1. Elementy edukacji polonistycznej:- wczesna nauka czytania i pisania- kształcenie językowe- kształcenie literackie2. Komponenty czytania:- wrażenia wzrokowe, które przekazywane są do mózgu- percepcja- rozumienie poszczególnych wyrazów i zdań- funkcje mięśni oka- zapamiętywanie przeczytanego tekstu - działalność asocjacyjna i przetwarzająca czytany tekst3. Elementy umiejętności czytania:- znajomość znaków języka pisanego,- umiejętność rozszyfrowywania lub tłumaczenia znaków,- zdolność ujmowania przy jednorazowym spojrzeniu na tekst napisany coraz większej liczby znaków graficznych.4.Cechy dobrego czytania i opis
-płynność- to czytanie całościowe, bez literowania, głoskowania, rozdzielania wyrazów na sylaby, łączne czytanie z wyrazem następnym.
-poprawność- to staranne i dokładne wymawianie wszystkich głosek, bez opuszczania i przekręcania liter, sylab czy wyrazów, ze zwróceniem uwago na znaki przestankowe.
-biegłość- to indywidualne tempo czytania odpowiadające tempu mowy ustnej, umożliwiające słuchającemu i czytającemu uchwycić sens, z polem czytania rozszerzonym na tyle, żeby przeczytać następny wyraz zanim głośno się go wypowie.
-wyrazistość- to cecha właściwa przede wszystkim czytaniu głośnemu: czytanie z „uczuciem”, z zachowaniem pauz gramatycznych, logicznych, czytanie z naturalną intonacją, bez wykrzykiwania lub nadmiernego patosu, właściwe modelowanie głosu z uwypukleniem uczuć, nastroju, właściwe tempo i rytm.
5.Metody nauki czytania:
-metody syntetyczne: alfabetyczną, fonetyczną, głoskową. Przechodzenie od elementu do całości.
-metody analityczne Analiza słuchowa, która jest połączona integralnie z analizą wzrokową.
-metody globalne Zdanie> część zdania> wyraz. Podst. funkcją metod jest rozszerzenie tzw. pola czytania.
-metody analityczno-syntetyczne: zgłoskowa, wyrazowa. Samogłoski> zgłoski złożone z 2 lub więcej głosek
6.Znane elementarze:
-Marian Falski „Elementarz”
-Romana Miller, Maria Rostkowska „Pierwsza klasa pracuje”
-Ewa i Feliks Przyłubscy „Litery”
-H. Metera „Nauczę się pisać i czytać”
7. Elementy czynności pisania wg. Wróbla:- element psychologiczny- element fizjologiczny- element motoryczny(ruchowy)8. Elementy pisania jako aktu psychomotorycznego:- słuchowe wyodrębnianie głoski- rozpoznawanie jej odpowiednika literowego- rozmieszczenie kolejnych liter w wyrazie, napisanie litery lub wyrazu9.Tok nauki pisania:
Odpoznawanie, porównywanie i odtwarzanie znaków graficznych z uwzględnieniem ich swoistych cech.
Pokaz poprawnego wzoru danej litery, analiza jej elementów składowych, pokaz sposobu kreślenia oraz ćwiczenia ręki dziecka w poprawnym kreśleniu poszczególnych liter, zespołów liter, wyrazów.
10. Cechy poprawnego pisania:
-czytelność, pisemność, estetyka11. Etapy w procesie nauki czytania:- przygotowawczy- elementarzowy- poelementarzowy13. Etapy nauki pisania nowej litery
-zaprezentowanie poprawnego wzoru danej litery
-analiza kształtu litery, konstrukcji jej elementów składowych, porównania jej z innymi literami
-prezentacja sposobu jej kreślenia, pisanie w powietrzu, na plastiku itp.
-ćwiczenia przygotowujące rękę dziecka do poprawnego kreślenia litery w dużym formacie oraz automatyzacja ruchów
-pisanie litery w zbliżonym i normalnym formacie
-łączenie litery z innymi
-pisanie przez dzieci zespołów liter i wyrazów z nową literą14. Rodzaje ćwiczeń w pisaniu
-odwzorowywanie
-przepisywanie
-pisanie z pamięci
-pisanie z komentowaniem
-pisanie sprawdzające ze słuchu
-pisanie samodzielne
15. Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne
- Wprowadzenie nazw przedmiotów, zjawisk, cech, czynności oraz stosunków przestrzennych i czasowych
-Wyjaśnianie niezrozumiałych wyrazów
- Gromadzenie zwrotów i wyrażeń zastępczych
- Zestawianie słownictwa o znaczeniu podobnym
-Dobieranie wyrazów o znaczeniu przeciwstawnym
-Grupowanie wyrazów wokół określonych tematów
- Zestawianie rodzin z wyrazów pokrewnych
- Dobieranie wyrazów o znaczeniu nadrzędnym i podrzędnym
- Wyrażanie treści za pomocą prostych porównań i przenośni
16. Struktura opowiadania
I. Wstęp
-Co było najpierw?
1. Przedstawienie sytuacji przed zdarzeniem.
II. Rozwinięcie
- Co się stało?
2.Wskazanie przyczyny wydarzenia.
3.Opis przebiegu zdarzenia
4.Podanie skutków wydarzenia
III. Zakończenie
-Jak to się skończyło?
5.Wyciąganie wniosków, refleksje.
17. Pisma użytkowe klasa 1-3
- list, życzenia, zaproszenia, zawiadomienia, ogłoszenia18. Fazy pracy z tekstem:-Przygotowanie do czytania, czytanie tekstu, opracowanie tekstu, wykorzystanie treści.
19.Analityczne fazy pracy z tekstem
- nawiązywanie tresci tekstu do przeżyć i doświadczeń dzieci
- zestawienie treści czytanki z ilustracją
-wyodrębnienie zdarzeń i ustalanie ich kolejności
-wyodrębnienie postaci głównych i drugoplanowych, próba ich charakterystyki
-wyodrębnienie obrazów i ustalenie myśli przewodniej utworu
-określenie czasu i miejsca akcji utworu
-wyodrębnienie w tekście charakterystycznych fragmentów wskazanych przez nauczyciela
-czytanie z podziałem na role, dramatyzacja i inscenizacja
20.Syntetyczne formy pracy z tekstem
-streszczenie tekstu
-układanie i zapisywanie planu utworu
-ilustrowanie utworu
21.Etapy kształtowania pojęć językowych
1. Kojarzenie nazw z odpowiadającymi im przedmiotami
2. Kształtowanie elementarnych pojęć językowych
3.Kształtowanie pojęcia naukowego zjawisk językowych
22.Rodzaje ćwiczeń w procesie nauki poprawnej pisowni
1.Ćw.wprowadzające zagadnienia ortograficzne- dotyczą nowych treści językowych, które nauczyciel przekazuje przy użyciu różnych metod nauczania
2.Ćw. utrwalające- polegają na włączeniu danej wiedzy w system pojęć wraz z określonymi umiejętnościami, które dzieci potrafią wykorzystać w czasie wykonywanych zadań praktycznych
3.Ćw.sprawdzające- dotyczą oprócz głównego zadania związanego z diagnozowaniem postępów ucznia- wyrównania i nadrabianie zaległości.
23.Rodzaje ćwiczeń ortograficznych w tym rodzaje dyktand
1.Odwzorowywanie
2.Przepisywanie
3.Pisanie z pamięci
4.Pisanie ze słuchu
5.Pisanie z komentowaniem
Rodzaje dyktand:
1.Autodyktanda
2.Dyktanda wybranych reguł i norm
3.Dyktanda swobodne
4.Dyktanda twórcze
24.Innowacyjne metody nauki pisania
G.Doman, I. Majchrzak, B. Rocławski, J. Cieszyńska
25.Pomoce do edukacji polonistycznej
Alfabet z obrazkami, kostki ortograficzne – pomoce do ortografii, ciszki (ź, ć, ś, dź)zabawy z głoskami, plansze- Polskie litery i dwuznaki
1. Środowisko- to ogół elementów przyrodniczych, w szczególności powierzchnia Ziemi łącznie z glebą, kopaliny, wody, powietrze, świat roślinny i zwierzęcy, a także krajobraz, znajdujących się zarówno w stanie naturalnym, jak i przekształconym w wyniku działalności człowieka. Środowisko przyrodnicze- całokształt ożywionych i nieożywionych składników przyrody, ściśle ze sobą powiązanych, otaczających organizmy żywe.Środowisko geograficzne − otoczenie fizyczne (nieorganiczne) i biotyczne (organiczne), w którym żyje społeczeństwo ludzkie. Stanowi przekształcone środowisko przyrodnicze oraz elementy antropogeniczne. 2. Struktura środowiska człowieka:a) kosmosfera(obejmuje oddziaływanie fal radiowych, promieniowania słonecznego i kosmicznego, ruchu dobowego i rocznego Ziemi oraz geosferę.b) geosfera(ukształtowanie powierzchni Ziemi wraz z pokrywą glebową(litosfera), powietrze otaczające kulę ziemską(atmosfera) oraz wody(hydrosfera) oddziaływując na życie człowieka. c) antroposfera(wpływ innych osób, relacje i struktury społeczne, wytwory ludzkiej działalności)- socjosfera(psychosfera, infosfera)- wytwory ludzkiej działalności(kulturosfera, technosfera)d) biosfera(strefa życia)-fitosfera-flora(rośliny) - zoosfera-fauna(zwierzęta) 3. Atmosfera- powłoka gazowa, którą tworzy mieszanina gazów otaczająca kulę ziemską.4. Warstwy atmosfery:a) troposfera- najbliższa powierzchni Ziemi, w tej warstwie występują zjawiska pogodowe i największe dobowe wahania temperatury oraz zanieczyszczenia powietrza. b) tropopauza- granica między troposferą a stratosferą, jej położenie zależne jest od pory roku i szerokości geograficznej.c) stratosfera- występuje niewiele pary wodnej i tylko poziome ruchy powietrza.d) stratopauza- warstwa między stratosfera a mezosferą. e) mezosfera- występują obłoki srebrzyste .f) mezopauza- stała ujemna temperaturag) termosfera- stały wzrost temperatury: jonosfera, egzosfera5. Właściwości fizyczne powietrza:temperatura, wilgotność, wiatr, ciśnienie6. Właściwości fizyczne i chemiczne wody:temperatura, mętność/przezroczystość, barwę, odczyn pH, zapach, twardość, zapach, smak, wskaźniki utlenialności biochemicznego i chemicznego zapotrzebowania na tlen. 7. Właściwości biologiczne wody: - bakterie samożywne, cudzożywne8. Gleba- zewnętrzna warstwa skorupy ziemskiej, która powstała i stale powstaje wskutek działania czynników atmosferycznych. 9. Właściwości fizyczno-mechaniczne gleby:-porowatość(stosunek ogólnej objętości wolnej przestrzeni do objętości ziaren)- przepuszczalność(zależna od szybkości przechodzenia wody przez glebę)- przewiewność(przechodzenia powietrza i gazów do gleby)- włoskowatość(wznoszenie wody do góry wbrew działaniu siły ciężkości.- temperatura(uwarunkowana nasłonecznieniem, i ciepłem promieniującym z powierzchni gleby)10. Podstawowe cechy gleby:- skład decydujący o żyzności i urodzajności, zasobność w życie organiczne, powietrze i woda w glebie, temperatura, kwasowość, struktura, profil11. Rodzaje gleb:bielicowe, brunatne, lessowe, czarnoziemy, czarne ziemie, mady, rędziny, lateryty, szaroziemy, sołonczaki, poligonalne i górskie12. Właściwości biologiczne gleby:- w górnej warstwie występuje dużo bakterii, larwy, grzyby, pierwotniaki, glony- występowanie pasożytów: glisty ludzkie, owsiki, włosogłówki.13. Funkcje gleby:- produkcyjna(umożliwia uprawę roślin)- retencyjna(magazynuje wodę odpadową wykorzystywana przez rośliny)- sanitarna(zapewnia obieg pierwiastków w przyrodzie)- sorpcyjna(gleba pochłania cząstki, jony, związki toksyczne, pełniąc rolę filtra)14. Łańcuch troficzny(pokarmowy)- stanowi powiązania pokarmowe między organizmami)Producenci- organizmy samożywne(rośliny bakterie), które są zdolne do samodzielnej produkcji materii organicznej w procesie fotosyntezy lub chemosyntezy. Konsumenci- organizmy cudzożywne przystosowane do pobierania gotowej materii organicznej(tkanek roślinnych, zwierzęcych). Np. zwierzęta roślinożerne, mięsożerne, pasożyty.- konsumenci I rzędu(roślinożercy i pasożyty roślinne)- konsumenci II rzędu(odżywiają się roślinożercami- drapieżcy, pasożyty zwierzęce)- konsumenci III rzędu(odżywiają się mięsożernymi konsumentami II rzędu)Reducenci- głównie bakterie i grzyby, które rozkładają substancje organiczne do prostych związków chemicznych nieorganicznych. 15. Poznawania przyrody przez dzieci:Poznawanie przyrody na dwustopniowy charakter. Pierwszy stopień to poznawanie konkretno-zmysłowe, a drugi pojęciowe. 16. Schemat poznania przyrody:- I faza- obserwacja, II faza- porównanie III faza- ocena, IV faza- rozumienie, pojęcia łączy w całość, wnioski17. Poznawanie bezpośrednie- poznanie świata poprzez zmysły, angażowanie się emocjonalniePoznanie pośrednie- uzupełnienie wiedzy poprzez pomoce.18.Wymiary edukacji przyrodniczej:- edukacja o środowisku- wiedza naukowa o otaczającej przyrodzie, poznanie pojęć związanych z nią. - edukacja w środowisku- poznanie poprzez bezpośrednie działanie w środowisku.- edukacja dla środowiska- przygotowanie do działania w środowisku, konkretne działania, np. sadzenie, wykopki.
19. Cel kształcenia ogólnego wg PP:a) przyswojenie wiadomości, np. poznanie środowiska zwierząt leśnych, warunków życiab) zdobycie umiejętności, np. rozpoznawanie roślin w lesie, obserwacja pogodyc) kształtowanie postawy, np. dbanie o środowisko, dobre odżywianie, szacunek do przyrody20. Sytuacja dydaktyczna- to część procesu dydaktycznego, którą można traktować jako swoistą całość, obejmującą: aktywność wewnętrzną i zewnętrzną uczniów ukierunkowaną przez cel stawiany sobie przez nich, działalność nauczyciela, obecność warunków zewnętrznych i zmiany w nich zachodzące, np. przesadzanie roślin, sprzątanie świata, tęcza. 21. Elementy sytuacji edukacyjnych:cel cząstkowy, treść, metody i środki pracy, czas, miejsce pracy, sposoby sprawdzania wyników. 22. Główne typy sytuacji(czynność):odtwórcze, zapamiętanie, umiejętnościowe, twórcze, wartościowania23. Metody wg. C. Kupisiewicza:oparte na obserwacji i pomiarze, słowie, działalności praktycznej uczących się i gry dydaktyczne.24. Metody wg. R. Więckowskiego:informacyjna(wyjaśnienie, narracja, opis), heurystyczna(problemowe, dyskusji, dialogu)25. Metody wg. W. Okonia:asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacyjna, praktyczna26. Formy zajęć edukacji przyrodniczej:- zajęcia i zabawy dowolne- podejmowane przez dzieci z własnej inicjatywy w czasie przeznaczonym na to w ciągu dnia. Mogą mieć charakter indywidualny bądź zbiorowy. - zajęcia obowiązkowe- czynności samoobsługowe i prace użyteczne dzieci, spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne oraz codzienne zajęcia organizowane rzez nauczyciela.- zajęcia okolicznościowe- nieoczekiwane sytuacje nasuwające dzieciom jakieś problemy wynikające z ich zainteresowań, obserwacji, przeżyć czy chwilowego samopoczucia jak również stwarzając nauczycielowi okazję do oddziaływań wychowawczych. 27. Ogólne formy organizacyjne przyrody:- wycieczki krótkotrwałe i dłuższe, prace w ogrodzie szkolnym i na terenie wokół szkoły, prace hodowlane prowadzone w szkole i domu, prowadzenie kącika przyrody i ochrony środowiska, lekcje środowiska społeczno-przyrodniczego prowadzonego w klasie, prace społecznie użyteczne na rzecz środowiska i szkoły, udział dzieci w różnych akcjach, apelach, pracach praktycznych i uroczystościach.28. Spacer- spontaniczne/rekreacyjne wyjście w teren Wycieczka- planowe/zorganizowane wyjście w teren.29. Rodzaje wycieczki ze względu na czas i odległość:- bliższe- krótkotrwałe wyprawy o wąskim zakresie tematycznym w celu obserwacji jednego wybranego obiektu lub zjawiska, np. kwitnienia roślin, oznakowania drogi(20-30min)- dalsze- wycieczki kilkugodzinne, obejmują szerszy zakres tematyczny, występuję obserwacja kilku obiektów i szeregu zjawisk, np. szkodników sadu, mrowiska, pracy ludzi na budowie.(1-3godz)- całodzienne- wprowadzenie uczniów w naturalne środowisko społeczno-przyrodnicze jako integralną całość, np. wycieczka nad zbiornik wodny. 30. Rodzaje wycieczki ze względu na cele:- rozpoznawcza- służy rozeznaniu doświadczeń dziecka z danego zakresu oraz wprowadzeniu do tematu, który dopiero bd realizowany, np. początek roku szkolnego.- poznawcza- organizuje się ją przeważnie w pierwszych etapach cykli dydaktycznych. Celem jest pogłębienie istniejących lub uzyskanie nowych doświadczeń w bezpośrednim kontakcie z rzeczywistością. - pogłębiająca- organizuje się ją wtedy, kiedy podczas opracowania materiału uzyskanego w czasie wycieczek poznawczych powstały luki w jakości doświadczeń dzieci. - porównawcza- porządkowanie i zbieranie wiedzy na dany temat w końcowych zajęciach aby powiązać wiedzę teoretyczną z obserwacjami czy porównać omówione wcześniej środowiska. - podsumowująca- organizuje się ją po zakończeniu cyklu zajęć. Stanowi formę utrwalania wiadomości i wyrabiania wiadomości. 31. Funkcje dydaktyczne pracy domowej:- samodzielne opanowanie w domu określonych wiadomości, utrwalenie materiału przerobionego na lekcji, zebranie pomocy szkolnych, ukształtowanie u uczniów określonych umiejętności i nawyków przez samodzielne ćwiczenia, rozwijanie samodzielności myślenia i działania przez wykonywanie zindywidualizowanych zadań teoretycznych i praktycznych wykraczających poza materiał programowy danego przedmiotu. 32. Skład pracy domowej dziecka:- nauka domowa, pomoc w gospodarstwie domowym, rozwój własnych zainteresowań.33. Cele i zadania pracy domowej:- opanowanie nowego materiału przedlekcyjne, utrwalenie przyswojonego materiału, uzupełnienie rozszerzenie lub pogłębienie materiału opracowanego na zajęciach, rozwijanie samodzielności i twórczości uczniów. 34. Pomoce dydaktyczne ze względu na rozwój dzieci:- środki manipulacyjne- okazy naturalne, narzędzia, przybory, przyrządy, naczynie, materiały, zabawki. - środki wizualne(wzrokowe)- obrazy, tablice, przezrocza, fotografie, widokówki, ilustracje, prezentacje multimedialne, mapy. - środki audytywne(słuchowe)- audycje radiowe, taśmy i płyty z nagraniami. - środki audiowizualne- filmy dźwiękowe, programy telewizyjne, edukacyjne programy multimedialne. - podręczniki, literatura popularnonaukowa- czasopisma dziecięce, przewodniki turystyczne, leksykony i encyklopedie, słowniki....
monisia012