jazzpress1012-.pdf

(6622 KB) Pobierz
PAŹDZIERNIK 2012
Gazeta internetowa poświęcona
muzyce improwizowanej
Piotr Schmidt
Wierzę w moc tego zespołu,
tej muzyki
i tego, co się wokół niej dzieje
KONKURSY
Piotr Schmidt, fot. Piotr Gruchała
ISSN 2084-3143
SPIS TREŚCI
3
4
7
8
10
10
12
18
Od Redakcji
KONKURSY
Co w RadioJAZZ.FM
Wydarzenia
Płyty
RadioJAZZ.FM poleca
Nowości płytowe
Recenzje
Brad Mehldau Trio,Where
Do You Start
Fourplay,
Esprit de Four
50
50
Wywiady
Piotr Schmidt
Wierzę w moc tego zespołu, tej muzyki
i tego, co się wokół niej dzieje
John McLaughlin
Kiedy przestanę grać, to mnie zwyczajnie
nie będzie
Sabio – czarodziej dźwięków
Henryk Miśkiewicz
Mnie nikt nie zastępował... na razie!
Matt Ulery
Bycie kompozytorem i basistą to dwa
muzyczne światy
Agnieszka Hekiert
Muzyka mnie nie zdradziła
55
66
74
22
22
26
27
28
32
Przewodnik koncertowy
RadioJAZZ.FM i JazzPRESS polecają
Koncerty w Polsce
Nasi za granicą
Jazzowe soboty w Ruinach
Kwartet Jana Ptaszyna Wróblewskiego
Uwodzicielski saksofon
i gawędziarski wdzięk
Interplay Jazz Duo & Przemek Kleczkowski
Voices of For Tune
Lars Danielsson i jego dream team...
81
90
90 –
94 –
BLUESOWY ZAUŁEK
Rawa Blues Festival – 32 lata z bluesem
Oryginal Blues Brothers Band w Warszawie
96
Kanon Jazzu
Berlin Abbozzi
– Bill Dixon
The Bridge
– Sonny Rollins
Polish Jazz Quartet
– Jan Ptaszyn Wróblewski
Kanon Jazzu na falach RadioJAZZ.FM
34
36
39
100
40
40
48
Publicystyka
Kanon Jazzu – podsumowanie
pierwszego sezonu
Trzeci nurt – integracja jazzu
z europejską muzyką artystyczną
103
112
Sesje jazzowe
Redakcja
JazzPRESS, październik 2012
Od Redakcji
W połowie września uruchomiliśmy portal internetowy
www.jazzpress.pl
. Portal powstał półtora roku
po podjęciu decyzji o wydaniu pierwszego numeru elektronicznego magazynu JazzPRESS. Po drodze,
jeszcze w ubiegłym roku, wprowadziliśmy formaty na czytniki, dołączyliśmy multimedia. Wiosną tego
roku wydaliśmy pierwszy papierowy numer – JazzPRESS Festiwalowy, którym mogą się cieszyć bywal-
cy wybranych festiwali. Udostępniliśmy również magazyn w wirtualnych księgarniach.
Nie robimy tego wszystkie jedynie po to, żeby pochwalić się zmianami. Chcemy prowadzić serwis, za
pośrednictwem którego będziemy – jak to żartobliwie napisaliśmy na profilu społecznościowym – „gło-
sić co słychać w jazzie i to nie tylko polskim”. To czy tak się stanie zależy przede wszystkim od nas, ale
to nie może się udać bez korzystających – zarówno czytelników, jak i dostarczających informacje i ma-
teriały, którymi chcą się podzielić z innymi. W tym pierwszym wypadku wystarczy wejść na stronę,
pobrać JazzPRESS. W tym drugim wypadku wystarczy napisać na adres
jazzpress@radiojazz.fm.
Październikowy numer magazynu JazzPRESS zdominowały rozmowy z polskimi i zagranicznymi
muzykami. Rafał Garszczyński podsumowuje pierwszy rok prezentacji na antenie RadioJAZZ.FM
swojego autorskiego Kanonu Jazzu. Od tego numeru fragmenty tych prezentacji znajdziecie także na
naszych łamach.
Zapraszam do lektury.
Ryszard Skrzypiec
Redaktor Naczelny
Możesz nas wesprzeć
Uruchomiliśmy konto PayPal,
aby ułatwić Ci wspieranie naszej
działalności.
3
KONKURSY
Czytelnicy październikowego numeru magazynu
mogą stać się szczęśliwymi posiadaczami jednej
z następującej płyt. Wystarczy wysłać poprawną
odpowiedź, mieć trochę szczęścia i ... czekać na li-
stonosza.
Latem ukazał się koncertowy krążek saksofonisty
Piotra Barona zatytułowany
Jazz na Hrade.
Więk-
szość opublikowanego na nim materiału znana jest
z innej płyty muzyka. Pytanie brzmi: jaki jest tytuł tej
płyty i kiedy została wydana?
Malia na płycie
Black Orchid
zarejetrowała mate-
riał znanej wokalistki. Kogo porównuje do czarnej
orchidei: „niezwykle rzadkiej, pięknej, pełnej mocy
i siły, tajemniczej i mistycznej”?
W 2010 roku ukazał sie album
Monster of Jazz
do-
wodzonej przez basistę Wojtka Mazolewskiego for-
macji Pink Freud. Pytanie, który to album studyjny
tej grupy?
Na początku września na rynek trafiła debiutancka
płyta Piotr Schmidt Electric Group zatytułowana
Silver Protect.
Pytamy więc o źródło tytułu płyty.
Jesienią ukaże się od dawna wyczekiwany nowy
krążek Diany Krall zatytułowany
Glad Rag Doll.
Pia-
nistka zarejestrowała na nim kompozycje z lat 20.
i 30. we współczesnych aranżacjach. Użyła do tego
fortepianu Steinway’a z epoki. Pytanie brzmi: w któ-
rym roku wyprodukowano egzemplarz, na którym
zagrała artystka?
W nagraniu płyty
Stories
Agnieszki Hekiert wzięło
udział wielu zakomitych polskich muzyków, jednak
wokalistka ma w swoim dorobku także współpracę
ze znanym amerykańskim wokalistą. Prosimy więc
o podanie tytułu ostatniej płyty tego artysty.
Na każdej płycie z cyklu
Full Drive
saksofonisty Hen-
ryka Miśkiewicza pojawiają się goście. Na świeżo wy-
danym
Full Drive 3
jest nim trębacz Michael„Patches”
Stewart, pytanie kto gościł na pierwszej i drugiej?
cd str.6 »
4
REKLAMA
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin