K_090_13 (1).PDF

(313 KB) Pobierz
 
Warszawa, lipiec 2013
BS/90/2013
CZY SZEŚCIOLATKI POWINNY
IŚĆ DO SZKOŁY?
 
Znak jakości przyznany CBOS przez Organizację Firm Badania Opinii i Rynku 11 stycznia 2013 roku
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul.
Żurawia
4a, 00-503 Warszawa
e-mail: sekretariat@cbos.pl; info@cbos.pl
http://www.cbos.pl
(48 22) 629 35 69
CZY SZEŚCIOLATKI POWINNY IŚĆ DO SZKOŁY?
Większość Polaków popiera ideę upowszechniania edukacji
przedszkolnej pięciolatków (78%) i czterolatków (61%).
Objęcie obowiązkiem szkolnym sześciolatków budzi sprzeciw
zarówno większości ogółu badanych, jak i rodziców dzieci do
lat pięciu (po 64%). Zmianę tę popiera co trzeci badany i co
trzeci rodzic (po 31%).
Głównym powodem sprzeciwu wobec obniżenia wieku
szkolnego jest obawa, czy sześciolatki są wystarczająco
dojrzałe, by rozpocząć naukę w szkole (64%). Pozostali
przeciwnicy
zmiany
najczęściej
wskazywali
na
brak
przygotowania szkół (16%) i złe przygotowanie oraz nieudolne
wdrażanie reformy (12%).
Większość badanych (zarówno przeciwników, jak i zwolen-
ników
obniżenia
wieku
szkolnego)
jest
przeciwna
proponowanemu przez rząd etapowemu wprowadzaniu zmian.
Objęciu w przyszłym roku obowiązkiem szkolnym jedynie
sześciolatków
urodzonych
w
pierwszej
połowie
roku
sprzeciwia się niemal dwie trzecie ankietowanych (64%).
Natomiast popiera to rozwiązanie co piąty dorosły (22%).
Bardzo dużym poparciem cieszy się pomysł organizacji
referendum
w
sprawie
obniżenia
wieku
szkolnego.
Opowiedziało się za nim ponad dwie trzecie Polaków (70%).
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (277), 6–12 czerwca 2013 roku, reprezentatywna próba losowa
dorosłych mieszkańców Polski (N=1010). 
W 2009 roku Sejm uchwalił proponowane przez rząd zmiany w ustawie o systemie
oświaty. Nowe zasady zakładały między innymi obniżenie wieku szkolnego z siedmiu do
sześciu lat. Zmiana ta wywołała wiele kontrowersji. Po zapisanym w ustawie okresie
przejściowym, kiedy to rodzice mogli decydować, czy ich dzieci rozpoczną edukację szkolną
jako sześciolatki, czy jako siedmiolatki, rząd zdecydował się opóźnić wprowadzenie
obniżenia wieku szkolnego o kolejne dwa lata, nadal pozostawiając wybór rodzicom. Mija
okres zawieszenia wejścia w
życie
przepisów dotyczących wieku szkolnego, ale nadal budzą
one bardzo wiele emocji. Przeciwnicy zmian zebrali i złożyli w Sejmie ponad 900 tys.
podpisów pod wnioskiem o referendum w tej sprawie. W czerwcowym badaniu
1
zapytaliśmy
Polaków o ich stosunek do obniżenia wieku szkolnego oraz do potencjalnego referendum.
E
DUKACJA PRZEDSZKOLNA CZY CIEPŁO DOMOWEGO OGNISKA
?
Wysłanie sześciolatków do pierwszej klasy wiąże się z objęciem pięciolatków
obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym już od września tego roku. Dlatego
zapytaliśmy respondentów również o opinie na temat wychowania przedszkolnego. Ostatnio
poruszaliśmy tę problematykę w 2009 roku, krótko po przyjęciu przez Sejm zmian w ustawie
o systemie oświaty. Zestawienie wyników z obu badań pokazuje, jak toczące się w ostatnich
latach debaty wpłynęły na stosunek Polaków, i co ważniejsze rodziców, do upowszechnienia
edukacji przedszkolnej.
Opinie na temat
środowiska
najbardziej korzystnego dla rozwoju dziecka
pięcioletniego właściwie się nie zmieniły. Nadal zdecydowana większość badanych (78%)
uważa,
że
dla dzieci w tym wieku lepsze jest uczestniczenie w zajęciach przedszkolnych,
natomiast co piąty (20%) –
że
pozostawanie w domu.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (277) przeprowadzono w dniach 6–12 czerwca 2013 roku
na liczącej 1010 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin