Konspekt zajęć polonistycznych w klasie III
Data: 27.05.2013 r.
Temat zajęć: Malarz historii Polski.
Cel główny: Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, jego historią i sławnymi ludźmi.
Cele szczegółowe :
Uczeń:
- potrafi rozwiązać zaszyfrowane hasło,
- wypowiada się na określony temat w sposób zwięzły, zrozumiały dla innych,
- uzasadnia swoje zdanie,
- czyta tekst po cichu ze zrozumieniem,
- czyta tekst z podziałem na role, z właściwa intonacją,
- układa wypowiedzi pisemne z uwzględnieniem zasad ortograficznych, stylistycznych i interpunkcyjnych, potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy,
- opowiada, kim był Jan Matejko,
- rozpoznaje niektóre obrazy malarza,
- odróżnia malarstwo historyczne, batalistyczne od innych,
- wyjaśnia, co oznaczają pojęcia: oryginał, autoportret, reprodukcja.
Metody: pogadanka, praca z podręcznikiem, m. problemowa, m. integracyjna, giełda pomysłów.
Formy: indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne: szyfr dla każdego dziecka, naklejki, podręcznik, zeszyt, albumy malarstwa polskiego, książka „Poczet królów i książąt polskich”, słowniki języka polskiego.
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązanie zaszyfrowanego hasła lekcji:
Wpisz do tabeli litery odpowiadające poszczególnym symbolom, a odczytasz imię i nazwisko słynnego polskiego malarza historycznego. (Jan Matejko)
2. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu A. Świrszczyńskiej pt. „O Janie Matejce i panie Kajetanie”.
3. Rozmowa z dziećmi na temat treści przeczytanego tekstu:
- Kto i skąd przyjechał do Krakowa?
- Co podziwiał pan Kajetan w Krakowie?
- Przed czym ostrzegała go żona?
- Kto śledził pana Kajetana i dlaczego?
- Kim był Jan Matejko?
- O co poprosił malarz kupca?
- Jaki jest nastrój tego tekstu, czy podobał się wam ten utwór, dlaczego?
4. Wyszukiwanie w treści czytanki fragmentów pasujących do ilustracji i głośne odczytywanie ich przez pojedyncze dzieci.
5. Układanie i zapisywanie w zeszycie odpowiedzi na pytania do tekstu.
6. Czytanie tekstu z podziałem na role.
7. Czytanie nazw używanych w języku staropolskim. Odszukanie przez dzieci naklejek ze współczesnym znaczeniem tych wyrazów i naklejanie ich w odpowiednich miejscach.
8. Czytanie notatki biograficznej o Janie Matejce, wypowiedzi na temat jego życia i twórczości.
9. Oglądanie reprodukcji obrazów Jana Matejki, wypowiedzi dotyczące tematu obrazów –wydarzeń historycznych , odczuć estetycznych i wrażeń.
10. Kolorowanie wg instrukcji wyrazów o takim samym znaczeniu. Układanie i zapis w zeszycie zdań z tymi wyrazami.
11. Zabawa naśladowczo – ruchowa „Malujemy obraz”.
12. Wyjaśnienie przez dzieci własnymi słowami znaczenia wyrazów: autoportret, oryginał, reprodukcja, malarstwo olejne, batalistyczne, historyczne. Szukanie definicji tych wyrazów w słowniku języka polskiego
13. Pisanie zaproszenia na wystawę malarstwa historycznego ze zwróceniem uwagi na niezbędne informacje, które musi zawierać taka forma wypowiedzi.
14. Praca domowa:
- Napisz w zeszycie, jakie cechy powinien posiadać artysta malarz i dlaczego.
salawa2