informacja-prasowa_Badanie-6-i-7-latki-na-starcie-szkolnym.pdf

(1523 KB) Pobierz
Informacja na temat wyników Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym
Sześcioletnie i siedmioletnie dzieci kończą pierwszą klasę z takim samym poziomem
umiejętności. Na pójściu do szkoły najbardziej zyskują te dzieci, których kompetencje były
najsłabsze.
Badanie 6- i 7-latków na starcie szkolnym
zostało zrealizowane w dwóch etapach – pierwszy
miał miejsce od 29 października do 10 grudnia 2012 roku (a więc dzieci były już od 2-3
miesięcy w szkole lub „zerówce”, dlatego ich umiejętności mogą się nieco różnić od stanu
z 1 września), drugi – od 18 maja do 19 czerwca 2013 roku. Dwukrotnie dokonywano więc
pomiaru umiejętności matematycznych oraz umiejętności związanych z nauką pisania
i czytania (czytanie i umiejętności matematyczne związane są z rozumowaniem dziecka,
umiejętność pisania jest również silnie związana z rozwojem małej motoryki, która
intensywnie ćwiczona szczególnie w pierwszych klasach istotnie wpływa na przyrost tej
kompetencji). Z kolei rodzice zbadanych dzieci w obu etapach wypełniali ankiety.
Badaniem objęto: 6-latki w „zerówce” (przedszkolnej lub szkolnej), 6-latki w pierwszej klasie
szkoły podstawowej, 7-latki w pierwszej klasie szkoły podstawowej, 7-latki w drugiej klasie
szkoły podstawowej (czyli te, które poszły do szkoły, mając 6 lat). Badanie było
reprezentatywne dla populacji 6- i 7-latków na tych ścieżkach edukacyjnych.
To badanie, zrealizowane przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych, z kilku względów
jest przełomowe:
po raz pierwszy sprawdzone zostały umiejętności i postępy sześciolatków
i siedmiolatków, które poszły do szkół i „zerówek”;
po raz pierwszy porównane zostały efekty nauki w szkole i „zerówce”;
w badaniu zostały użyte tablety.
Najważniejsze wnioski z badania:
1. Bez względu na to, czy dziecko trafiło do „zerówki” czy szkoły, widać postęp, dzieci
rozwijają się bez względu na to, jaką szły ścieżką edukacyjną.
2. Sześciolatki w I klasie na koniec roku osiągnęły taki sam poziom umiejętności
matematycznych co siedmiolatki w I klasie. Co oznacza również, że w zakresie
umiejętności matematycznych najwięcej zyskały dzieci 6-letnie uczęszczające do
klasy I szkoły podstawowej.
1
3. Wśród badanych dzieci największy rozwój wszystkich trzech typów umiejętności
obserwowany jest w grupie najsłabszej, czyli w tej, w której dzieci miały w jesiennym
pomiarze najniższe wyniki.
4. Największy rozwój umiejętności związanych z nauką czytania obserwowano w grupie
6-latków uczęszczających do klasy I szkoły podstawowej.
5. Pod względem umiejętności związanych z nauką pisania i czytania dzieci 6-letnie
uczęszczające do „zerówek” szkolnej i przedszkolnej osiągnęły podobny poziom.
Również 6- i 7-latki uczęszczające do klasy I osiągnęły podobny poziom.
6. Kompetencje dzieci w I klasie zawsze były wyższe od kompetencji dzieci
z „zerówek”, a niższe od kompetencji siedmiolatków w II klasie (czyli dzieci, które
poszły do szkoły jako sześciolatki). Jednym słowem decyduje tutaj nie wiek dziecka,
ale to, czego się uczy.
7. Siedmiolatki uczęszczające do klasy II, czyli dzieci, które do I klasy poszły jako
sześciolatki, mają wyższy poziom kompetencji niż siedmiolatki w I klasie.
Co sprawdzano
Celem badania było sprawdzenie, jak zmieniają się umiejętności dzieci w zależności od tego,
czy chodziły do „zerówki” przedszkolnej, szkolnej, I lub II klasy szkoły podstawowej.
Badanie przeprowadzono za pomocą Testu Umiejętności Na Starcie Szkolnym. TUNSS
sprawdza kompetencje związane z nauką pisania, czytania i matematyki, m.in. sprawność
manualną, spostrzegawczość czy porównywanie wielkości obiektów. Ponieważ kolejne
zadania stawiane dzieciom zależały od ich wcześniejszych odpowiedzi, pozwoliło to na
bardzo dokładną ocenę umiejętności ucznia. Dodatkowo taki test jest atrakcyjniejszy dla
dzieci (np. dzieci zdolne nie nudzą się przy zadaniach zbyt łatwych). Test przeprowadzany
jest na tabletach przez specjalnie do tego przeszkolonego psychologa. Trzon testu stanowią
zadania zamknięte (prosty test wyboru) uzupełnione o zadania otwarte (krótka odpowiedź,
krótka wypowiedź, dobieranie). Dla każdej z trzech mierzonych umiejętności wyniki
przedstawione są na skali, na której 100 oznacza średnią dla wszystkich zbadanych dzieci
(odchylenie standardowe = 15). Skala tego typu jest często używana, pozwala na
porównywanie wyników różnych pomiarów.
