Ściąga z półrocza z III klasy.odt

(18 KB) Pobierz

Odpowiedzialność cywilno-prawna - jest to odpowiedzialność majątkowa w przewidzianych prawem sytuacjach za zdarzenia, skutkiem których inna osoba poniosła szkodę. Istotą odpowiedzialności cywilnej jest obowiązek naprawienia szkody.

Rodzaje  odpowiedzialności:

- osobista (majątkowa),

- ograniczona odpowiedzialność osobista,

- rzeczowa,

- deliktowa (powstaje z powodu wyrządzenia krzywdy lub szkody czynem niedozwolonym),

- kontraktowa (powstaje wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania).

FORMY  ZABEZPIECZENIA  UMÓW:

- zaliczka,

- musi być obwarowana (nakazami, zakazami),

- wykonana w odpowiednij formie,

- gwarancja,

- reklamacja,

- rękojma.

Zasady  odpowiedzialności:

- wina,

- ryzyko,

- zasady słuszności,

- gwarancyjno-repartycyjna.

OBOWIĄZKI  PRACODAWCY:

- zapewnienie pracownikom ochrony zdrowia i życia,

- zatrudnianie pracownika,

- wypłacanie pracownikowi wynagrodzenia za pracę,

- należyte organizowanie pracy,

- zaznajamianie pracowników z ich podstawowymi uprawnieniami,

- prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników,

OBOWIĄZKI  PRACOWNIKA:

- sumienne i staranne wykonywanie pracy,

- stosowanie się do poleceń przełożonych,

- przestrzegać czasu pracy,

- przestrzgać regulaminu pracy i ustalonego porządku w zakładzie pracy,

- przestrzegać przepisów i zasad bhp, a także przepisów przeciwpożarowych.

PRAWA  PRACOWNIKA:

- urlop,

- możliwość dokształcania się na koszt pracodawcy,

- świadczenia z tytułu wypadków przy pracy,

- wynagrodzenie za czas choroby,

- zaliczenie stażu pracy,

- dodatkowe wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych.

Wynagrodzenie za pracę, zwane też płacą, jest świadczeniem pracodawcy  przysługującym pracownikowi w zamian za wykonywaną pracę.

OBIEKTY  HOTELARSKIE:

HOTEL - obiekt posiadający conajmniej 10 pokoi w tym większość miejsc w pokojach jedno i dwu osobowych świadczących szeroki zakres usług (od 5 do 1*)

MOTEL - obiekt położony przy drogach, zapewniający korzystanie z  usług motoryzujących i dysponujący parkingem. (5*)

PENSJONAT - obiekt posiadający co najmniej 7 pokoi zapewniający całodzienne wyżywienie(5*)

KEMPING - obiekt strzeżony umożliwiający nocleg w namiotach, samochodach mieszkalnych i przyczepach samochodowych. Obiekt ten może dodatkowo umożliwić nocleg w domkach turystycznych lub w innych obiektach stałych (4*)

SCHRONISKO - obiekt zlokalizowany poza obszarami zabudowanymi przy szlakach turystycznych świadczących minimalny zakres usług związane z pobytem klienta.

DOM WYCIECZKOWY - posiada conajmniej 30 miejsc noclegowych. Dostosowany do samoobsługi klientów oraz świadczący minimalny zakres usług związane z pobytem klienta.

POLA  BIWAKOWE - obiekty niestrzeżone umożliwiające nocleg w namiotach.

POLSKIE  ORGANIZACJE:

PZHPolskie Zrzeszenie Hoteli

PIH -  Polska Izba Hotelarstwa

POT -  Polska Organizacja Turystyczna

ŚWIATOWE  ORGANIZACJE:

AIHR (International Hotel and Restaurants Assaociotion) -  Międzynarodowe Zrzeszenie Hoteli i Restauracji,

HO-RE-CA (International Union of National Associotion of Hotel, Restaurant and Cafe) - Międzynarodowy Związek Organizacji Hotelarskich, Restauracyjnych i Kawiarnianych,

UNWTO (United Nations World Tourism Organization) - Światowa Organizacja Turystyki,

Hotrec - Konfederacja Organizacji Hotelowych i Gastronomicznych.

Odpowiedzialność zakładu hotelarskiego za rzeczy wniesione przez gościa hotelowego unormowania została w kodeksie cywilnym. Rzeczy wniesione do hotelu to nie tylko przedmioty złożone w pokoju hotelowym, ale także w holu, świetlicy, recepcji, magazynie lub hotelowym depozycie.

WYŁĄCZENIE  ODPOWIEDZIALNOŚCI:

Jeżeli szkoda:

- wynikła z właściwości rzeczy wniesionej,

- wynikła na skutek siły wyższej,

- powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedziła.

ROSZCZENIE - jest to prawo do żądania do określonej osoby konkretnego zachowania się.

Kiedy przedawniają się roszczenia:

- 6 miesięcy (szkody o naprawienie szkody wynikłej z utraty rzeczy wniesionej do hotelu);

- 1 rok (roszczenia z umowy składu);

- 3 lata (roszczenia z tytułu czynszu, roszczenia przedsiębiorstw,baków, roszczenia przeciwko wieczystym użytkownikami);

- 5 lat (roszczenia z tytułu zapisu);

- 10 lat (pozostałe roszczenia).

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin