Nissan Almera N15 - budowa i naprawa [254].pdf

(10715 KB) Pobierz
NISSAN
ALMERA
Tłumaczył z języka francuskiego
mgr inż. Wacław Sobolewski
WYDAWNICTWA KOMUNIKACJI I ŁĄCZNOŚCI
WARSZAWA
Dane o oryginale:
Etudes & Documentation de la
Revue Technique automobile
Nissan Almera essence 1.4 — 1.6 et Diesel
E.T.A.I.
Opracowanie graficzne TADEUSZ PIETRZYK
Redaktor mgr inż. KRZYSZTOF WIŚNIEWSKI
Redaktor techniczny MARIA ŁAKOMY
Korektor ALINA PODMIOTKO
Zdjęcie na okładce NISSAN POLAND
629.114.005
Budowa i działanie poszczególnych mechanizmów i zespołów samochodów Nissan Almera,
produkowanych od lipca 1995 roku, w wersjach kombilimuzyny trzy- i pięciodrzwiowej,
limuzyny czterodrzwiowej oraz użytkowej (Van), wyposażonych w silniki: benzynowy 1,4 dm
3
o mocy 64 kW (87 KM) typu GA14DE, benzynowy 1,6 dm
3
o mocy 73 kW (100 KM) typu
GA16DE oraz wysokoprężne niedoładowane 2,0 dm
3
o mocy 55 kW (75 KM) typu CD20 (od
lipca 1995 do marca 1996) i typu CD20E (od kwietnia 1996), z mechanicznymi pięciobiego-
wymi i automatycznymi czterobiegowymi skrzynkami przekładniowymi. Szczegółowe dane
techniczne i regulacyjne, zasady obsługi technicznej i niezbędne materiały eksploatacyjne.
Opis demontażu, naprawy i montażu poszczególnych części, mechanizmów i zespołów oraz
schematy instalacji elektrycznej.
Odbiorcy: użytkownicy opisanych samochodów, pracownicy zaplecza technicznego motory-
zacji oraz wszyscy zainteresowani tymi samochodami.
© 1999 — E.T.A.I. — EDITIONS TECHNIOUES POUR LAUTOMOBILE ET LINDUSTRIE
20, Rue de la Saussiere — 92100 Boulogne — France pour I edition francaise originale
© Copyright for the Polish edition by WKŁ sp. z o.o., Warszawa 2000
ISBN 83-206-1330-2
Tłumacz i wydawca informują, że podjęli wszelkie możliwe starania, aby zapewnić prawidło-
wość danych oraz porad zawartych w tej książce, i za ewentualne błędy nie mogą być
pociągnięci do odpowiedzialności.
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o.
ul. Kazimierzowska 52, 02-546 Warszawa
tel. (0-22) 849-27-51; fax (0-22) 849-23-22
Dział handlowy tel. (0-22) 849-27-51 w. 555
tel./fax (0-22) 849-23-45
Prowadzimy sprzedaż wysyłkową książek
Księgarnia firmowa w siedzibie wydawnictwa
tel. (0-22) 849-20-32, czynna pon,-pt. 10.00-18.00
e-mail: wkl@wkl.com.pl
Pełna oferta w Internecie http://www.wkl.com.pl
Wydanie 1. Warszawa 2000
Druk: Zakład Poligraficzno-Wydawniczy POZKAL, Inowrocław, ul. Cegielna 10/12
Łamanie: Studio Grafiki Komputerowej ARTPRESS s.c, Inowrocław, ul. Poznańska 281,
tel. (0-52) 354-95-10, (0-52) 354-95-15
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
Opis modeli
Identyfikacja samochodu
Eksploatacja samochodu
1.
1.1.
1.2.
1.2.1.
1.2.2.
1.2.3.
1.2.4.
1.2.5.
1.2.6.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
2.2.4.
2.2.5.
2.2.6.
3.
3.1.
3.2.
4.
4.1.
4.2.
5.
5.1.
5.2.
6.
6.1.
6.2.
7.
7.1.
7.2.
8.
8.1.
8.2.
8.2.1.
8.2.2.
8.2.3.
9.
9.1.
9.2.
9.2.1.
9.2.2.
SILNIKI BENZYNOWE
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
Sprawdzanie i regulacja silnika
Naprawy nie wymagające wymontowania silnika
Wymontowanie i zamontowanie zespołu napędowego
Naprawa silnika
Układ smarowania
Układ chłodzenia
SILNIK WYSOKOPRĘŻNY
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
Sprawdzanie i regulacja silnika
Naprawy nie wymagające wymontowania silnika
Wymontowanie i zamontowanie zespołu napędowego
Naprawa silnika
Układ smarowania
Układ chłodzenia
SPRZĘGŁO
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
MECHANICZNA SKRZYNKA PRZEKŁADNIOWA
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
AUTOMATYCZNA SKRZYNKA PRZEKŁADNIOWA
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
PÓŁOSIE NAPĘDOWE
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
UKŁAD KIEROWNICZY
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
Elementy zawieszenia przedniego
Ustawienie kół przednich
Piasty kół przednich
ZAWIESZENIE TYLNE
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
Elementy zawieszenia tylnego
Piasty kół tylnych
7
7
8
10
47
47
60
60
75
85
86
93
94
99
99
113
113
138
146
148
155
157
160
160
161
164
164
165
169
169
171
176
176
176
179
179
180
185
185
186
186
189
189
191
191
191
192
194
5
Spis treści
10.
10.1.
10.2.
10.2.1.
10.2.2.
10.2.3.
10.2.4.
10.2.5.
11.
11.1.
11.2.
11.2.1.
11.2.2.
11.2.3.
11.2.4.
11.2.5.
UKŁAD HAMULCOWY
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
Hamulce przednie
Hamulce tylne bębnowe
Hamulce tylne tarczowe
Układ uruchamiania hamulców
Układ przeciwblokujący ABS
195
195
197
197
199
200
202
204
209
209
213
213
215
215
219
228
232
239
239
240
240
242
250
253
254
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
Alternator
Rozrusznik
Zestaw wskaźników, oświetlenie zewnętrzne i wycieraczki szyb...
Tablica rozdzielcza, ogrzewanie, przewietrzanie i klimatyzacja . . .
Poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa z napinaczami
pirotechnicznymi
11.2.6. Schematy instalacji elektrycznej
12.
12.1.
12.2.
12.2.1.
12.2.2.
12.2.3.
13.
NADWOZIE
Charakterystyka techniczna
Obsługa i naprawa
Przednia część nadwozia
Drzwi boczne i szyby
Tylna część nadwozia
DANE OGÓLNE
SKOROWIDZ RZECZOWY
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
OPIS MODELI
Firma Nissan od wielu lat specjalizowała się
w samochodach osobowych klasy niższej śred-
niej (M1 według klasyfikacji ECE). Po kilku
generacjach udanego modelu Sunny, we wrze-
śniu 1995 roku wprowadzono na rynek europej-
ski całkowicie nowy model tej klasy o nazwie
Alrnera.
W pierwszym okresie był on dostępny w dwóch
wersjach nadwozia dwubryłowej kombilimuzyny:
3-drzwiowej (rys. 0.1) oraz 5-drzwiowej (rys. 0.2),
której nadano formę pośrednią między klasycz-
ną kombilimuzyną i kombi.
W samochodach tych montowano początkowo
dwa silniki o zapłonie iskrowym (16-zaworowe
o wielopunktowym wtrysku paliwa): 1,4 dm
3
(64 kW) i 1,6 dm (73 kW) oraz niedoładowany
silnik o zapłonie samoczynnym 2,0 dm
3
(55 kW).
Stosowano cztery wersje wyposażenia oznaczo-
ne: LX, GX, SLX i GTI.
W modelu Almera zastosowano, wykorzystując
wcześniejsze doświadczenia modelu Maxima QX,
nowego typu tylne zawieszenie półniezależne
(tzw. układ Scotta-Russela), wyróżniające się
poprzecznym wahaczem o złożonym ruchu, za-
pewniającym dokładnie pionowe przemieszcza-
nie się tylnych kół podczas pracy zawieszenia,
a przez to doskonałe „trzymanie się drogi" przez
samochód.
Model Almera GTI, najbardziej dynamiczny spo-
śród całej rodziny, wyposażony w 16-zaworowy
silnik benzynowy o wielopunktowym wtrysku
3
Rys. 0.1. Nissan Almera o nadwoziu
trzydrzwiowym
Zgłoś jeśli naruszono regulamin