Informacja o badanych dzieciach
ścieżka edukacyjna
sześciolatek / „zerówka” w przedszkolu
sześciolatek / „zerówka” w szkole
sześciolatek / I klasa szkoły podstawowej
jesień 2012
636
619
565
lato 2013
589
581
532
2
siedmiolatek / I klasa szkoły podstawowej
siedmiolatek / II klasa szkoły podstawowej
Suma:
599
610
3029
580
577
2859
Warto zauważyć, że wybrany schemat metodologiczny badania zapewniał przybliżoną
równoliczność badanych grup. Rozwiązanie takie zapewnia minimalizację błędu pomiaru
oraz pozwala na zastosowanie różnorodnych analiz. Należy jednak pamiętać, że naukę
w pierwszych klasach rozpoczyna, jak dotąd, niecała jedna piąta populacji sześciolatków.
Trzeba zachować ostrożność przy uogólnianiu tych wyników na cały rocznik sześciolatków,
który pójdzie do szkoły.
Co wiadomo o badanych dzieciach? Dzieci rozpoczynające naukę szkolną w wieku sześciu lat
są zazwyczaj starsze (przeciętnie o sześć tygodni) i nieco wyższe od swoich kolegów
pozostających w tym wieku w „zerówkach” szkolnych i przedszkolnych. Natomiast nie
znaleziono istotnych zależności między wiekiem ojca i wiekiem matki a decyzją
o wcześniejszym posłaniu dziecka do szkoły. Ani też między liczbą osób zamieszkujących
gospodarstwo domowe a decyzją o wcześniejszym posłaniu dziecka do szkoły.
Dzieci, które mają rodzeństwo, nieco częściej posyłane są w wieku sześciu lat do szkoły
podstawowej. Dochody gospodarstw domowych, z których pochodzą dzieci posłane do
szkoły jako sześciolatki, są nieznacznie wyższe. Nie znaleziono istotnych zależności między
statusem zatrudnienia rodziców dziecka a decyzją o wcześniejszym posłaniu do szkoły.
Okazało się też, że, wbrew obiegowej opinii, sześciolatki w I klasie mają rodziców ze
wszystkich poziomów wykształcenia. Rodzice, którzy posłali sześciolatki do I klasy, są średnio
tylko nieznacznie lepiej wykształceni od rodziców sześciolatków, które poszły do „zerówek”.
Wyniki dzieci
Rysunki przedstawiają wyniki dzieci podczas pierwszego i drugiego pomiaru (jesień 2012
i lato 2013) w podziale na dostępne ścieżki edukacyjne. Rysunki pod wykresami wyjaśniają,
co potrafią dzieci, które osiągnęły określoną liczbę punktów w badaniu.
Umiejętności matematyczne
Największy przyrost umiejętności matematycznych zaobserwowano u sześciolatków
w pierwszych klasach. Analizy wyników badania wykazały istotne różnice w poziomie
kompetencji matematycznych między grupą dzieci w „zerówkach” (szkolnej i przedszkolnej)
a grupą dzieci w pierwszych klasach (6- i 7-latki) oraz między wymienionymi grupami
a dziećmi z II klasy. Nie zaobserwowano istotnych różnic między dziećmi z „zerówek”
przedszkolnych i szkolnych. Nie zaobserwowano istotnych różnic między sześciolatkami
w I klasach a siedmiolatkami w I klasach.
3
Rysunek 1. Średnie dla dwóch pomiarów (jesień/lato) umiejętności matematycznych
przedstawione w podziale na dostępne ścieżki edukacyjne. Poniżej rysunek wyjaśniający, jak
mają się punkty z użytej skali do umiejętności dzieci.
4
Umiejętność pisania
Największy przyrost umiejętności związanych z pisaniem zaobserwowano u siedmiolatków
w pierwszych klasach oraz u sześciolatków w pierwszych klasach. Analizy wykazały istotne
różnice w poziomie tych umiejętności między grupą dzieci w „zerówkach” (szkolnej
i przedszkolnej) a grupą dzieci w pierwszych klasach (6- i 7-latki) oraz między wymienionymi
grupami a dziećmi z II klasy. Nie zaobserwowano istotnych różnic między dziećmi
z „zerówek” przedszkolnych i szkolnych. Nie zaobserwowano istotnych różnic między
sześciolatkami w I klasach a siedmiolatkami w I klasach.
Należy zauważyć, że badany zakres umiejętności związanych z umiejętnością pisania, dotyczy
tego, czego dzieci uczą się w I i II klasie (nieznaczny przyrost umiejętności związanych
z pisaniem w klasie II oznacza, że dzieci już potrafią pisać). Zatem niewielki przyrost tej
umiejętności w grupie siedmiolatków z klasy II świadczy o tym, iż opanowały już badane
umiejętności.
Rysunek 2. Średnie dla dwóch pomiarów (jesień/lato) umiejętności z zakresu pisania
przedstawione w podziale na dostępne ścieżki edukacyjne. Poniżej rysunek wyjaśniający, jak
mają się punkty z użytej skali do umiejętności dzieci.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin