Kompetencje organów rządzących
SEJM
· Posiada inicjatywę ustawodawczą
· sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów
· wybiera ze swego grona Marszałka i wicemarszałków
· powołuje komisje stałe oraz może powoływać komisje nadzwyczajne
· może powołać komisję śledczą do zbadania określonej sprawy
· decyduje w imieniu Rzeczpospolitej Polskiej o stanie wojny i zawarciu pokoju
· rozpatruje projekt ustawy w trzech czytaniach
· posiada prawo wnoszenia poprawek do projektu ustawy w czasie rozpatrywania go przez Sejm (poseł)
· uchwala ustawy większością głosów
· ma prawo zarządzić referendum ogólnokrajowe
· uchwala wotum zaufania Radzie Ministrów
· wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz członków R.M. w razie niepowołania Rady Ministrów lub nieudzielenia jej wotum zaufania
· może wyrazić ministrowi wotum nieufności
MARSZAŁEK SEMU
· przewodniczy obradom Sejmu
· strzeże praw Sejmu oraz reprezentuje Sejm na zewnątrz
· może odmówić poddania pod głosowanie poprawki ustawy, która uprzednio nie była przedłożona komisji
· przekazuje Senatowi ustawę uchwaloną przez Sejm
· po uchwaleniu ustawy przez Sejm i Senat przedstawia ją do podpisu Prezydentowi
· zarządza wybory Prezydenta
· przejmuje obowiązki Prezydenta, jeżeli nie może on okresowo sprawować urzędu
- wykonuje tymczasowo obowiązki Prezydenta do czasu wyboru nowego Prezydenta, w razie: śmierci Prezydenta
- zrzeczenia się urzędu przez Prezydenta
- stwierdzenia nieważności wyboru Prezydenta
- uznania przez Zgromadzenie Narodowe trwałej niezdolności Prezydenta do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia
- złożenia Prezydenta z urzędu orzeczeniem trybunału Stanu
· może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego Prezesa NIK oraz Rzecznika Praw Obywatelskich
MARSZAŁEK SENATU
· przejmuje obowiązki Prezydenta, jeżeli nie może wykonywać ich Marszałek Sejmu
SENAT
· posiada inicjatywę ustawodawczą
· może przyjąć ustawę bez zmian, uchwalić poprawki albo uchwalić odrzucenie jej w całości
ZGROMADZENIE NARODOWE
· jego uchwałą może nastąpić postawienie prezydenta w stan oskarżenia
PREZYDENT
· zarządza wybory do sejmu i senatu
· podpisuję ustawę i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej
· przed podpisaniem ustawy może odwołać się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją
· może odmówić podpisania ustawy, gdy Trybunał uznał ją za niezgodną z Konstytucją
· może wystąpić z wnioskiem do Sejmu o ponowne rozpatrzenie ustawy
· po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu i Marszałka Senatu może zarządzić skrócenie kadencji Sejmu
· jeżeli Sejm nie może się zebrać na posiedzenie postanawia o stanie wojny
· ma prawo zarządzić referendum ogólnokrajowe za zgodą Senatu
· czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji
· stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium
· ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe, o czym zawiadamia Sejm i Senat
· mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Rzeczpospolitej w innych państwach i przy organizacjach międzynarodowych
· przyjmuj listy uwierzytelniające i odwołujące akredytownych przy nim przedstawicieli dyplomatycznych innych państw i organizacji międzynarodowych
· może zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności umowy międzynarodowej z Konstytucją
· współdziała w zakresie polityki zagranicznej z Prezesem Rady Ministrów i właściwym ministrem
· jest zwierzchnikiem Sił Zbrojnych
· w czasie pokoju sprawuje zwierzchnictwo nad Siłami Zbrojnym za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej
· mianuje Szefa Sztabu Generalnego i dowódców rodzajów Sił Zbrojnych na czas określony
· na czas wojny, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, mianuje Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych
· może odwołać w tym samym trybie Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych
· na wniosek Ministra Obrony Narodowej nadaje stopnie wojskowe
· w razie bezpośredniego zewnętrznego zagrożenia państwa zarządza powszechną lub częściową mobilizację i użycie Sił Zbrojnych
· nadaje obywatelstwo polskie i wyraża zgodę na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego
· nadaje ordery i oznaczenia
· stosuje prawo łaski ( nie stosuje się go do osób skazanych przez Trybunał Stanu)
· może zwracać się z orędziem do Sejmu, do Senatu lub Zgromadzenia Narodowego
· w sprawach szczególnej wagi może zwołać Radę Gabinetową
· wydaje rozporządzenia i zarządzenia
· wydaje postanowienia w zakresie realizacji pozostałych swoich kompetencji
· nadaje statut Kancelarii Prezydenta oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczpospolitej
· wydaje akty urzędowe
· powołuje Prezesa Rady Ministrów wraz z pozostałymi członkami R.M.
· przyjmuje dymisję i powołuje wybranego przez Sejm nowego Prezesa Rady Ministrów jeżeli Sejm wyraża wotum nieufności Radzie Ministrów
· odwołuje ministra, któremu Sejm wyraził wotum nieufności
· powołuje sędziów
· powołuje Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego
· powołuje Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego
PREZES RADY MINISTRÓW
· akty urzędowe wymagają dla swojej ważności jego podpisu (ponosi za nie odpowiedzialność przed Sejmem)
· kieruje pracą Rady Ministrów
· wydaje rozporządzenia
· zapewnia wykonywanie polityki Rady Ministrów i określa sposoby jej wykonywania
· koordynuje i kontroluje pracę członków Rady ministrów
· sprawuje nadzór nad samorządem terytorialnym
· jest zwierzchnikiem służbowym pracowników administracji rządowej
· jest zwierzchnikiem korpusu służby cywilnej
· proponuje skład Rady Ministrów
· może zwrócić się do Sejmu o wyrażenie Radzie Ministrów wotum zaufania
· składa dymisję Rady Ministrów na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Sejmu
· składa dymisję Rady Ministrów w razie:
- nieuchwalenia przez sejm wotum zaufania dla Rady Ministrów
- wyrażenia Radzie Ministrów wotum nieufności
- rezygnacji Prezesa Rady Ministrów
RADA MINISTRÓW
· posiada prawo wnoszenia poprawek do projektu ustawy w czasie rozpatrywania go przez Sejm
· może uznać uchwalony przez siebie projekt ustawy za pilny ( z wyjątkiem projektów ustaw podatkowych, ustaw dotyczących wyboru Prezydenta, Sejmu, Senatu oraz organów samorządu terytorialnego, ustaw regulujących ustrój i właściwość władz publicznych, a także kodeksów)
· prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną Rzeczpospolitej
· zajmują się sprawami polityki państwa nie zastrzeżonymi dla innych organów państwowych i samorządu terytorialnego
· kieruje administracją rządową
· zapewnia wykonanie ustaw
· koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej
· chroni interesy Skarbu Państwa
· uchwala projekty budżetu państwa
· kieruje wykonaniem budżetu państwa i uchwala zamknięcie rachunków państwowych i sprawozdanie z wykonania budżetu
· zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny
· zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa
· sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi
· zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe
· sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju oraz określa corocznie liczbę obywateli powoływanych do czynnej służby wojskowej
· określa organizację i tryb swojej pracy
SĄDY POWSZECHNE
· sprawują wymiar sprawiedliwości we wszystkich sprawach z wyjątkiem spraw ustawowo zastrzeżonych dla właściwości innych sądów
NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY ORAZ SĄDY ADMINISTRACYJNE
· kontrola działalności administracji publicznej
· kontrola ta obejmuje również orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych terenowych organów administracji rządowej
SĄD NAJWYŻSZY
· stwierdza ważność referendum ogólnokrajowego oraz referendum
· stwierdza ważność wyboru Prezydenta
· sprawuje nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania
KRAJOWA RADA SĄDOWNICTWA
· stoi na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów
· może wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności z Konstytucją aktów normatywnych w zakresie, w jakim dotyczą one niezależności sądów i niezawisłości sędziów
· wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących
TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY
· jeżeli Prezydent nie jest w stanie powiadomić Marszałka Sejmu o niemożności sprawowania urzędu, wówczas o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta rozstrzyga T.K. na wniosek Marszałka Sejmu
· w takiej sytuacji powierza Marszałkowi Sejmu tymczasowe wykonywanie obowiązków Prezydenta
· orzeka w sprawach:
- zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją
- zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi
- zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych
· rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa
· określa termin utraty mocy obowiązujących aktu normatywnego po zapoznaniu się z opinią Rady Ministrów
· powoływany przez Prezydenta
PREZES TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO
· może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego sędziego T.K.
TRYBUNAŁ STANU
· za naruszenie konstytucji lub ustawy odpowiadają przed nim :Prezydent, Prezes Rady Ministrów oraz członkowie Rady Ministrów, Prezes Narodowego Banku Polskiego itd.
· Przewodniczący Trybunału Stanu może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego członka T.S.
NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI
· naczelny organ kontroli państwowej
· podlega Sejmowi
· kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności
· może kontrolować działalność organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych i innych komunalnych jednostek organizacyjnych
· może kontrolować działalność innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych w zakresie jakim wykorzystują one majątek lub środki państwowe lub komunalne oraz wywiązują się z zobowiązań finansowych na rzecz państwa
· przekłada Sejmowi:
- analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej
- opinię w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów
- informacje o wynikach kontroli, wnioski i wystąpienia, określone w ustawach
· przedstawia Sejmowi coroczne sprawozdanie ze swojej działalności
RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH
· stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela
· powoływany przez Sejm za zgodą Senatu
KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI
· stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji
· wydaje rozporządzenia, a w sprawach indywidualnych podejmuje uchwały
· członkowie powoływani są przez Sejm, Senat i Prezydenta
STANY NADZWYCZAJNE
· może zostać wprowadzony w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające
· stany nadzwyczajne: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej
· wprowadza je Prezydent na wniosek Rady Ministrów
· przedłużenie stanu wyjątkowego może nastąpić tylko raz za zgodą Sejmu
· Prezydent przedstawia Sejmowi rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego lub wyjątkowego, a następnie Sejm rozpatruje je (może je uchylić)
· Rada ministrów może stan klęski żywiołowej (przedłużenie tego stanu za zgodą Sejmu
nataly1989