Osadnicy z Catanu - Gra kościana.pdf

(253 KB) Pobierz
Zawartość pudełka
– 6 kości surowców
– notes z 60 planszami
Przygotowanie
Każdy z graczy otrzymuje jedną kartkę z mapą wyspy. Ponadto do gry
będzie niezbędny jeszcze ołówek. Należy przygotować kości surowców
i wyznaczyć gracza początkowego.
O co tutaj chodzi
Plansza przedstawia jedną z wysepek Catanu, na której zaznaczono symbole
dla dróg, osad, miast oraz rycerzy.
Miasto
Rycerz
Droga początkowa
Osada
Droga
Glina - premia
Podczas rozgrywki każdy z graczy usiłuje wybudować na własnej wyspie jak
najwięcej dróg, osad, miast i rycerzy.
Budowanie: Polega na oznaczeniu odpowiedniego symbolu poprzez
umieszczenie krzyżyka, koła bądź przez wypełnienie obrysu.
Budowanie wymaga surowców. Surowce są zdobywane podczas rzutu
kośćmi. Na każdej kości znajduje się po jednym symbolu przedstawiającym
wełnę, zboże, glinę, rudę, drewno oraz złoto. Przykładowo, za wybudowanie
drogi należy zapłacić 1 glinę oraz 1 drewno. Gracz może wybudować drogę
tylko wtedy, gdy wyrzucił na kościach oba te surowce.
2
1208204649.168.png 1208204649.179.png 1208204649.190.png 1208204649.201.png 1208204649.001.png 1208204649.012.png 1208204649.023.png 1208204649.034.png 1208204649.045.png 1208204649.056.png 1208204649.067.png 1208204649.078.png 1208204649.089.png 1208204649.100.png 1208204649.111.png 1208204649.122.png 1208204649.130.png 1208204649.131.png 1208204649.132.png 1208204649.133.png 1208204649.134.png 1208204649.135.png 1208204649.136.png 1208204649.137.png 1208204649.138.png 1208204649.139.png 1208204649.140.png 1208204649.141.png 1208204649.142.png 1208204649.143.png 1208204649.144.png 1208204649.145.png 1208204649.146.png 1208204649.147.png
Glina
Drewno
Wełna
Zboże
Ruda
Złoto
Po zakończeniu budowy (oznaczeniu odpowiedniego symbolu na kartce),
gracz zdobywa tyle punktów, ile wskazuje wartość tego symbolu.
Zwycięzcą gry zostaje ten, kto po zakończeniu rozgrywki posiada najwięcej
punktów.
Rozgrywka
Rozpoczyna gracz początkowy. Wykonuje do trzech rzutów kośćmi,
buduje wykorzystując wyrzucone surowce i dopisuje sobie zdobyte
punkty. Potem przychodzi kolej następnego gracza, zgodnie z kierunkiem
ruchu wskazówek zegara.
1. Rzut
W swojej kolejce gracz może wykonać trzy rzuty . Po pierwszym rzucie
odkłada dowolną ilość kości na bok po czym ponawia rzut pozostałymi
kośćmi. Po drugim rzucie może odłożyć na bok kolejne kości.
Wykonując ostatni rzut (trzeci) może wykorzystać również te kości, które
wcześniej odłożył na bok.
Wynik uzyskany na kościach po trzecim rzucie jest ostateczny.
Oczywiście gracz może ustalić swój wynik jaki otrzymał już po pierwszym
lub drugim rzucie.
Otrzymane na kościach surowce można jeszcze zmienić wykorzystując
zasady dla surowców - premii (strona 5) lub wymieniając złoto (strona 6).
2. Budowa
Powyżej mapy wyspy zaznaczono,
jakie surowce są wymagane do
budowy drogi, osady, miasta lub
wystawienia rycerza. Przykładowo
gracz, który wystawia rycerza,
odkłada na bok po jednej kości
przedstawiającej rudę, wełnę oraz
Koszty budowy
3
1208204649.148.png 1208204649.149.png 1208204649.150.png 1208204649.151.png 1208204649.152.png 1208204649.153.png 1208204649.154.png 1208204649.155.png 1208204649.156.png 1208204649.157.png 1208204649.158.png 1208204649.159.png 1208204649.160.png 1208204649.161.png 1208204649.162.png 1208204649.163.png 1208204649.164.png 1208204649.165.png 1208204649.166.png 1208204649.167.png 1208204649.169.png 1208204649.170.png 1208204649.171.png 1208204649.172.png 1208204649.173.png 1208204649.174.png 1208204649.175.png 1208204649.176.png 1208204649.177.png 1208204649.178.png 1208204649.180.png 1208204649.181.png 1208204649.182.png 1208204649.183.png 1208204649.184.png 1208204649.185.png 1208204649.186.png 1208204649.187.png 1208204649.188.png 1208204649.189.png
zboże. Następnie używając ołówka zakreśla na swojej planszy symbol
rycerza. W analogiczny sposób należy postępować budując drogę, osadę lub
miasto. Można wybudować kilka obiektów, jeśli gracz posiada odpowiednie
surowce wyrzucone na kościach.
Następnie gracz wpisuje wartość punktową
oznaczonego obiektu w pierwsze wolne pole toru
punktacji (pierwsze pole toru znajduje się w jego
lewym górnym rogu).
Jeśli podczas jednej kolejki gracz wybudował kilka
obiektów, dodaje ich wartości, po czym wpisuje
otrzymaną sumę na torze punktacji.
Tor punktacji
Ważne: Jeśli w swojej kolejce gracz nie wybudował żadnego obiektu,
oznacza pole toru krzyżykiem, za który otrzymuje dwa punkty karne.
3
22
=
Przykład: W swojej pierwszej kolejce gracz wybudował osadę i otrzymał za to 3
punkty. W następnej kolejce wybudował dwie drogi i otrzymał 2 punkty. Gracz
zakreślił na mapie symbole przedstawiające wybudowane drogi i osadę.
W swojej trzeciej kolejce wyrzucił przedstawione na rysunku surowce. Odkłada na
bok drewno oraz glinę i buduje drogę. Następnie wykorzystując pozostałą mu wełnę,
rudę oraz zboże, zakreśla na mapie symbol rycerza. Droga oraz rycerz przynoszą po
jednym punkcie. Gracz wpisuje 2 punkty w trzecie pole swojego toru.
4
1208204649.191.png 1208204649.192.png 1208204649.193.png 1208204649.194.png 1208204649.195.png 1208204649.196.png 1208204649.197.png 1208204649.198.png 1208204649.199.png 1208204649.200.png 1208204649.202.png 1208204649.203.png 1208204649.204.png 1208204649.205.png 1208204649.206.png 1208204649.207.png 1208204649.208.png 1208204649.209.png 1208204649.210.png 1208204649.211.png 1208204649.002.png 1208204649.003.png 1208204649.004.png 1208204649.005.png 1208204649.006.png 1208204649.007.png 1208204649.008.png 1208204649.009.png 1208204649.010.png 1208204649.011.png 1208204649.013.png 1208204649.014.png 1208204649.015.png 1208204649.016.png 1208204649.017.png 1208204649.018.png 1208204649.019.png 1208204649.020.png 1208204649.021.png 1208204649.022.png 1208204649.024.png 1208204649.025.png 1208204649.026.png 1208204649.027.png 1208204649.028.png 1208204649.029.png 1208204649.030.png 1208204649.031.png 1208204649.032.png 1208204649.033.png 1208204649.035.png 1208204649.036.png 1208204649.037.png 1208204649.038.png 1208204649.039.png 1208204649.040.png 1208204649.041.png 1208204649.042.png 1208204649.043.png 1208204649.044.png 1208204649.046.png 1208204649.047.png 1208204649.048.png 1208204649.049.png 1208204649.050.png 1208204649.051.png 1208204649.052.png 1208204649.053.png 1208204649.054.png 1208204649.055.png 1208204649.057.png 1208204649.058.png 1208204649.059.png 1208204649.060.png 1208204649.061.png 1208204649.062.png 1208204649.063.png 1208204649.064.png 1208204649.065.png
Zasady budowy: Co i gdzie wolno zbudować
Droga: Budowa drogi kosztuje 1 glinę oraz 1 drewno i zawsze ma wartość
1 punktu. Pierwsza droga (droga początkowa) znajduje się już na mapie (jest
wybudowana) i nie wymaga surowców. Kolejne drogi są budowane i do niej
dokładane - nowa droga musi przylegać do drogi, która już została
wybudowana.
Osada lub miasto nie blokują dalszej rozbudowy drogi (również w
przypadku, jeśli osada lub miasto nie zostały jeszcze wybudowane).
Osada: Za budowę osady trzeba zapłacić po jednej kości drewna, gliny,
zboża oraz wełny. Nowa osada może być wybudowana jedynie wtedy, gdy
przylega do wybudowanej drogi. Ponadto osady muszą być budowane w
kolejności rosnących wartości punktowych (najpierw osada o wartości 3
punktów, następnie 4 punktów itd.).
Miasto: Budowa miasta kosztuje 3 rudy oraz 2 zboża. Przy budowie miasta
obowiązują te same zasady co dla osad. Nowe miasto może być budowane
jedynie przy wybudowanej drodze, a dodatkowo należy zachować kolejność
wynikającą z ich wartości punktowych.
Rycerz: Wystawienie rycerza kosztuje po jednej kości rudy, wełny oraz zboża.
Również rycerze muszą być wystawiani w kolejności wynikającej z ich
wartości punktowych.
Gdy gracz umieści na mapie danego rycerza, to raz w ciągu całej gry może
wykorzystać jako premię surowiec przedstawiony obok tego rycerza (opisano
to w następnym akapicie).
Surowce - premie
Jeśli gracz umieścił na mapie rycerza, może jednokrotnie podczas gry
wymienić dowolny inny surowiec na ten, który jest przedstawiony obok tego
rycerza. Po wykonaniu ostatniego rzutu, gracz obraca jedną z kości tak, aby
przedstawiała taki sam symbol, jaki znajduje się na mapie obok posiadanego
(zaznaczonego) rycerza.
Na koniec używając ołówka należy zaznaczyć na mapie, że ten
surowiec - premia został już wykorzystany.
5
1208204649.066.png 1208204649.068.png 1208204649.069.png 1208204649.070.png 1208204649.071.png 1208204649.072.png 1208204649.073.png 1208204649.074.png 1208204649.075.png 1208204649.076.png 1208204649.077.png 1208204649.079.png 1208204649.080.png 1208204649.081.png 1208204649.082.png 1208204649.083.png 1208204649.084.png 1208204649.085.png 1208204649.086.png 1208204649.087.png 1208204649.088.png 1208204649.090.png 1208204649.091.png 1208204649.092.png 1208204649.093.png 1208204649.094.png 1208204649.095.png 1208204649.096.png
Jeśli na mapie zostanie umieszczony ostatni rycerz (o wartości 6 punktów),
można otrzymać dzięki niemu dowolny surowiec - premię. Ponieważ na
mapie znajdują się symbole sześciu rycerzy, gracz może dysponować nawet
sześcioma surowcami - premii (o ile umieści na mapie wszystkich rycerzy).
W tej samej kolejce można wykorzystać kilka surowców - premii.
Wymiana złota
Po uzyskaniu ostatecznego wyniku rzutu można wymienić dwie kości
przedstawiające złoto na inny, dowolny surowiec. Jedna z kości
przedstawiających złoto jest obracana na stronę z wybranym surowcem,
natomiast druga nie jest już wykorzystywana. Przykładowo 2 złota można
wymienić za 1 rudę albo 1 glinę lub dowolny inny surowiec.
Wykorzystując samo złoto nie da się wybudować niczego - najpierw należy
je wymienić na inny surowiec. Pojedyncza kość ze złotem jest zatem
bezużyteczna.
Koniec gry
Gra kończy się, gdy każdy z graczy zakończy swoją 15 kolejkę (wszystkie 15 pól
toru punktacji zostanie zapełnionych). Gracze sumują uzyskane punkty. Za
każdy krzyżyk na torze punktacji, gracz musi odjąć dwa punkty od swojego
wyniku. Zwycięzcą zostaje gracz, który posiada najwięcej punktów.
Autor: Klaus Teuber
www.klausteuber.de
Grafika: www.fine-tuning.de
Ilustracje: Tanja Donner
© 1996 KOSMOS Verlag, Stuttgart
Oryginalny tytuł: DIE SIEDLER VON CATAN - DAS WÜRFELSPIEL
GALAKTA
ul. Trawniki 4
30-660 Kraków
Tel. (12) 425-57-87
www.galakta.pl
6
1208204649.097.png 1208204649.098.png 1208204649.099.png 1208204649.101.png 1208204649.102.png 1208204649.103.png 1208204649.104.png 1208204649.105.png 1208204649.106.png 1208204649.107.png 1208204649.108.png 1208204649.109.png 1208204649.110.png 1208204649.112.png 1208204649.113.png 1208204649.114.png 1208204649.115.png 1208204649.116.png 1208204649.117.png 1208204649.118.png 1208204649.119.png 1208204649.120.png 1208204649.121.png 1208204649.123.png 1208204649.124.png 1208204649.125.png 1208204649.126.png 1208204649.127.png 1208204649.128.png 1208204649.129.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin