał tutaj.

-          First you have to register, and then they will tell you all the details. Najpierw musisz się zarejestrować, a potem powiedzą ci wszystkie szczegóły.

-          You can go and ask at any travel agency. Możesz pójść i zapytać w dowolnym biurze podróży.

-          There’s a post office just behind the office block. Poczta jest zaraz za biurowcem.

-          You mix everything in a bowl and put it in the fridge for abort two hours. Wymieszaj wszystko
w misce i wstaw do lodówki na około 2 godziny.

-          I think there’s one round the corner. It’s not very far from here. Sądzę, że jest jakiś za rogiem. To nie daleko stąd.

 

Wskazówka gramatyczna:

Przy opisywaniu miejsc i położenia obiektów stosujemy formy:

there is = jest/znajduje się, oraz  there are = są/ znajdują się, np.

 

W l. poj. konstrukcja zdania ma postać:

(There is + co? + gdzie?)     lub    (Gdzie? + there is + co?)

 

There is a bank in Oxford Street. Na ulicy Oxford jest bank.

In Lukow there is a hospital.

 

W l. mn. konstrukcja zdania ma postać:

(There are + co? + gdzie?)     lub    (Gdzie? + there are + co?)

 

There are five schools in my town. W moim mieście jest pięć szkół.

On the table there are few books. Na stole jest kilka książek.

 

Pytania/Przeczenia:

Tak jak w innych konstrukcjach gramatycznych z czasownikiem to be, pytania tworzymy przez inwersję, a przeczenia dodające wyraz not do odpowiedniej formy czasownika to be.:

 

Is there a hospital in Lukow? Yes, there is.

                                                               No, there isn’t.

Are there any theatres in Warsaw? Yes, there are.

                                                                          No, there aren’t.

There isn’t any theatre in Lukow. W Łukowie nie ma żadnego teatru.

There aren’t any girls in this class. W tej klasie nie ma żadnych dziewcząt.                                                       

   

Wyraz one = jeden, często występuje także w znaczeniu: jakiś, jakaś, jakieś

Np.: - Where is the supermarket?

  - There is one opposite the bank. Jest jakiś na przeciwko banku.

 

4.       Wskazywanie drogi

 

a)      Pytania o drogę

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin