LABORATORIUM nr 8, 9
z PODSTAW AUTOMATYKI I ROBOTYKI
STUDIA INŻYNIERSKIE – ENERGETYKA, sem.V
Temat:
Badanie układów automatycznej regulacji UAR:
Dobór regulatora do układu metodą Zieglera-Nicholsa – część I
Optymalizacja nastaw regulatora w układzie – część II
Instrukcja robocza
CZĘŚĆ I (laboratorium nr 8)
Przebieg ćwiczenia:
1. Uruchomić Matlab’a i pakiet symulacyjny Simulink. Otworzyć model układu regulacji o nazwie „regpid.m”.
2. Do układu automatycznej regulacji UAR składającego się z:
A) regulatora idealnego PID – Gr(s);
B) obiektu regulacji GOB(s) złożonego z trzech szeregowo połączonych członów:
- opóźniającego o czasie opóźnienia To = …… sek;
- dwóch członów P1 (człony proporcjonalne z inercyjnością 1-go rzędu) o stałych czasowych odpowiednio T1i = …….. sek i T2i = ………sek oraz wzmocnieniu całkowitym KC = ……… [-],
dobrać nastawy regulatorów idealnych typu P, PI i PID wg metody Zieglera-Nicholsa.
3. Dla nastaw optymalnych regulatorów P, PI i PID wyznaczyć i zarejestrować odpowiedzi skokowe układu regulacji.
4. Wyznaczyć obszar stabilności układu regulacji z regulatorem typu PI;
CZĘŚĆ II (laboratorium nr 9)
III. Skorygować nastawy regulatora PI (tylko) wykorzystując jako wskaźnik jakości regulacji całkę kryterialną J1:
4. Wyznaczyć odpowiedzi skokowe dla nastaw regulatora PI optymalnych ze względu na kryterium całkowe
Sprawozdanie ma zawierać:
1. Schemat układu regulacji, transmitancję obiektu regulacji GOB(s), opis przebiegu ćwiczenia.
2. Opis metody postępowania przy doborze nastaw regulatora.
3. Opis metody postępowania przy optymalizacji nastaw regulatora.
4. Zarejestrowane i opisane charakterystyki oraz tabele.
5. Obliczenie, zestawienie w tabeli i zaznaczenie na charakterystykach skokowych parametrów regulacji takich jak: przeregulowanie D, czas regulacji tr, ilość oscylacji, czas narastania tn.
6. Analiza przebiegu zarejestrowanych charakterystyk oraz wpływu poszczególnych parametrów regulatora P (wzmocnienia) oraz PI (wzmocnienia i czas całkowania) na te przebiegi.
7. Wnioski i uwagi własne.
1/2
major321