Politechnika Krakowska
Wydział Inżynierii Lądowej
Rok: drugi
Projekt z przedmiotu
NAWIERZCHNIE DROGOWE
Agata Bac
Radosław Burcek
WIL Budownictwo gr.10
I. Dane projektowe:
- droga jednojezdniowa, dwa pasy ruchu, z nieutwardzonym poboczem
- średni dobowy ruch pojazdów w przekroju drogi w dziesiątym roku po oddaniu drogi do eksploatacji wynosi:
· pojazdy lekkie: 2450 P/24h
· samochody ciężarowe bez przyczep: 90 P/24h
· samochody ciężarowe z przyczepami: 110 P/24h (założono 17% udział pojazdów o obciążeniu osi 115 kN)
· autobusy: 40 P/24h
- wykop 1,3 mbrak poziom swobodnego zwierciadła wody gruntowej, wysięki wodne na głebokościach: 2,5m, 3m, 3,5m
- rodzaj gruntu podłoża: glina piaszczysta zwięzłao wskażniku nośności CBR = 4%
- głębokość przemarzania gruntu wg PN-81/B-03020 dla Głuchołazów: 1,0 m
II. Ustalenie obciążenia ruchem drogi i wyznaczenie jej kategorii ruchu:
L = ( N1∙ r1+ N2∙ r2+ N3∙ r3 )∙ f1 [osi./pas./dobę]
Gdzie:
N1, N2, N3 - przyjęte według danych projektowych.
r1=0,109-współczynnik przeliczeniowy dla samochodów ciężarów bez przyczep na osie obliczeniowe 100 kN.
r2=1,950-współczynnik przeliczeniowy dla samochodów ciężarowych z przyczepami na osie obliczeniowe 100 kN, gdy udział pojazdów o obciążeniu osi 115 kN w grupie pojazdów ciężkich wynosi do 8 - 20% (w naszym przypadku 17%).
r3=0,594-współczynnik przeliczeniowy dla autobusów na osie obliczeniowe 100 kN
f1=0,50-współczynnik obciążenia obliczeniowego pasa ruchu odczytany z katalogu, z tablicy
- Przeliczenie pojazdów ciężkich na osie obliczeniowe 100 kN na pas obliczeniowy na dobę, z założeniem 17% udziału pojazdów o obciążeniu osi 115 kN wśród pojazdów ciężarowych z przyczepami:
· pojazdy ciężarowe bez przyczep: 90∙0,109=9,81
· pojazdy ciężarowe z przyczepami: 110∙1,950=214,5
· autobusy: 40∙0,594=23,76
suma osi obliczeniowych 100 kN na pas obliczeniowy na dobę:
L=9,81+214,5+23,76∙0,5=124,035 osi obl.100kNpasobl.∕dobę
Wyznaczona ze wzoru liczba osi obliczeniowych 100 kN na pas obliczeniowy na dobę odpowiada kategorii ruchu: KR3 wg tablicy 1 KTKNPP
- Obliczenie trwałości zmęczeniowej:
L∙20 lat∙365 dni=124,035∙20∙365=905455,5 osi obl.100kNpasobl./20 lat
Wartość ta mieści się w przedziale trwałości zmęczeniowej dla kategorii ruchu KR3
III. Ustalenie warunków gruntowo-wodnych:
Na podstawie :
· głębokości wykopu – 1,3m,
· rodzaju gruntu – glina piaszczysta zwięzła (wysadzinowy),
· rodzaju pobocza - nieutwardzone,
Przyjęto warunki wodne podłoża gruntowego konstrukcji nawierzchni jako złe.
Na podstawie:
· Warunków wodnych (złe) i rodzaju gruntu (glina piaszczysta zwięzła)-grupa nośności podłoża wynosi – G4
· Wskaźnika nośności podłoża (4%)- grupa nośności podłoża wynosi - G3 wg tablicy 7 KTKNPP
Przyjmujemy gorszy wariant, czyli grupę nośności podłoża G4.
IV. Wybór metody wzmocnienia podłoża
Ponieważ podłoże nawierzchni zaszeregowano o grupy nośności G4, należy je doprowadzić do grupy nośności G1, tak aby stało się nie wrażliwe na działanie wody i mrozu.
Zdecydowano wymienić grunt podłoża G4 na warstwę z materiału niewysadzinowego, w postaci pospółki o wskaźniku CBR = 20%. Grubość wymienianej warstwy powinna wynosić 75 cm. Ponieważ zastosowano wzmocnienie podłoża geosyntetykiem (GeokompozytTenCatePolyfelt Rock PEC - igłowana polipropylenowa geowłóknina z włókien ciągłych + włókna poliestrowe o wysokiej wytrzymałości) o wytrzymałości na rozciąganie 58kN/m, to grubość wymienianej warstwy została zmniejszona do 54 cm. Przyjęto więc wymienienie 55 cm gruntu.
V. Wymagana grubość konstrukcji nawierzchni ze względu na mrozoodporność
- W zależności od:
· kategorii ruchu: KR3
· grupy nośności podłoża: G4
współczynnik przez jaki przemnażamy głębokość przemarzania gruntu wynosi hz=0,70
- Głębokość przemarzania gruntu: 1,0 m
- Wymagana grubość konstrukcji nawierzchni i ulepszonego podłoża ze względu na mrozoodporność wynosi:
1,0∙0,70=0,70 m
VI. Zapewnienie warunków odwodnienia konstrukcji
Ze względu, iż grunt pod konstrukcja nawierzchni jest gruntem nieprzepuszczalnym, należy zastosować warstwę odsączającą. Rolę tej warstwy spełnia wymieniona warstwa podłoża o grubości 55 cm (pospółka).
VII. Przyjęcie typowej konstrukcji nawierzchni dla kategorii ruchu KR3 zgodnie z KTKNPP
Dla wyznaczonej kategorii ruchu KR3 wybrano konstrukcję, która po uwzględnieniu założonych warunków technologicznych i materiałowych oraz warunków gruntowo-wodnych przedstawia się nastepująco:
Sprawdzenie warunku mrozoodporności:
Łączna rzeczywista grubość warstw zaprojektowanej konstrukcji wraz z ulepszonym podłożem wynosi: 5+6+7+40+15=73 cm i jest większa niż wymagana grubość dla gruntu G3 i głębokości przemarzania 1,0 m: 0,70 ∙ 1,0 = 0,70 m. Warunek mrozoodporności konstrukcji jest zatem spełniony.
Wykonanie warstw podłoża ulepszonego oraz warstwy odsączającej:
Na warstwę geosyntetyku wysypujemy 15 cm pospółki, którą zagęszczamy walcem statycznym gładkim. Liczba przejść walca wynosi od 4 do 8 razy. Czynności te powtarzamy aż do uzyskania założonej grubości wymienianej warstwy podłoża.
VIII. Wyznaczenie kategorii ruchu dla zatoki autobusowej i wybór typowej konstrukcji nawierzchni
L=N3∙r3∙f1
L=40∙0,594∙0,5=11,88 osi obl.100kNpasobl.∕dobę
Wg tablicy 1 KTKNPP odpowiada to kategorii ruchu KR1, lecz do dalszego projektowania przyjmujemy kategorię ruchu KR2 (dla zatoki autobusowej przyjmujemy o stopień wyższą).
Przyjęta konstrukcja nawierzchni (wg Dz. U. Nr 43, poz. 430 - załącznik nr 5, pkt. 5.4.1)
Ponieważ warstwa ścieralna wykonana będzie z betonu cementowego należy wykonać w niej szczeliny skurczowe wg PN-75 S-96015, które zapobiegają destrukcji nawierzchni podczas skurczu betonu.Poprzeczne szczeliny skurczowe można wykonać wstawiając w masę betonową wkładkę falistą twardą azbestowo-cementową lub z blachy falistej o wysokości mniejszej niż 4-5 cm od grubości płyty nawierzchni. Nad wkładką należy wykonać rowek o szerokości 0,3-0,4 cm i głębokości 2-3 cm. Szczeliny skurczowe pozorne należy wykonać przez nacięcie rowka o szerokości 0,3-0,4 cm na głębokość 5 cm. Odstępy pomiędzy poprzecznymi szczelinami skurczowymi nie powinny być większe niż 6 cm. Nacinanie szczelin należy wykonać w ciągu 12-24 godz. po zabetonowaniu płyty.
Sprawdzenie warunku mrozoodporności
Łączna rzeczywista grubość warstw zaprojektowanej konstrukcji wraz z ulepszonym podłożem wynosi: 20 + 15 + 40+15 = 90 cm i jest większa niż wymagana grubość dla gruntu G4 i głębokości przemarzania 1,0 m: 0,70 ∙ 1,0 = 0,70 m. Warunek mrozoodporności konstrukcji jest zatem spełniony.
IX. Konstrukcja nawierzchni parkingu dla samochodów ciężarowych
Według Dz. U. nr 43, poz. 430 z dnia 14 maja 1999 roku wyznaczono kategoria ruchu nawierzchni jezdni manewrowych KR1. Konstrukcja nawierzchni parkingu dla samochodów o ciężarze całkowitym nie większym niż 2500 kG przedstawia się następująco: Przyjęta konstrukcja nawierzchni (wg Dz. U. Nr 43, załącznik nr 5, pkt poz. 430 -. 5.6.2) Sprawdzenie warunku mrozoodporności
Łączna rzeczywista grubość warstw zaprojektowanej konstrukcji wraz z ulepszonym podłożem wynosi: 8 + 3 + 23 + 40 = 74 cm i jest większa niż wymagana grubość dla gruntu G4 i głębokości przemarzania 1,0 m: 0,70 ∙ 1,0 = 0,70 m. Warunek mrozoodporności konstrukcji jest zatem spełniony.
Konstrukcja nawierzchni parkingu dla samochodów osobowych
Zgodnie z pkt. 3.1 KTKNPP przy projektowaniu nawierzchni parkingu dla samochodów osobowych pomija się kategorie pojazdów: motocykle, sam. osobowe, sam. dostawcze oraz ciągniki rolnicze.Przyjęto kategorię ruchu KR1Przyjęta konstrukcja nawierzchni (wg Dz. U. Nr 43, poz. 430 - załącznik nr 5, pkt. 5.6.1)
Sprawdzenie warunku mrozoodporności dla przyjętej nawierzchni nie jest wymagane
X. Konstrukcja nawierzchni wjazdu indywidualnego
Zgodnie z pkt. 3.1 KTKNPP przy projektowaniu nawierzchni wjazdu indywidualnego pomija się kategorie pojazdów: motocykle, sam. osobowe, sam. dostawcze oraz ciągniki rolnicze.
Na tej podstawie przyjęto nawierzchnię wjazdu indywidualnego jako nawierzchnię obciążoną kategorią ruchu KR1.
Przyjęta konstrukcja nawierzchni (wg Dz. U. Nr 43, poz. 430 - załącznik nr 5, pkt. 5.6.1)
XI. Konstrukcja nawierzchni chodnika
Zgodnie z pkt. 3.1 KTKNPP przy projektowaniu nawierzchni chodnika pomija się kategorie pojazdów: motocykle, sam. osobowe, sam. dostawcze oraz ciągniki rolnicze.
...
radekbee