ADR po wypadku.docx

(13 KB) Pobierz

Na stacje przyjeżdża pojazd , skierowany przez organ kontroli drogowej. Jest to pojazd cysterna przewożący towary niebezpieczne typu FL, który uczestniczył w wypadku drogowym. W wyniku tego wypadku zostały naruszone elementy nośne konstrukcji (ramy). 


1. Jakich dokumentów powinniśmy zażądać od właściciela pojazdu: 
Protokół wraz z decyzją TDT z przeprowadzonego badania doraźnego po wypadku drogowym z wynikiem pozytywnym. 
Pokwitowanie policji 
Jeśli naczepa ma DMC pow. 10t żądamy również zaświadczenie od producenta o spełnieniu wymagań dla ABSu kat. A. 

2. Jaki rodzaj badania przeprowadzamy i jaki jest jego zakres: 
Specjalistyczne dodatkowe badanie po wypadku drogowym. 

: Identyfikacja pojazdu, Dodatkowe wyposażenie pojazdu, Ogumienie, Światła, Układ hamulcowy, Podwozie i nadwozie, Instalacja elektryczna, Nadwozie i osprzęt, Ochrona środowiska, 
Dodatkowa kontrola układu kierowniczego – oględziny + wyrywkowe sprawdzenie kluczem dynamometrycznym momentu dokręcenia śrub. 
Dodatkowa kontrola układu zawieszenia - oględziny + wyrywkowe sprawdzenie kluczem dynamometrycznym momentu dokręcenia śrub. 
Pomiar geometrii kół 

3. Jakie dokumenty wystawiamy: 
Zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym. 

4. Określenie następnego terminu badania: 
Terminu badania nie przedłużamy chyba, że wykonaliśmy dodatkowo badanie okresowe. 
Wyniku badania nie określamy. 
Zamieszczamy informację w zaświadczeniu „Usterki usunięto”. 



5. Pomiar geometrii kół: 
Pomiaru należy dokonać urządzeniem do kontroli układu ustawienia kół i osi. 
W zależności o DMC pojazdu a tj. do 3.5t oraz powyżej 3.5t – tak jak w naszym przypadku. 
Przed przystąpieniem do pomiaru należy sprawdzić ciśnienie w kołach tak aby nie różniło się od nominalnego. Następnie pojazd umieszczamy na ławie pomiarowej. Aby wynik, który otrzymamy mógł być uznany za prawidłowy musimy sprawdzić czy układ zawieszenia jest sprawny – nie występuje tam żaden luz, który może negatywnie wpływać na wynik pomiaru. 
Montujemy uchwyty oraz kamerę pomiarową na koła danej osi i dokonujemy kompensacji bicia kół a następnie poziomujemy kamerę. 
Teraz możemy dokonać pomiaru: 
- Zbieżności całkowitej 
- Rozstawu osi 
- Rozstawu poszczególnych kół 
- Śladowości kół - (Na egzaminie przedstawię to na rysunku bo łatwo i czytelnie). 
- Nierównoległości osi (Tak jak wyżej). 
- Wyznaczamy oś symetrii pojazdu i geometryczną oś jazdy 
- Oraz wyznaczamy odchylenie geometryczne osi jazdy od osi symetrii pojazdu. 
Jeżeli jakikolwiek zmierzony parametr znacznie odbiega od wskazanego przez producenta – pojazd nie może zostać dopuszczony do ruchu. 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin