Na stacje przyjeżdża pojazd , skierowany przez organ kontroli drogowej. Jest to pojazd cysterna przewożący towary niebezpieczne typu FL, który uczestniczył w wypadku drogowym. W wyniku tego wypadku zostały naruszone elementy nośne konstrukcji (ramy). 1. Jakich dokumentów powinniśmy zażądać od właściciela pojazdu: Protokół wraz z decyzją TDT z przeprowadzonego badania doraźnego po wypadku drogowym z wynikiem pozytywnym. Pokwitowanie policji Jeśli naczepa ma DMC pow. 10t żądamy również zaświadczenie od producenta o spełnieniu wymagań dla ABSu kat. A. 2. Jaki rodzaj badania przeprowadzamy i jaki jest jego zakres: Specjalistyczne dodatkowe badanie po wypadku drogowym.
: Identyfikacja pojazdu, Dodatkowe wyposażenie pojazdu, Ogumienie, Światła, Układ hamulcowy, Podwozie i nadwozie, Instalacja elektryczna, Nadwozie i osprzęt, Ochrona środowiska, Dodatkowa kontrola układu kierowniczego – oględziny + wyrywkowe sprawdzenie kluczem dynamometrycznym momentu dokręcenia śrub. Dodatkowa kontrola układu zawieszenia - oględziny + wyrywkowe sprawdzenie kluczem dynamometrycznym momentu dokręcenia śrub. Pomiar geometrii kół 3. Jakie dokumenty wystawiamy: Zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym. 4. Określenie następnego terminu badania: Terminu badania nie przedłużamy chyba, że wykonaliśmy dodatkowo badanie okresowe. Wyniku badania nie określamy. Zamieszczamy informację w zaświadczeniu „Usterki usunięto”. 5. Pomiar geometrii kół: Pomiaru należy dokonać urządzeniem do kontroli układu ustawienia kół i osi. W zależności o DMC pojazdu a tj. do 3.5t oraz powyżej 3.5t – tak jak w naszym przypadku. Przed przystąpieniem do pomiaru należy sprawdzić ciśnienie w kołach tak aby nie różniło się od nominalnego. Następnie pojazd umieszczamy na ławie pomiarowej. Aby wynik, który otrzymamy mógł być uznany za prawidłowy musimy sprawdzić czy układ zawieszenia jest sprawny – nie występuje tam żaden luz, który może negatywnie wpływać na wynik pomiaru. Montujemy uchwyty oraz kamerę pomiarową na koła danej osi i dokonujemy kompensacji bicia kół a następnie poziomujemy kamerę. Teraz możemy dokonać pomiaru: - Zbieżności całkowitej - Rozstawu osi - Rozstawu poszczególnych kół - Śladowości kół - (Na egzaminie przedstawię to na rysunku bo łatwo i czytelnie). - Nierównoległości osi (Tak jak wyżej). - Wyznaczamy oś symetrii pojazdu i geometryczną oś jazdy - Oraz wyznaczamy odchylenie geometryczne osi jazdy od osi symetrii pojazdu. Jeżeli jakikolwiek zmierzony parametr znacznie odbiega od wskazanego przez producenta – pojazd nie może zostać dopuszczony do ruchu.
Andreas1321